Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Circulară nr. 22 din 3.iul.2003
Monitorul Oficial, Partea I 546 30.iul.2003
Intrare în vigoare la 30.iul.2003
pentru modificarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare

   Având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi ale art. 23 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 160 şi 161 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată şi modificată prin Legea nr. 200/2002, precum şi ale Convenţiei nr. 3/26 iunie 2003/181.201/16 mai 2003, încheiată între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice,
   în temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998, cu modificările şi completările ulterioare, şi al art. 285 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată prin Legea nr. 200/2002,

   Banca Naţională a României emite prezenta circulară.

   Art. I. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 44 din 22 ianuarie 2002, modificat şi completat prin Circulara Băncii Naţionale a României nr. 31/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 683 din 16 septembrie 2002, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. Articolul 2 se modifică după cum urmează:
   1.1. Literele a), i) şi j) vor avea următorul cuprins:
   "a) participant1) - orice bancă, persoană juridică română, sucursală din România a unei bănci, persoană juridică străină, denumite în continuare bănci, orice casă centrală a cooperativelor de credit sau Banca Naţională a României, care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, prin intermediul unui unic punct de acces, de preferinţă la sediul său central, precum şi Trezoreria statului, care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, prin intermediul a 49 de puncte de acces, respectiv: Ministerul Finanţelor Publice, direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti, denumite în continuare trezorerii participante;
   __________
   1) În această categorie este inclusă şi orice bancă aflată în regim special de decontare sau în procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 597/2002.
   
..............................................................................................

   i) unitate subparticipantă iniţiatoare - orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care iniţiază o plată de mare valoare în nume propriu sau în numele clienţilor săi;
   j) unitate subparticipantă destinatară - orice unitate subparticipantă din sistemul intrabancar/intrareţea/intertrezorerii al participantului, care acceptă o plată de mare valoare în nume propriu sau pentru a pune la dispoziţia clienţilor săi o anumită sumă de bani;"
   1.2. După litera m) se introduc literele n) şi o) cu următorul cuprins:
   "n) unitate subparticipantă - orice unitate teritorială a unei bănci, sediu secundar al unei case centrale a cooperativelor de credit, cooperativă de credit sau trezorerie municipală, orăşenească sau de comună care nu are acces direct la sistemul de transfer de fonduri de mare valoare decât prin intermediul unui participant;
   o) sistem intertrezorerii - totalitatea trezoreriilor participante şi a unităţilor lor subparticipante şi a relaţiilor dintre acestea direct sau prin reţeaua TransFonD privind transferurile de fonduri de mare valoare."
   2. Articolul 3 va avea următorul cuprins:
   "Art. 3. - (1) Accesul participanţilor, alţii decât Trezoreria statului, în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează centralizat, prin intermediul unui unic punct de acces, situat la centrala TransFonD.
   (2) Accesul Trezoreriei statului în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare se efectuează astfel:
   a) direcţiile generale ale finanţelor publice judeţene în cadrul sucursalelor TransFonD din judeţul respectiv (40 de puncte de acces);
   b) direcţiile generale ale finanţelor publice ale municipiului Bucureşti şi judeţului Ilfov, precum şi administraţiile finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti în cadrul Sucursalei Municipiului Bucureşti a TransFonD (8 puncte de acces);
   c) Ministerul Finanţelor Publice în cadrul centralei TransFonD (un singur punct de acces)."
   3. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
   "Art. 4. - Băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit care au sediul central situat în altă localitate decât în Bucureşti au posibilitatea ca, în baza unei notificări oficiale transmise în prealabil TransFonD, să delege în calitate de participant propria unitate teritorială/propriul sediu secundar din Bucureşti."
   4. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
   "Art. 5. - Participanţii au obligaţia să colecteze şi/sau să difuzeze în propriul sistem intrabancar/intrareţea/intertrezorerii informaţia privind iniţierea şi, respectiv, acceptarea plăţilor de mare valoare în cadrul intervalelor maximale precizate în anexa nr. 1."
   5. Articolul 6 se modifică după cum urmează:
   5.1. Alineatul (1) va avea următorul cuprins:
   "Art. 6. - (1) În categoria plăţilor de mare valoare sunt incluse următoarele tipuri de operaţiuni:
   a) instrucţiunile de transfer-credit între participanţi, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), în sumă de minimum 500 milioane lei sau indiferent de valoare, în cazul în care iniţiatorul acestora decide să utilizeze sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, denumite în continuare plăţi de mare valoare proprii sau ale clienţilor;
   b) instrucţiunile de transfer-credit între participanţi, aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv cele aferente facilităţilor permanente acordate de Banca Naţională a României."
   5.2. După alineatul (2) se introduce alineatul (3) cu următorul cuprins:
   "(3) Nu sunt acceptate în sistemul de transfer de fonduri de mare valoare instrucţiunile de transfer-credit între diferite trezorerii participante, efectuate în nume propriu sau în numele şi pe conturile clienţilor (persoane fizice, persoane juridice sau unităţi subparticipante), indiferent de valoarea acestora, cu excepţia cazurilor speciale definite în convenţia încheiată între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice. Pentru procesarea transferurilor de fonduri intertrezorerii, Trezoreria statului va utiliza sistemul de transfer de fonduri de mică valoare."
   6. Articolul 8 va avea următorul cuprins:
   "Art. 8. - Participantul-plătitor are obligaţia ca la plăţile de mare valoare iniţiate pe suport hârtie să anexeze, dacă este necesar, unul dintre următoarele documente:
   a) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată întocmit de clientul său, de unitatea subparticipantă sau de clientul acesteia şi acceptat în original de către participant;
   b) exemplarul roz/roşu al ordinului de plată sau transmisia telex/modem a acestuia (acceptată de către participantul-plătitor) aparţinând unităţii subparticipante sau clientului acesteia, care va conţine toate informaţiile cuprinse în ordinul de plată original;
   c) comunicarea de refuz la executare, emisă în conformitate cu reglementările în vigoare în domeniu, în situaţia refuzului la încasare al unei plăţi de mare valoare;
   d) documentele menţionate la lit. a) sau b), întocmite de participantul-plătitor sau de unitatea subparticipantă şi aferente instrumentelor de plată de debit, acceptate total sau parţial, în situaţia excluderii temporare din calculul compensării fie a participantului-plătitor, fie a participantului-beneficiar."
   7. Articolul 16 va avea următorul cuprins:
   "Art. 16. - (1) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în conturile băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit, TransFonD este autorizat să refuze procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în ordinea priorităţii la refuz atribuită acestora de către fiecare participant-plătitor. Plăţile de mare valoare refuzate sunt restituite participanţilor-plătitori însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont.
   (2) În situaţia insuficienţei disponibilităţilor în contul curent general al Trezoreriei statului, TransFonD este autorizat să refuze/amâne procesarea plăţilor de mare valoare recepţionate, în conformitate cu dispoziţiile primite în scris, până la ora 4,15 p.m., de la Ministerul Finanţelor Publice. Plăţile de mare valoare refuzate sunt fie restituite Trezoreriei statului însoţite de comunicări de refuz la executare semnate de persoanele autorizate să angajeze TransFonD, în cadrul intervalelor de eliberare a extraselor de cont, fie amânate la plată, cu o zi bancară, conform dispoziţiilor primite în acest sens de la Ministerul Finanţelor Publice."
   8. Articolul 17 va avea următorul cuprins:
   "Art. 17. - În cazul în care:
   - băncile sau casele centrale ale cooperativelor de credit nu au stabilit priorităţi la refuz plăţilor de mare valoare;
   - valoarea plăţilor de mare valoare cărora li s-au stabilit priorităţi la refuz este mai mică decât lipsa de lichidităţi din contul băncilor sau caselor centrale ale cooperativelor de credit;
   - Trezoreria statului nu a remis TransFonD, până la ora 4,15 p.m., dispoziţiile în scris privind plăţile de mare valoare care urmează a fi refuzate/amânate, refuzul acestora se va efectua de către TransFonD conform principiului: "plata/plăţile de mare valoare cu cea mai apropiată valoare de lipsa de lichidităţi din contul participantului este/sunt respinsă/respinse"."
   9. Articolul 18 va avea următorul cuprins:
   "Art. 18. - Dacă până în ziua bancară următoare datei debitării contului clientului plătitor care a iniţiat o plată de mare valoare participantul nu a fost în măsură să-şi asigure în contul său curent deschis la Banca Naţională a României disponibilităţile necesare efectuării acestei plăţi, acesta are obligaţia ca, până la sfârşitul intervalului precizat anterior, să crediteze contul clientului plătitor, direct sau prin intermediul unităţii sale subparticipante, cu suma de bani care nu poate fi transferată în contul participantului-beneficiar, inclusiv, unde este cazul, comisioanele, spezele şi orice alte taxe reţinute în vederea efectuării serviciului de transfer de fonduri."
   10. Litera a) a articolului 22 va avea următorul cuprins:
   "a) situaţia plăţilor de mare valoare refuzate în ziua respectivă din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori şi a celor refuzate, respectiv amânate la plată de către Trezoreria statului din cauza insuficienţei disponibilităţilor în conturile participanţilor-plătitori;"
   11. Alineatul (1) al articolului 23 va avea următorul cuprins:
   "Art. 23. - (1) Pentru serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mare valoare, Banca Naţională a României, prin intermediul TransFonD, percepe automat comisioane participanţilor, alţii decât Banca Naţională a României şi Trezoreria statului."
   12. La articolul 27 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
   "(2) TransFonD asigură trezoreriilor care nu au organizate propriile structuri intertrezorerii procesarea plăţilor de mare valoare prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti."
   13. La articolul 32 se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu următorul cuprins:
   "(3) Ministerul Finanţelor Publice poate încheia un contract de prestări de servicii privind furnizarea prin fax, în regim de confidenţialitate, a extraselor de cont analitic aferente procesării plăţilor de mare valoare, în conformitate cu prevederile prezentului regulament."
   14. Anexele nr. 1 şi 4, modificate prin Circulara Băncii Naţionale a României nr. 31/2002, se înlocuiesc cu anexa nr. 1 şi, respectiv, anexa nr. 4a) şi anexa nr. 4b) la prezenta circulară.
   15. Anexele nr. 2 şi 3 se înlocuiesc cu anexele nr. 2 şi 3 la prezenta circulară.
   Art. II. - TransFonD asigură băncilor şi unităţilor caselor centrale ale organizaţiilor cooperatiste de credit care nu au organizate propriile structuri intrabancare/intrareţea procesarea plăţilor de mare valoare în relaţia cu Trezoreria statului prin intermediul sucursalelor sale deschise în toate oraşele reşedinţă de judeţ şi în municipiul Bucureşti, pentru un interval de timp de 4 luni de la data intrării în vigoare a prezentei circulare.
   Art. III. - Începând cu data intrării în vigoare a prezentei circulare transferurile de fonduri aferente pieţelor valutară şi monetară, inclusiv piaţa primară a titlurilor de stat, între bănci şi Trezoreria statului se vor efectua de către TransFonD, în calitate de agent al Băncii Naţionale a României.
   Art. IV. - La data intrării în vigoare a prezentei circulare orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.
   Art. V. - Prezenta circulară intră în vigoare la data de 1 septembrie 2003.
   Art. VI. - Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 1/2002 privind sistemul de transfer de fonduri de mare valoare, cu modificările şi completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse de prezenta circulară, se va republica în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se articolelor o nouă numerotare.

   Preşedintele Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 3 iulie 2003.
   Nr. 22.

   ANEXA  Nr. 1