Educație financiară pe înțelesul tuturor


Află mai multe despre atribuțiile BNR, inflație, bugetul personal, riscurile unei investiții sau cum să ne protejăm de fraude. Materialul de față abordează într-un limbaj simplu și concis informații explicative despre rolul și activitatea instituției noastre, precum și câteva dintre cele mai importante concepte economice și financiare de bază.



Despre atribuțiile BNR

CE FACE BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI CE NU FACE BANCA NAȚIONALĂ A ROMÂNIEI
  • Asigură și menține stabilitatea prețurilor
  • Elaborează și aplică politica monetară și politica de curs de schimb
  • Autorizează, reglementează și supraveghează prudențial instituțiile de credit
  • Monitorizează buna funcționare a sistemelor de plăți
  • Emite bancnote și monede ca mijloace legale de plată
  • Administrează rezervele internaționale ale României
  • Contribuie la asigurarea stabilității financiare
  • Este autoritate de rezoluție pentru sistemul bancar
  • Nu are atribuţii legale pentru protecţia consumatorilor
  • Nu acordă credite și nu primește depozite pentru/de la populaţie sau companii
  • Nu stabilește taxe și impozite
  • Nu gestionează fonduri europene
  • Nu stabilește costurile serviciilor financiare
  • Nu intervine în contractele și litigiile dintre instituţiile financiare și clienții acestora
  • Nu efectuează operațiuni de schimb valutar pentru populaţie sau companii
  • Nu achiziționează și nu vinde metale prețioase persoanelor fizice/juridice
  • Nu emite carduri de credit/debit
  • Nu stabilește dobânzile, tarifele sau comisioanele băncilor comerciale
  • Nu stabilește cursul valutar
  • Nu stabilește ratele dobânzilor ROBOR și IRCC

↑ sus

Ce este inflația?

Inflația reprezintă o creștere generalizată a prețurilor bunurilor și serviciilor care se manifestă de-a lungul unei perioade de timp.

Indicele prețurilor de consum (IPC) este cel mai răspândit mod de măsurare a inflației. IPC este calculat de Institutul Național de Statistică pentru un coș de bunuri și servicii, care reflectă obiceiurile de consum reprezentative pentru populație. Fiecare bun sau serviciu are o pondere specifică în acest coș de consum.

De exemplu, dacă în aceeași perioadă a anului trecut, prețul total al bunurilor și serviciilor folosite pentru calculul IPC a fost de 100 de lei, iar anul acesta prețul este de 110 lei, înseamnă că rata inflației este de 10% (prețurile au crescut cu 10% pe durata unui an).

LINK-URI UTILE

↑ sus

Cum ne organizăm bugetul personal?

Planificarea financiară sau realizarea unui buget personal reprezintă un instrument care poate fi folosit la creșterea gradului de bunăstare și a calității vieții în general.

Poate cel mai important aspect al planificării financiare este acela că administrarea veniturilor se poate realiza mult mai eficient.

Totodată, se poate observa exact ce sume de bani merg către plata ratelor la credite (în cazul în care acestea există), a facturilor la utilități sau pentru acoperirea nevoilor de bază (alimentație, hidratare, articole de îmbrăcăminte și încălțăminte) și a altor cheltuieli lunare, precum și a sumelor pe care le economisim.

Chiar dacă practica economisirii nu este una curentă, este important să avem fonduri de rezervă pentru urgențe (se recomandă ca valoarea acestora să fie egală cu valoarea cheltuielilor totale pe o perioadă de 3-6 luni).

Disciplina financiară care rezultă din aplicarea corectă a planificării financiare nu poate avea decât beneficii. Printre acestea regăsim:

  • siguranța financiară personală sau a familiei,
  • economisirea pentru situații de urgență și
  • familiarizarea cu diferite concepte financiare

↑ sus

Ce trebuie să știm despre investiții?

Investițiile au întotdeauna un anumit grad de risc. Prin urmare, înțelegerea investiției și mai ales a riscurilor potențiale este foarte importantă în asumarea unei decizii de investiție.

O precauție de luat în seamă în cazul investițiilor este că atunci când randamentul promis este mare este de așteptat ca și riscul aferent să fie ridicat.

Nu investiți în active riscante decât sume de bani a căror posibilă pierdere nu vă va afecta semnificativ.

Este important să:

  • Înțelegem în ce investim – să avem în vedere părțile pro și contra și să ne asigurăm că putem explica investiția și altor persoane.
  • Să studiem și costurile care însoțesc aceste investiții – comisioane, precum și implicațiile legale sau taxele care trebuie plătite statului.
  • Avem grijă la înșelătoriile financiare – trebuie să fim la curent cu ultimele informări, avertizări și alerte cu privire la cele mai folosite înșelătorii. Este important să avem grijă atunci când transferăm banii pentru investiții și întotdeauna să anunțăm banca la care avem contul deschis în cazul în care avem suspiciuni de fraudă.

↑ sus

Cum ne protejăm de fraude?

  • Nu accesați e-mailuri, link-uri și nu răspundeți la mesaje primite de la adrese, numere sau persoane necunoscute.
  • Securizați-vă datele personale.
  • Fiți la curent cu cele mai noi modalități de fraude.
  • Folosiți parole ce nu pot fi accesate cu ușurință.
  • Aveți grijă la manipulările de tip deep-fake.
  • Nu comunicați nimănui userul și parola de la aplicațiile de internet banking sau datele cardului (numărul de card, codul CVV2, data de expirare); nicio bancă, persoană publică sau reprezentant al unei instituții de stat nu vă va cere prin telefon sau email date personale.
Ce trebuie să facem dacă suntem victima unei fraude:
  • Suspiciune de fraudă pe card – se raportează băncii emitente a cardului (numărul de telefon este inscripționat pe spatele cardului) și se solicită blocarea cardului și, dacă este posibil, și a tranzacțiilor ilicite din cont și inițierea demersurilor pentru recuperarea sumelor.
  • Suspiciune de fraudă online – se anunță banca pentru blocarea contului și poliția pentru demararea unei investigații pentru recuperarea sumelor.
  • 1911 – număr unic de urgență la nivel național dedicat raportării incidentelor de securitate cibernetică (apelabil din orice rețea, tarif normal, 24/7) sau prin completarea formularului disponibil la https://www.dnsc.ro/contact.

LINK-URI UTILE

↑ sus

Cum ne influențează comportamentul financiar bunăstarea?

Economia comportamentală îmbină unele concepte din economie și psihologie. Ne ajută să înțelegem ce decizii trebuie să luăm pentru a putea îmbunătăți calitatea vieții și să corectăm unele obiceiuri sau comportamente care ne influențează în mod negativ.

Deciziile unei persoane sunt influențate de propriile opinii, impresii și atitudini cu privire la bani și la modul în care funcționează societatea.

Printre aceste bariere comportamentale se regăsesc:

  • Încredere prea mare în sine
  • Atenție limitată
  • Supraestimarea controlului pe care l-am putea avea asupra evenimentelor externe
  • Ignorarea posibilității apariției evenimentelor neprevăzute și a impactului pe care acestea le pot avea asupra cheltuielilor
  • Ignorarea situațiilor negative
  • Subestimarea cheltuielilor lunare, inclusiv prin calculul mental al cheltuielilor
  • Confundarea nevoilor cu dorințele
  • Atașament emoțional față de un produs
  • Presiunea socială sau a grupului de prieteni

LINK-URI UTILE

↑ sus