Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 3 din 26.feb.2002
Monitorul Oficial, Partea I 154 4.mar.2002
Intrare în vigoare la 4.mar.2002
privind standardele de cunoaştere a clientelei

   În temeiul prevederilor art. 2 alin. (2) şi ale art. 26 alin. (2) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 45 şi 55 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare,
   având în vedere prevederile Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor şi necesitatea diminuării riscului reputaţionalnr. 58/1998, cu modificările ulterioare, şi/sau va dispune, după caz, măsuri de remediere, conform art. 70 din aceeaşi lege.
   (2) Aplicarea sancţiunilor de către Banca Naţională a României nu înlătură răspunderea penală, civilă sau de altă natură, după caz, a persoanelor sancţionate.

   CAPITOLUL V
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 56. -(1) Băncile trebuie să păstreze, cel puţin 5 ani, toate evidenţele de înregistrare a tranzacţiilor, atât a celor efectuate în ţară, cât şi în străinătate, care să le permită să furnizeze cu uşurinţă toate informaţiile cerute de autorităţile competente. Asemenea evidenţe trebuie să fie suficiente pentru a permite o reconstituire a tranzacţiei - inclusiv suma şi tipul valutei - şi pentru a furniza, dacă este necesar, probe pentru incriminarea faptelor de natură penală.
   (2) Evidenţele realizate cu privire la identificarea clientelei - copii sau înregistrări ale documentelor de identitate originale -, dosarele de cont şi corespondenţa de afaceri vor fi păstrate de către bancă cel puţin 5 ani după închiderea contului sau după încheierea relaţiei cu clientul. Aceste documente trebuie să fie disponibile, în condiţiile prevăzute de lege, autorităţilor competente în domeniul investigării şi incriminării faptelor de natură penală şi autorităţii de supraveghere.
   Art. 57. -(1) În termen de 3 luni de la data intrării în vigoare a prezentelor norme băncile vor adopta şi vor implementa programe de cunoaştere a clientelei, adaptate specificului activităţii fiecăreia.
   (2) În acest sens, în termenul arătat băncile vor asigura identificarea clienţilor existenţi şi întocmirea evidenţelor corespunzătoare.

   GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU

   Bucureşti, 26 februarie 2002.
   Nr. 3.

   ANEXĂ
     
   Numărul contului                                               Client*)
...................... ....................
....................

DECLARAŢIE
privind identitatea beneficiarului real

Subsemnatul client declar pe propria răspundere, sub sancţiunea legii:
a) că subsemnatul este beneficiarul real al fondurilor/activelor deţinute în
contul arătat;
b) că beneficiarul real/beneficiarii reali este/sunt:

Numele şi prenumele/denumirea Adresa domiciliului/sediului social şi ţara
............................. ...........................................
............................. ...........................................
............................. ...........................................
............................. ...........................................

Subsemnatul client se obligă să comunice băncii orice modificare referitoare
la cele declarate.

Locul şi data Semnătura clientului
........................ ..................................

   N.B.: Banca îşi rezervă dreptul de a refuza efectuarea tranzacţiilor ordonate de client/de a înceta relaţiile cu clientul în cazul unor declaraţii false sau dacă are suspiciuni cu privire la realitatea celor declarate de client.
   ___________
   *)Se va completa cu numele şi prenumele/denumirea clientului, adresa domiciliului/sediului social.