Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 9 din 20.aug.2004
Monitorul Oficial, Partea I 786 26.aug.2004
Intrare în vigoare la 26.aug.2004
pentru completarea şi modificarea Normelor Băncii Naţionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari ale instituţiilor de credit

   Având în vedere prevederile art. 25 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, ale art. 38 alin. 1 şi 2, ale art. 45 lit. a), c) şi d), ale art. 50, 66, 681, ale art. 836 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 19 alin. 1 din Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, modificată şi completată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2003, precum şi ale art. 3 alin. 2, ale art. 171 alin. 2 şi ale art. 284 alin. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare,
   în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004,

   Banca Naţională a României emite prezentele norme.

   Art. I. - Normele Băncii Naţionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari ale instituţiilor de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 21 ianuarie 2004, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. Alineatul 1 al articolului 2 va avea următorul cuprins:
   "Art. 2. - Termenii şi expresiile următoare au semnificaţia prevăzută de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare: instituţie de credit, autorizaţie, sucursală, autoritate competentă, instituţie financiară, stat membru de origine, stat membru gazdă, control, acţionar semnificativ, societate prestatoare de servicii auxiliare sau conexe."
   2. La articolul 2 alineatul 2, punctul 11 va avea următorul cuprins:
   "11. societate-mamă - o societate-mamă în sensul prevăzut de Legea nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice entitate care, în opinia Băncii Naţionale a României, exercită efectiv o influenţă dominantă (control) asupra altei entităţi;"
   3. La articolul 2 alineatul 2, punctul 12 va avea următorul cuprins:
   "12. filială - o filială în sensul prevăzut de Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice entitate asupra căreia, în opinia Băncii Naţionale a României, o societate-mamă exercită efectiv o influenţă dominantă (control).
   Toate filialele entităţilor-filială vor fi, de asemenea, considerate filiale ale entităţii care este societatea-mamă de origine a entităţilor-filială;"
   4. La articolul 2 alineatul 2, după punctul 12 se introduc punctele 13-25 cu următorul cuprins:
   "13. control comun - împărţirea controlului asupra unei activităţi economice;
   14. influenţă semnificativă - autoritatea de a participa la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare ale unei activităţi economice, dar care nu reprezintă controlul sau controlul comun asupra politicilor respective;
   15. asociere în participaţie - înţelegere contractuală prin care două sau mai multe părţi întreprind o activitate economică supusă controlului comun;
   16. grup - mai multe entităţi (membri) reunite după un anumit criteriu. Prin grupul instituţiei de credit se va înţelege grupul reprezentând «un singur debitor», din care face parte instituţia de credit însăşi.
   Pentru scopurile acestei definiţii, va fi luat în considerare şi cazul particular în care un grup este format dintr-o singură entitate (membru);
   17. entitate sau membru din cadrul unui grup - orice entitate sau membru, persoană fizică ori juridică, care face parte dintr-un grup; în cazul grupului instituţiei de credit, se va înţelege şi instituţia de credit însăşi;
   18. grup de persoane aflate în relaţii speciale cu un membru al grupului instituţiei de credit - acel grup reprezentat de:
   a) ceilalţi membri ai grupului instituţiei de credit;
   b) membrii oricărui grup reprezentând «un singur debitor» asupra căruia grupul instituţiei de credit:
   - are o influenţă semnificativă; sau
   - exercită o influenţă semnificativă;
   c) membrii oricărui grup reprezentând «un singur debitor» care:
   - are o influenţă semnificativă asupra grupului instituţiei de credit;
   sau
   - exercită o influenţă semnificativă asupra grupului instituţiei de credit;
   d) membrii oricărui grup reprezentând «un singur debitor» împreună cu care grupul instituţiei de credit întreprinde o activitate economică şi împreună cu care grupul instituţiei de credit:
   - are controlul comun asupra acesteia; sau
   - exercită controlul comun asupra acesteia.
   Se prezumă că un grup reprezentând «un singur debitor» are influenţă semnificativă asupra altui grup reprezentând «un singur debitor» în situaţia în care cel puţin un membru al primului grup este acţionar semnificativ, administrator sau persoană care deţine funcţie executivă în cadrul unuia sau mai multor membri din cel de-al doilea grup; de asemenea, se prezumă că are influenţă semnificativă asupra grupului instituţiei de credit fiecare dintre membrii consiliilor de administraţie ale autorităţilor competente responsabile cu supravegherea prudenţială a membrilor - instituţii de credit din cadrul grupului instituţiei de credit.
   Se prezumă că un grup reprezentând «un singur debitor» are, împreună cu alt grup reprezentând «un singur debitor», control comun asupra unei activităţi economice în cazul în care există o înţelegere contractuală de tipul asocierii în participaţie (joint venture) între membrii din cele două grupuri;
   19. persoană aflată în relaţii speciale - orice membru din grupul de persoane aflate în relaţii speciale;
   20. personal - grupul reprezentat de salariaţii unei entităţi din cadrul grupului instituţiei de credit, angajaţi cu contract individual de muncă.
   În scopul aplicării acestei definiţii în cadrul prezentelor norme, fiecare salariat va fi luat în considerare împreună cu ceilalţi membri ai grupului reprezentând «un singur debitor» din care face parte salariatul.
   Se prezumă că un grup reprezentând «un singur debitor», din care face parte un salariat, conţine cel puţin salariatul respectiv şi membrii familiei acestuia;
   21. operaţiune în condiţii de favoare (non-arm's length transaction) - orice operaţiune care este încheiată de către părţi de pe alte poziţii decât cele care reprezintă interese economice diferite.
   La aprecierea caracterului unei astfel de operaţiuni pot fi avute în vedere, fără a se limita la acestea, următoarele aspecte:
   - disponibilitatea instituţiei de a efectua o operaţiune identică sau similară cu orice altă persoană, probată prin accesul larg la acest tip de operaţiune;
   - termenii în care au fost încheiate operaţiuni similare şi care predomină la momentul efectuării operaţiunii în cauză. Dintre termenii consideraţi se pot menţiona:
   ▪ în cazul operaţiunilor de acordare de credite - evaluarea creditului, durata, ratele de dobândă, scadenţarul, cerinţele de garanţii colaterale; iar
   ▪ în cazul operaţiunilor de atragere de depozite - dobânda bonificată;
   - tranzacţionarea unui activ sau decontarea unei datorii la valoarea sa justă;
   22. administrator - un administrator al unei entităţi, indiferent dacă beneficiază sau nu de indemnizaţie. Un administrator consultant (advisory director) nu este considerat administrator dacă acesta:
   - nu este ales de către acţionari/asociaţi;
   - nu este autorizat să voteze în cadrul consiliului de administraţie; şi
   - acordă consiliului de administraţie consultanţă numai în ceea ce priveşte politicile generale;
   23. persoană care deţine funcţie executivă1) - o persoană care participă sau care are autoritatea de a participa, în altă calitate decât cea de administrator, la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare ale unei entităţi, indiferent dacă persoana beneficiază sau nu de drepturi salariale ori alte modalităţi de remunerare. Cel puţin preşedintele consiliului de administraţie, preşedintele, vicepreşedinţii, casierul-şef, secretarul general şi trezorierul sunt consideraţi persoane care deţin funcţie executivă, cu excepţia cazului în care, prin hotărâre a consiliului de administraţie sau prin actele constitutive ale entităţii, aceste persoane nu au autoritatea să participe, în altă calitate decât cea de administrator, la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare ale entităţii, şi persoanele respective nu participă efectiv la luarea acestor decizii;
   ___________
   1) Termenul nu include persoanele care pot exercita puterea de decizie într-o anumită măsură, în cadrul desfăşurării atribuţiilor lor, inclusiv în ceea ce priveşte acordarea de credite, dar care nu participă la stabilirea politicilor majore ale entităţii şi a căror putere de decizie este limitată prin norme interne stabilite de conducerea superioară a entităţii. De exemplu, termenul nu include un conducător sau conducător-adjunct al sucursalei unei entităţi decât dacă acesta participă sau este autorizat să participe la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare ale entităţii.

   24. grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă asupra unei/unor entităţi din cadrul grupului instituţiei de credit - orice grup format din membrii unui grup reprezentând «un singur debitor», dintre cele prevăzute la pct. 18 lit. c), care sunt persoane fizice.
   În scopul aplicării acestei definiţii în cadrul prezentelor norme, vor fi luate în considerare numai acele grupuri de persoane fizice cu influenţă semnificativă, care au în componenţa lor cel puţin un membru care are calitatea de salariat al unei/unor entităţi din cadrul grupului instituţiei de credit.
   Totodată, pentru scopurile acestei definiţii, va fi luat în considerare şi cazul particular în care un grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă este format dintr-un singur membru.
   Unele dintre cele mai întâlnite cazuri de grupuri de persoane fizice cu influenţă semnificativă sunt:
   - cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este persoană care deţine funcţie executivă (pe baza prezumţiei că, în cadrul unei familii, între soţi, rude şi afini până la gradul al doilea inclusiv, există o relaţie similară celei de control); totodată pot exista cazuri în care între un membru al familiei şi o altă persoană există, în sensul că se exercită, o relaţie similară celei de control, în aceste cazuri membrii familiei împreună cu persoana respectivă constituind un grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă;
   - cazul unui grup reprezentat de membrii unei familii din care un membru este administrator sau acţionar semnificativ în una dintre entităţile grupului instituţiei de credit, iar alt membru are calitatea de salariat în aceeaşi/altă entitate din acest grup;
   25. familie - soţi, rude şi afini până la gradul al doilea inclusiv."
   5. După articolul 2 se introduce articolul 21 cu următorul cuprins:

   "ARTICOLUL 21
Operaţiuni în condiţii de favoare

   1. Instituţia de credit nu va efectua alte operaţiuni în condiţii de favoare decât cele prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit, în condiţiile în care pachetele respective prevăd operaţiuni în condiţii de favoare care, dacă sunt efectuate cu un membru al unui grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă, în calitatea sa de salariat:
   a) sunt larg disponibile pentru salariaţii entităţii/entităţilor, din cadrul grupului instituţiei de credit, în care acel grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă are sau exercită o asemenea influenţă; şi
   b) nu favorizează nici un membru al grupului de persoane fizice cu influenţă semnificativă faţă de salariaţii entităţilor în care acel grup de persoane fizice cu influenţă semnificativă are sau exercită o asemenea influenţă.
   2. Operaţiunile în condiţii de favoare prevăzute de pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit vor putea fi efectuate numai după analizarea acestora de către Direcţia supraveghere şi obţinerea aprobării prealabile a Băncii Naţionale a României.
   3. Banca Naţională a României poate stabili, diferit faţă de instituţia de credit, dacă o operaţiune prezintă caracteristici care conduc la încadrarea acesteia în categoria operaţiunilor în condiţii de favoare.
   4. Expunerile1) (altele decât cele aferente persoanelor care, la momentul determinării nivelului fondurilor proprii, beneficiază de drepturi oferite prin pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit) care prezintă caracteristici ce reflectă efectuarea unei operaţiuni în condiţii de favoare vor fi deduse, în cadrul calculului fondurilor proprii ale instituţiei de credit, din nivelul capitalurilor proprii.
   ___________
   1) Se au în vedere, în principal, expunerile înregistrate, în baza drepturilor oferite prin pachetele de măsuri remuneratorii şi stimulente pentru salariaţii entităţilor membre ale grupului instituţiei de credit, faţă de persoanele care, la momentul determinării nivelului fondurilor proprii, nu mai fac parte dintre salariaţii proprii.

   5. Respectarea obligaţiilor prevăzute la pct. 1, 2, 3 şi 4 va fi monitorizată de către Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere, pe bază individuală şi consolidată."
   6. Capitolul III va avea următorul cuprins:

   "CAPITOLUL III
Expuneri mari

   ARTICOLUL 8
Monitorizarea şi raportarea expunerilor mari

   1. Expunerea unei instituţii de credit faţă de «un singur debitor» este considerată ca fiind expunere mare atunci când valoarea acesteia este egală sau depăşeşte 10% din fondurile proprii ale instituţiei de credit respective.
   Această prevedere nu se va aplica în cazul grupurilor reprezentând «un singur debitor» care intră în componenţa grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit sau în componenţa personalului instituţiei de credit.
   2. Banca Naţională a României poate stabili, diferit faţă de instituţia de credit, componenţa unui grup reprezentând «un singur debitor».
   3. În situaţia în care există îndoieli justificate în ceea ce priveşte încadrarea unor persoane fizice şi/sau juridice în categoria «un singur debitor» sau în situaţia în care se consideră că persoanele respective nu constituie un singur risc, chiar şi în condiţiile în care între acestea există relaţii de natura celor pe baza cărora se determină componenţa «unui singur debitor», instituţia de credit va discuta situaţia respectivă cu Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României pentru a se stabili modul de raportare a expunerii/expunerilor, pentru scopurile supravegherii pe bază individuală, consolidată şi/sau, după caz, subconsolidată.
   4. Expunerea unei instituţii de credit faţă de grupul de persoane aflate în relaţii speciale este considerată ca fiind expunere mare atunci când valoarea acesteia este egală sau depăşeşte 10% din fondurile proprii ale instituţiei de credit respective.
   5. În anumite situaţii în care există relaţii speciale suficient de îndepărtate cu instituţia de credit (relaţii în care posibilitatea exercitării unei influenţe asupra instituţiei de credit în vederea obţinerii unor condiţii de favoare este foarte redusă), la solicitarea instituţiei de credit şi în urma discuţiilor purtate între Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României şi instituţia de credit respectivă, Direcţia supraveghere va decide cu privire la excluderea unei persoane, alta decât cele din grupul instituţiei de credit, din grupul persoanelor aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit, pentru scopurile supravegherii pe bază individuală, consolidată şi/sau, după caz, subconsolidată. În cazul în care persoana exclusă este membră a unui grup reprezentând «un singur debitor», se va decide şi cu privire la excluderea întregului grup.
   6. Pentru scopurile pct. 5 vor putea fi luate în considerare, fără a fi limitative, situaţiile în care o persoană are, în cadrul unei alte entităţi, membră a grupului instituţiei de credit, calitatea de administrator sau de persoană care deţine funcţie executivă şi sunt îndeplinite concomitent următoarele condiţii:
   a) prin hotărâre a consiliului de administraţie sau prin actele constitutive ale instituţiei de credit persoana în cauză nu are autoritatea să participe în cadrul instituţiei de credit la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare, iar persoana respectivă nu participă efectiv la luarea acestor decizii;
   b) entitatea respectivă nu are controlul asupra instituţiei de credit;
   c) activele entităţii respective, determinate anual, nu reprezintă mai mult de 10% din activele consolidate ale entităţii:
   - care are controlul asupra instituţiei de credit; şi
   - asupra căreia nici o altă entitate nu are controlul;
   d) persoana respectivă nu este, în altă calitate decât cele menţionate, persoană aflată în relaţii speciale cu instituţia de credit.
   Pentru scopurile lit. a), prin hotărâre a consiliului de administraţie sau prin actele constitutive ale instituţiei de credit, persoana respectivă poate:
   - să fie menţionată în cadrul unei liste cuprinzând numele persoanelor/funcţiile care sunt excluse de la participarea la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare;
   - să nu fie menţionată în cadrul unei liste cuprinzând numele persoanelor/funcţiile care sunt incluse la participarea la luarea deciziilor de politică financiară şi de exploatare.
   7. Expunerea unei instituţii de credit faţă de o persoană aflată în relaţii speciale, membră a propriului grup, este considerată ca fiind expunere mare individuală în valoare relativă atunci când valoarea acesteia este egală sau depăşeşte 5% din fondurile proprii ale instituţiei de credit respective.
   8. Expunerea unei instituţii de credit faţă de o persoană aflată în relaţii speciale, alta decât cele din grupul instituţiei de credit, este considerată ca fiind expunere mare individuală în valoare absolută atunci când valoarea acesteia este egală sau depăşeşte o limită absolută stabilită de instituţia de credit prin proceduri interne aprobate de Banca Naţională a României. În cazul în care persoana respectivă este membră a unui grup reprezentând «un singur debitor», expunerea luată în considerare va fi cea faţă de întregul grup.
   9. Expunerea unei instituţii de credit faţă de personalul propriu este considerată ca fiind expunere mare atunci când valoarea acesteia este egală sau depăşeşte 10% din fondurile proprii ale instituţiei de credit respective.
   10. În scopul supravegherii expunerilor rezultate din alte forme de concentrare a riscului de credit, Banca Naţională a României poate stabili şi alte criterii de monitorizare (cum sunt, fără a se limita la acestea, cele reprezentate de sectoarele de activitate şi zonele geografice), precum şi regimul de supraveghere al acestor expuneri.
   11. Orice operaţiune care conduce la înregistrarea unei expuneri mari, aşa cum este definită la pct. 1, 4 şi 9, sau la majorarea acesteia, precum şi orice operaţiune care prezintă în alt fel un risc deosebit va fi efectuată numai cu aprobarea prealabilă a consiliului de administraţie.
   În cazul în care contrapartida este o persoană aflată în relaţii speciale cu instituţia de credit, consiliul de administraţie va putea aproba o asemenea operaţiune numai în condiţiile în care:
   - decizia este luată de majoritatea întregului consiliu de administraţie şi, dacă este cazul;
   - partea interesată se abţine de la vot.
   12. Orice operaţiune cu o persoană aflată în relaţii speciale cu instituţia de credit, care conduce la înregistrarea unei expuneri mari individuale în valoare relativă, aşa cum este definită la pct. 7, sau la majorarea acesteia, va fi efectuată în aceleaşi condiţii ca şi cele prevăzute la pct. 11.
   13. Orice operaţiune cu o persoană aflată în relaţii speciale cu instituţia de credit, care conduce la înregistrarea unei expuneri mari individuale în valoare absolută, aşa cum este definită la pct. 8, sau la majorarea acesteia, va fi efectuată în aceleaşi condiţii ca şi cele prevăzute la pct. 11.
   14. O instituţie de credit va raporta Băncii Naţionale a României orice expunere mare, aşa cum este definită la pct. 1, 4 şi 9.
   Raportarea tuturor expunerilor mari se va efectua trimestrial.
   15. Instituţiile de credit vor dispune de proceduri administrative şi contabile sănătoase, împreună cu mecanisme adecvate de control intern, în scopul identificării şi înregistrării tuturor expunerilor mari şi a schimbărilor care pot interveni asupra lor, în conformitate cu definiţiile şi cu cerinţele din prezentele norme, precum şi pentru monitorizarea acestor expuneri în funcţie de politica fiecărei instituţii de credit în materie de expuneri.
   16. În ceea ce priveşte supravegherea expunerilor faţă de grupul de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit, pe lângă cerinţele prevăzute la pct. 15, instituţiile de credit vor dispune de sisteme informaţionale în scopul identificării şi înregistrării fiecărei expuneri, a sumei totale a acestora, a expunerilor mari individuale în valoare absolută şi relativă, precum şi a schimbărilor care pot interveni asupra lor. Totodată sistemele informaţionale vor permite monitorizarea acestor expuneri prin intermediul unui proces de administrare independent.

   ARTICOLUL 9
Limitele aplicabile expunerilor mari

   1. O instituţie de credit nu va înregistra faţă de «un singur debitor» o expunere a cărei valoare depăşeşte 25% din fondurile proprii.
   Această prevedere nu se va aplica în cazul grupurilor reprezentând "un singur debitor", care intră în componenţa grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit sau în componenţa personalului instituţiei de credit.
   2. O instituţie de credit nu va înregistra faţă de grupul de persoane aflate în relaţii speciale o expunere a cărei valoare depăşeşte 25% din fondurile proprii.
   3. O instituţie de credit nu va înregistra faţă de ceilalţi membri ai propriului grup o expunere a cărei valoare depăşeşte 20% din fondurile proprii.
   4. O instituţie de credit nu va înregistra faţă de o persoană aflată în relaţii speciale, alta decât cele din grupul instituţiei de credit, o expunere a cărei valoare depăşeşte o limită absolută stabilită de instituţia de credit prin proceduri interne aprobate de Banca Naţională a României. În cazul în care persoana respectivă este membră a unui grup reprezentând «un singur debitor», expunerea luată în considerare va fi cea faţă de întregul grup.
   5. O instituţie de credit nu va înregistra faţă de personalul propriu o expunere a cărei valoare depăşeşte 25% din fondurile proprii.
   6. Valoarea cumulată a expunerilor mari ale unei instituţii de credit, aşa cum sunt definite la art. 8 pct. 1, 4 şi 9, nu va depăşi 800% din fondurile ei proprii.
   La determinarea valorii cumulate, în cazul suprapunerii criteriilor de monitorizare a concentrării riscului de credit, expunerea faţă de un anumit grup reprezentând «un singur debitor» va fi luată în calcul o singură dată.
   7. Banca Naţională a României poate impune pentru cazuri particulare, atunci când circumstanţele o justifică, limite mai stricte (inclusiv interdicţii) decât cele prevăzute la pct. 1, 2, 3, 4, 5 şi 6.
   8. O instituţie de credit trebuie să respecte în permanenţă limitele cu referire la expunerile mari, stabilite la pct. 1, 2, 3, 4, 5 şi 6, şi/sau cele stabilite conform pct. 7. Dacă într-un caz excepţional, expunerile depăşesc aceste limite, este necesară raportarea imediată a acestei situaţii Băncii Naţionale a României, care poate acorda, atunci când circumstanţele o justifică, un termen limită până la care instituţia de credit să se conformeze cu limitele impuse.
   9. Banca Naţională a României poate recunoaşte, la solicitarea unei instituţii de credit, exceptarea, integrală sau parţială, de la aplicarea pct. 2, 3, 5*) şi 6, a expunerilor înregistrate faţă de membrii propriului grup care sunt incluşi în supravegherea pe bază consolidată căreia i se supune respectiva instituţie de credit, în condiţiile în care această supraveghere este efectuată în conformitate cu legislaţia relevantă din România, Directiva 2000/12/CE privind condiţiile de acces şi exercitare a activităţii bancare de către instituţiile de credit sau cu standarde echivalente în vigoare într-o ţară terţă şi totodată există măsuri care să asigure repartizarea adecvată a riscurilor în interiorul grupului.
   ___________
   *) Se au în vedere cazurile în care din grupul instituţiei de credit fac parte atât membri persoane fizice, care au şi calitatea de salariat, cât şi membri persoane juridice.

   10. Pentru fiecare dintre expunerile de mai jos se va excepta de la aplicarea prevederilor pct. 1, 2, 3, 4, 5, 6 şi, dacă este cazul, pct. 7 partea calculată ca diferenţă între valoarea expunerii respective şi rezultatul înmulţirii acesteia cu ponderea aferentă:
   a) pondere 0%:
   1. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de administraţiile centrale şi băncile centrale ale ţărilor din zona A;
   2. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de Comunităţile Europene;
   3. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri garantate în mod direct, expres, irevocabil şi necondiţionat de administraţiile centrale şi de băncile centrale din zona A sau de către Comunităţile Europene;
   4. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de administraţiile centrale sau băncile centrale din zona B, exprimate şi finanţate în moneda naţională a Împrumutatului;
   5. elemente de activ şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri garantate, în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României, printr-un colateral sub formă de titluri emise de administraţiile centrale, băncile centrale din zona A sau Comunităţile Europene ori sub formă de depozite în numerar plasate la instituţia împrumutătoare, certificate de depozit sau instrumente similare emise de către instituţia împrumutătoare şi încredinţate acesteia;
   b) pondere 20%:
   1. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de instituţiile de credit din zona A, dar care nu constituie fonduri proprii ale acestor instituţii;
   2. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de instituţiile de credit din zona B, cu scadenţă reziduală mai mică sau egală cu un an, dar care nu constituie fonduri proprii ale acestor instituţii;
   3. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri înregistrate faţă de administraţiile regionale sau locale din zona A;
   4. elemente de activ constituind creanţe şi elemente din afara bilanţului constituind expuneri garantate în mod direct, expres, irevocabil şi necondiţionat de către administraţiile regionale sau locale din zona A;
   c) pondere 50%:
   1. împrumuturi garantate în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României cu ipoteci în favoarea instituţiei de credit, de ranguri superioare ipotecilor instituite în favoarea altor creditori asupra proprietăţii rezidenţiale; totuşi valoarea exceptată nu va putea depăşi 50% din valoarea proprietăţii rezidenţiale. Valoarea proprietăţii va fi calculată pe baza unor criterii de evaluare riguros definite prin dispoziţii legislative, reglementări sau prin prevederi administrative, care, în opinia Băncii Naţionale a României, sunt considerate adecvate. Evaluarea va fi efectuată cel puţin o dată pe an. În aplicarea prezentului punct, prin proprietate rezidenţială se înţelege acel spaţiu rezidenţial care este sau va fi ocupat ori dat cu chirie de către Împrumutat;
   2. împrumuturi garantate în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României cu participaţii în societăţi finlandeze din domeniul locativ care funcţionează în conformitate cu legea finlandeză privind societăţile din domeniul locativ din anul 1991 sau cu legislaţia echivalentă ulterioară;
   3. elementele din afara bilanţului cu risc moderat, menţionate în anexa nr. I;
   d) pondere 100%:
   - expunerile din elemente de activ şi elemente din afara bilanţului, care nu sunt menţionate mai sus.
   11. În cazul în care o expunere faţă de un client este garantată de o terţă parte, instituţiile de credit pot considera expunerea ca fiind asumată faţă de terţa parte şi nu faţă de client, dacă expunerea este garantată în mod adecvat în opinia Băncii Naţionale a României, direct, expres, irevocabil şi necondiţionat, de către această terţă parte.

   ARTICOLUL 10
Supravegherea expunerilor mari pe bază consolidată
şi pe bază individuală

   Respectarea obligaţiilor prevăzute la art. 8 şi 9 va fi monitorizată de către Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere pe bază individuală, precum şi pe bază consolidată, în conformitate cu normele Băncii Naţionale a României care stabilesc regulile generale de consolidare."
   7. Articolul 11 va avea următorul cuprins:

   "ARTICOLUL 11
Supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari

   În cazul reţelelor cooperatiste de credit, supravegherea pe bază individuală a solvabilităţii şi expunerilor mari ale cooperativelor de credit va fi efectuată de către casa centrală a acestora.
   În acest scop casa centrală a cooperativelor de credit va emite norme care vor fi elaborate pe baza principiilor prevăzute de prezentele norme şi care vor fi transmise spre avizare Băncii Naţionale a României.
   Supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari ale caselor centrale ale cooperativelor de credit se realizează, pe bază individuală, de către Banca Naţională a României, în conformitate cu metodele stabilite în prezentele norme.
   Supravegherea reţelelor cooperatiste de credit se realizează pe bază individuală de către Banca Naţională a României, pe baza situaţiilor financiare agregate întocmite de către casele centrale ale acestora, în conformitate cu normele Băncii Naţionale a României care stabilesc regulile contabile de consolidare.
   Supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari ale reţelelor cooperatiste de credit se realizează, dacă este cazul, şi pe bază consolidată de către Banca Naţională a României, în conformitate cu metodele stabilite în prezentele norme, în normele Băncii Naţionale a României care stabilesc regulile generale de consolidare, precum şi în normele Băncii Naţionale a României care stabilesc regulile contabile de consolidare."
   8. Articolul 13 va avea următorul cuprins:

   "ARTICOLUL 13
Atribuţii ale Băncii Naţionale a României

   În scopul aplicării prezentelor norme, Banca Naţională a României, prin intermediul Direcţiei supraveghere, va exercita următoarele atribuţii:
   a) stabilirea şi actualizarea listei cu bursele recunoscute de Banca Naţională a României. Lista iniţială nu va avea caracter exhaustiv, urmând a fi actualizată de către Direcţia supraveghere ori de câte ori aceasta va considera necesar sau atunci când, în urma analizei solicitate de o instituţie de credit, aceasta va decide că o bursă care nu este inclusă în lista menţionată îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 2 alin. 2 pct. 10;
   b) exprimarea punctului de vedere referitor la aspectele menţionate la art. 2 alin. 2 pct. 11 şi 12, art. 6 pct. 1, lit. a) subpct. 7, art. 6 pct. 1 lit. b) subpct. 11, art. 6 pct. 1 lit. c) subpct. 1, art. 6 pct. 4 şi 5, art. 9 pct. 10 lit. a) subpct. 5, art. 9 pct. 10 lit. c) subpct. 1 şi 2, art. 9 pct. 11 şi la anexa nr. I categoria "Risc scăzut" liniuţa a doua;
   c) identificarea cazurilor prevăzute la 21 pct. 3 şi încadrarea corespunzătoare a operaţiunilor.
   În scopul supravegherii operaţiunilor în condiţii de favoare şi a operaţiunilor efectuate cu membrii grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit, în contextul legăturii dintre aceste operaţiuni, Direcţia supraveghere va examina, fără a se limita la acestea, următoarele:
   - operaţiunile efectuate cu orice persoană aflată în relaţii speciale cu instituţia de credit pentru a verifica dacă, în legătură cu aceste operaţiuni, au fost respectate prevederile art. 21 pct. 1;
   - cazurile prevăzute la art. 21 pct. 3, pentru a stabili dacă persoanele cu care au fost efectuate asemenea operaţiuni se încadrează în grupul persoanelor aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit.
   Pentru situaţiile prevăzute mai sus vor fi avute în vedere inclusiv operaţiunile materializate în elemente de activ care au făcut obiectul scoaterii în afara bilanţului;
   d) stabilirea de cerinţe în aplicarea prevederilor art. 3 pct. 4 şi art. 3 pct. 5 alin. 2;
   e) identificarea şi clarificarea cazurilor prevăzute la art. 8 pct. 2;
   f) luarea deciziilor cu privire la stabilirea criteriilor de monitorizare şi a regimului de supraveghere aferent expunerilor rezultate, prevăzute la art. 8 pct. 10;
   g) aprobarea procedurilor interne ale instituţiilor de credit prevăzute la art. 8 pct. 8 şi la art. 9 pct. 4;
   h) identificarea cazurilor prevăzute la art. 9 pct. 7 şi stabilirea corespunzătoare a limitelor. Pentru aplicarea prevederilor art. 9 pct. 7, unul dintre aspectele ce vor putea fi avute în vedere îl constituie pierderile excesive, în valoare absolută sau relativă, înregistrate pe seama anumitor grupuri reprezentând «un singur debitor» şi, în principal, cele înregistrate pe seama membrilor grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit ori pe seama operaţiunilor în condiţii de favoare. Totodată, pentru scopul menţionat, vor putea fi luate în considerare şi expunerile excesive, în valoare absolută sau relativă, din credite neperformante;
   i) luarea deciziilor cu privire la cazurile prevăzute la art. 9 pct. 8;
   j) luarea deciziilor cu privire la stabilirea de excepţii în aplicarea art. 9 pct. 9;
   k) avizarea normelor menţionate la art. 11 alin. 2;
   l) stabilirea specificaţiilor prevăzute la art. 18 pct. 2;
   m) luarea deciziilor privind acceptarea considerentelor prevăzute la anexa nr. II pct. 2 lit. b) alin. 3."
   9. Articolul 17 va avea următorul cuprins:

   "ARTICOLUL 17
Cerinţe suplimentare de raportare

   Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României poate solicita instituţiilor de credit orice informaţii suplimentare pe care le consideră relevante pentru scopurile prezentelor norme. În acest sens, Direcţia supraveghere va comunica instituţiilor de credit în cauză toate elementele necesare raportării informaţiilor menţionate, respectiv formularele de raportare, modalitatea de transmitere, precum şi periodicitatea, dacă este cazul."
   10. Capitolul VI va avea următorul cuprins:

   "CAPITOLUL VI
Dispoziţii tranzitorii şi finale

   ARTICOLUL 18
Dispoziţii tranzitorii

   1. Instituţia de credit se va încadra în limitele prevăzute la art. 9, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. În această perioadă instituţia de credit nu va efectua operaţiuni care:
   - să conducă la expuneri ce depăşesc acele limite, prevăzute la art. 9, în care instituţia de credit se încadrează ca urmare a aplicării prezentelor norme;
   - să conducă la majorarea expunerilor care depăşesc acele limite, prevăzute la art. 9, în care instituţia de credit nu se încadrează ca urmare a aplicării prezentelor norme.
   2. Prevederile art. 21 pct. 4 se vor aplica după 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. În această perioadă instituţia de credit va identifica toate expunerile existente la data intrării în vigoare a prezentelor norme, care au fost înregistrate în urma efectuării de operaţiuni în condiţii de favoare, şi va lua măsuri în vederea reducerii nivelului acestor expuneri. Totodată instituţia de credit va întocmi, potrivit specificaţiilor Direcţiei supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României, o listă care va cuprinde toate operaţiunile respective, pe care o va raporta acestei direcţii la sfârşitul perioadei menţionate. Pentru fiecare dintre aceste operaţiuni specificaţiile se vor referi cel puţin la:
   - datele de identificare a contrapartidei;
   - nivelul expunerii la data intrării în vigoare a prezentelor norme;
   - caracteristicile de favoare aferente operaţiunii;
   - dacă contrapartida se află, conform definiţiei de la art. 2 alin. 2 pct. 18, în relaţii speciale cu instituţia de credit, iar în caz contrar, natura relaţiei.
   După cele 60 de zile expunerile aferente operaţiunilor menţionate vor intra sub incidenţa prevederilor art. 21 pct. 4.

   ARTICOLUL 19
Sancţiuni şi măsuri

   Nerespectarea prezentelor norme atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a măsurilor prevăzute de Legea nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi de Legea nr. 541/2002 privind economisirea şi creditarea în sistem colectiv pentru domeniul locativ, cu modificările şi completările ulterioare.

   ARTICOLUL 20
Intrare în vigoare

   Prezentele norme intră în vigoare la data de 1 octombrie 2004, cu excepţia dispoziţiilor referitoare la supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari pe bază consolidată, care se vor aplica începând cu 1 ianuarie 2005.

   ARTICOLUL 21
Norme abrogate

   La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă Normele Băncii Naţionale a României nr. 8/1999 privind limitarea riscului de credit al instituţiilor de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 245 din 1 iunie 1999, cu modificările şi completările ulterioare."
   11. La anexa nr. I:
   a) Liniuţa a 9-a de la categoria "Risc maxim" va avea următorul cuprins:
   "- facilităţi de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achiziţionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilităţi de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil (indiferent de scadenţă) şi a căror utilizare este certă;".
   b) Liniuţa a 5-a de la categoria "Risc mediu" va avea următorul cuprins:
   "- facilităţi de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achiziţionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilităţi de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil, a căror scadenţă iniţială este mai mare de un an şi a căror utilizare nu este certă;".
   c) Prima liniuţă de la categoria "Risc scăzut" va avea următorul cuprins:
   "- facilităţi de credit neutilizate (angajamente de creditare, de achiziţionare de titluri sau angajamente de furnizare de facilităţi de garantare ori acceptare) cu caracter irevocabil, a căror scadenţă iniţială este mai mică sau egală cu un an şi a căror utilizare nu este certă;".
   12. În cadrul anexei nr. II, punctul 1 etapa (c) liniuţa a doua va avea următorul cuprins:
   "- în cazul determinării expunerilor mari - cu ponderile alocate pentru contrapartidele relevante prevăzute la art. 9 pct. 10 şi 11, cu excepţia ponderilor de 100% care vor fi înlocuite cu ponderi de 50%, avându-se în vedere şi prevederile art. 6 pct. 3".
   13. Tabelul 1 din anexa nr. IV va avea cuprinsul prezentat în anexa nr. 1nr. 12/2004 pentru modificarea Normelor Băncii Naţionale a României nr. 12/2003 privind supravegherea solvabilităţii şi expunerilor mari ale instituţiilor de credit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 16 iunie 2004.
   Art. III. - Normele Băncii Naţionale a României nr. 12/2003, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 21 ianuarie 2004, cu modificările şi completările aduse prin prezentele norme, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

   p. GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
EMIL IOTA GHIZARI

   Bucureşti, 20 august 2004.
   Nr. 9.

   ANEXA  Nr. 1
(ANEXA Nr. IV
la Normele nr. 12/2003)

   Tabel 1nr. 12/2003]

   
                                                 SITUAŢIA
privind expunerile mari
Cod raportare: [ ]
Data raportării: [ / / ]
Denumirea instituţiei de credit raportoare: ....................
Entităţi incluse în perimetrul de consolidare:1)
- mil. lei -
┌────────┬──────────────────────────────────┐ ┌────────────────────┬─────────────────────────────────┐
│Nr. crt.│ Denumire │ │Fonduri proprii (FP)│ │
├────────┼──────────────────────────────────┤ ├────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ 0 │ 1 │ │ 10% din FP │ │
├────────┼──────────────────────────────────┤ ├────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ 20% din FP │ │
├─ ─ ─ ─ - ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤ ├────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ 25% din FP │ │
├─ ─ ─ ─ - ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤ ├────────────────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ 800% din FP │ │
└────────┴──────────────────────────────────┘ └────────────────────┴─────────────────────────────────┘
Tabel 1 - mil. lei -
┌────┬───────────────────────────────┬─────────────┬──────────────────┬─────────────────────┬────────────┐
│ │ Grup │ │ │ Expunere supusă │ │
│ ├─────┬─────────────────────────┤ │Expunere exceptată│ limitării │ │
│Nr. │ │ │Expunere mare│ de la aplicarea ├─────────────────┬───┤ Limita │
│crt.│Cod2)│ Denumire │ │ limitelor3) │valoare absolută │ % │aplicabilă4)│
│ │ │ │ │ │(col. 3 - col. 4)│din│ │
│ │ │ │ │ │ │FP │ │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ │ │Grupul de persoane aflate│ │ │ │ │ │
│ A) │ │în relaţii speciale cu │ │ │ │ │ │
│ │ │instituţia de credit5) │ │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ │ │Grupul reprezentat de │ │ │ │ │ │
│ B) │ │personalul instituţiei de│ │ │ │ │ │
│ │ │credit5) │ │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ C) │ │Grupuri reprezentând "un │ │ │ │ │ │
│ │ │singur debitor" │ │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼─────┼─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ | | | | | | | │
├────┼─────┴─────────────────────────┼─────────────┼──────────────────┼─────────────────┼───┼────────────┤
│ D) │ TOTAL A) + B) + C) │ │ │ │▒▒▒│▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒│
└────┴───────────────────────────────┴─────────────┴──────────────────┴─────────────────┴───┴────────────┘

   1) În cazul raportărilor întocmite, de către casa centrală, la nivelul individual al reţelei cooperatiste de credit, se va citi "Organizaţii cooperatiste de credit din cadrul reţelei:".
   2) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor"
   3) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10 şi/sau 9.
   4) Limita aplicabilă este 25% potrivit art. 9 pct. 1, 2 şi 5 sau altă limită stabilită potrivit art. 9 pct. 7.
   5) În cazul în care instituţia de credit nu înregistrează expunere mare faţă de acest grup, rubricile acestui rând, aferente col. 3, 4, 5, 6 şi 7, nu vor fi completate cu date.

   [ANEXA Nr. Vb)
la Normele nr. 12/2003)]

   EXPUNERILE
faţă de grupurile reprezentând un singur debitor care se deduc
din valoarea cumulată a expunerilor mari1)
Potrivit art. 9 pct. 6 alin. 2.
   2) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10 şi/sau 9.
   3) Număr de apariţii în cadrul expunerilor mari de la art. 8 pct. 1, 4 şi 9.
   4) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor".

   [ANEXA Nr. Vc)
la Normele nr. 12/2003]

   
                                                STRUCTURA
expunerii mari faţă de grupul de persoane aflate în relaţii
speciale cu instituţia de credit

Tabel 1
- mil. lei -
┌────┬────────────────────────────────────────────┬────────┬────────────────────────────┬────────────────┐
│ │ Membrii grupului instituţiei de credit │ │ Expunere exceptată de la │ │
│ │ prevăzuţi la art. 2 alin. 2 │ │ aplicarea limitelor │Expunere supusă │
│Nr. │ pct. 18 lit. a) │Expunere│ │ limitării │
│crt.├─────────┬──────────────────────────────────┤ ├──────────────┬─────────────┤(col. 3 - col. 4│
│ │ Cod1) │ Denumire │ │ în baza │ în baza │ - col. 5) │
│ │ │ │ │art. 9 pct. 10│art. 9 pct. 9│ │
├────┼─────────┼──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├────┴─────────┴──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│A) Membrii pentru care se aplică art. 9 pct. 9 │ │ │ │ │
├────┬─────────┬──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ *)│
├────┼─────────┼──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ | | | | | | *)│
├────|─────────|──────────────────────────────────|────────|──────────────|─────────────|────────────────┤
│ | | | | | | *)│
├────┴─────────┴──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ Total A) │ │ │ │ *)│
├─────────────────────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│B) Membrii pentru care nu se aplică art. 9 pct. 9│ │ │ │ │
├────┬─────────┬──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ │ │ │ │ │░░░░░░░░░░░░░│ │
├────┼─────────┼──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ | | | | |░░░░░░░░░░░░░| │
├────|─────────|──────────────────────────────────|────────|──────────────|─────────────|────────────────┤
│ | | | | |░░░░░░░░░░░░░| │
├────┴─────────┴──────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│ Total B) │ │ │░░░░░░░░░░░░░│ │
├─────────────────────────────────────────────────┼────────┼──────────────┼─────────────┼────────────────┤
│C) TOTAL A) + B) │ │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────────────┴────────┴──────────────┴─────────────┴────────────────┘

   1) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui membru al grupului instituţiei de credit.
   *)Rubricile vor conţine date numai în cazul exceptării parţiale în baza art. 9 pct. 9.

   Tabel 2
   
                                                                                   - mil. lei -
┌────┬─────────────────────────────┬────────┬──────────────────┬─────────────────┬────────────┐
│ │ Grupul reprezentând "un │ │Expunere exceptată│ Expunere supusă │ Limita │
│Nr. │ singur debitor" │Expunere│ de la aplicarea │ limitării │aplicabilă2)│
│crt.│ │ │ limitelor1) │(col. 3 - col. 4)│ │
│ ├─────┬───────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ │Cod3)│ Denumire │ │ │ │ │
├────┼─────┼───────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├────┴─────┴───────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ A) Grupuri prevăzute la art. 2 │ │ │ │ │
│ alin. 2 pct. 18 lit. b) │ │ │ │ │
├────┬────┬────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────┴────┴────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ B) Grupuri prevăzute la art. 2 │ │ │ │ │
│ alin. 2 pct. 18 lit. c) │ │ │ │ │
├────┬────┬────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────┴────┴────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ C) Grupuri prevăzute la art. 2 │ │ │ │ │
│ alin. 2 pct. 18 lit. d) │ │ │ │ │
├────┬────┬────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────|────|────────────────────────|────────|──────────────────|─────────────────|────────────┤
├────┴────┴────────────────────────┼────────┼──────────────────┼─────────────────┼────────────┤
│ D) TOTAL A) + B) + C) │ │ │ │▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒▒│
└──────────────────────────────────┴────────┴──────────────────┴─────────────────┴────────────┘

   1) Expuneri exceptate potrivit art. 9 pct. 10.
   2) Limita aplicabilă este limita stabilită potrivit art. 9 pct. 4 sau altă limită stabilită potrivit art. 9 pct. 7.
   3) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor".

   [ANEXA Nr. Vd)
la Normele nr. 12/2003]

   Tabel de corelaţii
   
┌────┬────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Nr. │ Corelaţii │
│crt.│ │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 1 │ Anexa V.a) Tabel 1: rd. D) col. 5 - 800% din FP sau │
│ │ Anexa V.b) Tabel: TOTAL col. 7 altă limită stabilită potrivit art. 9 pct. 7│
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 2 │ Anexa V.a) Tabel 1: rd. A) col. 5 Anexa V.c) Tabel 1: rd. C) col. 6 + │
│ │ Anexa V.c) Tabel 2: rd. D) col. 5 │
├────┼────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤
│ 3 │Anexa V.c) Tabel 1: rd. Total B) col. 6 20% din FP sau │
│ │ altă limită stabilită potrivit art. 9 pct. 7│
└────┴────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   [ANEXA Nr. Ve)
la Normele nr. 12/2003]

   STRUCTURA
grupurilor reprezentând "un singur debitor" faţă de care
instituţia de credit înregistrează expuneri mari1)
Mai puţin grupurile reprezentând "un singur debitor" care intră în componenţa grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de credit sau în componenţa grupului reprezentat de personalul instituţiei de credit.
   2) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor".
   3) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui membru din cadrul unui grup reprezentând "un singur debitor".

   [ANEXA Nr. Vf)
la Normele nr. 12/2003]

   STRUCTURA
grupului de persoane aflate în relaţii speciale cu instituţia de
credit faţă de care instituţia de credit înregistrează expunere mare
   
┌────┬───────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ │Grupul reprezentând "un singur debitor"│Membrii grupului reprezentând "un singur debitor"│
│Nr. ├─────────┬─────────────────────────────┼────┬──────────┬─────────────────────────────────┤
│crt.│ Cod1) │ Denumire │Nr. │ Cod2) │ Denumire │
│ │ │ │crt.│ │ │
├────┼─────────┼─────────────────────────────┼────┼──────────┼─────────────────────────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │
├────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴─────────────────────────────────┤
│A) Grupul prevăzut la art. 2 alin. 2 pct. 18 lit. a) │
├────┬─────────┬─────────────────────────────┬────┬──────────┬─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├────┼──────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ | | | │
├────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴─────────────────────────────────┤
│B) Grupuri prevăzute la art. 2 alin. 2 pct. 18 lit. b) │
├────┬─────────┬─────────────────────────────┬────┬──────────┬─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├────┼──────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ | | | │
├ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─|─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
│ │ │ |─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
├────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴─────────────────────────────────┤
│C) Grupuri prevăzute la art. 2 alin. 2 pct. 18 lit. c) │
├────┬─────────┬─────────────────────────────┬────┬──────────┬─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├────┼──────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ | | | │
├ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─|─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
│ │ │ |─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
├────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴─────────────────────────────────┤
│D) Grupuri prevăzute la art. 2 alin. 2 pct. 18 lit. d) │
├────┬─────────┬─────────────────────────────┬────┬──────────┬─────────────────────────────────┤
│ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├────┼──────────┼─────────────────────────────────┤
│ │ │ | | | │
├ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─|─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
│ │ │ |─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─┤
│ │ │ | | | │
└────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴─────────────────────────────────┘

   1) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor".
   2) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui membru din cadrul unui grup reprezentând "un singur debitor".

   [ANEXA Nr. Vg)
la Normele nr. 12/2003]

   STRUCTURA
grupului reprezentat de personalul instituţiei de credit faţă
de care instituţia de credit înregistrează expunere mare
   
┌────┬───────────────────────────────────────┬─────────────────────────────────────────────────┐
│ │Grupul reprezentând "un singur debitor"│Membrii grupului reprezentând "un singur debitor"│
│Nr. ├─────────┬─────────────────────────────┼────┬──────────┬──────────────────────┬──────────┤
│crt.│ Cod1) │ Denumire │Nr. │ Cod2) │ Denumire │Calitate3)│
│ │ │ │crt.│ │ │ │
├────┼─────────┼─────────────────────────────┼────┼──────────┼──────────────────────┼──────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├────┼─────────┼─────────────────────────────┼────┼──────────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├────┼──────────┼──────────────────────┼──────────┤
│ │ │ | | | | │
├ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─|─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─|─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ | ─ ─ ─ ─ ─┤
│ | | | | | | │
│ | | |─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ | ─ ─ ─ ─ ─┤
│ | | | | | | │
│ | | |─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ |─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ ─ | ─ ─ ─ ─ ─┤
│ | | | | | | │
└────┴─────────┴─────────────────────────────┴────┴──────────┴──────────────────────┴──────────┘

Conducătorul instituţiei de credit, Întocmit de: ..............................
................................... Numele şi prenumele: ......................
(numele, prenumele şi semnătura) Telefon/interior: .........................

   1) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui grup reprezentând "un singur debitor".
   2) Rubricile din această coloană se vor completa cu coduri care vor fi stabilite de către instituţia de credit astfel încât acestea să permită identificarea unică a fiecărui membru din cadrul unui grup reprezentând "un singur debitor".
   3) Rubricile din această coloană se vor completa corespunzător calităţii pe care membrul respectiv o are faţă de instituţia de credit, astfel:
   "S" - salariat;
   "SP" - salariat şi persoană aflată în relaţii speciale;
   "P" - persoană aflată în relaţii speciale;
   "-" - altă calitate.