Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 7 din 10.aug.2004
Monitorul Oficial, Partea I 797 30.aug.2004
Intrare în vigoare la 30.aug.2004
privind autorizarea organizaţiilor cooperaţiei de credit şi a organizaţiilor cooperatiste de credit prevăzute la art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit

   Având în vedere prevederile art. 2 alin. (2) lit. b), ale art. 25 alin. (1) şi alin. (2) lit. a) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, ale art. II alin. (1) şi (6) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, ale art. 21 alin. 1 lit. k), art. 67 alin. 2, art. 85 alin. 2, art. 104 lit. n), art. 126 alin. 2, art. 143 alin. 2, art. 284 alin. 2 şi 3 şi ale art. 285 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare, precum şi ale art. 91 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare,
   în temeiul dispoziţiilor art. 48 alin. (1) din Legea nr. 312/2004 şi ale art. V din Legea nr. 122/2004,

   Banca Naţională a României emite prezentele norme.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   SECŢIUNEA 1
Domeniul de aplicare

   Art. 1. -(1) Prezentele norme reglementează procedura de autorizare, condiţiile, termenele şi documentaţia ce trebuie prezentată Băncii Naţionale a României în procesul de autorizare a organizaţiilor cooperatiste de credit în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 122/2004, denumită în continuare ordonanţă.
   (2) Pot solicita Băncii Naţionale a României autorizarea funcţionării în conformitate cu prevederile prezentelor norme organizaţiile cooperaţiei de credit şi organizaţiile cooperatiste de credit, ale căror cereri de autorizare a funcţionării, depuse în temeiul art. 146 alin. 2 din ordonanţă, au fost respinse de Banca Naţională a României, au renunţat la utilizarea căilor de atac prevăzute la art. 202 din ordonanţă şi care probează îndeplinirea cerinţelor stabilite prin ordonanţă şi prin normele emise în aplicarea acesteia.
   Art. 2. - Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificaţia prevăzută în ordonanţă şi în reglementările emise de Banca Naţională a României.

   SECŢIUNEA a 2-a
Cerinţe generale

   Art. 3. - Organizaţiile cooperatiste de credit pot funcţiona numai pe baza autorizaţiei de funcţionare emise de Banca Naţională a României.
   Art. 4. -(1) Activităţile pe care le vor putea desfăşura organizaţiile cooperatiste de credit sunt cele prevăzute de ordonanţă, în limita şi în condiţiile arătate în autorizaţia acordată de Banca Naţională a României.
   (2) În obiectul de activitate prevăzut în actul constitutiv vor fi incluse doar activităţile pe care organizaţia cooperatistă de credit le va desfăşura de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare, pentru care este fundamentată în mod corespunzător în studiul de fezabilitate al reţelei capacitatea entităţii respective, precum şi a reţelei cooperatiste de credit de a le desfăşura.
   (3) Includerea în obiectul de activitate autorizat a operaţiunilor de mandat, precum şi a unora dintre activităţile prevăzute de ordonanţă pentru desfăşurarea cărora, potrivit reglementărilor aplicabile, este necesară şi o aprobare/aviz din partea altor autorităţi, se va putea realiza numai după obţinerea autorizaţiei de funcţionare din partea Băncii Naţionale a României, în condiţiile stabilite prin normele Băncii Naţionale a României privind modificările în situaţia organizaţiilor cooperatiste de credit.
   Art. 5. -(1) Nu pot fi numite în calitate de conducător sau de administrator al unei organizaţii cooperatiste de credit persoanele care sunt supuse vreunei interdicţii de a conduce o instituţie de credit, precum şi cele care, în ultimii 5 ani:
   a) au condus o organizaţie cooperatistă de credit căreia i-a fost retrasă autorizaţia de funcţionare în temeiul art. 189 alin. 2 lit. e) sau al art. 201 alin. 2 din ordonanţă;
   b) au fost sancţionate cu retragerea aprobării de a conduce o instituţie de credit sau au fost înlocuite ca urmare a unei măsuri de remediere luate de o instituţie de credit;
   c) au fost suspendate din funcţie în temeiul art. 191 lit. c) sau al art. 200 din ordonanţă.
   (2) Nu pot deţine calitatea de conducător ori de administrator al unei organizaţii cooperatiste de credit persoanele nominalizate în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/2001 pentru prevenirea şi combaterea utilizării sistemului financiar-bancar în scopul finanţării de acte de terorism, aprobată prin Legea nr. 466/2002, şi în lista întocmită în conformitate cu prevederile art. 5 din această ordonanţă de urgenţă.
   Art. 6. -(1) Orice curriculum-vitae prezentat Băncii Naţionale a României va fi semnat, datat şi va cuprinde cel puţin următoarele informaţii:
   a) studiile, cu indicarea instituţiei de învăţământ, a naturii cursurilor şi a anului absolvirii; persoanele care probează îndeplinirea condiţiei de studii cu diplome obţinute în străinătate vor prezenta un document eliberat de autorităţile române, care să ateste recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii respective.
   b) activitatea desfăşurată în prezent şi în ultimii 10 ani, inclusiv elementele de identificare a angajatorului şi principalele activităţi desfăşurate de acesta, funcţia deţinută, precum şi informaţii relevante legate de activităţile şi responsabilităţile exercitate; de asemenea, se vor indica entităţile în care persoana fizică deţine în prezent sau a deţinut în ultimii 10 ani calitatea de membru al consiliului de administraţie sau o poziţie echivalentă.
   (2) Scrisorile de recomandare prezentate pentru conducătorii propuşi ai organizaţiilor cooperatiste de credit vor fi semnate de persoane în a căror subordine aceştia au activat în domeniile cerute de ordonanţă sau, după caz, cu care au colaborat în calitate de administrator al unui agent economic.
   Art. 7. -(1) Părţile sociale subscrise şi vărsate de către fiecare membru cooperator la capitalul cooperativelor de credit din reţea nu trebuie să se situeze la un asemenea nivel încât retragerea membrului cooperator respectiv să aibă un impact semnificativ asupra situaţiei financiare a întregii reţele care, în acest fel, nu ar mai putea funcţiona în condiţii de respectare a cerinţelor de prudenţă bancară, cum ar fi cerinţele privind capitalul agregat minim, numărul minim de cooperative de credit dintr-o reţea.
   (2) Membrii cooperatori care subscriu şi varsă părţi sociale în valoare de cel puţin echivalentul în lei a 10.000 euro trebuie să nu fi suferit condamnări pentru infracţiuni legate de fapte de terorism, corupţie, infracţiuni în dauna avutului public sau privat, abuz, luare sau dare de mită, fals şi uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală, spălare de bani ori alte asemenea fapte şi să justifice provenienţa fondurilor destinate participării la capitalul cooperativei. La determinarea echivalentului în lei se vor utiliza cursurile valutare publicate de Banca Naţională a României, valabile pentru ziua în care s-au efectuat subscrierea şi vărsarea părţilor sociale aferente. Sumele utilizate pentru dobândirea părţilor sociale trebuie să provină din surse proprii şi nu din credite sau împrumuturi primite.
   (3) Membrii cooperatori prevăzuţi la alin. (2) se obligă să nu formuleze o cerere de retragere din cooperativă timp de 2 ani de la data subscrierii şi vărsării părţilor sociale.
   (4) Îndeplinirea condiţiilor arătate la alin. (2) şi (3) nu înlătură cerinţa prevăzută la alin. (1).
   (5) Interdicţiile prevăzute la art. 5 alin. (2) se aplică şi membrilor cooperatori la care se face referire în prezentul articol.
   Art. 8. - Capitalul social al casei centrale şi al cooperativelor de credit, respectiv părţile sociale, se subscriu şi se varsă exclusiv în lei, într-un cont deschis la o instituţie de credit autorizată de către Banca Naţională a României.
   Art. 9. - Studiul de fezabilitate va cuprinde fundamentarea, cel puţin pentru primii 3 ani de activitate, a capacităţii reţelei de a funcţiona în scopul pentru care s-a înfiinţat, cu respectarea cerinţelor prudenţiale aplicabile, inclusiv a celor referitoare la nivelul capitalului şi fondurilor proprii ale casei centrale, ale cooperativelor de credit afiliate şi la nivelul capitalului agregat şi al fondurilor proprii ale reţelei, precum şi a capacităţii casei centrale şi a structurii sale organizatorice de a realiza sarcinile şi responsabilităţile ce îi revin, decurgând din atribuţiile conferite de lege pe linia supravegherii controlului, reglementării şi autorizării organizaţiilor cooperatiste afiliate, precum şi în ceea ce priveşte transferul de fonduri intrareţea.
   Art. 10. - Cerinţele stabilite de art. 48 din ordonanţă referitoare la administratori se aplică în mod corespunzător şi persoanelor care îndeplinesc funcţia de contabil-şef al cooperativelor de credit cu mai puţin de 5.000 de membri cooperatori.
   Art. 11. - Capitalul şi fondurile proprii, indicatorii de solvabilitate şi ceilalţi indicatori de prudenţă bancară reglementaţi de Banca Naţională a României, calculaţi pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, atât la nivelul casei centrale şi al fiecărei cooperative de credit afiliate, cât şi al reţelei, trebuie să se situeze cel puţin la nivelurile prevăzute de reglementările Băncii Naţionale a României pentru organizaţiile cooperatiste de credit/reţelele cooperatiste de credit autorizate, niveluri ce trebuie respectate şi pe parcursul procesului de autorizare.
   Art. 12. -(1) Pe lângă cerinţele prevăzute de ordonanţă, conducătorii caselor centrale trebuie să îndeplinească şi cerinţele prevăzute la art. 25 alin. 1 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare, pentru conducătorii băncilor. La evaluarea persoanelor propuse în calitate de conducător al unei case centrale se vor aplica în mod corespunzător prevederile cuprinse în reglementările Băncii Naţionale a României cu privire la evaluarea calităţii conducătorilor băncilor.
   (2) La evaluarea experienţei profesionale a conducătorilor casei centrale se vor lua în considerare şi perioadele în care aceştia au condus o organizaţie a cooperaţiei de credit, cu excepţia cooperativelor de credit-bănci populare, asociate potrivit prevederilor Legii nr. 109/1996 şi/sau în care aceştia au exercitat o funcţie de conducere (cel puţin şef de serviciu) într-o organizaţie cooperatistă de credit autorizată de Banca Naţională a României, dacă experienţa astfel acumulată este considerată relevantă de către Banca Naţională a României pentru specificul şi volumul activităţii ce va fi desfăşurată de casa centrală.
   Art. 13. - Sediile secundare ale casei centrale cu atribuţii pe linia desfăşurării transferurilor de fonduri intrareţea şi/sau pe linia supravegherii cooperativelor de credit afiliate vor fi înregistrate în registrul comerţului anterior datei depunerii la Banca Naţională a României a cererii de autorizare a funcţionării.
   Art. 14. -(1) Persoanele propuse să asigure conducerea unui sediu secundar al casei centrale trebuie să aibă o bună reputaţie, studii superioare şi să fi lucrat cel puţin 2 ani în domeniul financiar-bancar. Prevederile art. 5 se aplică în mod corespunzător şi acestor persoane.
   (2) La evaluarea experienţei profesionale a persoanelor prevăzute la alin. (1) se vor putea lua în considerare şi perioade în care aceştia au condus o organizaţie a cooperaţiei de credit, constituită potrivit Legii nr. 109/1996.
   Art. 15. -(1) Spaţiul destinat desfăşurării activităţii unei organizaţii cooperatiste de credit sau în care îşi desfăşoară activitatea sediile secundare ale acesteia nu poate fi amplasat în subsolurile clădirilor sau la etajele ansamblurilor de locuinţe, trebuie să aibă acces public direct şi adresă identificabilă şi să corespundă activităţilor propuse a fi desfăşurate, din punct de vedere al suprafeţei, al condiţiilor de securitate şi al dotărilor.
   (2) Organizaţiile cooperatiste de credit trebuie să îndeplinească cerinţa privind accesul public direct în termen de un an de la data autorizării funcţionării acestora.
   Art. 16. -(1) Societatea de audit financiar desemnată în calitate de auditor financiar al unei organizaţii cooperatiste de credit trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute de lege, să nu se afle în vreo situaţie de incompatibilitate sau conflict de interese prevăzută de legislaţia în vigoare şi va fi aprobată de Banca Naţională a României.
   (2) Auditorul financiar al casei centrale trebuie să aibă experienţă în domeniul financiar-bancar.
   (3) La evaluarea auditorului financiar se va lua în considerare experienţa dobândită fie de către societate în activitatea de audit financiar sau în calitate de cenzor la o instituţie de credit ori la o instituţie financiară, fie de către persoanele care vor efectua activităţile de audit la casa centrală.
   Art. 17. -(1) Actul constitutiv-cadru va fi întocmit cu respectarea cerinţelor prevăzute la art. 2 lit. j) din ordonanţă şi în normele Băncii Naţionale a României privind organizarea şi controlul intern al instituţiilor de credit şi administrarea riscurilor semnificative, precum şi organizarea şi desfăşurarea activităţii de audit a instituţiilor de credit.
   (2) Regulamentul de organizare şi funcţionare a reţelei va cuprinde prevederi obligatorii pentru casa centrală şi cooperativele de credit afiliate, referitoare la:
   a) structura organizatorică a fiecărui tip de organizaţie cooperatistă de credit din reţea (compartimente, comitete, sedii secundare, după caz). Pentru fiecare poziţie din structura organizatorică a casei centrale, respectiv a cooperativei de credit, relevantă pentru activitatea acesteia sau, după caz, la nivelul reţelei, se vor indica şi cerinţele de pregătire şi experienţă profesională;
   b) atribuţiile fiecărui compartiment şi relaţiile dintre acestea, atât în cadrul fiecărei organizaţii cooperatiste de credit (casa centrală, cooperativa de credit), cât şi la nivelul reţelei, atribuţiile sucursalelor şi ale altor sedii secundare, inclusiv arondarea cooperativelor de credit afiliate la acestea. În cazul în care activitatea de audit intern nu este externalizată, vor fi indicate şi atribuţiile ce îi revin compartimentului de audit al casei centrale pe linia examinării oricărei activităţi, a compartimentelor şi a sediilor secundare ale cooperativelor de credit afiliate;
   c) atribuţiile comitetului de audit, ale comitetului de administrare a riscurilor şi, dacă este cazul, ale altor organe specializate ale casei centrale şi relaţiile dintre acestea, inclusiv relaţiile cu celelalte elemente ale structurii organizatorice a casei centrale şi a cooperativelor de credit afiliate, precum şi cu organele statutare de conducere ale organizaţiilor cooperatiste de credit din reţea;
   d) competenţele conducătorilor, ale persoanelor care asigură conducerea compartimentelor din cadrul casei centrale, respectiv a cooperativelor de credit, a sucursalelor şi a altor sedii secundare şi ale altor salariaţi care efectuează operaţiuni în numele şi în contul organizaţiei cooperatiste de credit;
   e) controlul intern al activităţii organizaţiilor cooperatiste de credit şi organizarea şi desfăşurarea activităţii de audit intern a acestora, inclusiv la nivelul reţelei cooperatiste de credit. Organizarea controlului intern la nivelul reţelei trebuie să asigure atingerea obiectivelor controlului intern la acest nivel, inclusiv în condiţiile externalizării unor activităţi, iar cea a auditului intern astfel încât să asigure atingerea obiectivului acestuia şi îmbunătăţirea activităţii reţelei.
   (3) Prin actul constitutiv-cadru se vor reglementa şi condiţiile specifice reţelei în care o persoană a cărei reşedinţă nu coincide cu domiciliul poate dobândi şi deţine calitatea de membru cooperator la două cooperative de credit din reţea, precum şi modul de monitorizare a acestor situaţii la nivelul reţelei, în vederea respectării cerinţelor prudenţiale stabilite prin reglementări ale Băncii Naţionale a României.
   Art. 18. - După adoptarea de către casa centrală rezultată din fuziune a actului constitutiv-cadru al reţelei, ulterior încheierii măsurilor de reorganizare prevăzute la art. II alin. (3) lit. a) şi b) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, având în vedere complexitatea acestora, casa centrală şi cooperativele de credit afiliate vor proceda la întocmirea de noi acte constitutive şi la înregistrarea menţiunilor corespunzătoare în registrul comerţului.
   Art. 19. -(1) În cazul persoanelor care nu şi-au stabilit domiciliul, dar şi-au stabilit reşedinţa în România, pentru care prezentele norme instituie obligativitatea remiterii certificatului de cazier judiciar, se va prezenta certificatul de cazier judiciar eliberat de autorităţile române şi certificatul de cazier judiciar sau alt document cu aceeaşi valoare juridică, eliberat de autorităţile din ţara de origine şi din ţara în care şi-au stabilit anterior reşedinţa, dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
   (2) În situaţia în care nici unul dintre conducătorii unei organizaţii cooperatiste de credit nu este cetăţean român, cel puţin unul dintre aceştia trebuie să ateste cunoaşterea limbii române.

   SECŢIUNEA a 3-a
Documentaţia necesară în vederea autorizării

   Art. 20. - În vederea obţinerii autorizaţiilor de funcţionare a casei centrale şi a cooperativelor de credit afiliate, cererea semnată de conducătorii casei centrale în numele acesteia şi al cooperativelor de credit afiliate, ale cărei cerinţe de conţinut sunt prevăzute în anexa nr. 1, va fi înaintată Băncii Naţionale a României, însoţită de următoarele documente:
   a) actul constitutiv-cadru elaborat în conformitate cu prevederile legale de către casa centrală care solicită autorizarea funcţionării, aprobat de consiliul de administraţie al acesteia;
   b) actele constitutive ale cooperativelor de credit, în formă autentică, elaborate în baza actului constitutiv-cadru menţionat la lit. a); noile acte constitutive aprobate de adunarea generală a membrilor cooperatori vor reflecta situaţia cooperativelor de credit la momentul finalizării măsurilor prevăzute la art. II alin. (3) lit. b) din Legea nr. 122/2004, întreprinse în vederea îndeplinirii cerinţelor ordonanţei şi a reglementărilor emise în aplicarea acesteia, inclusiv în ceea ce priveşte numărul şi identitatea membrilor cooperatori, domiciliul/reşedinţa acestora, numărul şi valoarea părţilor sociale deţinute de aceştia;
   c) actul constitutiv al casei centrale, în formă autentică, semnat de reprezentanţii legali ai cooperativelor de credit afiliate; actul constitutiv va reflecta situaţia casei centrale la momentul finalizării măsurilor întreprinse în vederea îndeplinirii cerinţelor ordonanţei şi a reglementărilor emise în aplicarea acesteia, inclusiv în ceea ce priveşte identitatea cooperativelor de credit afiliate, numărul şi valoarea părţilor sociale deţinute de acestea, sediile secundare constituite;
   d) certificatul de înregistrare în registrul comerţului a casei centrale şi a cooperativelor de credit afiliate;
   e) încheierea judecătorului delegat la oficiul registrului comerţului, din care să rezulte că acesta a dispus înscrierea în registrul comerţului a menţiunilor corespunzătoare actelor constitutive menţionate la lit. b) şi c);
   f) studiul de fezabilitate al reţelei, însuşit de conducătorii şi administratorii propuşi ai casei centrale, întocmit în conformitate cu prevederile art. 21;
   g) raportul auditorului financiar cu privire la datele şi informaţiile cuprinse în studiul de fezabilitate şi în actul constitutiv-cadru, întocmit potrivit prevederilor art. 21 alin. (5);
   h) declaraţie, semnată de reprezentanţii legali ai organizaţiilor din reţea - casă centrală şi cooperative de credit afiliate -, privind lichidarea, până la sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, a operaţiunilor prevăzute la art. 2462 din ordonanţă;
   i) situaţiile financiare (bilanţ, cont de profit şi pierdere, politici contabile şi note explicative) ale casei centrale şi cele ale cooperativelor de credit afiliate, întocmite pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii, semnate de reprezentanţii legali, auditate de auditori financiari, membri activi ai Camerei Auditorilor din România. Situaţiile financiare trebuie să concorde cu datele înscrise în registrele de contabilitate, registre care trebuie ţinute în conformitate cu reglementările contabile în vigoare. Forma şi conţinutul acestor situaţii financiare trebuie să corespundă cu cele ale situaţiilor financiare anuale stabilite prin reglementările care le sunt aplicabile, respectiv Reglementările contabile armonizate cu directivele Comunităţilor Economice Europene şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate sau, după caz, Reglementările contabile simplificate, armonizate cu directivele europene, aprobate prin ordine ale ministrului finanţelor publice, cu modificările şi completările ulterioare, şi se vor întocmi în conformitate cu prevederile reglementărilor contabile;
   j) calculul capitalului agregat şi al fondurilor proprii, situaţia clasificării creditelor şi plasamentelor şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, calculul indicatorilor de solvabilitate, situaţiile privind expunerile mari, situaţiile privind împrumuturile acordate persoanelor aflate în relaţii speciale, personalului propriu şi familiilor acestuia, întocmite potrivit reglementărilor în vigoare, în condiţiile provizionării activelor potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a României, pentru sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, atât la nivelul casei centrale şi al fiecărei cooperative de credit afiliate, cât şi la nivelul reţelei, după caz. Situaţiile menţionate se vor întocmi pe formularele-anexă la reglementările în materie, emise de Banca Naţională a României, vor fi semnate de reprezentanţii legali, vizate de către reprezentanţii legali ai casei centrale şi auditate de către un auditor financiar. În cazul situaţiei clasificării creditelor şi plasamentelor şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, se va indica, pentru aceeaşi dată, şi valoarea provizioanelor specifice de risc de credit evidenţiate;
   k) documentele prevăzute pentru conducători, administratori, auditori financiari, potrivit art. 22;
   l) documentele prevăzute pentru sediile secundare ale casei centrale, potrivit art. 23;
   m) confirmarea de către casa centrală, sub semnătura reprezentanţilor legali ai acesteia:
   -a afilierii fiecărei cooperative de credit, cu îndeplinirea în totalitate a condiţiilor de afiliere prevăzute de actul constitutiv-cadru;
   -a îndeplinirii cerinţelor legale de către conducătorii propuşi ai cooperativelor de credit, inclusiv a cerinţelor stabilite prin normele casei centrale prevăzute la lit. p);
   -a faptului că în urma verificărilor efectuate de casa centrală rezultă că actul constitutiv al fiecărei cooperative de credit este întocmit cu respectarea prevederilor ordonanţei şi ale actului constitutiv-cadru;
   -că fiecare organizaţie din reţea îndeplineşte cerinţele cuprinse în reglementările Băncii Naţionale a României privind organizaţiile cooperatiste de credit autorizate, referitoare la nivelul capitalului, al fondurilor proprii, precum şi la nivelul celorlalţi indicatori de prudenţă bancară, calculaţi în condiţiile provizionării activelor potrivit reglementărilor Băncii Naţionale a României, corespunzător situaţiilor prevăzute la lit. j);
   n) documente care să ateste deţinerea cu titlu legal a spaţiului reprezentând sediul social, pentru casa centrală şi pentru fiecare cooperativă de credit din reţea, materializate, după caz, într-un act de proprietate înscris în cartea funciară sau transcris în registrul de inscripţiuni şi transcripţiuni imobiliare de pe lângă judecătoria unde se află imobilul sau într-un contract de închiriere ori de subînchiriere înregistrat la autoritatea fiscală;
   o) proiectul normelor privind transferul de fonduri intrareţea, întocmit cu respectarea normelor Băncii Naţionale a României privind transferurile de fonduri în cadrul unei reţele cooperatiste de credit;
   p) proiectul normelor privind cerinţele ce trebuie îndeplinite de către conducători, elaborate de casa centrală, care vor cuprinde reguli şi norme etice şi profesionale pentru calitatea, experienţa şi activitatea conducătorilor cooperativelor de credit afiliate;
   q) confirmarea, sub semnătura reprezentanţilor legali ai casei centrale, privind existenţa reglementărilor proprii ale casei centrale, precum şi ale cooperativelor de credit afiliate, elaborate în conformitate cu prevederile ordonanţei şi ale reglementărilor emise în aplicarea acestora, aplicabile organizaţiilor cooperatiste de credit;
   r) pentru membrii cooperatori care au subscris şi au vărsat părţi sociale în valoare de cel puţin echivalentul în lei a 10.000 de euro se vor prezenta documentele prevăzute la art. 24;
   s) încheierea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie a României, care constată renunţarea, de către fiecare dintre organizaţiile cooperaţiei/cooperatiste de credit, la calea de atac prevăzută la art. 202 din ordonanţă, potrivit prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 122/2004;
   t) o declaraţie semnată de reprezentanţii legali ai fiecărei organizaţii din reţea - casă centrală şi cooperative de credit afiliate - privind îndeplinirea, la sfârşitul lunii precedente datei depunerii cererii de autorizare, a cerinţelor prevăzute la art. 170, 173 şi 175 din ordonanţă;
   u) fiecare organizaţie din reţea - casă centrală şi cooperativele de credit afiliate - va transmite câte o declaraţie din care să rezulte că, la data depunerii cererii de autorizare, acestea au toate obligaţiile scadente onorate, nu înregistrează un nivel negativ al activului net şi că indicatorii de solvabilitate se situează cel puţin la nivelul minim prevăzut prin reglementările Băncii Naţionale a României pentru organizaţiile cooperatiste de credit autorizate; în declaraţie se va preciza nivelul înregistrat al activului net, precum şi al indicatorului de solvabilitate;
   v) casa centrală va transmite o prezentare a măsurilor de reorganizare întreprinse, prevăzute la art. II alin. (3) din Legea nr. 122/2004, inclusiv evoluţia capitalului şi a fondurilor proprii la nivel individual.
   Art. 21. -(1) Studiul de fezabilitate al reţelei va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
   a) obiectivele, politicile şi strategiile reţelei cooperatiste de credit;
   b) politica de personal, cuprinzând cel puţin strategiile referitoare la recrutarea şi instruirea personalului, politica salarială, numărul de personal;
   c) estimări, pentru momentul autorizării şi pentru primii 3 ani de activitate, ale situaţiilor financiare (cuprinzând bilanţul, contul de profit şi pierdere, situaţia modificării capitalului propriu, situaţia fluxurilor de trezorerie, politicile contabile şi notele explicative), ale capitalului şi fondurilor proprii ale casei centrale, ale cooperativelor de credit afiliate şi ale capitalului agregat şi ale fondurilor proprii ale reţelei, precum şi ale indicatorilor de solvabilitate;
   d) modul de administrare a riscurilor semnificative pentru fiecare dintre activităţile propuse a fi desfăşurate, inclusiv pentru cele externalizate, la nivelul casei centrale, cât şi al reţelei cooperatiste de credit. Prezentarea modului de administrare a riscurilor semnificative va include descrierea profilului de risc pentru fiecare dintre riscurile semnificative (riscul de credit, riscul de piaţă, riscul de lichiditate, riscul operaţional, riscul reputaţional) şi a modului de implementare a acestuia (politici şi proceduri pentru administrarea riscurilor semnificative).
   (2) Prezentarea obiectivelor, politicilor şi strategiilor la care se face referire la alin. (1) lit. a) va include cel puţin următoarele:
   a) descrierea clientelei şi a segmentului de piaţă pe care casa centrală şi cooperativele de credit afiliate intenţionează să desfăşoare activitate;
   b) descrierea produselor şi serviciilor oferite şi a politicii de preţ/tarifare aferente acestora; pentru fiecare dintre aceste produse şi servicii se va indica data probabilă la care vor fi introduse în oferta organizaţiilor cooperatiste de credit din reţea. În cazul casei centrale, informaţiile vor fi prezentate şi pentru fiecare dintre sediile secundare ale acesteia;
   c) volumul activităţii şi cota de piaţă, pe total şi pe categorii de activităţi pentru primii 3 ani de funcţionare;
   d) descrierea politicilor privind cunoaşterea clientelei;
   e) descrierea politicilor de capitalizare;
   f) sursele de finanţare şi structura activelor;
   g) strategia de investiţii, cel puţin în legătură cu crearea suportului tehnic necesar desfăşurării activităţilor propuse şi realizarea structurii organizatorice (inclusiv investiţiile în domeniul IT);
   h) prezentarea activităţilor ce vor fi derulate în primii 3 ani de funcţionare de către casa centrală, inclusiv prin sediile sale secundare, în exercitarea atribuţiilor şi îndeplinirea responsabilităţilor ce îi revin pe linia supravegherii, controlului, reglementării şi autorizării organizaţiilor cooperatiste de credit afiliate, precum şi în ceea ce priveşte transferul de fonduri intrareţea.
   (3) Estimările prevăzute la alin. (1) lit. c) vor fi întocmite la nivelul reţelei cooperatiste de credit, precum şi pentru fiecare organizaţie cooperatistă de credit din reţea, la nivel individual şi consolidat, după caz, cu respectarea reglementărilor în materie emise de Banca Naţională a României, pe formularele-anexă la reglementările respective.
   (4) Estimările situaţiilor financiare vor fi însoţite de fundamentarea principalelor posturi şi elemente ale situaţiilor financiare.
   (5) Raportul auditorului financiar cu privire la datele şi informaţiile cuprinse în studiul de fezabilitate şi în actul constitutiv-cadru se va referi cel puţin la:
   a) viabilitatea estimărilor prezentate, în raport cu premisele avute în vedere;
   b) controlul intern, inclusiv structura sistemului informatic şi gradul în care acesta corespunde cerinţelor impuse de asigurarea transferului de fonduri intrareţea;
   c) modul de organizare şi desfăşurare a auditului intern.
   (6) Auditorul financiar menţionat la alin. (5) şi la art. 20 lit. g) şi j) trebuie să fie o persoană juridică, membru activ al Camerei Auditorilor din România, şi să aibă experienţă în domeniul financiar-bancar şi al evaluării sistemelor informatice.
   (7) Pentru auditorul financiar se va prezenta o scurtă descriere a activităţii, din care să rezulte experienţa cerută.
   Art. 22. -(1) Pentru fiecare dintre conducătorii organizaţiilor din reţea - casă centrală şi cooperative de credit afiliate - se vor prezenta următoarele documente:
   a) copie de pe actul de identitate;
   b) curriculum vitae;
   c) certificatul de cazier judiciar;
   d) copia legalizată de pe actul de studii şi de pe celelalte documente care atestă calificarea profesională;
   e) recomandări în ceea ce priveşte calităţile morale şi profesionale din partea a cel puţin două persoane;
   f) chestionarul prevăzut în anexa nr. 2;
   g) în cazul conducătorilor casei centrale se va prezenta şi câte o declaraţie din care să rezulte că pe perioada îndeplinirii funcţiei pentru care sunt propuşi vor exercita exclusiv funcţia respectivă şi vor avea reşedinţa în localitatea de sediu a casei centrale.
   (2) Pentru fiecare dintre administratorii organizaţiilor din reţea - casă centrală şi cooperative de credit afiliate - se vor transmite următoarele documente:
   a) copie de pe actul de identitate;
   b) curriculum vitae;
   c) certificatul de cazier judiciar;
   d) chestionarul prevăzut în anexa nr. 2.
   (3) Pentru auditorul financiar al unei organizaţii din reţea - casă centrală şi cooperative de credit afiliate - se vor prezenta următoarele documente:
   a) dovada calităţii de societate de audit financiar, autorizată să desfăşoare această activitate pe teritoriul României; în acest sens va fi transmisă o copie de pe Monitorul Oficial al României, Partea I, care atestă înscrierea acesteia în Registrul auditorilor financiari;
   b) certificatul de înregistrare la oficiul registrului comerţului;
   c) chestionarul al cărui model este prevăzut în anexa nr. 3, completat şi semnat de reprezentantul legal al societăţii de audit financiar;
   d) copie legalizată de pe documentul care atestă asigurarea profesională.
   (4) Pentru auditorul financiar al casei centrale, documentaţia prevăzută la alin. (3) va fi însoţită şi de curriculum vitae pentru reprezentantul legal al societăţii şi, după caz, curriculum vitae pentru persoanele care vor efectua activităţile de audit.
   (5) În cazul în care societatea propusă în calitate de auditor financiar al unei organizaţii cooperatiste de credit a fost aprobată şi îndeplineşte în prezent această calitate la o altă instituţie de credit sau la o sucursală a unei instituţii de credit străine, documentaţia prevăzută mai sus va fi înlocuită cu o declaraţie sub semnătura reprezentantului legal al societăţii, prin care să se confirme că informaţiile cuprinse în documentaţia existentă în evidenţele Băncii Naţionale a României nu au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările intervenite. În situaţia în care documentaţia existentă în evidenţele Băncii Naţionale a României este incompletă în raport cu cerinţele prevăzute mai sus, aceasta va fi completată în mod corespunzător.
   Art. 23. - Pentru sediile secundare ale casei centrale (sucursale, agenţii) vor fi prezentate următoarele documente:
   a) hotărârea adunării generale privind constituirea sediilor secundare, din care să rezulte atribuţiile şi activităţile ce urmează a fi desfăşurate de acestea, cooperativele de credit arondate, adresa completă, identitatea conducătorului fiecărui sediu secundar; în situaţia în care sediile secundare sunt înfiinţate la data întocmirii actului constitutiv al casei centrale menţionat la art. 20 lit. c), informaţiile vor fi menţionate în actul constitutiv respectiv;
   b) certificatul de înregistrare în registrul comerţului în cazul deschiderii de sucursale, respectiv copia certificată de pe înregistrările efectuate în registrul comerţului, în cazul deschiderii altor sedii secundare, cărora nu li s-a conferit statut de sucursală;
   c) curriculum vitae, copie de pe actul de studii, copie de pe actul de identitate, certificat de cazier judiciar şi declaraţie din care să rezulte că nu se află în vreo situaţie de incompatibilitate prevăzută de legislaţia în vigoare, pentru fiecare dintre conducătorii sediilor secundare;
   d) adresa completă şi numărul de telefon şi/sau de fax ale sediului secundar.
   Art. 24. -(1) Pentru membrii cooperatori care au subscris şi au vărsat părţi sociale în valoare de cel puţin echivalentul în lei a 10.000 de euro se vor prezenta următoarele documente:
   a) curriculum vitae;
   b) certificat de cazier judiciar;
   c) chestionarul prevăzut în anexa nr. 4;
   d) documente care să ateste provenienţa fondurilor utilizate, cum ar fi: copie de pe deciziile de impunere emise de autoritatea fiscală, fişa fiscală FF1, documente care să ateste deţinerea de participaţii la diverse entităţi şi încasarea de dividende;
   e) un angajament semnat în formă autentică, prin care persoana în cauză se angajează că nu va formula o cerere de retragere din cooperativa de credit timp de 2 ani de la data subscrierii părţilor sociale.
   (2) În scopul stabilirii îndeplinirii cerinţelor prevăzute la art. 7 alin. (1), Banca Naţională a României poate solicita documentele prevăzute la acest articol şi pentru alţi membri cooperatori cu participaţii apreciate ca importante.

   CAPITOLUL II
 Dispoziţii finale

   Art. 25. -(1) Direcţia reglementare şi autorizare din cadrul Băncii Naţionale a României va confirma în termen de 3 zile lucrătoare primirea cererii de autorizare depuse de organizaţiile cooperaţiei de credit şi de organizaţiile cooperatiste de credit prevăzute la art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004.
   (2) În cererea adresată Băncii Naţionale a României se vor indica adresa şi numărul de telefon/fax la care pot fi contactaţi reprezentanţii legali ai casei centrale.
   Art. 26. - Pe parcursul procesului de autorizare personalul Băncii Naţionale a României cu atribuţii pe linia supravegherii instituţiilor de credit poate efectua inspecţii la sediul casei centrale şi al cooperativelor de credit afiliate, în scopul verificării conformităţii informaţiilor cuprinse în documentaţia prezentată în susţinerea cererii de autorizare cu situaţia existentă.
   Art. 27. -(1) Banca Naţională a României decide cu privire la cererea de autorizare a funcţionării organizaţiilor cooperatiste de credit în termenul prevăzut la art. II alin. (8) din Legea nr. 122/2004.
   (2) Comunicarea Băncii Naţionale a României privind decizia acesteia, cuprinzând, în cazul respingerii cererii, motivele care au stat la baza deciziei, va fi transmisă casei centrale, care o va remite de îndată cooperativelor de credit respective.
   (3) Autorizaţiile de funcţionare ale cooperativelor de credit vor fi înmânate casei centrale, care le va remite de îndată cooperativelor de credit respective.
   Art. 28. -(1) Dosarul prezentat în susţinerea cererii de autorizare trebuie să cuprindă toate documentele prevăzute de ordonanţă şi de prezentele norme. Instrumentarea dosarului se va încheia cu cel puţin 10 zile lucrătoare înainte de data şedinţei Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României pe a cărei ordine de zi urmează să fie înscris.
   (2) Banca Naţională a României poate solicita în mod expres şi alte documente în completarea celor remise iniţial sau prin care să se aducă modificări ale acestora şi va stabili termenele în care aceste documente trebuie să fie prezentate. Nerespectarea termenelor stabilite de Banca Naţională a României poate constitui motiv de neacceptare şi restituire a documentelor depuse după aceste termene, acestea nefiind luate în considerare la analiza cererii.
   (3) Documentaţia va fi prezentată Băncii Naţionale a României în limba română; actele cu caracter oficial şi cele sub semnătură privată, pentru care nu este prevăzută în normă forma în care acestea se remit Băncii Naţionale a României, vor fi prezentate în original sau în copie legalizată, după caz. Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi traducerea legalizată a acestora.
   (4) Documentele emise sau legalizate de o autoritate străină vor fi supralegalizate în condiţiile prevăzute de lege ori vor purta apostila prevăzută de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961, la care România a aderat prin Ordonanţa Guvernului nr. 66/1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, cu modificările ulterioare. În cazul în care se invocă o situaţie de înlăturare a acestor cerinţe, se va prezenta o confirmare în acest sens din partea autorităţilor române sau străine competente, sarcina probei revenind celui ce invocă o asemenea situaţie.
   Art. 29. - Casa centrală va păstra confidenţialitatea informaţiilor dobândite în procesul de autorizare a cooperativelor de credit afiliate, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.
   Art. 30. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.

   Preşedintele Consiliului de Administraţie
al Băncii Naţionale a României,
Mugur Isărescu,
guvernator

   Bucureşti, 10 august 2004.
   Nr. 7.

   ANEXA  Nr. 1

   CERERE DE AUTORIZARE
   
   Domnule Guvernator,
Subsemnaţii ...............................................................................,
(numele şi prenumele)
în calitate de reprezentanţi legali ai .......................................................,
(denumirea casei centrale)
solicităm autorizarea .........................................................................
(denumirea casei centrale)
şi a cooperativelor de credit afiliate, menţionate în anexa nr. 1a).
În susţinerea cererii noastre anexăm următoarea documentaţie, în conformitate cu prevederile
Normelor privind autorizarea organizaţiilor cooperaţiei de credit şi a organizaţiilor
cooperatiste de credit prevăzute la art. II alin. (1) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit:
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
...............................................................................................
Confirmăm că documentaţia prezentată în susţinerea cererii de autorizare a fost verificată
de către casa centrală şi este completă şi conformă cu prevederile legale în materie.*)
Adresa noastră de contact este:
...............................................................................................
...............................................................................................
Telefon: ............... Fax: ....................
Data: .................. Semnătura ...............

Domnului Guvernator al Băncii Naţionale a României
___________
*) În cazul neprezentării unor documente, prezentării unor documente necorespunzătoare sau
al existenţei altor deficienţe se vor face precizări suplimentare, se vor menţiona inclusiv
motivele care au generat situaţiile respective şi cele pentru care acestea nu au putut fi
remediate.

   ANEXA  Nr. 1 a)
   
   Cooperativele de credit afiliate la ........................................, pentru care se
(denumirea casei centrale)
solicită autorizarea*)
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Hotărârea Băncii Naţionale a
României de respingere a cererii de
Denumirea Codul unic Înregistrarea Adresa autorizare depuse în temeiul art.
Nr. cooperativei de în registrul sediului 146 din Ordonanţa de urgenţă a
crt. de credit înregistrare comerţului social Guvernului nr. 97/2000**), aprobată
cu modificări prin Legea nr.
200/2002, cu modificările ulterioare
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1 2 3 4 5 6
───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

*) În cazul cooperativelor de credit pentru care se solicită autorizarea, care au participat
la un proces de fuziune prin contopire sau prin absorbţie ori au rezultat din divizarea unei
cooperative de credit, se vor menţiona informaţiile prevăzute în col. 2-6 şi pentru fiecare
dintre cooperativele participante la procesul fuziune/divizare, inclusiv pentru cele dizolvate.
**) Se vor menţiona numărul şi data hotărârii Băncii Naţionale a României, cu indicarea
poziţiei din anexa la hotărâre, referitoare la cooperativa de credit.

   (Confidenţial)
ANEXA Nr. 2

   CHESTIONAR
pentru conducătorii propuşi ai organizaţiei cooperatiste de creditnr. 97/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 200/2002, astfel cum a
fost modificată prin Legea nr. 122/2004, ori în altă situaţie de incompatibilitate prevăzută de
legislaţia în vigoare;
- toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea şi nu există alte fapte
relevante asupra cărora Banca Naţională a României ar trebui încunoştinţată.
Totodată mă angajez să comunic casei centrale/Băncii Naţionale a României orice modificare
privind informaţiile furnizate.

Data: Numărul anexelor: Semnătura candidatului
────────────────────────

NOTĂ: Banca Naţională a României va păstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în
răspunsurile la acest chestionar, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

   (Confidenţial)
ANEXA Nr. 3

   CHESTIONAR
pentru auditorul financiar
   
   1. Denumirea organizaţiei cooperatiste de credit pentru care se comunică informaţiile:*)
............................................................................................
2. Datele de identificare ale societăţii de audit financiar (Se vor indica: denumirea, forma
juridică, adresa sediului social.):
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
3. Identitatea principalilor conducători ai societăţii de audit financiar (Se vor indica:
numele şi prenumele şi funcţiile acestora, adresele şi numerele de telefon.):
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
4. Societatea menţionată la pct. 2 a făcut în ultimii 10 ani sau face în prezent obiectul
unor anchete ori proceduri administrative sau judiciare? Aceste proceduri s-au încheiat cu vreo
sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
5. În ultimii 10 ani vreuna dintre entităţile la care societatea menţionată la pct. 2 a
executat lucrări de audit s-a aflat în conflict cu vreo autoritate însărcinată în supravegherea
sistemului financiar-bancar sau i s-a refuzat/retras o autorizaţie în domeniul bancar ori
financiar? Dacă da, daţi detalii.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
6. În ultimii 10 ani vreuna dintre entităţile la care societatea menţionată la pct. 1 a
executat lucrări de audit au făcut obiectul unei proceduri de lichidare/faliment? În caz
afirmativ, faceţi orice precizări utile.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
7. În ultimii 10 ani societatea menţionată la pct. 2 sau acţionarii/asociaţii săi au făcut
obiectul, în România sau în străinătate, vreunei anchete ori proceduri profesionale,
disciplinare, administrative sau judiciare, care s-a încheiat cu vreo sancţiune? Dacă da, daţi
detalii, indiferent dacă, între timp, a intervenit o reabilitare. (Se vor indica: autoritatea
care a dispus sancţionarea, fapta sancţionată, sancţiunea şi data aplicării sancţiunii.)
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
8. Faceţi o scurtă prezentare a activităţii societăţii de audit financiar, din care să
rezulte experienţa acesteia în domeniul financiar-bancar.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
9. Comunicaţi orice informaţii suplimentare care ar putea fi considerate relevante pentru
activitatea societăţii de audit financiar menţionate la pct. 2.
............................................................................................
............................................................................................
___________
*) Se va completa cu denumirea cooperativei de credit sau a casei centrale la care
societatea de audit financiar a fost propusă în calitate de auditor financiar.

Subsemnatul declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii, următoarele:
- societatea .......................................................... nu se află în vreuna
(denumirea societăţii de audit financiar)
dintre situaţiile prevăzute la art. 129/art. 70 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
97/2000, aprobată cu modificări prin Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificată prin
Legea nr. 122/2004, ori în altă situaţie de incompatibilitate ori conflict de interese
prevăzută de legislaţia în vigoare;
- toate răspunsurile sunt complete şi conforme cu realitatea şi nu există alte fapte
relevante asupra cărora Banca Naţională a României ar trebui încunoştinţată.
Totodată, în numele societăţii de audit financiar pe care o reprezint, mă angajez să comunic
Băncii Naţionale a României orice modificare privind informaţiile furnizate.

Data: Numele şi prenumele
..........................
Semnătura şi ştampila
(chestionarul va fi semnat
de reprezentantul legal/
statutar al societăţii de
audit financiar)

NOTĂ: Banca Naţională a României va păstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în
răspunsurile la acest chestionar, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

   (Confidenţial)
ANEXA Nr. 4

   CHESTIONAR
pentru participanţii la capitalul social al unei cooperative de creditnr. 97/2000, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 200/2002, astfel cum a fost modificată prin Legea nr. 122/2004, grup
de persoane care acţionează împreună reprezintă două sau mai multe persoane care, prin natura
relaţiilor existente între ele, pot înfăptui o politică comună faţă de organizaţia cooperatistă
de credit.
___________
*) Acest chestionar se completează de către membrii cooperatori ai cooperativei de credit,
care varsă părţi sociale de cel puţin 10.000 euro.
Chestionarul va fi completat la toate întrebările prin dactilografiere; dacă spaţiul este
insuficient, răspunsurile pot fi date, sub semnătură, pe o foaie separată.
Nu sunt acceptate chestionarele semnate prin reprezentare.

Se consideră că înfăptuiesc o politică comună:
- soţii, rudele şi afinii până la gradul al doilea inclusiv, precum şi societăţile aflate
sub controlul efectiv al acestora;
- o societate, preşedintele consiliului de administraţie şi administratorii acesteia;
- o societate şi societăţile asupra cărora ea deţine direct sau indirect puterea efectivă de
control;
- societăţile aflate sub controlul efectiv al aceleiaşi sau al aceloraşi persoane.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
6. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 5 deţine participaţii de cel puţin
5% din capitalul social sau din drepturile de vot la entităţi, altele decât instituţiile de
credit?
În caz afirmativ, comunicaţi lista acestor participaţii (nivelul şi suma fiecărei
participaţii).
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
7. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 5 deţine participaţii la capitalul
social al altor instituţii de credit? În caz afirmativ, comunicaţi lista acestor participaţii
(nivelul şi suma participaţiilor).
NOTĂ:
Vor fi furnizate informaţii distincte pentru participantul la capitalul social al
cooperativei, respectiv grupul de persoane menţionat la pct. 5.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
8. Participantul şi entităţile la care acesta deţine participaţii de cel puţin 5% desfăşoară
activităţi financiare? În caz afirmativ, indicaţi entităţile şi autorităţile de supraveghere
ale acestora.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
9. Între cooperativa de credit menţionată la pct. 1/casa centrală la care aceasta este
afiliată şi participant există legături de afaceri? În caz afirmativ, daţi detalii. Descrieţi
cum vor evolua aceste legături după obţinerea participaţiei la capitalul social.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
10. Precizaţi care sunt instituţiile de credit cu care participantul întreţine relaţii de
afaceri. (Se vor indica denumirea acestora, sediul şi vechimea relaţiilor.)
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
11. Precizaţi care este sursa fondurilor utilizate pentru obţinerea participaţiei (părţile
sociale subscrise) la capitalul social al cooperativei de credit menţionate la pct. 1.
NOTĂ:
Pentru fiecare dintre sursele indicate se vor menţiona şi se vor anexa documentele
justificative.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
12. Precizaţi care sunt obiectivele urmărite prin obţinerea participaţiei la capitalul
social al cooperativei de credit. Care sunt orientările pe care le are în vedere participantul
în legătură cu natura şi volumul activităţii cooperativei de credit în următorii ani?
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
13. Participantul sau persoanele din grupul menţionat la pct. 5 au făcut în ultimii 10 ani
sau fac în prezent obiectul unor anchete ori proceduri administrative ori judiciare? Aceste
proceduri s-au încheiat cu vreo sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent
dacă între timp a intervenit o reabilitare.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
14. Comunicaţi orice alte informaţii utile care pot permite o apreciere cât mai completă şi
corectă a situaţiei participantului la capitalul social al cooperativei de credit.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
Subsemnatul declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii, că sursa fondurilor
utilizate pentru obţinerea participaţiei la capitalul social al cooperativei de credit nu este
un credit intern sau un împrumut şi că toate informaţiile cuprinse în acest formular şi în
anexe sunt complete şi conforme cu realitatea şi mă angajez să comunic de îndată Băncii
Naţionale a României orice modificare privind informaţiile furnizate. Totodată mă angajez să
transmit în fiecare an cooperativei de credit menţionate la pct. 1 informaţiile pe care
aceasta, la rândul ei, trebuie să le transmită autorităţilor, potrivit dispoziţiilor legale în
vigoare.
Numele şi prenumele
Data: Numărul anexelor: ........................
Semnătura

NOTĂ: Banca Naţională a României va păstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în
răspunsurile la acest chestionar, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.