Proiectele de reglementări ce urmează a fi adoptate de Banca Naţională a României sunt publicate pe website-ul BNR, înaintea parcurgerii procedurii de aprobare a acestora în cadrul instituţiei, astfel încât persoanele interesate să poată lua cunoştinţă de conţinutul acestora şi să formuleze eventuale propuneri şi observaţii.
Termen limită pentru transmiterea comentariilor |
Reglementări supuse dezbaterii publice |
Contacte |
30.07.2024 |
Proiect de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit.
Scurtă prezentare
Proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit este elaborat de Banca Națională a României potrivit competențelor acordate în temeiul prevederilor din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare.
Proiectul de regulament prevede aplicarea tratamentului preferențial expunerilor înregistrate de alte instituții de credit față de băncile de dezvoltare în contextul determinării cerințelor de capital pentru riscul de credit, în baza opțiunii conferite de art. 116 alin. (4) din Regulamentul (UE) nr. 575/2013.
|
Mara Tudosescu și Andrei Păun
|
|
* |
Proiect de Ordin privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr.10/2012 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităților ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naționale a României.
Scurtă prezentare
Proiectul de ordin are drept obiectiv actualizarea cadrului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităților ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naționale a României, principalele modificări aduse fiind:
- actualizarea în cazul instituțiilor financiare nebancare a formularului cod 10 „Situaţia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii”, în sensul alinierii cu formatul formularelor de raportare contabilă anuală prevăzute în Ordinul BNR nr. 3/2024;
- actualizarea în cazul Fondului de garantare a depozitelor bancare a formularelor cod 10 „Situaţia activelor, datoriilor si capitalurilor proprii” și cod 20 “Contul de profit şi pierdere”, în sensul alinierii cu formatul formularelor aferente situațiilor financiare anuale, prevăzute în Ordinul BNR nr. 6/2015, cu modificările și completările ulterioare;
- actualizarea corespondenței cu planul de conturi a unor poziții din cadrul formularelor de raportare, similar celor prevăzute de cadrul de raportare contabilă anuală (Ordinul BNR nr. 3/2024 și Ordinul BNR nr. 2/2020), respectiv urmare modificărilor aduse Ordinului BNR nr.6/2015;
- actualizarea unor corelații în cadrul formularelor de raportare contabilă.
Prevederile proiectului de ordin se aplică începând cu raportarea contabilă semestrială întocmită pentru data de raportare 30 iunie 2024. |
|
* |
Proiect de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2023 privind cerințe prudențiale pentru băncile de dezvoltare.
Scurtă prezentare
Proiectul de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2023 privind cerințe prudențiale pentru băncile de dezvoltare este elaborat de Banca Națională a României potrivit competențelor acordate în temeiul prevederilor din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, proiectul de regulament reprezintă o etapă în elaborarea de către BNR a cadrului de reglementare secundar aplicabil băncilor naționale de dezvoltare exceptate de la regimul CRD/CRR.
Prin proiectul de regulament se reglementează cerințe prudențiale în domenii precum: cadrul de administrare a activității, externalizare și remunerare, cerințe de fonduri proprii aferente riscului de credit, de piață, operațional, de decontare și efectului de levier, cerințe de lichiditate, procesul intern de evaluare a adecvării capitalului şi lichidității la riscuri, cerințe privind amortizoarele de capital, cerințe de raportare și publicare a informațiilor.
De asemenea, potrivit proiectului de Regulament, băncile de dezvoltare care își desfășoară activitatea în România în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2022 fac obiectul înregistrării într-un registru publicat pe website-ul BNR. |
|
* |
Proiectul de regulament are ca obiectiv modificarea Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit în scopul alinierii dispozițiilor naționale cuprinse în la prevederile Ghidului ABE privind externalizarea - EBA/GL/2019/02 (Ghidul EBA/GL/2019/02), precum și introducerii unor prevederi în scopul reglementării funcției juridice în cadrul instituțiilor de credit.
Scurtă prezentare
Astfel, raportat la cadrul existent privind externalizarea, principalele modificări aduse Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit privesc:
- modificări în scopul alinierii noțiunilor utilizate la nivelul regulamentului cu cele utilizate de Ghidul EBA/GL/2019/02 și punerii în acord a cerințelor referitoare la: politica de externalizare, planurile de continuitate, externalizarea în condiții speciale, notificarea externalizării funcțiilor critice sau importante și a modificărilor ulterioare, clauzele minime ale contractului de externalizare, externalizarea în lanț și drepturile de acces și de audit ale instituțiilor de credit și autorităților competente;
- introducerea unor noi obligații, în linie cu Ghidul EBA/GL/2019/02, în ceea ce privește: cadrul de administrare a activității în contextul externalizării (precum înființarea unei funcții de externalizare), strategia de încetare a externalizării, documentarea externalizărilor (inclusiv ținerea unui registru actualizat) evaluarea riscurilor legate de acordurile de externalizare, evaluarea adecvării furnizorului extern.
Distinct, pentru a asigura un cadru de administrare a riscurilor juridice adecvat, proiectul introduce prevederi exprese cu privire la atribuțiile specifice funcției juridice, inclusiv în ceea ce privește competențele și responsabilitățile profesionale ale consilierilor juridici încadrați în funcția juridică. |
|
* |
Proiectul Ordinului BNR privind aprobarea Normelor metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. /2023 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative.
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
În contextul prevederilor Proiectului Ordonanței de Urgență a Guvernului privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative (denumit în continuare, proiect OUG), publicat pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, care asigură transpunerea Directivei (UE) 2021/2167 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și de modificare a Directivelor 2008/48/CE și 2014/17/UE, Banca Națională a României are obligația elaborării unui proiect de ordin pentru stabilirea formatului de raportare a informațiilor cu privire la creditele neperformante cesionate de către instituțiile de credit.
În acest sens, a fost elaborat proiectul Ordinului Băncii Naționale a României privind aprobarea Normelor metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. /2023 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative (denumit în continuare, proiect de ordin).
Acest proiect de ordin este prevăzut a se aplica începând cu raportarea întocmită pentru data de referință 30.06.2024. Raportarea va avea o frecvență trimestrială1, termenul de raportare la Banca Națională a României fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.
- Principalele prevederi ale proiectului de ordin:
Proiectul de ordin se aplică instituțiilor de credit, persoane juridice române și include modelele formularelor de raportare a informațiilor referitoare la cumpărătorii de credite2 și la creditele neperformante cesionate de instituțiile de credit către cumpărătorii de credite3, precum și normele metodologice privind completarea acestora.
Formularele de raportare referitoare la informațiile privind cumpărătorii de credite neperformante includ detalii referitoare la cumpărătorii de credite (cod LEI, identitate, adresă, rezidență etc.) și referitoare la reprezentanții cumpărătorilor de credite, acolo unde este cazul.
Formularul de raportare a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate de instituția de credit către cumpărătorii de credite prevede raportarea, pentru fiecare tranzacție, de informații (valoarea totală și valoarea medie a creditelor cesionate, numărul creditelor cesionate, valoarea discountului aferent cesiunii, tipul și valoarea garanțiilor etc.), atât la nivel de total credite cesionate, cât și la nivel de portofoliu de credite grupate în funcție de calitatea debitorului (persoană fizică/ persoană juridică) și de moneda de acordare a creditului (lei/ EUR/ alte valute).
|
|
* |
Proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 4/2019 privind instituţiile de plată şi furnizorii specializaţi în servicii de informare cu privire la conturi, cu modificările și completările ulterioare.
Scurtă prezentare
Prin proiectul Regulamentului pentru modificarea Regulamentului BNR nr. 4/2019 privind instituțiile de plată și furnizorii specializați în servicii de informare cu privire la conturi se asigură întărirea cadrului de reglementare a riscului de credit prin impunerea unor cerințe instituțiilor de plată care acordă credite legate de serviciile de plată.
Demersul de modificare a fost inițiat ca urmare a constatărilor din practica de autorizare a instituțiilor de plată derulată la nivelul BNR unde au fost întâlnite recurent modele de afaceri axate pe acordarea de credite legate de serviciile de plată de societăți ce dețineau deja calitatea de instituție financiară nebancară (IFN) printr-o migrare a activității de creditare derulate în calitate de IFN la o creditare pusă în legătură cu serviciile de plată. Această practică presupune asumarea unor expuneri disproporționate ale instituțiilor de plată în raport cu fondurile proprii ale acestora, având în vedere că metodele de determinare a cerințelor de fonduri proprii pentru instituțiile de plată nu surprind riscul de credit, fiind determinate prin metode specifice riscului operațional (specific serviciilor de plată).
În acest context, proiectul de regulament propune:
Măsuri pentru întărirea cadrului de reglementare a riscului de credit prin introducerea unei cerințe pentru instituțiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată de a menține un nivel al fondurilor proprii care să acopere, în orice moment, în plus față de necesarul de fonduri proprii aferent serviciilor de plată, calculat prin utilizarea uneia dintre cele 3 metode prevăzute de regulament, cel puțin 8% din expunerea totală ponderată la risc a instituției de plată. Astfel, instituțiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată își determină necesarul de fonduri proprii prin însumarea necesarului de fonduri proprii aferent serviciilor de plată, determinat potrivit metodei selectate prevăzute în regulament, și a necesarului de fonduri proprii pentru acoperirea riscului de credit aferent creditării auxiliare serviciilor de plată.
Pentru a preveni arbitrajul de reglementare, plecând de la principiul „same activity, same risk, same regulation”, instituțiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată vor utiliza prevederile si metodologia de determinare a valorii expunerii, expunerii nete, precum și a expunerii totale ponderate la risc aplicabile IFN, potrivit Regulamentului Băncii Naționale a României nr. 20/2009 privind instituțiile financiare nebancare, cu modificările și completările ulterioare.
În plus, au fost efectuate unele ajustări/completări corelative, pentru scopuri de claritate, precum și pentru alinierea terminologiei la cea utilizată de sectorul IFN.
Prevederile regulamentare vor intra în vigoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, instituțiile de plată care acordă credite legate de serviciile de plată dispunând de o perioadă de cel mult 6 luni pentru a se conforma la noile cerințe. |
|
|
Notă: Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a nu răspunde punctual observaţiilor şi comentariilor primite
* Proiecte legislative în curs de definitivare