Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Circulară nr. 21 din 1.iul.2002
Monitorul Oficial, Partea I 521 18.iul.2002
Intrare în vigoare la 18.iul.2002
privind modificarea şi completarea Regulamentului nr. 1/2001 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi

   Având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (2), ale art. 23, 25 şi ale art. 51 alin. (3) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale art. 38 alin. (1) din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare,
   în temeiul art. 50 din Legea nr. 101/1998,

   Banca Naţională a României emite prezenta circulară.

   Art. I. - Regulamentul nr. 1/2001 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 120 din 9 martie 2001, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. La articolul 2, litera h) va avea următorul cuprins:
   "h) persoane declarante - băncile, persoane juridice române, inclusiv unităţile teritoriale ale băncilor, sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice străine, denumite în continuare bănci, şi CIP;"
   2. Articolul 7 se completează cu alineatul (3) care va avea următorul cuprins:
   "(3) Informaţiile privind incidentele de plăţi vor fi menţinute în baza de date a CIP pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii."
   3. La articolul 43, alineatul (2) va avea următorul cuprins:
   "(2) La nodul de acces cererea va fi listată prin intermediul aplicaţiei informatice a CIP într-un singur exemplar care va fi transmis persoanei declarante. Dacă interogarea s-a făcut în nume propriu, exemplarul se păstrează de către persoana declarantă; dacă interogarea s-a făcut în numele unei persoane fizice sau juridice, exemplarul se transmite solicitantului de către persoana declarantă."
   4. La articolul 49 alineatul (2), litera a) va avea următorul cuprins:
   "a) cererile de consultare (anexa nr. 9) în nume propriu;"
   5. La articolul 51 alineatul (1), litera a) va avea următorul cuprins:
   "a) persoanei declarante - bancă conectate la Reţeaua de Comunicaţii Interbancară, pentru serviciul de difuzare a informaţiei gestionate de CIP, din iniţiativa CIP sau ca urmare a consultării bazei de date a CIP, prin utilizarea cererii de consultare (anexa nr. 9), un comision lunar în sumă de 18 milioane lei; în situaţia în care unei bănci i se retrage autorizaţia de funcţionare de către Banca Naţională a României, comisionul reţinut va fi proporţional cu numărul de zile lucrătoare în care a funcţionat ca bancă în luna pentru care se percepe comisionul;"
   6. Articolul 55 va avea următorul cuprins:
   "Art. 55. - În cazul în care persoana declarantă - bancă anulează un incident de plată transmis anterior la CIP, ca urmare a unei erori sau omisiuni, aceasta va suporta o amendă de 1.000.000 lei. Această sancţiune se constată de către direcţia din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CIP şi se aplică lunar."
   7. Articolul 56 va avea următorul cuprins:
   "Art. 56. - (1) Băncile care au declarat cu întârziere sau nu au declarat, în condiţiile prevăzute de prezentul regulament [art. 13 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 17 alin. (1), art. 20 alin. (2), art. 21, art. 28, art. 36 alin. (2)], incidentele de plăţi către CIP şi/sau nu le-au notificat către client vor fi sancţionate cu amendă de 1.000.000 lei pentru fiecare zi de întârziere. Suma cumulată nu poate depăşi 10.000.000 lei pentru fiecare cerere, declaraţie sau notificare.
   (2) Sancţiunea prevăzută la alin. (1) se aplică şi băncilor care distribuie cu întârziere sau nu distribuie în propriul sistem interbancar declaraţia CIP privind interdicţia bancară [art. 30 alin. (1)], declaraţia CIP de pierdere, furt, distrugere sau anulare a instrumentelor [art. 42 alin. (2)] ori declaraţia prevăzută la art. 30 alin. (2), după caz."
   8. Articolul 60 se elimină şi următoarele articole se renumerotează.
   9. Articolul 63 se elimină şi următoarele articole se renumerotează.
   Art. II. - Anexele nr. 1, 3A, 3B, 3C, 4A(recto), 4B(recto), 4C(recto), 8A(recto), 8B(recto), 8C(recto), 9 şi 12 la regulament se înlocuiesc cu anexele nr. 1, 3A, 3B, 3C, 4A(recto), 4B(recto), 4C(recto), 8A(recto), 8B(recto), 8C(recto), 9 şi 12 la prezenta circulară.
   Art. III. - Prezenta circulară va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 1 august 2002.
   Art. IV. - Regulamentul nr. 1/2001 privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi, cu modificările aduse prin prezenta circulară, va fi republicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

   GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU

   Bucureşti, 1 iulie 2002.
   Nr. 21.

   ANEXA  Nr. 1nr. 7/1994
_________________________
Persoana acreditată
S.S./L.S.

   *)Anexa nr. 3A este reprodusă în facsimil.

   ANEXA  Nr. 3A
(verso)

   MOD DE COMPLETARE

   La rubrica "Nr. ..." se înscrie numărul de înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
   În paragraful "NOD DE ACCES" se înscriu denumirea în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia aferentă refuzului la plată.
   Paragraful "Loc rezervat luării în evidenţă la CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a CIP a informaţiilor privind data, ora şi numărul de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
   În paragraful "1" se înscriu în clar denumirea, codul, adresa şi numărul de telefon ale persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea refuzului bancar în Fişierul naţional de cecuri.
   În paragraful "2" se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal ori codul fiscal ale persoanei fizice/juridice pe numele căreia va fi întocmită anexa nr. 3A, precum şi calitatea acesteia de trăgător.
   În paragraful "3" se înscriu informaţii preluate de pe cecul care face obiectul refuzului la plată:
   -denumirea şi codul băncii trase;
   -tipul cecului; la rubrica "Tip cec la origine" se va bifa tipul cecului la momentul tipăririi, iar la rubrica "Tip cec la momentul refuzului" se va bifa corespunzător tipul cecului în momentul declarării acestuia ca refuz bancar;
   -seria şi numărul cecului, data şi locul emiterii, locul compensării, suma totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
   -numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal şi numărul de cont ale trăgătorului;
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, numărul de cont, denumirea şi codul băncii la care acesta are cont deschis.
   În cazul în care cecul are înscrisă ca dată a emiterii sale o dată ulterioară datei prezentării la plată (cec postdatat), persoana acreditată de la nodul de acces va înscrie la rubrica "data emiterii" de pe Cererea de înscriere a refuzului bancar în Fişierul naţional de cecuri data transmiterii acesteia la Centrala Incidentelor de Plăţi, data menţionată pe cec ca dată a emiterii considerându-se ca şi cum nu ar fi fost scrisă.
   În paragraful "4" se selectează unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plată al cecului respectiv. Selectarea motivului "lipsă totală/parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului, respectiv după expirarea termenului de prezentare" se face în funcţie de data prezentării la plată a cecului [vezi art. 2 lit. a)].
   În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unui cec nu poate efectua plata, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se vor selecta motivele de refuz: "lipsă totală de disponibil" şi, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate". În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari, unitatea bancară a plătitorului unui cec nu poate efectua plata, dar există disponibil în cont, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
   În cazul în care unui client i se închide contul şi ulterior se prezintă la plată un cec emis de către acesta, având data emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea bancară respectivă va transmite la Centrala Incidentelor de Plăţi Cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzătoare, pe care va selecta motivul "lipsă totală de disponibil".
   Paragraful "5" se completează numai dacă unul dintre motivele refuzului la plată este: "cec emis fără autorizarea trasului", "cec refuzat din lipsă totală de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare", "cec refuzat din lipsă parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată înainte de expirarea termenului de prezentare", "cec emis cu dată falsă sau căruia îi lipseşte o menţiune obligatorie", "cec circular/cec de călătorie emis la purtător" sau "cec emis de către un trăgător aflat în interdicţie bancară", caz în care se va completa şi perioada de interdicţie bancară de un an, începând cu data înregistrării la CIP a incidentului de plată major.
   La rubrica "S.S./L.S." se aplică semnătura şi ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.

   ANEXA  Nr. 3Bnr. 6/1994
───────────────────
Persoana acreditată
S.S./L.S.

   *)Anexa nr. 3B este reprodusă în facsimil.

   ANEXA  Nr. 3B
(verso)

   MOD DE COMPLETARE

   La rubrica "Nr. ..." se înscrie numărul de înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
   În paragraful "NOD DE ACCES" se înscriu denumirea în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia aferentă refuzului la plată.
   Paragraful "Loc rezervat luării în evidenţă la CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a CIP a informaţiilor privind data, ora şi numărul de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
   În paragraful "1" se înscriu în clar denumirea, codul, adresa şi numărul de telefon ale persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea refuzului bancar în Fişierul naţional de cambii.
   În paragraful "2" se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal ori codul fiscal al persoanei fizice/juridice pe numele căreia va fi întocmită anexa nr. 3B, precum şi calitatea acesteia de tras, trăgător sau avalist.
   În paragraful "3" se înscriu informaţii preluate de pe cambia care face obiectul refuzului la plată:
   -data şi locul emiterii, numărul de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării, suma totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
   -numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal ale trasului, numărul de cont, denumirea şi codul băncii trasului;
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale acceptantului, numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale avalizatului;
   -numele sau denumirea, codul fiscal ori codul numeric personal şi adresa trăgătorului;
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul băncii la care acesta are cont deschis.
   În paragraful "4" se selectează unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plată al cambiei respective. Selectarea motivului "lipsă totală/parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată în/la termen, respectiv după expirarea termenului de prezentare", se face în funcţie de data prezentării la plată a cambiei [vezi art. 2 lit. a)].
   În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unei cambii nu poate efectua plata, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se vor selecta motivele de refuz: "lipsă totală de disponibil" şi, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate". În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari, unitatea bancară a plătitorului unei cambii nu poate efectua plata, dar există disponibil în cont, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
   În cazul în care unui client i se închide contul şi ulterior se prezintă la plată o cambie emisă de către acesta, având data emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea bancară respectivă va transmite la Centrala Incidentelor de Plăţi Cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzătoare, pe care va selecta motivul "lipsă totală de disponibil".
   La rubrica "S.S./L.S." se aplică semnătura şi ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.

   ANEXA  Nr. 3Cnr. 6/1994
───────────────────
Persoana acreditată
S.S./L.S.

   *)Anexa nr. 3C este reprodusă în facsimil.

   ANEXA  Nr. 3C
(verso)

   MOD DE COMPLETARE

   La rubrica "Nr. ..." se înscrie numărul de înregistrare din evidenţele persoanei declarante.
   În paragraful "NOD DE ACCES" se înscriu denumirea în clar şi codul centralei sau unităţii teritoriale a băncii prin intermediul căreia a fost transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi (CIP), pe suport electronic, informaţia aferentă refuzului la plată.
   Paragraful "Loc rezervat luării în evidenţă la CIP" este destinat înscrierii automate de către aplicaţia informatică a CIP a informaţiilor privind data, ora şi numărul de înregistrare a cererii în baza de date a CIP.
   În paragraful "1" se înscriu în clar denumirea, codul, adresa şi numărul de telefon ale persoanei declarante la CIP, care solicită înscrierea refuzului bancar în Fişierul naţional de bilete la ordin.
   În paragraful "2" se înscriu numele sau denumirea, codul numeric personal ori codul fiscal ale persoanei fizice/juridice pe numele căreia va fi întocmită anexa nr. 3C, precum şi calitatea acesteia de subscriitor sau avalist.
   În paragraful "3" se înscriu informaţii preluate de pe biletul la ordin care face obiectul refuzului la plată:
   -data şi locul emiterii, numărul de exemplare, locul plăţii, data scadenţei, locul compensării, suma totală de plată, respectiv suma refuzată la plată (exprimate în cifre);
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale avalistului, numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale avalizatului;
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale subscriitorului, numărul de cont, codul şi denumirea băncii acestuia;
   -numele sau denumirea şi codul fiscal ori codul numeric personal ale beneficiarului/ultimului giratar, denumirea şi codul băncii la care acesta are cont deschis.
   În paragraful "4" se selectează unul sau mai multe dintre motivele refuzului la plată al biletului la ordin respectiv. Selectarea motivului "lipsă totală/parţială de disponibil, în cazul prezentării la plată în/la termen, respectiv după expirarea termenului de prezentare", se face în funcţie de data prezentării la plată a biletului la ordin [vezi art. 2 lit. a)].
   În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de o terţă persoană, unitatea bancară a plătitorului unui bilet la ordin nu poate efectua plata, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se vor selecta motivele de refuz: "lipsă totală de disponibil" şi, respectiv, "litigiu cu privire la dreptul de proprietate". În cazul în care, ca urmare a unei popriri solicitate de unul dintre asociaţi/acţionari, unitatea bancară a plătitorului unui bilet la ordin nu poate efectua plata, dar există disponibil în cont, pe Cererea de înscriere a refuzului bancar transmisă la Centrala Incidentelor de Plăţi se va selecta doar motivul de refuz "litigiu cu privire la dreptul de proprietate".
   În cazul în care unui client i se închide contul şi ulterior se prezintă la plată un bilet la ordin emis de către acesta, având data emiterii anterioară datei închiderii contului, unitatea bancară respectivă va transmite la Centrala Incidentelor de Plăţi cererea de înscriere a refuzului bancar corespunzătoare, pe care va selecta motivul "lipsă totală de disponibil".
   La rubrica "S.S./L.S." se aplică semnătura şi ştampila persoanei acreditate la CIP, care a întocmit respectiva cerere.

   ANEXA  Nr. 4A