Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Circulară nr. 6 din 20.feb.2003
Monitorul Oficial, Partea I 237 8.apr.2003
Intrare în vigoare la 8.apr.2003
privind modificarea şi completarea Planului de conturi pentru instituţiile de credit şi a normelor metodologice de utilizare a acestuia, a modelelor situaţiilor financiar-contabile pentru bănci şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, şi a Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile instituţiilor de credit

   Circulară privind modificarea şi completarea Planului de conturi pentru instituţiile de
credit şi a normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul
ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Băncii Naţionale a
României nr. 1.418/344/1997, cu modificările şi completările ulterioare, a modelelor
situaţiilor financiar-contabile pentru bănci şi a normelor metodologice privind întocmirea
şi utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor şi al guvernatorului
Băncii Naţionale a României nr. 1.524/362/1998, cu modificările şi completările
ulterioare, şi a Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice
Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile
instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al
guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările şi
completările ulterioare, şi măsuri referitoare la încheierea exerciţiilor
financiare la instituţiile de credit

   Având în vedere prevederile art. 58 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 4 din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, ale art. 181 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, ale art. 4 din Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997 privind aprobarea Planului de conturi pentru instituţiile de credit şi a normelor metodologice de utilizare a acestuia, ale art. 8 din Ordinul ministrului finanţelor publice şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.982/5/2001 pentru aprobarea Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile instituţiilor de credit şi ale art. 6 din Ordinul ministrului finanţelor şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.524/362/1998 privind aprobarea modelelor situaţiilor financiar-contabile pentru bănci şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora,
   în temeiul prevederilor art. 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare,

   Banca Naţională a României emite prezenta circulară.

   Art. I. - Prezenta circulară modifică şi completează prevederile Planului de conturi pentru instituţiile de credit şi ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Planul de conturi pentru instituţiile de credit, pe cele ale modelelor situaţiilor financiar-contabile pentru bănci şi ale normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.524/362/1998, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Modelele situaţiilor financiar-contabile pentru instituţiile de credit, şi pe cele ale Reglementărilor contabile armonizate cu Directiva Comunităţilor Economice Europene nr. 86/635/CEE şi cu Standardele Internaţionale de Contabilitate aplicabile instituţiilor de credit, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.982/5/2001, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare Reglementările contabile armonizate, după cum urmează:
   I. Reglementări privind reflectarea unor operaţiuni în contabilitate şi întocmirea situaţiilor financiare de către instituţiile de credit
   1. Înregistrarea unor operaţiuni de către Casa de Economii şi Consemnaţiuni C.E.C. - S.A., rezultate din aplicarea Legii locuinţei nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
   Având în vedere conturile prevăzute de Planul de conturi pentru instituţiile de credit, unele operaţiuni decurgând din aplicarea prevederilor Legii nr. 114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, se înregistrează în contabilitate astfel:
   -diminuarea lunară a dobânzii datorate de beneficiarul creditului cu dobânda aferentă depozitului constituit pentru garantarea creditului
   
25336 "Alte depozite colaterale"      = 2057 "Creanţe ataşate"

   -încasarea ratelor aferente creditelor investitori
   
                 %                    = 2051 "Credite investitori"
101 "Casa"
111 "Cont curent la Banca Naţională
a României"

   -încasarea dobânzilor aferente creditelor investitori
   
                 %                    = 2057 "Creanţe ataşate"
101 "Casa"
111 "Cont curent la Banca Naţională
a României"

   -încasarea ratelor restante şi a dobânzilor restante, precum şi a creanţelor ataşate aferente creanţelor/dobânzilor restante
   
101 "Casa"                            =            %
2811 "Creanţe restante"
2812 "Dobânzi restante"
2817 "Creanţe ataşate"

   2. Înregistrarea rezervelor de daune pentru activitatea de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume şi cont propriu, de către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii nr. 96/2000 privind organizarea şi funcţionarea Băncii de Export-Import a României EXIMBANK - S.A. şi instrumentele specifice de susţinere a comerţului exterior
   Având în vedere conturile prevăzute de Planul de conturi pentru instituţiile de credit, rezervele de daune pentru activitatea de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume şi cont propriu, se înregistrează în contabilitate de către Banca de Export-Import a României EXIMBANK - S.A., conform Legii nr. 96/2000, astfel:
   -constituirea rezervelor de daune pentru activitatea de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume şi cont propriu
   
649 "Alte cheltuieli diverse          = 377 "Cheltuieli de plătit",
de exploatare", analitic distinct
analitic distinct

   -anularea rezervelor de daune pentru activitatea de asigurare-reasigurare a creditelor, în nume şi cont propriu, în momentul în care riscul a expirat
   
377 "Cheltuieli de plătit",           = 7499 "Alte venituri",
analitic distinct analitic distinct

   3. Înregistrarea unor operaţiuni privind constituirea şi utilizarea rezervei mutuale de garantare, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002
   Având în vedere conturile prevăzute de Planul de conturi pentru instituţiile de credit, operaţiunile privind constituirea şi utilizarea rezervei mutuale de garantare, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, se înregistrează în contabilitate astfel:
   3.1. Constituirea rezervei mutuale de garantare
   -înregistrarea de către cooperativele de credit a cotizaţiilor plătite pentru constituirea la nivelul casei centrale a rezervei mutuale de garantare
   
6094 "Cheltuieli pentru constituirea  = 1711 "Cont curent la casa centrală"
rezervei mutuale de garantare
a casei centrale"

   -înregistrarea de către cooperativele de credit a cotizaţiilor plătite în avans pentru constituirea la nivelul casei centrale a rezervei mutuale de garantare
   
375 "Cheltuieli înregistrate în avans"  = 1711 "Cont curent la casa centrală"

   -eşalonarea pe cheltuieli de către cooperativele de credit, în perioadele sau exerciţiile financiare viitoare, a cotizaţiilor plătite în avans pentru constituirea la nivelul casei centrale a rezervei mutuale de garantare
   
6094 "Cheltuieli pentru constituirea  = 375 "Cheltuieli înregistrate în avans"
rezervei mutuale de garantare
a casei centrale"

   -sumele încasate de casa centrală a cooperativelor de credit reprezentând cotizaţii plătite de cooperativele de credit pentru constituirea rezervei mutuale de garantare
   
1712 "Conturi curente ale cooperativelor = 5182 "Rezerva mutuală de garantare
de credit afiliate" constituită din cotizaţiile
cooperativelor de credit afiliate"

   -sumele repartizate de casa centrală a cooperativelor de credit din profitul brut pentru constituirea rezervei mutuale de garantare
   
592 "Repartizarea profitului"         = 5181 "Rezerva mutuală de garantare
constituită din profitul brut"

   3.2. Utilizarea rezervei mutuale de garantare
   -sumele reprezentând utilizarea de către casa centrală a rezervei mutuale de garantare, constituită din profitul brut, precum şi din cotizaţiile plătite de cooperativele de credit
   
                  %                   = 3799 "alte conturi de regularizare",
analitic distinct
5181 "Rezerva mutuală de garantare constituită din profitul brut"
5182 "Rezerva mutuală de garantare constituită din cotizaţiile
cooperativelor de credit afiliate"

   -sumele plătite de casa centrală reprezentând utilizări ale rezervei mutuale de garantare, în scopul garantării obligaţiilor cooperativelor de credit afiliate, care urmează a se recupera de la acestea
   
17611 "Valori de recuperat", analitic distinct =                     %
101 "Casa"
111 "Cont curent la Banca Naţională a
României"
121 "Conturi de corespondent la instituţii
de credit (nostro)"
122 "Conturi de corespondent ale
instituţiilor de credit (loro)"
1712 "Conturi curente ale cooperativelor
de credit afiliate"
2511 "Conturi curente"

   -evidenţierea de către cooperativele de credit afiliate a datoriei faţă de casa centrală reprezentând plăţile efectuate de aceasta în scopul garantării obligaţiilor cooperativelor de credit afiliate
   
                    %                     = 17621 "Alte sume datorate",
analitic distinct
142 "Împrumuturi primite de la instituţii
de credit"
162 "Alte sume datorate"
1732 "Depozite ale cooperativelor
de credit afiliate"
1742 "Împrumuturi primite de la
organizaţiile cooperatiste de credit
din cadrul reţelei"
1762 "Alte sume datorate organizaţiilor
cooperatiste de credit din cadrul
reţelei"
232 "Împrumuturi primite de la clientela
financiară"
253 "Conturi de depozite"
254 "Certificate de depozit, carnete
şi librete de economii"
262 "Alte sume datorate"
331 "Conturile instituţiilor de credit"
352 "Asigurări sociale, protecţia socială
şi conturi asimilate"
353 "Bugetul statului, fonduri speciale
şi conturi asimilate"
354 "Dividende de plată"
356 "Creditori diverşi"
377 "Cheltuieli de plătit"
531 "Datorii subordonate la termen"
532 "Datorii subordonate pe durată
nedeterminată"
537 "Datorii ataşate"

   -recuperarea de către casa centrală a sumelor aferente garantării obligaţiilor cooperativelor de credit afiliate
   
1712 "Conturi curente ale cooperativelor = 17611 "Valori de recuperat",
de credit afiliate" analitic distinct

concomitent

3799 "Alte conturi de regularizare", = %
analitic distinct
5181 "Rezerva mutuală de garantare
constituită din profitul brut"
5182 "Rezerva mutuală de garantare
constituită din cotizaţiile
cooperativelor de credit afiliate"

   -diminuarea de către cooperativele de credit a obligaţiilor faţă de casa centrală rezultate din obligaţii ale cooperativei de credit, garantate şi plătite de casa centrală, acoperite prin utilizarea rezervei mutuale de garantare, constituită la nivelul casei centrale
   
17621 "Alte sume datorate", analitic distinct = 1711 "Cont curent la casa centrală"

   -valori nerecuperate de casa centrală de la cooperativele de credit afiliate, reprezentând obligaţii ale cooperativelor de credit, garantate şi plătite de casa centrală, acoperite prin utilizarea rezervei mutuale de garantare, constituită la nivelul casei centrale, înregistrate în conturi în afara bilanţului potrivit prevederilor regulamentelor Băncii Naţionale a României privind clasificarea creditelor şi plasamentelor şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit
   
3799 "Alte conturi de regularizare",         = 17611 "Valori de recuperat",
analitic distinct analitic distinct

concomitent

99319 "Alte creanţe scoase din activ, = 999 "Contrapartida"
urmărite în continuare"

   -recuperarea de către casa centrală a sumelor aferente garantării obligaţiilor cooperativelor de credit afiliate, după înregistrarea respectivelor sume de recuperat în contul în afara bilanţului 99319 "Alte creanţe scoase din activ, urmărite în continuare"
   
101 "Casa"                               =                    %
111 "Cont curent la Banca Naţională 5181 "Rezerva mutuală de garantare
a României" constituită din profitul brut"
121 "Conturi de corespondent la 5182 "Rezerva mutuală de garantare
instituţii de credit (nostro)" constituită din cotizaţiile
cooperativelor de credit afiliate"
122 "Conturi de corespondent ale
instituţiilor de credit (loro)"
1712 "Conturi curente ale cooperativelor
de credit afiliate"
2511 "Conturi curente"

concomitent

999 "Contrapartida" = 99319 "Alte creanţe scoase
din activ, urmărite în
continuare"

   4. Înregistrarea unor operaţiuni aferente vânzărilor de titluri cu posibilitate de răscumpărare
   Având în vedere conturile prevăzute de Planul de conturi pentru instituţiile de credit, operaţiunile de evaluare privind titlurile de tranzacţie şi de plasament, vândute cu posibilitate de răscumpărare, se înregistrează în contabilitate astfel:
   -evaluarea periodică a titlurilor de tranzacţie vândute cu posibilitate de răscumpărare, conform regulilor prevăzute pentru această categorie de titluri:
   -diferenţe nefavorabile rezultate din reevaluarea titlurilor de tranzacţie vândute cu posibilitate de răscumpărare, din afara bilanţului
   
6032 "Pierderi la titlurile de    = 3729 "Conturi de ajustare
tranzacţie" privind alte elemente din
afara bilanţului"

   -diferenţe favorabile rezultate din reevaluarea titlurilor de tranzacţie vândute cu posibilitate de răscumpărare, din afara bilanţului
   
3729 "Conturi de ajustare         = 7032 "Venituri din titlurile
privind alte elemente de tranzacţie"
din afara bilanţului"

   -constituirea de provizioane pentru diferenţele nefavorabile rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament vândute cu posibilitate de răscumpărare, din afara bilanţului
   
6657 "Cheltuieli cu provizioane          = 559 "Alte provizioane"
pentru alte riscuri şi cheltuieli"

   -diminuarea/anularea provizioanelor constituite pentru diferenţele nefavorabile, înregistrate în categoria provizioanelor pentru riscuri şi cheltuieli, rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament vândute cu posibilitate de răscumpărare
   
559 "Alte provizioane"              = 7657 "Venituri din provizioane
pentru alte riscuri şi cheltuieli"

   -transferul provizioanelor constituite pentru diferenţele nefavorabile, înregistrate în categoria provizioanelor pentru riscuri şi cheltuieli, rezultate din reevaluarea titlurilor de plasament vândute cu posibilitate de răscumpărare, în categoria provizioanelor pentru deprecierea valorii titlurilor de plasament, în momentul răscumpărării titlurilor de plasament vândute cu posibilitate de răscumpărare
   
559 "Alte provizioane"                 = 7657 "Venituri din provizioane
pentru alte riscuri şi cheltuieli"

concomitent

66311 "Cheltuieli cu provizioane = 3911 "Provizioane pentru
pentru deprecierea titlurilor deprecierea titlurilor de
de plasament" plasament"

   5. Înregistrarea angajamentelor revocabile în conturi de evidenţă din afara bilanţului
   Potrivit prevederilor Planului de conturi pentru instituţiile de credit, în conturile de angajamente date şi primite din afara bilanţului se înregistrează numai angajamentele irevocabile cu titlu oneros.
   Angajamentele revocabile nu se înregistrează în conturile de angajamente date şi primite din afara bilanţului, dar pot fi reflectate în conturile de evidenţă din afara bilanţului (998 "Alte conturi de evidenţă").
   6. Reglementări privind înregistrarea în contabilitate a titlurilor de către instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate
   IAS 39 "Instrumente financiare - recunoaştere şi evaluare" stabileşte patru categorii de active financiare: credite şi creanţe acordate, active financiare deţinute în scopul tranzacţionării, active financiare disponibile pentru vânzare şi plasamente păstrate până la scadenţă.
   Având în vedere conturile din Planul de conturi aplicabil instituţiilor de credit, prevăzut la cap. 2 din Reglementările contabile armonizate, la înregistrarea în contabilitate a titlurilor care intră sub incidenţa IAS 39 instituţiile de credit vor avea în vedere următoarele:
   -titlurile clasificate în categoria "active financiare deţinute în scopul tranzacţionării" se înregistrează în contabilitate cu ajutorul conturilor sintetice deschise în cadrul contului sintetic de gradul I 302 "Titluri de tranzacţie". Potrivit prevederilor IAS 39 pct. 107, nu este permisă reclasificarea activelor financiare deţinute în scopul tranzacţionării ce sunt în curs de reevaluare la valoarea justă, în afara categoriei celor pentru tranzacţionare;
   -titlurile clasificate în categoria "active financiare disponibile pentru vânzare" se înregistrează în contabilitate cu ajutorul conturilor sintetice deschise în cadrul contului sintetic de gradul I 303 "Titluri de plasament";
   -titlurile clasificate în categoria "plasamente deţinute până la scadenţă" se înregistrează în contabilitate cu ajutorul conturilor sintetice deschise în cadrul contului sintetic de gradul I 304 "Titluri de investiţii". Instituţia de credit trebuie să demonstreze intenţia fermă şi posibilitatea păstrării până la scadenţă a titlurilor clasificate în această categorie (IAS 39 pct. 79-92), iar potrivit IAS 39 pct. 83, nici un activ financiar nu trebuie clasificat ca păstrat până la scadenţă dacă instituţia de credit, pe parcursul exerciţiului financiar curent sau a două exerciţii financiare precedente, a vândut, a transferat sau a exercitat, înainte de scadenţă, o opţiune de vânzare asupra unei valori mai mari decât una nesemnificativă de plasamente păstrate până la scadenţă, cu excepţia cazurilor prevăzute la paragraful respectiv.
   7. Reglementări privind întocmirea unor raportări periodice prevăzute de Modelele situaţiilor financiar-contabile pentru instituţiile de credit
   7.1. Pentru realizarea de către Banca Naţională a României a misiunii de supraveghere a activităţii instituţiilor de credit, începând cu raportările periodice ale exerciţiului financiar al anului 2003, Modelele situaţiilor financiar-contabile pentru instituţiile de credit se modifică şi se completează astfel:
   a) modelul documentului - mod. 4000 "Situaţia patrimoniului", fila 3, se înlocuieşte cu cel prevăzut în anexa nr. 1nr. 82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629 din 26 august 2002, instituţiile de credit au obligaţia să organizeze şi să conducă contabilitatea în conformitate cu reglementările legale în domeniu şi să întocmească situaţii financiare anuale.
   9.2. Instituţiile de credit organizează şi conduc contabilitatea, de regulă, în compartimente distincte, conduse de directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie. Aceste persoane trebuie să aibă studii economice superioare şi răspund împreună cu personalul din subordine de organizarea şi conducerea contabilităţii, în condiţiile legii.
   10. Semnarea, verificarea şi certificarea situaţiilor financiare anuale
   10.1. Numele şi prenumele persoanelor care întocmesc şi semnează situaţiile financiare anuale şi raportul administratorilor se vor completa citeţ, astfel încât acestea să poată fi identificate.
   10.2. Administratorii, fondatorii, directorii sau alţi reprezentanţi legali ai instituţiilor de credit vor urmări întocmirea corectă şi depunerea în termen a situaţiilor financiare anuale, ţinând seama şi de prevederile art. 265 pct. 1 şi 2 şi ale art. 266 pct. 5 din Legea nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
   10.3. În conformitate cu prevederile art. 59-61 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, consiliile de administraţie ale băncilor, persoane juridice române, sau conducerea sucursalelor din România ale băncilor străine, după caz, vor contracta servicii de audit financiar cu auditori financiari, membri ai Camerei Auditorilor Financiari din România, sau cu societăţi internaţionale de audit financiar agreate de Camera Auditorilor Financiari din România.
   Auditorul financiar va întocmi un raport anual împreună cu opinia sa, din care să rezulte dacă situaţiile financiare prezintă o imagine fidelă a poziţiei financiare, a performanţei financiare, a fluxurilor de trezorerie şi a celorlalte informaţii referitoare la activitatea desfăşurată, potrivit standardelor profesionale publicate de Camera Auditorilor Financiari din România.
   10.4. Potrivit prevederilor art. 73, 130 şi 131 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, situaţiile financiare ale organizaţiilor cooperatiste de credit, precum şi situaţiile financiare consolidate ale reţelelor cooperatiste de credit se verifică şi se certifică de către cenzori sau auditori, după caz, şi se depun la organele în drept.
   10.5. Auditorii financiari/cenzorii vor avea în vedere responsabilităţile ce le revin potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, aprobată şi modificată prin Legea nr. 133/2002, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv ale Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Legii nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
   11. Depunerea situaţiilor financiare anuale
   11.1. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, şi ale pct. 9.3 din Reglementările contabile armonizate, câte un exemplar al situaţiilor financiare anuale se depune de către bănci, persoane juridice române, şi de către sucursalele din România ale băncilor străine la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi la Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României, după cum urmează:
   -în termen de 120 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, de către instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate;
   -în termen de 90 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, de către instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate, inclusiv de către instituţiile de credit care se află în primul an de aplicare a Reglementărilor contabile armonizate şi care urmează a retrata situaţiile financiare anuale. Totodată situaţiile financiare retratate vor fi depuse potrivit prevederilor legale.
   11.2. În conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, şi ale art. 4 şi 5 din Ordinul ministrului finanţelor publice şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.282/4/2002 privind modificarea şi completarea planului de conturi pentru societăţile bancare şi a normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a modelelor situaţiilor financiar-contabile pentru bănci şi a normelor metodologice privind întocmirea şi utilizarea acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.524/362/1998, cu modificările şi completările ulterioare, în vederea aplicării acestora şi de către organizaţiile cooperatiste de credit, câte un exemplar al situaţiilor financiare anuale se depune de către organizaţiile cooperatiste de credit la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi la Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României, în termen de 90 de zile de la încheierea exerciţiului financiar, după cum urmează:
   -la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti se depun situaţiile financiare anuale întocmite de toate organizaţiile cooperatiste de credit. Situaţiile financiare anuale întocmite de cooperativele de credit trebuie vizate de casa centrală a cooperativelor de credit;
   -la Direcţia supraveghere din cadrul Băncii Naţionale a României se depun situaţiile financiare anuale întocmite de casele centrale ale cooperativelor de credit, care să reflecte operaţiunile proprii, precum şi situaţiile financiare anuale care să reflecte operaţiunile reţelei cooperatiste de credit.
   11.3. Potrivit prevederilor art. 180 din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, instituţiile de credit au obligaţia să depună la oficiile teritoriale ale registrului comerţului o copie de pe situaţiile financiare anuale, vizate potrivit prevederilor din lege, la care se anexează raportul administratorilor şi raportul auditorilor, respectiv al cenzorilor, precum şi procesul-verbal al adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor.
   11.4. Băncile, persoane juridice române, cotate la Bursa de Valori Bucureşti, şi băncile, persoane juridice române, precum şi sucursalele din România ale băncilor străine cuprinse în lista prezentată în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului finanţelor publice şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.982/5/2001 vor întocmi şi vor depune la direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti situaţiile financiare anuale, pentru exerciţiul financiar al anului 2002, conform ordinului menţionat.
   În acest sens se completează pct. 2.3 din Normele metodologice nr. 460.037 din 13 ianuarie 2003 privind întocmirea, verificarea şi centralizarea situaţiilor financiare anuale simplificate ale persoanelor juridice pe anul 2002, elaborate de Ministerul Finanţelor Publice.
   12. Organizarea şi conducerea contabilităţii
   12.1. Contabilitatea se ţine în limba română şi în moneda naţională. Pentru necesităţi proprii de informare instituţiile de credit pot opta pentru întocmirea situaţiilor financiare anuale şi într-o monedă străină.
   12.2. Orice operaţiune economico-financiară efectuată se consemnează în momentul efectuării ei într-un document care stă la baza înregistrărilor în contabilitate, dobândind astfel calitatea de document justificativ.
   12.3. Instituţiile de credit au obligaţia să efectueze inventarierea generală a elementelor de activ şi de pasiv şi a celorlalte bunuri şi valori aflate în gestiune şi administrare cel puţin o dată pe an, de regulă la sfârşitul anului, în vederea punerii de acord a datelor din contabilitate cu situaţia reală a patrimoniului.
   Inventarierea se efectuează în conformitate cu prevederile Normelor privind organizarea şi efectuarea inventarierii patrimoniului, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 2.388/1995.
   12.4. Evaluarea, cu ocazia inventarierii elementelor de activ şi de pasiv deţinute, se face astfel:
   a) la instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate, conform prevederilor acestor reglementări;
   b) la instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate, conform prevederile pct. 212 din Planul de conturi pentru instituţiile de credit.
   12.5. Evaluarea bunurilor produse de instituţiile de credit (programe informatice, structuri personalizate de prelucrare şi transmitere informatică a datelor etc.) se face după cum urmează:
   a) la instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate, conform prevederilor acestora reglementări;
   b) la instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate, la costul de producţie care cuprinde cheltuielile directe de producţie, precum şi cota cheltuielilor indirecte de producţie, determinate raţional ca fiind legate de fabricaţia produselor stocate. La determinarea costului de producţie trebuie avute în vedere prevederile lit. a) a pct. 16 al cap. I "Dispoziţii generale" din Planul de conturi pentru instituţiile de credit, potrivit cărora cheltuielile generale de administraţie, cheltuielile de desfacere, precum şi alte cheltuieli de aceeaşi natură, de regulă, nu se includ în costurile de producţie. Aceste elemente se reflectă direct în rezultatul exerciţiului.
   12.6. Evidenţierea în contabilitate a unor operaţiuni referitoare la creanţele şi datoriile pentru care prin contractele încheiate între părţi în lei se prevede ajustarea sumelor de încasat sau de plătit în funcţie de cursul unor devize
   -evidenţierea lunară a diferenţelor de curs (diferenţe de dobândă) aferente creditelor acordate, în condiţiile în care în contractele încheiate între părţi în lei se prevede ajustarea sumelor de încasat în funcţie de cursul unor devize
   
378 "Venituri de primit"            =                 %
701X "Venituri din operaţiunile
de trezorerie şi operaţiunile
interbancare"
702X "Venituri din operaţiunile
cu clientela"
7051 "Dobânzi de la creditele
subordonate la termen"
7052 "Dobânzi de la creditele
subordonate pe durată
nedeterminată"

   -evidenţierea lunară a diferenţelor de preţ rezultate, aferente creanţelor privind debitorii diverşi, în condiţiile în care în contractele încheiate între părţi în lei se prevede ajustarea sumelor de încasat în funcţie de cursul unor devize
   
378 "Venituri de primit"                    = 7499 "Alte venituri",
analitic distinct

   -emiterea facturii la scadenţă pentru diferenţele de preţ şi T.V.A. aferentă
   
3556 "Alţi debitori diverşi"                =            %
378 "Venituri de primit"
7499 "Alte venituri"
35327 "T.V.A. colectată"

   -evidenţierea lunară a diferenţelor de curs (diferenţe de dobândă) aferente împrumuturilor primite, în condiţiile în care în contractele încheiate între părţi în lei se prevede ajustarea sumelor de plătit în funcţie de cursul unor devize
   
                      %                         = 377 "Cheltuieli de plătit"
601X "Cheltuieli cu operaţiunile de
trezorerie şi operaţiunile interbancare"
602X "Cheltuieli cu operaţiunile cu clientela"
6051 "Cheltuieli privind datoriile subordonate
la termen"
6052 "Cheltuieli privind datoriile subordonate
pe durată nedeterminată"

   -evidenţierea lunară a diferenţelor de preţ rezultate, aferente datoriilor privind creditorii diverşi, în condiţiile în care în contractele încheiate între părţi în lei se prevede ajustarea sumelor de plătit în funcţie de cursul unor devize
   
649 "Alte cheltuieli diverse de    = 377 "Cheltuieli de plătit"
exploatare", analitic distinct

   -primirea facturii la scadenţă pentru diferenţele de preţ şi T.V.A. aferentă
   
                     %                         = 3566 "Alţi creditori diverşi"
377 "Cheltuieli de plătit"
649 "Alte cheltuieli diverse de exploatare"
35326 "T.V.A. deductibilă"

   12.7. În condiţiile în care, pentru lucrările executate, serviciile prestate şi lucrările livrate, instituţiile de credit stipulează în contractele încheiate decontarea în lei a preţului sau a tarifului, cu efectuarea plăţilor având ca referinţă cursul unor valute din ziua plăţii obligaţiilor, pentru diferenţele de preţ rezultate cu ocazia plăţii furnizorul este obligat, conform legii, să emită factură.
   12.8. Pentru asigurarea imaginii fidele a poziţiei financiare a instituţiei de credit, în cazul constatării unor deprecieri, acestea vor fi evidenţiate prin constituirea de provizioane pentru depreciere, astfel încât să se reflecte realitatea existentă, indiferent de situaţia economică a instituţiei de credit respective sau de tratamentul fiscal al acestora.
   12.9. Bunurile constatate lipsă la inventariere, inclusiv în cazul furturilor cu autori necunoscuţi, se evidenţiază pe seama cheltuielilor, după natura lor.
   12.10. Provizioanele pentru riscuri şi cheltuieli se constituie de către instituţiile de credit la sfârşitul exerciţiului financiar, după cum urmează:
   a) la instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate, conform prevederilor IAS 37 "Provizioane, active şi datorii contingente";
   b) la instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate, pentru acele elemente din situaţiile financiare anuale a căror realizare sau plată este incertă ori pentru cheltuieli care devin exigibile în perioadele următoare, conform prevederilor pct. 135 din Planul de conturi pentru instituţiile de credit.
   Contabilitatea provizioanelor pentru riscuri şi cheltuieli se ţine pe feluri de provizioane, în funcţie de natura şi scopul sau obiectul pentru care au fost constituite.
   Din punct de vedere fiscal sunt deductibile la calculul profitului impozabil numai provizioanele constituite potrivit Hotărârii Guvernului nr. 830/2002 privind regimul deductibilităţii fiscale a provizioanelor agenţilor economici, ale băncilor, organizaţiilor cooperatiste de credit şi fondurilor de garantare.
   12.11. Conform prevederilor art. 9 din Legea nr. 82/1991, republicată, reevaluarea activelor imobilizate se face, cu excepţiile prevăzute de reglementările legale, la valoarea justă, determinată pe baza unor evaluări efectuate, de regulă, de evaluatori autorizaţi.
   Reevaluările trebuie efectuate cu suficientă regularitate, astfel încât valoarea contabilă să nu difere în mod semnificativ de valoarea care poate fi determinată pe baza valorii juste la data bilanţului.
   12.12. Reflectarea în contabilitate a diferenţelor din reevaluare se efectuează după cum urmează:
   a) instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate şi care optează pentru tratamentul contabil alternativ permis efectuează reevaluarea imobilizărilor corporale în conformitate cu prevederile cuprinse în aceste reglementări şi înregistrează în mod corespunzător rezultatele în contabilitate;
   b) instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate şi care optează pentru reevaluarea imobilizărilor corporale efectuează această operaţiune în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 403/2000 privind reevaluarea imobilizărilor corporale, cu modificările ulterioare, precum şi ale Normelor Băncii Naţionale a României nr. 11/2000 privind reevaluarea de către bănci a imobilizărilor corporale.
   12.13. Profitul contabil rămas după deducerea impozitului pe profit se repartizează astfel:
   12.13.1. La instituţiile de credit cu capital integral sau majoritar de stat, în conformitate cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 64/2001 privind repartizarea profitului la societăţile naţionale, companiile naţionale şi societăţile comerciale cu capital integral sau majoritar de stat, precum şi la regiile autonome, aprobată şi modificată prin Legea nr. 769/2001
   Reflectarea în contabilitate a profitului repartizat pe destinaţiile prevăzute la art. 1 din ordonanţa menţionată se efectuează astfel:
   a) constituirea rezervelor legale
   -constituirea fondului de rezervă
   
592 "Repartizarea profitului"        = 5121 "Rezerve legale din profitul
brut"

   -constituirea rezervei generale pentru riscul de credit
   
592 "Repartizarea profitului"        = 5141 "Rezerva generală pentru
riscul de credit din profitul
brut"

   b) acoperirea pierderilor contabile din anii precedenţi
   
592 "Repartizarea profitului"        = 581 "Rezultatul reportat"

   c) alte rezerve constituite ca surse proprii de finanţare, aferente profitului rezultat din vânzări de active, respectiv aferente facilităţilor fiscale la impozitul pe profit
   
592 "Repartizarea profitului"        = 519 "Alte rezerve", analitic distinct

   d) alte repartizări prevăzute de legenr. 70/1994 privind impozitul pe profit, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv conform Legii nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, se repartizează la rezerve, efectuându-se articolul contabil:
   
592 "Realizarea profitului"     = 519 "Alte rezerve", analitic distinct

   12.15. Sursele de acoperire a pierderii contabile sunt cele prevăzute de Legea nr. 82/1991, republicată, respectiv: profitul exerciţiului şi cel reportat, capital social şi alte resurse financiare proprii, potrivit hotărârii adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor, după caz.
   12.16. Sumele din profitul net repartizate pentru participarea salariaţilor la profit vor fi înregistrate în contabilitate, efectuându-se articolul contabil:
   
592 "Repartizarea profitului"     = 3513 "Participarea personalului la profit".

   12.17. Instituţiile de credit care au efectuat în anul 2002 cheltuieli ce au ca sursă de finanţare subvenţii de la bugetul de stat sau sume provenite din contribuţii financiare nerambursabile, altele decât pentru investiţii, evidenţiază sumele de încasat în baza decontului întocmit şi aprobat de ordonatorii de credite, prin articolul contabil:
   
3534 "Subvenţii"        = 7493 "Venituri din subvenţii de exploatare"

   În cazul în care subvenţiile încasate depăşesc nivelul cheltuielilor aferente, diferenţa se înregistrează în contul 376 "Venituri înregistrate în avans".
   Subvenţiile trebuie transferate în contul de profit şi pierdere ca venit, pe o bază sistematică şi raţională, pe măsură ce sunt înregistrate şi cheltuielile aferente.
   12.18. Principalele operaţiuni legate de răscumpărarea propriilor acţiuni la o valoare diferită de valoarea lor nominală se înregistrează astfel:
   a) valoarea acţiunilor proprii răscumpărate, la costul de achiziţie:
   
30214 "Acţiuni proprii"             =                     %
101 "Casa"
111 "Cont curent la Banca Naţională a
României"
121 "Conturi de corespondent la instituţii
de credit (nostro)"
122 "Conturi de corespondent ale
instituţiilor de credit (loro)"
2511 "Conturi curente"

   b) concomitent cu înregistrarea prevăzută la lit. a) se înregistrează şi constituirea rezervei potrivit prevederilor art. 103 alin. (5) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare:
   
              %                          = 519 "Alte rezerve", analitic distinct
581 "Rezultatul reportat"
592 "Repartizarea profitului"

   c) scăderea din evidenţă a acţiunilor răscumpărate:
   -anularea acţiunilor proprii şi diminuarea capitalului social în situaţia în care costul de achiziţie este mai mare decât valoarea nominală a acţiunilor proprii
   
             %               = 30214 "Acţiuni proprii" - valoarea de achiziţie
501 "Capital social" - valoarea nominală
6032 "Pierderi la titlurile - diferenţa dintre valoarea de
de tranzacţie" achiziţie şi valoarea nominală

   -anularea acţiunilor proprii şi diminuarea capitalului social în situaţia în care costul de achiziţie este mai mic decât valoarea nominală a acţiunilor proprii
   
501 "Capitalul social"  =               %                - valoarea nominală
30214 "Acţiuni proprii" - valoarea de achiziţie
7032 "Venituri din - diferenţa dintre valoarea
titlurile de tranzacţie" nominală şi valoarea
de achiziţie

   d) concomitent cu înregistrarea prevăzută la lit. c) se înregistrează şi diminuarea rezervelor constituite potrivit prevederilor art. 103 alin. (5) din Legea nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare
   
519 "Alte rezerve",               = 7462 "Venituri din cesiunea
analitic distinct imobilizărilor financiare"

   Instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate înregistrează în contabilitate operaţiunile ocazionate de răscumpărarea acţiunilor proprii potrivit acestor reglementări.
   12.19. Sumele prevăzute în bugetul de stat pentru cheltuieli de capital, pentru investiţii care urmează să intre în patrimoniul unor instituţii de credit, persoane juridice cu capital mixt, majorează capitalul social al acestora şi, respectiv, proporţia deţinută de stat în capitalul social.
   Sumele acordate cu destinaţia de mai sus instituţiilor de credit la care statul este singurul proprietar sunt considerate subvenţii pentru investiţii şi nu majorează capitalul social.
   12.20. Majorările de întârziere datorate bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de stat şi bugetelor locale se calculează în conformitate cu prevederile actelor normative care reglementează modul de calcul şi constituire a acestor datorii şi se înregistrează în contabilitate pe seama cheltuielilor. Pentru respectarea principiului independenţei exerciţiului şi evidenţierea tuturor datoriilor, în lipsa unui act de control, aceste majorări se calculează şi se înregistrează în contabilitate pe baza calculelor efectuate de instituţia de credit.
   12.21. Cu ocazia trecerii la aplicarea Reglementărilor contabile armonizate transferul soldului conturilor 363 "Obiect de inventar", 364 "Uzura obiectelor de inventar" se efectuează prin utilizarea conturilor distincte "bilanţ de închiriere" şi "bilanţ de deschidere" sau astfel:
   -închiderea contului 364 "Uzura obiectelor de inventar"
   
364 "Uzura obiectelor de  = 363 "Obiecte de inventar" - valoarea uzurii calculate
inventar" şi înregistrate

   -preluarea obiectelor de inventar pentru suma reprezentând valoarea obiectelor de inventar neincluse pe cheltuieli:
   
363 "Materiale de natura    = 363 "Obiecte de inventar" - soldul debitor al contului
obiectelor de inventar" 363, mai puţin uzura aferentă

   Urmărirea existenţei obiectelor de inventar date în folosinţă se realizează cu ajutorul Fişei de evidenţă a obiectelor de inventar în folosinţă cod 14-3-9, cuprinsă în Normele metodologice de întocmire şi utilizare a formularelor tipizate, comune pe economie, care nu au regim special, privind activitatea financiară şi contabilă, precum şi a modelelor acestora, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor nr. 425/1998, cu modificările ulterioare, evidenţiindu-se în contul din afara bilanţului 9985 "Stocuri de natura obiectelor de inventar".
   12.22. Subvenţiile pentru investiţii, primite sau de primit, inclusiv sumele provenite din contribuţii financiare nerambursabile, cu excepţia celor prevăzute la pct. 12.19, se reflectă în contabilitatea instituţiilor de credit în contul 541 "Subvenţii pentru investiţii". Aceste sume vor fi reluate la venituri pe măsura amortizării imobilizărilor respective.
   12.23. Instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate înscriu în formularul "Contul de profit şi pierdere", la rândul "Salarii" (cod poziţie 084), şi sumele reprezentând drepturile cuvenite colaboratorilor - persoane fizice, evidenţiate în contul 6344 "Cheltuieli cu colaboratorii şi de intermediere".
   12.24. Potrivit prevederilor pct. 9 din Planul de conturi pentru instituţiile de credit, operaţiunile efectuate de subunităţile proprii din străinătate pot fi înregistrate în cursul perioadei de gestiune numai în devize, urmând ca la sfârşitul exerciţiului financiar sau la alte perioade să se facă convertirea în lei a soldurilor şi rulajelor conturilor.
   În situaţia în care operaţiunile subunităţilor proprii din străinătate au fost evidenţiate în cursul perioadei atât în devize, cât şi în lei, pentru cuprinderea în situaţiile financiare anuale ale persoanei juridice din ţară vor fi preluate ca atare soldurile şi rulajele conturilor, exprimate în lei.
   Instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate se supun prevederilor acestor reglementări.
   12.25. Eventualele erori de natura veniturilor sau cheltuielilor, constatate în contabilitate după aprobarea şi depunerea situaţiilor financiare anuale, vor fi corectate în anul în care se constată, astfel:
   -pentru instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate, conform prevederilor IAS 8 "Profitul net sau pierderea netă a perioadei, erori fundamentale şi modificări ale politicilor contabile";
   -pentru instituţiile de credit care nu aplică Reglementările contabile armonizate, potrivit prevederilor art. 1 pct. 8 din Circulara Băncii Naţionale a României nr. 2/2001 privind reflectarea unor operaţiuni în contabilitate şi întocmirea unor situaţii financiar-contabile de către bănci.
   13. Prevederi specifice instituţiilor de credit care aplică Reglementări contabile armonizate
   13.1. Situaţiile financiare anuale se întocmesc pe baza balanţei de verificare rezultate după aplicarea IAS, mai puţin IAS 29 "Raportarea financiară în economiii hiperinflaţioniste", şi SIC 19 "Moneda de raportare - Evaluarea şi prezentarea în situaţiile financiare în conformitate cu IAS 21 şi IAS 29" şi se depun la organele în drept, potrivit legii.
   Instituţiile de credit care au optat pentru aplicarea IAS 29 efectuează ajustările la inflaţie extracontabil. Situaţiile financiare obţinute pe baza ajustărilor extracontabile se depun la organele în drept, altele decât Ministerul Finanţelor Publice.
   Situaţiile financiare retratate în primul an de aplicare a Reglementărilor contabile armonizate se supun aprobării adunării generale a acţionarilor sau asociaţilor.
   Instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate pot întocmi situaţii financiare consolidate pentru exerciţiul financiar al anului 2002. O copie de pe situaţiile financiare consolidate, împreună cu o copie de pe raportul de gestiune consolidat şi o copie de pe raportul auditorilor asupra situaţiilor financiare consolidate vor fi depuse la Banca Naţională a României în termen de 10 zile de la data publicării lor, potrivit prevederilor art. 66 din Normele Băncii Naţionale a României nr. 8/2002 privind elaborarea situaţiilor financiare consolidate de către instituţiile de credit.
   13.2. În cazul înregistrării de pierderi contabile cu ocazia retratării situaţiilor financiare, evidenţiate în contul 5812 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima dată a IAS, mai puţin IAS 29" şi/sau în contul de profit şi pierdere (când acesta s-a retratat), adunarea generală a acţionarilor va stabili măsuri pentru acoperirea acestor pierderi în conformitate cu prevederile Legii nr. 82/1991, republicată.
   13.3. Atunci când influenţele asupra veniturilor şi cheltuielilor prezentate în contul de profit şi pierdere, rezultate din aplicarea pentru prima dată a IAS, mai puţin IAS 29, pot fi identificate pentru anul în curs, se procedează la întocmirea şi prezentarea unui cont de profit şi pierdere retratat. În această situaţie influenţele aferente anului curent se înregistrează în conturi de venituri şi cheltuieli, iar influenţele aferente anilor anteriori celui retratat se evidenţiază în contul 5812 "Rezultatul reportat provenit din adoptarea pentru prima dată a IAS, mai puţin IAS 29". Dacă acest lucru nu este posibil, contul de profit şi pierdere din situaţiile financiare retratate este acelaşi cu cel întocmit potrivit prevederilor Legii nr. 82/1991, republicată, şi ale Modelelor situaţiilor financiar-contabile pentru instituţiile de credit.
   Declaraţia privind impozitul pe profit pentru anul retratat conform Standardelor Internaţionale de Contabilitate se va întocmi pe baza datelor financiar-contabile existente înainte de retratare, cu respectarea prevederilor legislaţiei fiscale.
   13.4. Pentru fiecare post, respectiv element, prezentat în situaţiile financiare anuale ale unei instituţii de credit, întocmit potrivit prevederilor Reglementărilor contabile armonizate, valoarea corespunzătoare pentru exerciţiul financiar precedent trebuie prezentată într-o coloană separată, cu excepţia situaţiilor financiare retratate, care prezintă numai informaţii aferente anului curent.
   13.5. Fiecare element obligatoriu prezentat în situaţiile financiare anuale poate fi prezentat mai detaliat decât se cere în formatul adoptat, dacă această detaliere conduce la prezentarea unei informaţii mai elocvente pentru utilizatorii de informaţii. De asemenea, nu se menţin în bilanţ şi în contul de profit şi pierdere acele elemente (posturi) pentru care nu există valori nici în exerciţiul financiar curent, nici în cel precedent.
   13.6. Instituţiile de credit care trebuie să aplice Reglementările contabile armonizate, dar care au intrat în proces de reorganizare judiciară, trebuie să anunţe direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene sau a municipiului Bucureşti la care sunt obligate să depună situaţiile financiare anuale.
   13.7. Evidenţierea operaţiunilor legate de leasingul financiar şi operaţional se efectuează în conformitate cu cerinţele IAS 17 "Leasing".
   13.8. Subunităţile fără personalitate juridică cu sediul în străinătate ale instituţiilor de credit, persoane juridice române, care aplică prevederile Reglementărilor contabile armonizate, aplică prevederile reglementărilor menţionate chiar dacă nu îndeplinesc condiţiile cerute de acestea, în vederea asigurării unor informaţii comparabile.
   Situaţiile financiare ale subunităţilor trebuie convertite în lei, în conformitate cu cerinţele IAS 21 "Efectele variaţiei cursurilor de schimb valutar".
   Prevederile de mai sus se aplică şi subunităţilor cu sediul în România, ce aparţin unor persoane juridice ori fizice cu sediul sau domiciliul în străinătate, dacă sunt îndeplinite condiţiile cerute de reglementările menţionate.
   13.9. Instituţiile de credit care aplică Reglementările contabile armonizate nu recunosc şi, de asemenea, nu prezintă ca datorii bilanţiere repartizările efectuate din profitul exerciţiului curent, dacă acestea au fost propuse sau declarate după data bilanţului. În acest sens, sumele reprezentând dividende, precum şi participarea salariaţilor la profit sunt evidenţiate la încheierea exerciţiului în creditul contului 5811 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată" (articol contabil 592 "Repartizarea profitului" = 5811 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată"), urmând ca acestea să fie reflectate în conturile corespunzătoare de datorii prin debitul contului 5811 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată" (articol contabil 5811 "Rezultatul reportat reprezentând profitul nerepartizat, respectiv pierderea nerecuperată" = 354 "Dividende de plată", 3513 "Participarea personalului la profit" şi, respectiv, 591 "Profit şi pierdere" = 592 "Repartizarea profitului") după aprobarea de către adunarea generală a acţionarilor a acestor destinaţii.
   Art. II. - Banca Naţională a României va urmări în cadrul acţiunilor de supraveghere desfăşurate potrivit legii aplicarea de către instituţiile de credit a prevederilor prezentei circulare.
   Art. III. - Nerespectarea prevederilor prezentei circulare atrage aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 69 din Legea nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi a celor prevăzute la art. 189 şi, respectiv, la art. 191 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002.
   Art. IV. - La data intrării în vigoare a prezentei circulare se abrogă orice dispoziţii contrare.

   GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU

   Bucureşti, 20 februarie 2003.
   Nr. 6.

   ANEXĂ
 
   ANEXELE
privind modificarea şi completarea Planului de conturi
pentru instituţiile de credit şi a normelor metodologice
de utilizare a acestuia