Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 1 , Rep. (1) din 16.ian.2002
Monitorul Oficial, Partea I 811 2.sep.2004
Intrare în vigoare la 2.sep.2004
privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte principiile şi modul de desfăşurare a procesării şi decontării pe bază brută, în aceeaşi zi bancară, a plăţilor de mare valoare între participanţi, prin sistemul de transfer de fonduri de mare valoare administrat de Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări - TransFonD - S.A., în calitatea sa de agent al Băncii Naţionale a României, denumit în continuare TransFonD.
   Art. 2. - În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
   a) participant1)În această categorie este inclusă şi orice bancă aflată în regim special de decontare sau în procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 597/2002.
   Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 a fost abrogată prin Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului instituţiilor de credit, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 84 din 30 ianuarie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr. 278/2004.

   b) plată de mare valoare - instrucţiunea de transfer-credit, în general de mare valoare, inclusiv cea aferentă pieţelor valutară/monetară, între participanţi, efectuată de aceştia în nume propriu sau în numele clienţilor;
   c) prioritate la refuz - numărul de ordin atribuit de către participantul plătitor anumitor plăţi de mare valoare, indiferent de tipul acestora, în scopul ierarhizării lor pentru efectuarea eventualelor refuzuri ca urmare a lipsei de lichidităţi în contul său deschis la Banca Naţională a României;
   d) revocare - retragerea de la decontare a unei plăţi de mare valoare în interiorul intervalului de recepţie;
   e) sistem de transfer de fonduri - acord formal având la bază un contract între membrii acestuia, cu reguli comune şi proceduri standardizate pentru transmisia şi decontarea obligaţiilor băneşti apărute între membrii şi/sau alţi beneficiari ai sistemului;
   f) sistem intrabancar - totalitatea unităţilor teritoriale ale participantului şi a relaţiilor dintre acestea privind transferurile de fonduri;
   g) sistem de transfer de fonduri de mare valoare - sistem de transfer de fonduri, prin care plăţile de mare valoare între participanţi sunt procesate instrucţiune cu instrucţiune, decontarea acestora asigurându-se pe bază brută agregată în aceeaşi zi bancară;
   h) TEMP - modulul informatic (Transfer Electronic al Mesajelor de Plată) pus la dispoziţie participanţilor de sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pentru transferul plăţilor de mare valoare ale participanţilor;
   i) unitate subparticipantă iniţiatoare - orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care iniţiază o plată de mare valoare în nume propriu sau în numele clienţilor săi;
   j) unitate subparticipantă destinatară - orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care acceptă o plată de mare valoare în nume propriu sau pentru a pune la dispoziţia clienţilor săi o anumită sumă de bani;
   k) ziua z - ziua bancară în care are loc decontarea plăţilor de mare valoare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare;
   l) sistem intrareţea - totalitatea organizaţiilor cooperatiste de credit din cadrul unei reţele cooperatiste de credit şi a relaţiilor dintre acestea privind transferurile de fonduri;
   m) unitate teritorială a participantului - orice unitate a unei bănci sau sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit;
   n) unitate subparticipantă - orice unitate teritorială a unei bănci, sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit, cooperativă de credit sau trezorerie municipală, orăşenească sau de comună care nu are acces direct la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare decât prin intermediul unui participant;
   o) sistem intertrezorerii - totalitatea trezoreriilor participante şi a unităţilor lor subparticipante şi a relaţiilor dintre acestea direct sau prin reţeaua TransFonD privind transferurile de fonduri de mare valoare.
   Art. 3. -(1) Accesul participanţilor, alţii decât Trezoreria Statului, în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează centralizat, prin intermediul unui unic punct de acces, situat la centrala TransFonD.
   (2) Accesul Trezoreriei Statului în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează astfel:
   a) direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene în cadrul sucursalelor TransFonD din judeţul respectiv (40 de puncte de acces);
   b) direcţiile generale ale finanţelor publice ale municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, precum şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti în cadrul Sucursalei Municipiului Bucureşti a TransFonD (8 puncte de acces);
   c) Ministerul Finanţelor Publice în cadrul centralei TransFonD (un singur punct de acces).
   Art. 4. - Băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit care au sediul central situat în altă localitate decât în Bucureşti au posibilitatea ca, în baza unei notificări oficiale transmise în prealabil TransFonD, să delege în calitate de participant propria unitate teritorială/propriul sediu secundar din Bucureşti.
   Art. 5. - Participanţii au obligaţia să colecteze şi/sau să difuzeze în propriul sistem intrabancar/intrareţea/intertrezorerii informaţia privind iniţierea şi, respectiv, acceptarea plăţilor de mare valoare în cadrul intervalelor maximale precizate în anexa nr. 1.

   CAPITOLUL II
 Tipuri de plăţi de mare valoare

   Art. 6. -(1) În categoria plăţilor de mare valoare sunt incluse următoarele tipuri de operaţiuni:
   a) instrucţiunile de transfer-credite între participanţi, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), în sumă de minimum 500 milioane lei sau indiferent de valoare, în cazul în care iniţiatorul acestora decide să utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, denumite în continuare plăţi de mare valoare proprii sau ale clienţilor;
   b) instrucţiunile de transfer-credit între participanţi, aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv cele aferente facilităţilor permanente acordate de Banca Naţională a României.
   (2) Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a modifica limita inferioară stabilită la alin. (1) lit. a), în funcţie de condiţiile pieţei.
   (3) Nu sunt acceptate în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare instrucţiunile de transfer-credit între diferite trezorerii participante, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), indiferent de valoarea acestora, cu excepţia cazurilor speciale definite în convenţia încheiată între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice. Pentru procesarea transferurilor de fonduri intertrezorerii, Trezoreria Statului va utiliza sistemul de transfer de fonduri de mică valoare.

   CAPITOLUL III
 Etapele prelucrării plăţilor de mare valoare în cadrul
sistemului de transfer de fonduri de mare valoare

   SECŢIUNEA 1
Recepţia şi revocarea

   Art. 7. - Plăţile de mare valoare iniţiate de participanţii-plătitori sunt transmise de către aceştia în vederea procesării lor de către TransFonD, prin intermediul uneia dintre următoarele modalităţi:
   a) pe suport hârtie (ordine de plată), în conformitate cu reglementările în vigoare;
   b) pe suport electronic - TEMP, în baza unui acord prealabil încheiat cu TransFonD;
   c) pe suport electronic - TELEX, în baza unui acord prealabil încheiat cu TransFonD.
   Art. 8. - Participantul-plătitor are obligaţia ca la plăţile de mare valoare iniţiate pe suport hârtie să anexeze, dacă este necesar, unul dintre următoarele documente:
   a) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată întocmit de clientul său, de unitatea subparticipantă sau de clientul acesteia şi acceptat în original de către participant;
   b) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată sau transmisia telex/modem a acestuia (acceptată de către participantul-plătitor) aparţinând unităţii subparticipante sau clientului acesteia, care va conţine toate informaţiile cuprinse în ordinul de plată original;
   c) comunicarea de refuz la executare, emisă în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu, în situaţia refuzului la încasare al unei plăţi de mare valoare;
   d) documentele menţionate la lit. a) sau b), întocmite de participantul-plătitor sau de unitatea subparticipantă şi aferente instrumentelor de plată de debit, acceptate total sau parţial, în situaţia excluderii temporare din calculul compensării fie a participantului-plătitor, fie a participantului-beneficiar.
   Art. 9. - TransFonD acceptă, în vederea procesării, plăţile de mare valoare transmise prin TEMP, însoţite numai de ordinele de plată iniţiate de participanţi şi, dacă este cazul, a unuia dintre documentele menţionate la art. 8.
   Art. 10. - Intervalele de recepţie ale plăţilor de mare valoare în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele prevăzute în anexa nr. 2.
   Art. 11. - În situaţia prevăzută la art. 9 participanţii au posibilitatea să transmită TransFonD ordinele de plată aferente plăţilor de mare valoare, recepţionate prin modulul informatic TEMP, cu maximum o jumătate de oră peste intervalele de recepţie stabilite.
   Art. 12. - TransFonD are obligaţia să refuze, în cursul aceleiaşi zile bancare, plăţile de mare valoare recepţionate de la participanţi, în situaţia în care acestea nu respectă condiţiile de fond şi de formă stabilite pe baza reglementărilor în vigoare şi a cadrului contractual.
   Art. 13. - Plăţile de mare valoare recepţionate de sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pot fi revocate de participantul-plătitor, fără acordul participantului-beneficiar sau al TransFonD, în interiorul intervalelor de recepţie ale acestora, în baza unei notificări oficiale remise TransFonD, semnată de persoanele autorizate să angajeze participantul, în conformitate cu fişa specimenelor de semnătură aprobate.
   Art. 14. - Revocarea plăţilor de mare valoare după încheierea intervalelor aferente recepţiei acestora este interzisă. Participantul-plătitor are posibilitatea să recupereze suma de bani numai în baza acordului cu participantul-beneficiar, conform procedurii menţionate la art. 19.

   SECŢIUNEA a 2-a
Procesarea

   Art. 15. - TransFonD procesează plăţile de mare valoare recepţionate, instrucţiune cu instrucţiune, prin intermediul conturilor analitice deschise în evidenţele Băncii Naţionale a României pe numele participanţilor. Conturile analitice utilizate în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare sunt cele cuprinse în anexa nr. 3.
   Art. 16. -(1) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în conturile băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit, TransFonD este autorizat să refuze procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în ordinea priorităţii la refuz atribuită acestora de către fiecare participant-plătitor. Plăţile de mare valoare refuzate sunt restituite participanţilor-plătitori însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont.
   (2) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în contul curent general al Trezoreriei Statului, TransFonD este autorizat să refuze/amâne procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în conformitate cu dispoziţiile primite în scris, până la ora 4,15 p.m., de la Ministerul Finanţelor Publice. Plăţile de mare valoare refuzate sunt fie restituite Trezoreriei Statului însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont, fie amânate la plată, cu o zi bancară, conform dispoziţiilor primite în acest sens de la Ministerul Finanţelor Publice.
   Art. 17. - În cazul în care:
   -băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit nu au stabilit priorităţi la refuz plăţilor de mare valoare;
   -valoarea plăţilor de mare valoare cărora li s-au stabilit priorităţi la refuz este mai mică decât lipsa de lichidităţi din contul băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit;
   -Trezoreria Statului nu a remis TransFonD, până la ora 4,15 p.m., dispoziţiile în scris privind plăţile de mare valoare care urmează a fi refuzate/amânate, refuzul acestora se va efectua de către TransFonD conform principiului: "plata/plăţile de mare valoare cu cea mai apropiată valoare de lipsa de lichidităţi din contul participantului este/sunt respinsă/respinse".
   Art. 18. - Dacă până în ziua bancară următoare datei debitării contului clientului plătitor care a iniţiat o plată de mare valoare participantul nu a fost în măsură să-şi asigure în contul său curent deschis la Banca Naţională a României disponibilităţile necesare efectuării acestei plăţi, acesta are obligaţia ca, până la sfârşitul intervalului precizat anterior, să crediteze contul clientului plătitor, direct sau prin intermediul unităţii sale subparticipante, cu suma de bani care nu poate fi transferată în contul participantului-beneficiar, inclusiv, unde este cazul, comisioanele, spezele şi orice alte taxe reţinute în vederea efectuării serviciului de transfer de fonduri.
   Art. 19. - Refuzul la încasare al plăţilor de mare valoare se efectuează prin iniţierea de către participantul-beneficiar a unei instrucţiuni de transfer-credit obişnuite, însoţită de o comunicare de refuz la executare, în condiţiile reglementărilor în vigoare şi încadrării în intervalele maximale precizate în anexa nr. 4.

   SECŢIUNEA a 3-a
Decontarea finală şi irevocabilă

   Art. 20. - Decontarea finală şi irevocabilă a plăţilor de mare valoare, procesate de TransFonD instrucţiune cu instrucţiune, este asigurată de Banca Naţională a României pe bază brută agregată, în aceeaşi zi bancară, în limita disponibilităţilor din conturile participanţilor, la orele stabilite în anexa nr. 2.
   Art. 21. - Sistemul de transfer de fonduri de mare valoare pune la dispoziţie participanţilor, în interiorul intervalelor stabilite în anexa nr. 2, extrase de cont sub sigla Băncii Naţionale a României privind plăţile de mare valoare decontate final şi irevocabil.

   SECŢIUNEA a 4-a
Raportări

   Art. 22. - TransFonD are obligaţia să raporteze Băncii Naţionale a României, la sfârşitul fiecărei zile bancare, următoarele:
   a) situaţia plăţilor de mare valoare refuzate în ziua respectivă din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori şi a celor refuzate, respectiv amânate la plată, de către Trezoreria Statului din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori;
   b) situaţia plăţilor de mare valoare aferente pieţei secundare a titlurilor de stat decontate în ziua respectivă.

   CAPITOLUL IV
 Dispoziţii finale

   SECŢIUNEA 1
Comisioane

   Art. 23. -(1) Pentru serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, Banca Naţională a României, prin intermediul TransFonD, percepe automat comisioane participanţilor, alţii decât Banca Naţională a României şi Trezoreria Statului.
   (2) Participanţii-plătitori şi participanţii-beneficiari datorează următoarele comisioane:
   a)    150. 00 lei pentru fiecare plată de mare valoare decontată prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, cu excepţia celor prevăzute la lit. b) şi la alin. (3);
   b)    300. 00 lei pentru fiecare plată aferentă depozitelor la Banca Naţională a României şi dobânzilor corespunzătoare acestora.
   (3) În mod excepţional participanţii-plătitori datorează următoarele comisioane:
   a)    300. 00 lei pentru fiecare plată de mare valoare prelucrată prin intermediul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, transmisă în ultima jumătate de oră a intervalului de recepţie stabilit în anexa nr. 2;
   b)    300. 00 lei pentru fiecare plată de mare valoare refuzată pe motiv de lipsă de disponibilităţi în contul participantului-plătitor.

   SECŢIUNEA a 2-a
Corectarea eventualelor erori de înregistrare

   Art. 24. - Pentru eventualele erori de înregistrare în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare participanţii au obligaţia să sesizeze în scris Banca Naţională a României într-un interval de maximum 10 zile bancare de la data înregistrării erorii în extrasul de cont al participantului. După expirarea acestui termen nu poate fi angajată răspunderea Băncii Naţionale a României.

   SECŢIUNEA a 3-a
Sancţiuni

   Art. 25. -(1) Contractele încheiate de către bănci şi casele centrale ale cooperativelor de credit cu clienţii acestora, persoane fizice sau juridice, trebuie să conţină, fără a se limita la acestea, următoarele clauze:
   a) plata unei dobânzi de întârziere de minimum 0,05% din valoarea plăţii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de către bănci şi, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unităţile lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat intervalele maximale stabilite în anexele nr. 1 şi 4;
   b) plata unei penalităţi de minimum 0,1% din valoarea plăţii de mare valoare, pe fiecare zi de întârziere, suportată de către bănci şi, respectiv, de casele centrale ale cooperativelor de credit sau unităţile lor teritoriale în cazul în care acestea nu au respectat prevederile art. 18.
   (2) Casele centrale ale cooperativelor de credit au obligaţia să impună încheierea unor contracte între cooperativele de credit afiliate şi clienţii acestora, care să cuprindă, fără a se limita la acestea, clauzele prevăzute la alin. (1).
   Art. 26. -(1) Băncile au obligaţia să includă clauzele prevăzute la art. 25 în contractele încheiate înainte de data intrării în vigoare a prezentului regulament cu propriii clienţi, până la data de 1 iulie 2002.
   (2) Organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, constituite sau rezultate prin reorganizarea organizaţiilor cooperaţiei de credit în conformitate cu prevederile cap. 1 secţiunea 1 de la titlul X - Dispoziţii tranzitorii din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare, au obligativitatea să includă clauzele prevăzute la art. 25 în contractele cu propriii clienţi în termen de maximum 60 de zile de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României.

   SECŢIUNEA a 4-a
Alte dispoziţii finale

   Art. 27. -(1) TransFonD asigură băncilor care nu au organizate propriile structuri intrabancare astfel încât să răspundă prevederilor prezentului regulament procesarea plăţilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
   (2) TransFonD asigură trezoreriilor care nu au organizate propriile structuri intertrezorerii procesarea plăţilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti.
   Art. 28. - Pentru intervalul stabilit la art. 27 sucursalele şi centrala TransFonD vor asigura procesarea plăţilor de mare valoare în ziua bancară a recepţionării lor, în condiţiile respectării tuturor celorlalte prevederi ale prezentului regulament.
   Art. 29. -(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament activităţile de transfer de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa secundară a titlurilor de stat, între bănci şi Banca Naţională a României, precum şi decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României, în baza prezentului regulament.
   (2) Activităţile de transfer de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv pieţei secundare a titlurilor de stat, între case centrale ale cooperativelor de credit şi Banca Naţională a României, precum şi decontarea acestor transferuri se vor efectua prin intermediul TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României, în baza prezentului regulament.
   Art. 30. -(1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa primară a titlurilor de stat, între bănci şi Trezoreria Statului se vor efectua direct de Banca Naţională a României, sediul OIS 96150, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.
   (2) Transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv pieţei primare a titlurilor de stat, între case centrale ale cooperativelor de credit şi Trezoreria Statului se vor efectua direct de către Banca Naţională a României, sediul OIS 96150, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 16,30.
   Art. 31. - Transferurile de fonduri aferente înfiinţării, validării sau reîntregirii operaţiunilor de poprire pe conturile participanţilor, în care Banca Naţională a României are calitatea de terţ poprit, se vor efectua, începând cu data intrării în vigoare a prezentului regulament, direct de Banca Naţională a României, sediul OIS 96100, decontarea finală şi irevocabilă a acestor transferuri de fonduri având loc la ora 9,00.
   Art. 32. -(1) Banca Naţională a României şi băncile vor proceda, în maximum 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, la actualizarea contractelor de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
   (2) Casele centrale ale cooperativelor de credit pot încheia contracte de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitice aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
   (3) Ministerul Finanţelor Publice poate încheia un contract de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitic aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament.
   Art. 33. - Anexele nr. 1-4a) şi 4b)nr. 97/2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, au obligaţia conformării la prevederile prezentului regulament în termen de maximum 60 de zile de la obţinerea autorizaţiei de funcţionare de la Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, cu modificările ulterioare, şi ale Normei Băncii Naţionale a României nr. 7/2002 privind transferurile de fonduri în cadrul unei reţele cooperatiste de credit.
   Art. 36. - La data intrării în vigoare a prezentului regulament îşi încetează aplicabilitatea Circulara Băncii Naţionale a României nr. 44/1995 privind ordinele de plată cu valori mai mari de un miliard lei şi alimentarea conturilor de decontare a tranzacţiilor cu valori mobiliare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 289 din 13 decembrie 1995, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

   NOTĂ:
   Redăm mai jos prevederile art. II, III, IV şi V din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 22/2003:
   Art. II. - TransFonD asigură băncilor şi unităţilor caselor centrale ale organizaţiilor cooperatiste de credit care nu au organizate propriile structuri intrabancare/intrareţea procesarea plăţilor de mare valoare în relaţia cu Trezoreria Statului prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei circulare.
   Art. III. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei circulare transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa primară a titlurilor de stat, între bănci/case centrale ale cooperativelor de credit şi Trezoreria Statului se vor efectua de către TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României.
   Art. IV. - La data intrării în vigoare a prezentei circulare orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.
   Art. V. - Prezenta circulară intră în vigoare la data de 1 septembrie 2003.

   ANEXA  Nr. 1
   
         ┌─────────────────┐(2') z ┌───────────────────────┐(3') z ┌─────────────────┐
│ Sucursală ├──────>│ ├──────>│ Sucursală │
│ TransFonD │ │ TransFonD │ │ TransFonD │
│ iniţiatoare │ │ Centrală │ │ destinatară │
└─────────────────┘ ┌───>│ ├────┐ └──┬──────────────┘
^ │ └───────────────────────┘ │ │
(2') z│ │(2) z (3) z│ │(3') z
│ │ v v
┌────────┐(1) z-1 ┌─────┴─────┴───────────┐ ┌────────────────────────┐(4) z ┌──────────┐
│Plătitor├───────>│Participant - plătitor │ │Participant - beneficiar├───────>│Beneficiar│
└────────┘ │ │ │ │ └──────────┘
└───────────────────────┘ └───────────┬────────────┘
^ │z+1
│z-1 v
┌────────┐(1) z-1 ┌───────────┴───────────┐ ┌────────────────────────┐(4) z+1 ┌──────────┐
│Plătitor├───────>│Unitate subparticipantă│ │Unitate subparticipantă ├───────>│Beneficiar│
└────────┘ │ iniţiatoare │ │ destinatară │ └──────────┘
└───────────────────────┘ └────────────────────────┘

unde: (1) data debitării contului clientului plătitor;
(2) data recepţiei plăţilor de mare valoare de la bănci, casele centrale ale
cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(2') data recepţiei plăţilor de mare valoare de la Direcţiile Generale ale finanţelor
publice judeţene, a Municipiului Bucureşti, precum şi de la Administraţiile
finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(3) data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor centrale ale
cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(3') data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale ale finanţelor
publice judeţene, a Municipiului Bucureşti precum şi Administraţiilor finanţelor
publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(4) data creditării contului clientului beneficiar.
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul maximal al plăţilor de mare valoare │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 2
   
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────┬────────────┬───────────┬────────────┐
│ │Interval de │ Ora │Interval de │
│ Tip plată de mare valoare │recepţie al │decontării │eliberare a │
│ │plăţilor de │ finale şi │ extraselor │
│ │mare valoare│irevocabile│ de cont │
├──────────────────────┬──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│instrucţiuni de │- plăţi ale participanţilor, proprii sau │ │ │ │
│transfer-credit între │ale clienţilor în relaţia cu Trezoreria │8:00 a.m. - │ 4:30 p.m. │4:30 p.m. - │
│participanţi, proprii │statului │ 12:00 a.m. │ │ 7:30 p.m. │
│sau ale clienţilor în │- plăţi intertrezorerii │ │ │ │
│sumă de minimum 500 ├──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│milioane lei sau │- plăţi între participanţi, proprii sau │8:00 a.m. - │ 5:00 p.m. │5:00 p.m. - │
│indiferent de valoare;│ale clienţilor │ 1:00 p.m. │ │ 7:30 p.m. │
├──────────────────────┼──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│ │- plăţi aferente constituirii/restituirii │ │ │ │
│ │depozitelor cu scop de garantare, inclusiv│ │ │ │
│ │dobânzile acestora; │8:00 a.m. - │10:15 a.m. │10:15 a.m. -│
│ │- plăţi aferente restituirilor de │ 9:45 a.m. │ │ 7:30 p.m. │
│ │depozite/credite la/de la BNR, inclusiv │ │ │ │
│ │dobânzile acestora. │ │ │ │
│instrucţiuni de ├──────────────────────────────────────────┼────────────┼───────────┼────────────┤
│transfer-credit între │- plăţi aferente pieţelor valutară şi │ │ │ │
│participanţi aferente │monetară ale instituţiilor de credit şi │10:00 a.m. -│ │ │
│pieţelor valutară şi │ale BNR în relaţia cu Trezoreria statului;│ 3:00 p.m. │ │ │
│monetară ├──────────────────────────────────────────┼────────────┤ │ │
│ │- plăţi aferente pieţelor valutară şi │ │ │ │
│ │monetară ale instituţiilor de credit şi │ │ 7:00 p.m. │7:00 p.m. - │
│ │ale BNR; │ │ │ 7:30 p.m. │
│ │- plăţi aferente reconstituirii │10:00 a.m. -│ │ │
│ │depozitelor cu scop de garantare executate│ 5:45 p.m. │ │ │
│ │în aceeaşi zi bancară; │ │ │ │
│ │- plăţi aferente facilităţilor permanente │ │ │ │
│ │acordate de Banca Naţională a României. │ │ │ │
└──────────────────────┴──────────────────────────────────────────┴────────────┴───────────┴────────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Intervalele de prelucrare ale plăţilor de mare valoare │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 3
   
┌───────────────────────┬────────────────────────────────────────────────────────────┬────────┐
│ Tip plată │ │ Simbol │
│ de mare valoare │ Denumire cont analitic │ cont │
│ │ │analitic│
├───────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│instrucţiuni de │Plăţi proprii sau ale clienţilor în relaţia cu Trezoreria │ 302 │
│transfer-credit între │Statului │ │
│participanţi, proprii ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│sau ale clienţilor, în │Plăţi intertrezorerii │ 303 │
│sumă de minimum 500 ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│milioane lei sau │Plăţi proprii sau ale clienţilor │ 701 │
│indiferent de valoare; │ │ │
├───────────────────────┼────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente pieţei valutare │ 801 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente pieţei secundare a certificatelor de depozit │ 802 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente pieţei primare a titlurilor de stat │ 803 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente pieţei secundare a titlurilor de stat │ 805 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente plasamentelor │ 809 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│instrucţiuni de │Plăţi aferente dobânzilor la plasamente │ 810 │
│transfer-credit între ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│participanţi aferente │Plăţi aferente depozitelor cu scop de garantare │ 905 │
│pieţelor valutară şi ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│monetară │Plăţi aferente dobânzilor la depozitele cu scop de garantare│ 906 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente pieţei primare a certificatelor de depozit │ 407 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente depozitelor la BNR │ 411 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente dobânzilor la depozitele la BNR │ 412 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente creditelor de la BNR │ 400 │
│ ├────────────────────────────────────────────────────────────┼────────┤
│ │Plăţi aferente dobânzilor la creditele de la BNR │ 406 │
└───────────────────────┴────────────────────────────────────────────────────────────┴────────┘
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│Conturi analitice utilizate în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare│
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 4a)
   
                 ┌───────────┐     ┌───────────────────────┐     ┌───────────┐
│ Sucursală │ z+1 │ │ z+1 │ Sucursală │
│ TransFonD │<────┤ TransFonD │<────┤ TransFonD │
│iniţiatoare│ │ Centrala │ │destinatară│
└─────┬─────┘ ┌───┤ │<──┐ └───────────┘
│ │ └───────────────────────┘ │ ^
z+1│ │z+1 z+1│ │ z+1
(2')│ │(2) (1)│ │(1')
(3) v v │ │
┌────────┐ z+1 ┌──────────────────────┐ ┌───────┴───────┴────────┐ ┌──────────┐
│Plătitor│<────┤Participant - plătitor│ │Participant - beneficiar│ │Beneficiar│
└────────┘ └──────────┬───────────┘ └────────────────────────┘ └──────────┘
│z+2
(3) v
┌────────┐ z+2 ┌───────────────────────┐ ┌───────────────────────┐ ┌──────────┐
│Plătitor│<────┤Unitate subparticipantă│ │Unitate subparticipantă│ │Beneficiar│
└────────┘ │ iniţiatoare │ │ destinatară │ └──────────┘
└───────────────────────┘ └───────────────────────┘

unde: (1) data recepţiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare de la bănci, casele
centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(1') data recepţiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare de la Direcţiile
Generale ale finanţelor publice judeţene, a Municipiului Bucureşti precum şi
Administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(2) data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor centrale ale
cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(2') data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale ale finanţelor
publice judeţene, a Municipiului Bucureşti precum şi Administraţiilor finanţelor
publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(3) data creditării contului clientului beneficiar.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul maximal al refuzului la încasare al plăţilor de │
│ mare valoare - al participantului beneficiar │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 4b)
   
                 ┌───────────┐     ┌───────────────────────┐     ┌───────────┐
│ Sucursală │ z+2 │ │ z+2 │ Sucursală │
│ TransFonD │<────┤ TransFonD │<────┤ TransFonD │
│iniţiatoare│ │ Centrala │ │destinatară│
└─────┬─────┘ ┌───┤ │<──┐ └───────────┘
│ │ └───────────────────────┘ │ ^
z+2│ │z+2 z+2│ │z+2
(2')│ │(2) (1)│ │(1')
(3) v v │ │
┌────────┐ z+2 ┌──────────────────────┐ ┌───────┴───────┴────────┐ ┌──────────┐
│Plătitor│<────┤Participant - plătitor│ │Participant - beneficiar│ │Beneficiar│
└────────┘ └──────────┬───────────┘ └────────────────────────┘ └──────────┘
│z+3 ^
(3) v │z+1/z+2
┌────────┐ z+3 ┌───────────────────────┐ ┌───────────┴───────────┐ ┌──────────┐
│Plătitor│<────┤Unitate subparticipantă│ │Unitate subparticipantă│ │Beneficiar│
└────────┘ │ iniţiatoare │ │ destinatară │ └──────────┘
└───────────────────────┘ └───────────────────────┘

unde: (1) data recepţiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare de la bănci, casele
centrale ale cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(1') data recepţiei refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare de la Direcţiile
Generale ale finanţelor publice judeţene, a Municipiului Bucureşti precum şi
Administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(2) data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR băncilor, caselor centrale ale
cooperativelor de credit, BNR şi MFP;
(2') data eliberării extraselor de cont sub sigla BNR Direcţiilor Generale ale finanţelor
publice judeţene, a Municipiului Bucureşti precum şi Administraţiilor finanţelor
publice ale sectoarelor Municipiului Bucureşti;
(3) data creditării contului clientului beneficiar.
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul maximal al refuzului la încasare al plăţilor de mare valoare - │
│ al unităţii subparticipante destinatare │
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘