Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 4 din 13.iun.2002
Monitorul Oficial, Partea I 503 12.iul.2002
Intrare în vigoare la 12.iul.2002
privind tranzacţiile efectuate prin intermediul instrumentelor de plată electronică şi relaţiile dintre participanţii la aceste tranzacţii

   În temeiul prevederilor art. 23 şi ale art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 63 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare,

   Banca Naţională a României emite prezentul regulament.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   SECŢIUNEA I
Definiţii

   Art. 1. - Prezentul regulament se aplică băncilor, persoane juridice române, precum şi sucursalelor din România ale băncilor, persoane juridice străine, denumite în continuare bănci, şi are ca obiect stabilirea principiilor privind emiterea şi utilizarea instrumentelor de plată electronică pe teritoriul României, în special a cardurilor, şi a condiţiilor care trebuie îndeplinite de bănci şi de alţi participanţi la desfăşurarea activităţii de plăţi cu instrumente de plată electronică, indiferent de moneda în care sunt emise/denominate acestea.
   Art. 2. - În înţelesul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
   1. Autorizarea plăţii cu card este operaţiunea care constă într-un ansamblu de metode şi proceduri, prevăzute prin contract, prin care comerciantul acceptant/terminalul transmite emitentului sau procesorului informaţiile referitoare la un card şi solicită acestuia transmiterea unui răspuns privind confirmarea validităţii cardului şi acceptarea efectuării tranzacţiei.
   2. Banca acceptantă este o bancă ce oferă comercianţilor servicii de acceptare la plată a cardurilor şi/sau a instrumentelor de plată de tip monedă electronică (e-money), în baza unui contract încheiat în prealabil între bancă şi comerciant, precum şi servicii de eliberare de numerar la ghişeele băncii şi în reţeaua proprie de automate bancare.
   În cazul instrumentelor de plată cu acces la distanţă, altele decât cardurile, cum sunt aplicaţiile informatice de tip home-banking, Internet-banking şi phone-banking, banca acceptantă este întotdeauna şi emitentul instrumentului de plată electronică respectiv, aceasta furnizând serviciile specifice acestor instrumente de plată electronică numai deţinătorilor.
   O bancă acceptantă poate oferi servicii de acceptare la plată a cardurilor şi/sau a instrumentelor de plată de tip monedă electronică (e-money) autorităţilor administraţiei publice pentru încasarea impozitelor, taxelor, amenzilor, penalităţilor şi altor obligaţii de plată, în baza unui contract încheiat în prealabil între cele două părţi, cu respectarea prevederilor prezentului regulament şi a celorlalte prevederi legale în materie, unităţile teritoriale ale administraţiei publice având în acest caz toate drepturile şi obligaţiile comercianţilor acceptanţi, aplicabile acestora.
   3. Cardul este un instrument de plată electronică, respectiv un suport de informaţie standardizat, securizat şi individualizat, care permite deţinătorului său să utilizeze disponibilităţile băneşti proprii dintr-un cont deschis pe numele său la emitentul cardului ori să utilizeze o linie de credit, în limita unui plafon stabilit în prealabil, deschisă de emitent în favoarea deţinătorului cardului, în vederea efectuării, cumulativ sau nu, a următoarelor operaţiuni:
   a) retragerea de numerar, respectiv încărcarea şi descărcarea unităţilor valorice în cazul unui instrument de plată de tip monedă electronică, de la terminale precum distribuitoarele de numerar şi ATM, de la ghişeele emitentului/băncii acceptante sau de la sediul unei instituţii, obligată prin contract să accepte instrumentul de plată electronică;
   b) plata bunurilor sau a serviciilor achiziţionate de la comercianţii acceptanţi şi plata obligaţiilor către autorităţile administraţiei publice, reprezentând impozite, taxe, amenzi, penalităţi etc., prin intermediul imprinterelor, terminalelor POS sau prin alte medii electronice;
   c) transferurile de fonduri între conturi, altele decât cele ordonate şi executate de instituţiile financiare, efectuate prin intermediul instrumentului de plată electronică.
   4. Cardul de debit este cardul prin intermediul căruia deţinătorul dispune doar de disponibilităţile băneşti proprii existente într-un cont deschis la emitent pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 3.
   5. Cardul de debit cu facilitate de overdraft este cardul prin intermediul căruia deţinătorul poate dispune, pe lângă disponibilităţile băneşti proprii existente într-un cont deschis la emitent, şi de o anumită sumă, asimilată unui credit, în limita unui plafon predeterminat, acordată, de regulă, în situaţia în care drepturile băneşti ale deţinătorului (de exemplu salariul) sunt virate regulat în contul de card pentru efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 3.
   6. Cardul de credit este cardul prin intermediul căruia deţinătorul dispune de disponibilităţi băneşti ale emitentului, oferite sub forma unei linii de credit, care îi permit acestuia efectuarea operaţiunilor prevăzute la pct. 3, în limita unui plafon stabilit în prealabil; cardul de credit trebuie să permită deţinătorului fie rambursarea în totalitate a creditului la sfârşitul perioadei stabilite de emitent, caz în care cardul este un card de călătorie şi divertisment - travel and entertainment card, fie rambursarea parţială a creditului acordat, partea rămasă urmând să fie considerată ca o extensie a creditului acordat anterior - charge card.
   7. Cardul de numerar este cardul utilizabil doar la ATM sau la distribuitoare de numerar pentru retragere de numerar.
   8. Cardul de garantare a cecurilor este cardul emis ca parte a unui sistem de garantare care, la prezentare alături de un cec completat şi semnat de către deţinătorul cardului, garantează că orice cec emis până la incidenţa valorii de garantare a cardului va fi onorat de banca emitentă a cecului.
   9. Cardul specific unei companii sau cardul de comerciant este cardul emis de un comerciant clientului său ori de un grup de comercianţi clienţilor lor, pentru a permite sau a facilita plăţi în vederea achiziţionării de bunuri sau servicii exclusiv de la comercianţii emitenţi sau de la cei care acceptă cardul pe bază de contract, fără a acorda accesul la un cont bancar.
   10. Cardul hibrid (dual card) este cardul care conţine atât bandă magnetică, cât şi microprocesor şi care permite efectuarea unor operaţiuni combinate, specifice fiecărui tip de card.
   11. Cardul co-branded este cardul emis de o bancă împreună cu o entitate care, de regulă, are ca obiect principal de activitate comerţul sau prestările de servicii.
   12. Chip-cardul sau smart-cardul este cardul ce oferă posibilitatea procesării şi/sau stocării unităţilor valorice prin intermediul unui microprocesor integrat (chip). Spre deosebire de cardul clasic cu bandă magnetică, pe smart-card se pot stoca efectiv fonduri transferate dintr-un cont bancar sau dintr-un alt smart-card (operaţiune card to card), precum şi informaţii referitoare la soldul disponibil, plata efectuată cu acest tip de card putându-se realiza instantaneu.
   13. Codul de identificare al emitentului (Issuer Identification Number), prescurtat conform uzanţelor internaţionale prin termenul IIN, este un cod inalienabil oricărui card, care este atribuit în vederea identificării emitentului indicat de către deţinător pentru a efectua plata. În cazul emitenţilor bănci, acesta se numeşte BIN (Bank Identification Number).
   14. Codul personal de identificare aferent unui card (Personal Identification Number), prescurtat conform uzanţelor internaţionale prin termenul PIN, este codul personal atribuit biunivoc de către emitent unui deţinător de card, cod care permite identificarea deţinătorului cardului atunci când acesta utilizează un terminal; acolo unde plata cu card se poate face prin transfer electronic de date, PIN poate fi considerat ca echivalentul electronic al semnăturii deţinătorului cardului.
   15. Comerciantul acceptant este persoana juridică care realizează acte şi fapte de comerţ şi care acceptă cardul şi/sau instrumentul de plată de tip monedă electronică (e-money) ca mijloc de plată pentru bunurile vândute şi serviciile prestate, pe baza unui contract încheiat anterior cu o bancă acceptantă.
   16. Deţinătorul este persoana fizică sau juridică, rezidentă sau nerezidentă, care, conform contractului încheiat cu emitentul instrumentului de plată electronică, deţine un instrument de plată electronică emis pe numele său sau, în cazul instrumentelor de plată cu acces la distanţă, altele decât cardurile, deţine un nume de utilizator/parolă/cod sau orice alt element similar care să permită emitentului identificarea acestuia.
   17. Emitentul este o bancă autorizată de Banca Naţională a României să emită instrumente de plată electronică şi care pune la dispoziţie deţinătorului un instrument de plată electronică, pe baza unui contract încheiat cu acesta.
   18. Furnizorul de sistem este persoana juridică care oferă un produs financiar sub numele unei mărci înregistrate şi, de obicei, prin intermediul unei reţele, făcând astfel posibilă utilizarea instrumentelor de plată electronică.
   19. Imprinter este dispozitivul mecanic, denumit conform uzanţelor internaţionale imprinter voucher, care permite luarea unei amprente a elementelor confecţionate în relief pe aversul cardului, pe suprafaţa unui document care certifică executarea tranzacţiei, de obicei o chitanţă (voucher), care urmează să fie semnat de către deţinător/utilizator.
   20. Instrumentul de plată electronică este instrumentul care permite deţinătorului să efectueze operaţiuni de tipul celor prevăzute la pct. 3; acesta poate fi atât un card sau un alt instrument de plată cu acces la distanţă, cât şi un instrument de plată de tip monedă electronică (e-money).
   21. Instrumentul de plată de tip monedă electronică (e-money) este instrumentul de plată electronică reîncărcabil sau nu, altul decât instrumentul de plată cu acces la distanţă, cum ar fi un chip-card, o memorie a unui computer sau un alt dispozitiv electronic, cu o valoare predeterminată, pe care sunt stocate electronic unităţi valorice, permiţând deţinătorului său să efectueze operaţiunile prevăzute la pct. 3 şi care este acceptat la plată şi de alte entităţi în afara emitentului, valoarea monetară a unităţilor valorice fiind în mod obligatoriu egală cu suma în numerar primită de emitent de la deţinător.
   22. Instrumentul de plată cu acces la distanţă este instrumentul ce permite deţinătorului să aibă acces la fondurile aflate în contul său, prin intermediul căruia poate efectua plăţi către un beneficiar sau alt gen de operaţiuni de transfer de fonduri şi care necesită, de obicei, un nume de utilizator şi un cod personal de identificare/parolă şi/sau orice altă dovadă similară a identităţii; în categoria instrumentelor de plată cu acces la distanţă sunt incluse, în special, cardurile, altele decât cele ce fac parte din categoria instrumentelor de plată de tip monedă electronică (indiferent dacă sunt de debit, de credit etc.), precum şi aplicaţiile de tip Internet-banking şi home-banking.
   Pe lângă operaţiunile de transfer de fonduri, ce conferă deţinătorului instrumentului de plată cu acces la distanţă posibilitatea transmiterii electronice a instrucţiunilor de debitare a contului curent propriu şi a transcrierii mesajului dorit pe ordinul de plată care va fi generat automat de sistem, deţinătorul poate efectua şi operaţiuni de schimb valutar, poate constitui depozite şi poate obţine informaţii privind situaţia conturilor şi a operaţiunilor efectuate; toate tranzacţiile sunt recepţionate de bancă într-un server de comunicaţie şi procesate printr-o tehnologie proprie de verificare a autenticităţii mesajului de plată, înainte de a fi transmise în sistemul informatic propriu.
   În cazul aplicaţiilor de tip Internet-banking principiul de funcţionare a acestor instrumente de plată cu acces la distanţă se bazează pe tehnologia Internet (World Wide Web), precum şi pe sistemele informatice ale emitentului.
   În cazul aplicaţiilor de tip home-banking principiul de funcţionare a acestor instrumente de plată cu acces la distanţă se bazează pe o aplicaţie software a emitentului, instalată la sediul deţinătorului, pe o staţie de lucru individuală sau în reţea.
   23. Interoperabilitatea se referă la situaţia potrivit căreia un card sau un instrument de plată de tip monedă electronică emis într-o ţară şi/sau aparţinând unui sistem de plăţi poate fi folosit în alte ţări şi/sau în cadrul altor sisteme de plăţi.
   Pentru realizarea acestei funcţii instrumentele de plată electronică şi terminalele la care sunt utilizabile din cadrul diferitelor sisteme de plăţi trebuie să fie compatibile din punct de vedere tehnologic, iar sistemele trebuie să funcţioneze pe baza unor acorduri reciproce directe sau prin apartenenţa la sistemele organizaţiilor proprietare de mărci.
   În situaţia în care un card sau un instrument de plată de tip monedă electronică poate fi utilizat şi pe teritoriul unei alte ţări decât cea în care a fost emis, acesta este un instrument de plată electronică cu circulaţie internaţională; altfel, instrumentul de plată electronică este cu circulaţie naţională - domestic card.
   24. Plata electronică reprezintă orice operaţiune de plată iniţiată prin intermediul instrumentelor de plată electronică.
   25. Procesorul este o persoană juridică ce acţionează în cadrul sistemelor de plăţi cu carduri, ca intermediar între deţinător, comerciantul acceptant, emitent, banca acceptantă, alt procesor şi/sau altă persoană juridică, în baza unui contract încheiat cu emitentul/banca acceptantă.
   26. Proprietarul de marcă, denumit conform uzanţelor internaţionale credit card company, este o persoană juridică, proprietară a mărcii sub care este emis un card şi care, în baza contractului încheiat, poate acorda emitenţilor dreptul de a folosi marca respectivă, precum şi accesul în cadrul unui anumit sistem de plăţi şi servicii de marketing, prelucrare de informaţii etc.
   27. Răspunsul se referă la rezultatul solicitării de autorizare a unei plăţi cu card şi conţine unul dintre următoarele tipuri de mesaje:
   a) acceptarea întregii sume de plată;
   b) solicitarea unor instrucţiuni suplimentare într-un anumit interval de timp şi prin proceduri cunoscute de părţile contractante;
   c) neacceptarea la plată;
   d) neacceptarea la plată, cu solicitarea de reţinere a respectivului card de către comerciantul acceptant.
   28. Terminalele sunt dispozitive electromecanice prin intermediul cărora, utilizându-se un instrument de plată electronică compatibil, se iniţiază şi se efectuează operaţiuni în numele şi pe contul deţinătorului.
   Acestea pot fi:
   a) distribuitorul de numerar (cash dispenser) este un dispozitiv electromecanic ce permite unui utilizator de card accesul la contul deţinătorului şi retragerea de disponibil din contul acestuia, sub forma bancnotelor sau a monedelor metalice, denumite în continuare numerar;
   b) ghişeul automat de bancă (Automated Teller Machine), denumit prescurtat conform uzanţelor internaţionale ATM, este un dispozitiv electromecanic ce permite unui utilizator de card şi/sau unui utilizator de instrument de plată de tip monedă electronică retragerea de disponibil din contul deţinătorului (sau din unităţile valorice stocate pe instrumentul de plată de tip monedă electronică) sub forma numerarului, transferuri de fonduri, constituirea de depozite şi informarea privind situaţia conturilor şi a operaţiunilor efectuate prin intermediul cardului;
   c) terminalul pentru transferul electronic de fonduri la punctul de vânzare (Electronic Funds Transfer at Point of Sale), denumit prescurtat conform uzanţelor internaţionale terminal POS, este un dispozitiv ce permite, prin mijloace electronice, preluarea, prelucrarea, stocarea şi transmiterea de informaţii privind plata cu card şi/sau cu un instrument de plată de tip monedă electronică, efectuată la punctele de vânzare, de obicei cu amănuntul, ale comerciantului acceptant. Din punct de vedere al accesului la datele administrate de o unitate centrală, prin utilizarea combinată a tehnicilor de transmisie şi prelucrare a datelor, un terminal poate opera în timp real (on-line) sau cu decalaj în timp (off-line);
   d) terminalul multicard este terminalul care acceptă carduri cu bandă magnetică şi chip-carduri, nu neapărat emise sub aceeaşi marcă; acest dispozitiv poate permite şi efectuarea operaţiunilor card to card.
   29. Utilizatorul este deţinătorul sau o persoană fizică recunoscută şi acceptată de către deţinător ca având acces la drepturile sale conferite de către emitent.

   SECŢIUNEA a II-a
Cardul - caracteristici generale

   Art. 3. - Cardul conţine elemente de securizare care să protejeze corpul material al acestuia, trăsături de personalizare încorporate pe suprafaţa sa şi, după caz, alte componente inserate în corpul material al acestuia, inclusiv banda magnetică şi/sau microprocesorul (circuit integrat specializat), astfel încât să se asigure următoarele caracteristici comune:
   a) fabricarea din material plastic cu aceleaşi dimensiuni, indiferent de emitent, în strictă conformitate cu standardele ISO 7810 şi ISO 7813;
   b) prezentarea pe avers a următoarelor elemente:
   b1) elemente confecţionate în relief, necesare folosirii cardului la imprinter (în situaţia în care cardul nu este destinat numai efectuării de operaţiuni în mediu electronic), care să permită luarea unei amprente clare şi distincte şi care vor include:
   -numărul cardului, redactat cu cifre arabe;
   -numele, prenumele şi orice alte elemente care să permită evitarea confuziilor referitoare la identitatea deţinătorului, într-o redactare cu caractere latine şi fonturi vizibile;
   -data calendaristică a expirării valabilităţii cardului (LL/AA), conform calendarului gregorian;
   -spaţiul geografic de utilizare (card cu circulaţie internaţională sau domestic card), acolo unde este cazul;
   b2) elemente destinate informării prin recunoaştere vizuală, efectuate prin gravare laser (recomandat) şi/sau embosare:
   -sigla proprietarului de marcă, în situaţia în care cardul este emis în cadrul unui sistem internaţional de plăţi prin carduri sub licenţa unui proprietar de marcă;
   -denumirea şi/sau sigla emitentului, astfel încât să nu inducă în eroare comerciantul acceptant şi să nu furnizeze informaţii insuficiente sau false despre emitent;
   -eventual, o hologramă vizibilă la lumină naturală;
   c) prezentarea pe verso a următoarelor elemente:
   c1) o bandă magnetică înregistrabilă pe cel puţin trei piste, care respectă prevederile standardelor ISO 7811/2, ISO 7814/4, ISO 7811/5 şi ISO 7813, şi/sau un microprocesor integrat (chip) care poate fi inserat şi pe avers;
   c2) un panel de semnătură cu fundal de culoare deschisă, rezistent la uzură şi având elemente de siguranţă în desen, care să îngrădească posibilitatea ştergerii sau modificării semnăturii;
   d) pentru asigurarea compatibilităţii şi interoperabilităţii sistemelor de plăţi electronice cu carduri emitenţii vor urmări adoptarea numai a standardelor EMV (Europay/Mastercard/VISA).

   CAPITOLUL II
 Drepturile şi obligaţiile participanţilor în cadrul tranzacţiilor
derulate prin intermediul instrumentelor de plată electronică

   SECŢIUNEA I
Condiţiile de desfăşurare a tranzacţiilor

   Art. 4. - Emitentul va afişa la toate sediile sale condiţiile de emitere a instrumentelor de plată electronică şi de desfăşurare a tranzacţiilor aferente acestor instrumente, iar banca acceptantă va afişa la toate sediile sale condiţiile generale ce trebuie îndeplinite de comercianţi pentru a fi participanţi la sistemele de plată electronică.
   Emitentul va pune la dispoziţie deţinătorilor şi potenţialilor deţinători, în scris, la sediul unităţilor sale şi, eventual, prin mijloace electronice, cel puţin următoarele informaţii:
   a) tipurile de instrumente de plată electronică emise de acesta şi descrierea fiecărui tip;
   b) condiţiile generale de emitere şi utilizare a instrumentelor de plată electronică, inclusiv obligaţiile şi responsabilităţile emitentului şi ale deţinătorului şi spaţiul geografic de utilizare, în cazul cardurilor;
   c) tranzacţiile care se pot efectua prin intermediul fiecărui tip de instrument de plată electronică, precum şi intervalul de timp maximal în care acestea sunt operate;
   d) locaţiile terminalelor, respectiv ale ATM şi distribuitoarelor de numerar din reţeaua proprie - dacă este şi bancă acceptantă;
   e) posibilitatea utilizării cardurilor proprii în alte reţele;
   f) taxele, comisioanele şi dobânzile legate de emiterea şi de utilizarea fiecărui tip de instrument de plată electronică, precum şi momentul în care acestea sunt percepute sau acordate, după caz;
   g) ratele de conversie valutară, folosite în situaţia utilizării instrumentului de plată electronică denominate în lei în afara ţării, sau cel puţin modalitatea de calcul al acestora;
   h) proceduri de adresare a plângerilor de către deţinător şi de soluţionare a litigiilor cu privire la instrumentul de plată electronică şi la tranzacţiile aferente utilizării acestuia.
   Art. 5. - Actele şi faptele de comerţ realizate pe teritoriul României care au ca obiect tranzacţii cu instrumente de plată electronică, în general, şi cu carduri, în particular, se supun legii române.
   Art. 6. - Pe tot parcursul existenţei sale instrumentul de plată electronică este proprietatea emitentului, care va cuprinde în contract clauze cu privire la riscul tranzacţiilor efectuate prin utilizarea instrumentului de plată electronică.
   Nici un instrument de plată electronică nu va fi pus la dispoziţie unei persoane fizice sau juridice decât în urma unei cereri scrise, înaintată de această persoană.
   Pentru evaluarea şi limitarea riscurilor emitentul poate cere solicitantului date şi documente necesare, atât pentru identificarea solicitantului, cât şi pentru verificarea bonităţii sale; aprobarea cererii de emitere a unui instrument de plată electronică nu va putea fi însă condiţionată de furnizarea de către solicitant a unor informaţii ori date privind deţinerea şi/sau utilizarea altor instrumente de plată electronică emise de alţi emitenţi ori a celor privind conturile deţinute de solicitantul respectiv la alte bănci şi instituţii de credit.
   Art. 7. - Prin contract emitentul se obligă faţă de deţinător să nu dezvăluie unei alte persoane codul PIN, alt cod de identificare şi/sau parolă ori orice altă informaţie confidenţială similară.
   Informaţiile privind sumele depuse şi operaţiunile efectuate prin intermediul instrumentului de plată electronică se vor transmite numai deţinătorului; aceste informaţii pot fi divulgate, potrivit legii, autorităţilor abilitate să dispună de acestea sau în situaţiile prevăzute la art. 17.
   Contractul dintre emitent şi deţinător se consideră încheiat în momentul în care solicitantul instrumentului de plată electronică - deţinătorul - primeşte instrumentul de plată electronică şi un exemplar al contractului semnat de ambele părţi, iar în cazul instrumentelor de plată cu acces la distanţă, altele decât cardurile, în momentul în care utilizatorul autorizat primeşte numele de utilizator şi codul personal de identificare/parola şi/sau orice altă dovadă similară a identităţii.
   Art. 8. - Contractul încheiat între emitent şi deţinător va conţine cel puţin următoarele elemente şi menţiuni:
   a) descrierea instrumentului de plată electronică şi modul de folosire a acestuia, inclusiv limita disponibilului pus la dispoziţie deţinătorului - acolo unde este cazul;
   b) drepturile conferite prin utilizarea instrumentului de plată electronică;
   c) obligaţiile şi responsabilităţile părţilor semnatare;
   d) tipurile de taxe, comisioane şi dobânzi pe care deţinătorul va trebui să le plătească emitentului, în mod special următoarele:
   -taxa de emitere, inclusiv preţul instrumentului de plată electronică;
   -taxe anuale de exploatare;
   -comisioane şi taxe plătibile emitentului de către deţinător;
   -dobânzi şi penalităţi aplicabile, inclusiv modalitatea de calcul al acestora;
   e) informaţii referitoare la orice taxe sau comisioane, dobânzi, penalităţi şi eventuale bonificări, precum şi condiţiile în care se vor aplica acestea;
   f) răspunderea deţinătorului, inclusiv costurile pe care acesta trebuie să le suporte în cazul în care cardul este pierdut, furat sau distrus;
   g) suma limită minimă/maximă admisă pe tip de operaţiune;
   h) momentul în care se va realiza debitarea sau creditarea contului deţinătorului, inclusiv data decontării, iar pentru acele operaţiuni care conduc la facturarea deţinătorului, perioada de timp în care aceasta va fi făcută;
   i) tipurile de tranzacţii ce pot fi efectuate cu instrumentul de plată electronică (achiziţionare de bunuri şi/sau de servicii, retragere de numerar, transfer de fonduri între conturi, constituire de depozit etc.) şi locaţiile unde aceste tranzacţii pot fi efectuate;
   j) dacă instrumentul de plată electronică este cu circulaţie internaţională, se vor furniza deţinătorului şi următoarele informaţii:
   -valoarea detaliată a taxelor şi comisioanelor suportate pentru tranzacţiile curente în străinătate;
   -cursul de referinţă folosit pentru decontare, inclusiv date relevante pentru determinarea acestui curs;
   k) perioada de timp în care o tranzacţie efectuată poate fi contestată de către deţinător, inclusiv procedurile prin care această tranzacţie poate fi contestată şi reconstituită, precum şi procedurile de soluţionare a contestaţiei şi entitatea (departamentul/serviciul) care se ocupă cu rezolvarea oricăror probleme privind cardurile proprii sau tranzacţiile realizate cu acestea, durata maximă acceptată pentru transmiterea răspunsului conţinând rezultatul contestaţiei, cuantumul şi modul de calculare a taxei de soluţionare, dacă există;
   l) indicarea autorităţii abilitate să soluţioneze litigiile dintre deţinător şi emitent;
   m) două posturi telefonice care să fie operaţionale 24 de ore din 24, prin care să se poată comunica situaţiile de urgenţă (pierdere, furt, distrugere, blocare a cardului etc.) sau de suspiciune privind posibilitatea existenţei unei copii a unui card ori solicitarea schimbării codului PIN ca urmare a cunoaşterii acestuia de către persoane neautorizate.
   Art. 9. - Emitentul va furniza periodic deţinătorului sau la cererea expresă a acestuia informaţii referitoare la tranzacţiile efectuate prin intermediul instrumentului de plată electronică sau informaţii privind situaţia contului aferent.
   Aceste informaţii trebuie prezentate în scris, pe suport hârtie şi/sau prin mijloace electronice, şi vor conţine cel puţin următoarele:
   a) o referinţă care să îi permită deţinătorului să identifice tranzacţia, incluzând informaţii referitoare la banca acceptantă, comerciantul acceptant sau ATM la care s-a desfăşurat tranzacţia, precum şi data tranzacţiei;
   b) valoarea tranzacţiei (suma plătită, retrasă, transferată);
   c) valoarea oricăror taxe şi comisioane aplicate pentru anumite tipuri particulare de tranzacţii;
   d) rata de schimb valutar pentru convertirea valorii fiecărei tranzacţii efectuate în monedă străină.
   Deţinătorul trebuie să aibă posibilitatea obţinerii soldului disponibil al contului aferent instrumentului de plată electronică, fie pe suport hârtie, de la ATM şi distribuitoarele de numerar din reţeaua proprie a emitentului, dacă acesta este şi bancă acceptantă, fie prin orice alte mijloace de comunicare electronică (telefon, Internet, WAP, fax etc.).
   În situaţia în care emitentul nu are şi calitatea de bancă acceptantă, acesta este obligat să ofere deţinătorului posibilitatea obţinerii soldului disponibil al contului aferent instrumentului de plată electronică, printr-o modalitate prevăzută în mod expres în contractul încheiat între cele două părţi.
   Emitentul unui instrument de plată electronică va acorda deţinătorului posibilitatea verificării tranzacţiilor executate cu instrumentul respectiv, iar în cazul unui instrument de plată de tip monedă electronică, a valorii reziduale stocate în acesta.
   Emitentul răspunde pentru crearea şi organizarea evidenţelor, pe suport hârtie sau în formă dematerializată, referitoare la plăţile efectuate cu instrumentele de plată electronică emise, precum şi pentru elaborarea procedurilor de notificare a îndeplinirii obligaţiilor asumate, respectiv a procedurilor de notificare a intenţiei de modificare a unor prevederi contractuale sau a rezilierii contractului, acordând un interval de timp rezonabil între notificare şi data propusă pentru reziliere sau intrarea în vigoare a eventualelor modificări.

   SECŢIUNEA a II-a
Drepturi şi obligaţii generale

   Art. 10. - Emitenţii şi băncile acceptante vor respecta întocmai reglementările Băncii Naţionale a României privind instrumentele de plată electronică în relaţia cu deţinătorii, comercianţii acceptanţi, procesorii, furnizorii de sistem şi proprietarii de marcă.
   În situaţia în care, prin contractul de licenţă încheiat cu un proprietar de marcă, emitentului unui card i se condiţionează acordarea licenţei pentru utilizarea mărcii respective de respectarea anumitor reguli şi proceduri de operare contrare prevederilor prezentului regulament, emitentul va preciza acest lucru în documentaţia înaintată Băncii Naţionale a României în vederea autorizării emiterii cardului respectiv.
   Art. 11. - Emitenţii, procesorii şi furnizorii de sisteme sunt obligaţi ca în vederea autorizării emiterii unui card să facă dovada, la momentul solicitării autorizării emiterii acestuia, că deţin sau au acces pe toată durata de funcţionare a cardului pentru care se solicită autorizare de emitere la sisteme de plăţi compatibile cu cardul propus spre autorizare şi că asigură performanţele necesare în raport cu serviciile pe care intenţionează să le ofere, aşa cum este prevăzut în contract.
   Emitenţii, procesorii şi furnizorii de sisteme sunt obligaţi ca în vederea autorizării să facă o evaluare scrisă, sub semnătura emitentului, a riscurilor care pot interveni în transferul, decontarea şi administrarea informaţiei din sistemul de plăţi electronice propus autorizării.
   Art. 12. - Emitentul va asigura şi va răspunde pentru orice alte elemente de siguranţă şi de personalizare ale cardului, accesibile sau nu simţurilor ori cunoaşterii comune, care să prevină falsificarea sau alterarea informaţiei minime necesare pentru plata prin card ori utilizarea frauduloasă sau improprie a acestuia la plată, precum şi limitarea efectelor cauzate de pierderea, furtul şi distrugerea acestora, în scopul evitării producerii unor prejudicii şi afectării încrederii în sistemele de plăţi prin carduri.
   Emitentul este responsabil pentru confecţionarea materială a cardului şi pentru informaţia minimă pe care acesta trebuie să o conţină.
   Art. 13. - În vederea autorizării şi procesării operaţiunilor efectuate prin intermediul unui instrument de plată electronică sunt necesare linii şi echipamente de comunicaţii şi procesare, precum şi terminale şi dispozitive prin intermediul cărora se iniţiază, se înregistrează, se controlează şi se transmit informaţii aferente tranzacţiilor iniţiate.
   Echipamentele şi locaţiile unde acestea sunt amplasate trebuie să asigure un grad ridicat de securitate şi siguranţă operaţională, în vederea prevenirii accesului neautorizat la acestea şi protejării confidenţialităţii, autenticităţii şi integrităţii informaţiilor şi datelor în timpul procesării, stocării şi arhivării datelor.
   Amplasarea terminalelor trebuie să se facă în locuri care să asigure siguranţa deţinătorilor/utilizatorilor cardului sau ai instrumentului de plată de tip monedă electronică, confidenţialitatea operaţiunilor efectuate la acestea şi accesul tuturor deţinătorilor/utilizatorilor.
   Emitentul/banca acceptantă trebuie să asigure utilizarea facilă a terminalelor prin:
   a) poziţionarea corespunzătoare a tastaturii şi a ecranului;
   b) buna vizibilitate a ecranului şi a textului doar pentru utilizatorul care operează la terminal;
   c) afişarea textului pe ecran, la alegerea utilizatorului, în limba română şi/sau în cel puţin o limbă oficială a Uniunii Europene.
   Banca acceptantă este responsabilă pentru îndeplinirea şi respectarea prevederilor art. 13 alin. 2 şi 3, în cazul propriilor terminale şi în cazul terminalelor aparţinând procesorilor sau furnizorilor de sistem, în baza contractelor încheiate cu aceştia.
   Art. 14. - Toţi comercianţii trebuie să aibă acces în sistemul de plăţi electronice, fără a se ţine seama strict de dimensiunea lor economică.
   Accesul unui comerciant în cadrul unui sistem de plăţi electronice poate fi refuzat numai în cazurile prevăzute de prezentul regulament.
   Comercianţii acceptanţi pot să îşi instaleze un singur terminal multicard, având posibilitatea de a-şi alege tipul terminalului POS pe care vor să îl utilizeze; aceştia pot închiria sau achiziţiona un astfel de echipament, cu condiţia ca acesta să fie certificat de banca acceptantă, în vederea satisfacerii cerinţelor întregului sistem de plăţi, şi să poată fi folosit în condiţii de interoperabilitate.
   Prin contract nu trebuie să se limiteze libertatea de operare a comerciantului acceptant sau libera concurenţă.
   Interoperabilitatea trebuie să fie completă şi totală, astfel încât comercianţii, acceptanţii şi deţinătorii să poată accesa o reţea/reţele de terminale sau să încheie contracte cu acceptantul/acceptanţii şi cu emitentul/emitenţii pe care l-au/ i-au ales, fiecare terminal fiind capabil să proceseze toate tipurile de carduri.
   Art. 15. - Informaţiile şi datele transmise băncii acceptante şi, respectiv, emitentului în momentul plăţii nu trebuie să prejudicieze sub nici o formă confidenţialitatea operaţiunii.
   Aceste informaţii trebuie să se limiteze strict la cele conţinute, de regulă, de instrumentele de plată fără numerar pe suport hârtie, respectiv cecurile şi ordinele de plată.
   Orice eveniment care apare în legătură cu protecţia sau securitatea informaţiilor trebuie recunoscut şi clarificat de părţi.
   Art. 16. - Contractele încheiate de emitenţii/băncile acceptante cu deţinătorii de carduri şi comercianţii se întocmesc în scris.
   Toate informaţiile şi datele furnizate, precum şi contractele care se referă la instrumente de plată electronică vor fi redactate în limba română şi, eventual, într-o limbă oficială a Uniunii Europene.
   Părţile vor stabili, în conformitate cu prevederile prezentului regulament, clauzele contractuale; în cazul în care prevederile prezentului regulament se vor modifica, urmează să se modifice corespunzător şi prevederile contractuale, emitentul urmând să notifice deţinătorului, iar banca acceptantă comerciantului acceptant modificările clauzelor contractuale.
   În vederea promovării accesului la sisteme de plăţi diferite contractele dintre băncile acceptante şi comercianţi nu trebuie să conţină clauze care să îl oblige pe comerciantul acceptant să opereze numai în cadrul sistemului care face obiectul contractului.
   Tarifele şi comisioanele trebuie stabilite într-o manieră transparentă, ţinându-se seama de costurile şi de riscurile asociate, fără a se introduce prin acestea restricţionări concurenţiale.
   Art. 17. - Emitenţii şi băncile acceptante pot introduce, în conformitate cu prevederile legale în vigoare, în contractele încheiate cu deţinătorii cardurilor şi cu comercianţii acceptanţi, clauze speciale privind divulgarea către autorităţile competente a unor informaţii care să asigure identificarea acestora şi să poată fi utilizate în cazurile în care deţinătorii sau comercianţii acceptanţi sunt implicaţi în activităţi frauduloase sau de natură a induce riscuri în cadrul sistemului bancar.

   SECŢIUNEA a III-a
Obligaţiile şi responsabilităţile emitentului şi ale băncii acceptante

   Art. 18. - Emitentul poate modifica condiţiile contractuale, notificând individual deţinătorului, pe suport hârtie sau prin mijloace de comunicare electronică (Internet, WAP, fax etc.), noile condiţii, oferindu-i acestuia posibilitatea să accepte aceste condiţii sau să renunţe la serviciile oferite de emitent.
   Deţinătorul trebuie să aibă la dispoziţie 30 de zile de la data recepţionării notificării pentru analizarea noilor condiţii, după care este obligat să anunţe emitentul asupra opţiunii sale.
   Neanunţarea opţiunii în termenul specificat mai sus se consideră acceptare tacită a noilor condiţii de către deţinător.
   O modificare semnificativă a ratei dobânzii nu face obiectul prevederilor de mai sus şi intră în vigoare la data precizată în anunţul făcut public privind respectiva modificare.
   Modificarea ratei dobânzii şi data la care aceasta intră în vigoare vor fi afişate la toate sediile unităţilor emitentului cu 10 zile înainte de data intrării în vigoare a modificării.
   Fără a afecta dreptul deţinătorului de a denunţa unilateral contractul, emitentul are obligaţia să informeze individual deţinătorul, în cel mai scurt timp posibil de la data la care anunţul privind modificarea ratei dobânzii a fost făcut public, prin orice modalitate stabilită de comun acord cu acesta.
   Art. 19. - Emitentul are, în principal, următoarele obligaţii:
   a) să nu dezvăluie codul personal de identificare al deţinătorului (PIN), numele de utilizator, codul de identificare sau parola unei alte persoane decât deţinătorul;
   b) să nu distribuie un instrument de plată electronică fără ca acesta să fie solicitat în prealabil de către deţinător, cu excepţia cazului în care se înlocuieşte instrumentul de plată electronică aflat deja în posesia deţinătorului;
   c) să păstreze evidenţele pentru o perioadă de timp determinată, în conformitate cu prevederile legale în materie, astfel încât tranzacţiile să poată fi urmărite, iar erorile să poată fi rectificate;
   d) să asigure mijloacele adecvate şi suficiente pentru ca deţinătorul să poată efectua comunicările stipulate în contract; emitentul (sau persoana indicată de acesta) trebuie să pună la dispoziţie deţinătorului mijloacele prin care acesta să poată face dovada faptului că a fost făcută comunicarea (cel puţin data, ora înregistrării şi numărul de înregistrare a comunicării);
   e) să dovedească, în cazul în care deţinătorul contestă o tranzacţie iniţiată prin intermediul unui instrument de plată electronică, faptul că tranzacţia respectivă a fost corect înregistrată şi evidenţiată în conturi;
   f) să execute întocmai şi în termenele stabilite prin contract operaţiunile ordonate de deţinător/utilizator;
   g) să ia măsuri de identificare şi de înscriere corectă a numelui şi prenumelui deţinătorului, în conformitate cu actul de identitate al acestuia.
   Art. 20. - Emitentul sau persoana indicată de acesta va furniza mijloacele adecvate prin care clienţii săi să poată anunţa situaţiile de urgenţă 24 de ore din 24.
   În baza anunţului primit emitentul sau persoana indicată de acesta este obligat să ia toate măsurile necesare care depind de acesta pentru a opri imediat executarea tranzacţiilor ordonate prin intermediul instrumentului/instrumentelor de plată electronică în cauză.
   Art. 21. - Emitentul are obligaţia de a pune la dispoziţie deţinătorului, la cererea expresă a acestuia, evidenţele aferente tranzacţiilor efectuate prin intermediul instrumentului de plată electronică aparţinând deţinătorului, inclusiv extrasele de cont, pe suport hârtie, la domiciliul acestuia şi/sau la sediile unităţilor emitentului şi/sau prin orice alte mijloace de comunicare electronică (Internet, WAP, fax) în termen de 48 de ore de la solicitarea deţinătorului cardului.
   Emitentul este obligat să asigure confidenţialitatea datelor privind deţinătorul instrumentului de plată electronică şi a tranzacţiilor pentru care a primit cerere de autorizare, în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare privind secretul profesional bancar.
   Art. 22. - Dacă emitentul nu este proprietar de marcă, acestuia îi revine obligaţia să evalueze, să prevină şi să aibă în funcţiune o schemă de împărţire a riscurilor în cazul efectuării unor modificări în contractul încheiat cu proprietarul de marcă.
   Art. 23. - Banca acceptantă are obligaţia de a instrui comerciantul acceptant, iar comerciantul acceptant are obligaţia să respecte procedurile şi intervalele de timp pentru întocmirea şi transmiterea evidenţelor şi a oricăror alte informaţii în sprijinul investigaţiilor sau care pot contribui la realizarea finalităţii decontării tranzacţiilor.
   Contractele încheiate de băncile acceptante cu comercianţii acceptanţi trebuie să permită concurenţa efectivă între diferiţi emitenţi; prevederile obligatorii trebuie strict limitate la cerinţele tehnice şi prudenţiale pentru a se asigura funcţionarea corespunzătoare a sistemului.
   Banca acceptantă are obligaţia de a-l instrui pe comerciantul acceptant asupra comportamentului optim în caz de fraudă sau tentativă de fraudă la o plată cu card ori cu un instrument de plată de tip monedă electronică, precum şi asupra procedurilor pentru reţinerea respectivului instrument de plată electronică şi, după caz, asupra colaborării cu autorităţile statului pentru limitarea riscurilor de neplată şi de fraudă.
   Emitentul şi banca acceptantă au obligaţia de a urmări permanent ca tranzacţiile şi plăţile efectuate prin intermediul instrumentelor de plată electronică să se realizeze cu respectarea prevederilor legale şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a României în domeniul plăţilor cu şi fără numerar, astfel încât să contribuie la respectarea obligaţiilor asumate de părţile semnatare ale contractului care are ca obiect instrumentul de plată electronică; emitentul şi banca acceptantă vor urmări permanent ca prin măsurile luate să contribuie la protejarea interesului public, asigurarea unei concurenţe loiale, apărarea bunei reputaţii a mărcilor, în scopul instaurării şi menţinerii unui climat de afaceri favorabil comerţului cu servicii de plăţi electronice.
   Emitentul va lua imediat toate măsurile necesare pentru a evalua, a preveni şi a limita riscurile ce se pot produce prin:
   a) utilizarea în continuare a unui card sau a unui instrument de plată de tip monedă electronică despre care a luat cunoştinţă că este declarat pierdut, furat, distrus, copiat sau că funcţionează defectuos;
   b) utilizarea frauduloasă a unui card sau a unui instrument de plată de tip monedă electronică prin reţeaua de terminale proprie şi prin Internet sau prin alte reţele de terminale.
   Emitentul răspunde pentru pierderile suferite de deţinător la plăţile cu un instrument de plată electronică, astfel:
   a) pentru neexecutarea sau executarea necorespunzătoare a tranzacţiilor ordonate prin intermediul unui instrument de plată electronică, chiar dacă acestea au fost iniţiate prin utilizarea terminalelor care nu se află sub controlul direct sau exclusiv al emitentului, cu condiţia să se facă dovada că tranzacţia a fost iniţiată la un terminal recunoscut de emitent;
   b) pentru valoarea tranzacţiilor iniţiate după momentul notificării emitentului de către deţinător a pierderii, furtului, distrugerii, funcţionării defectuoase, blocării cardului sau a instrumentului de plată de tip monedă electronică ori a posibilităţii existenţei unei copii a acestuia sau cunoaşterii codului PIN de către persoane neautorizate;
   c) pentru valoarea tranzacţiilor neautorizate de deţinător, precum şi pentru orice eroare sau neregulă atribuită emitentului în gestionarea contului deţinătorului.
   Valoarea despăgubirilor pentru care este responsabil emitentul se va limita la:
   a) valoarea tranzacţiei neexecutate sau executate necorespunzător şi la dobânzile aferente perioadei între momentul neexecutării/executării necorespunzătoare a tranzacţiei şi până la momentul refacerii poziţiei contului deţinătorului corespunzătoare situaţiei anterioare momentului neexecutării/executării necorespunzătoare a tranzacţiei; se exceptează cazurile de neexecutare a tranzacţiilor prevăzute de legislaţia privind prevenirea şi combaterea spălării banilor şi de cea privind utilizarea sistemului financiar-bancar în scopul finanţării de acte de terorism;
   b) suma necesară refacerii poziţiei contului deţinătorului corespunzător situaţiei anterioare efectuării tranzacţiei neautorizate de deţinător.
   Orice consecinţe financiare ulterioare şi, în particular, cele privind extinderea daunelor pentru care trebuie plătită compensaţia sunt în sarcina emitentului, în concordanţă cu legea aplicabilă contractului încheiat între emitent şi deţinător.
   Art. 24. - Emitentul este obligat să crediteze contul deţinătorului cu valoarea despăgubirilor în termen de 24 de ore de la momentul recunoaşterii dreptului deţinătorului la acestea sau de la stabilirea acestui drept de către o instanţă de judecată ori de arbitraj.
   Emitentul este răspunzător faţă de deţinătorul unui instrument de plată de tip monedă electronică pentru valoarea pierdută şi pentru executarea necorespunzătoare a tranzacţiilor deţinătorului, în cazul în care pierderea sau executarea necorespunzătoare este atribuită unei disfuncţionalităţi a instrumentului, a dispozitivului, a terminalului sau a oricărui alt echipament autorizat să fie folosit de deţinător, cu condiţia să se facă dovada că disfuncţionalitatea nu a fost cauzată cu bună ştiinţă de deţinător.

   SECŢIUNEA a IV-a
Obligaţiile şi răspunderea deţinătorului

   Art. 25. - Deţinătorul unui instrument de plată electronică are următoarele obligaţii:
   a) să utilizeze instrumentul de plată electronică, în conformitate cu prevederile contractuale;
   b) să păstreze în bune condiţii instrumentul de plată electronică şi să ia măsuri rezonabile de protejare a elementelor de siguranţă;
   c) să înştiinţeze emitentul sau persoana indicată de acesta imediat ce constată:
   -pierderea, furtul, distrugerea sau blocarea instrumentului de plată electronică;
   -înregistrarea în contul personal a unor tranzacţii neautorizate de deţinător;
   -orice eroare sau neregulă apărută în urma gestionării contului de către emitent;
   -elementele ce creează suspiciuni cu privire la posibilitatea copierii cardului/instrumentului de plată de tip monedă electronică sau cunoaşterea codului PIN/codului de identificare/parolei de către persoane neautorizate;
   -disfuncţionalităţi ale instrumentului de plată electronică sau codurile de acces primite sunt incorecte;
   d) să nu înregistreze codul personal de identificare sau parola într-o formă ce poate fi uşor recunoscută, în particular, pe instrumentul de plată electronică sau pe alt obiect pe care îl păstrează împreună cu instrumentul de plată electronică;
   e) să nu contramandeze un ordin pe care l-a dat prin intermediul instrumentului de plată electronică, cu excepţia cazului în care suma nu a fost determinată în momentul în care ordinul a fost dat;
   f) să ia toate măsurile rezonabile pentru asigurarea siguranţei instrumentului de plată electronică şi să respecte prevederile speciale din contract cu privire la furt sau pierdere.
   Art. 26. - Până la momentul comunicării evenimentului prevăzut la art. 25 lit. c) emitentului sau persoanei indicate de acesta, deţinătorul este răspunzător pentru toate operaţiunile executate, urmând să suporte toate pierderile aferente acestor operaţiuni până la limita echivalentului în lei al sumei de 150 euro, la cursul anunţat de Banca Naţională a României pentru ziua efectuării operaţiunilor considerate frauduloase.
   Răspunderea deţinătorului privind acoperirea pierderilor este integrală în cazul în care se dovedeşte că acesta a acţionat cu neglijenţă, în contradicţie cu prevederile art. 25, sau în mod fraudulos.
   De îndată ce a înştiinţat emitentul deţinătorul nu este răspunzător pentru pierderile apărute ca urmare a evenimentului descris la art. 25, cu excepţia cazului în care deţinătorul însuşi acţionează fraudulos.
   Art. 27. - Prin derogare de la prevederile art. 26, deţinătorul nu este în mod automat răspunzător pentru tranzacţiile executate, dacă instrumentul de plată electronică a fost utilizat fără a fi prezentat fizic şi fără identificarea electronică a acestuia (PIN, coduri de acces etc.).
   Utilizarea în sine a unui cod confidenţial sau a oricărei alte forme similare de identificare şi verificare nu implică în mod automat răspunderea deţinătorului pentru tranzacţiile efectuate în acest mod.

   SECŢIUNEA a V-a
Obligaţiile comerciantului acceptant

   Art. 28. - Comercianţii acceptanţi au obligaţia să afişeze la loc vizibil mărcile cardurilor sau ale instrumentelor de plată de tip monedă electronică acceptate la plată.
   Din momentul afişării mărcilor de carduri sau ale instrumentelor de plată de tip monedă electronică acceptate la plată, comerciantul acceptant este obligat să accepte la plată aceste instrumente de plată electronică, în condiţiile prezentului regulament şi ale contractelor încheiate cu băncile acceptante.
   Art. 29. - Comerciantul acceptant are obligaţia să ţină evidenţa tranzacţiilor efectuate prin intermediul cardurilor şi al instrumentelor de plată de tip monedă electronică, cu respectarea cerinţelor impuse de emitent/banca acceptantă şi a prevederilor legale în materie.
   Comerciantul acceptant are obligaţia ca, la momentul prezentării unui card sau a unui instrument de plată de tip monedă electronică pentru efectuarea unei tranzacţii, să verifice, în conformitate cu prevederile contractului încheiat cu banca acceptantă şi ale reglementărilor legale în materie, identitatea deţinătorului/utilizatorului (prin verificarea actului de identitate, compararea semnăturii de pe chitanţă cu cea existentă pe aversul instrumentului, solicitarea introducerii codului PIN).
   Comerciantul acceptant are obligaţia ca, în situaţia în care pentru efectuarea unei tranzacţii este obligatorie introducerea de către deţinător/utilizator a codului PIN, să ia toate măsurile ce se impun pentru asigurarea confidenţialităţii acestei operaţiuni.
   Comerciantul acceptant întocmeşte chitanţele aferente achiziţionării unor bunuri sau prestării de servicii numai în moneda naţională, indiferent dacă deţinătorul cardului sau al instrumentului de plată de tip monedă electronică este rezident sau nerezident şi indiferent de moneda în care este denominat cardul, în conformitate cu reglementările legale în vigoare.

   CAPITOLUL III
 Emiterea instrumentelor de plată electronică şi identificarea fraudelor

   SECŢIUNEA I
Emiterea instrumentelor de plată electronică

   Art. 30. - Băncile pot pune în circulaţie numai instrumente de plată electronică autorizate în prealabil de Banca Naţională a României.
   Art. 31. - În vederea obţinerii autorizaţiei pentru emiterea instrumentelor de plată electronică solicitantul va prezenta Băncii Naţionale a României - Direcţia reglementare şi autorizare următoarele documente:
   a) cererea de autorizare însoţită de două specimene ale instrumentului de plată electronică care se doreşte a fi emis, acolo unde este cazul;
   b) normele şi procedurile interne legate de instrumentele de plată electronică, aprobate de consiliul de administraţie al solicitantului;
   c) în cazul în care solicitantul nu este proprietar de marcă, se vor anexa la cererea de autorizare toate certificările şi aprobările primite de la proprietarul de marcă cu privire la designul şi condiţiile tehnice de executare a cardului, a hardware şi a software utilizate;
   d) în cazul cardurilor, în situaţia în care acestea sunt cu circulaţie internaţională, iar solicitantul nu este proprietar de marcă, se vor anexa şi certificările proprietarului de marcă cu privire la integrarea în sistemul de autorizare a tranzacţiilor şi cel de decontare a acestora;
   e) în situaţia în care se solicită autorizarea pentru un sistem bazat pe un instrument de plată electronică de tipul chip-card, domestic card şi/sau card cu circulaţie internaţională, cererea va fi însoţită de o scrisoare de certificare din partea VISA International - S.A. sau Europay International - S.A., din care să rezulte că instrumentul de plată electronică este compatibil cu specificaţiile EMV (Europay/Mastercard/VISA), ultima ediţie, valabilă la data cererii; certificarea nu este necesară în cazul în care chip-ul înglobat în instrumentul de plată este folosit în alte scopuri decât cele de plăţi (identificare, acces etc.);
   f) în situaţia în care emitentul solicită autorizarea pentru un instrument de plată cu acces la distanţă, de tipul aplicaţiilor Internet-banking sau home-banking, cererea va fi însoţită de toate avizele/certificările primite de la producătorul programului informatic - software aflat la baza aplicaţiei -, privind nivelul de securitate al transmisiilor de date şi protocolul de răspuns utilizat în cazul apariţiei unor disfuncţionalităţi în cadrul sistemului, precum şi de avizul Ministerului Comunicaţiilor şi Tehnologiei Informaţiei sau al altor entităţi indicate de acesta;
   g) un business plan care va cuprinde, fără a se limita la acestea, următoarele elemente:
   g1) informaţii privitoare la emitent:
   -numărul şi tipul conturilor şi al sediilor secundare (sucursale, agenţii);
   -alte instrumente de plată emise şi autorizate de Banca Naţională a României până la momentul prezentării cererii de autorizare;
   -descrierea detaliată a sistemului informatic al emitentului, utilizat pentru desfăşurarea activităţilor legate de emiterea unui instrument de plată electronică;
   g2) informaţii despre instrumentul de plată electronică:
   -tipul instrumentului de plată electronică ce urmează să fie emis;
   -serviciile ce urmează să fie oferite prin intermediul instrumentului de plată electronică;
   -moneda în care este denominat instrumentul de plată electronică;
   -modalităţile de identificare, urmărire şi gestionare a riscurilor ce pot fi induse de utilizarea frauduloasă a instrumentului de plată electronică;
   g3) informaţii despre aria de utilizare a instrumentului de plată electronică:
   -numărul de clienţi potenţiali;
   -zona geografică de utilizare (domestic card sau card cu circulaţie internaţională);
   g4) obiective:
   -numărul instrumentelor de plată electronică ce vor fi emise;
   -modul de efectuare a analizei de solvabilitate în cazul cardurilor de credit;
   -estimarea numărului anual de tranzacţii;
   -data la care se intenţionează începerea emiterii instrumentului respectiv;
   -canalele de distribuţie (la ghişeu, sucursale, prin poştă etc.);
   -tipul de hardware şi software ce urmează să fie folosit;
   -strategia de promovare a produsului, modul de organizare a campaniei publicitare;
   -estimare pe durata a 3 ani a veniturilor şi cheltuielilor legate de instrumentul de plată electronică şi utilizarea acestuia.
   Art. 32. - În urma analizării documentaţiei prezentate, în decurs de 30 de zile de la data primirii acesteia, Banca Naţională a României va comunica solicitantului decizia sa cu privire la autorizarea acestuia.
   În cazul în care decizia este favorabilă, Banca Naţională a României va emite solicitantului o autorizaţie provizorie, valabilă 90 de zile, perioadă în care solicitantul se va afla sub monitorizarea specială a Băncii Naţionale a României.
   Obiectivele urmărite în perioada de monitorizare sunt:
   a) derularea zilnică a operaţiunilor;
   b) analizarea săptămânală a statisticilor rezultate din utilizarea instrumentelor de plată electronică, în scopul prevenirii unor probleme potenţiale;
   c) analizarea desfăşurării activităţii serviciului de gestiune a riscului (dacă există);
   d) analizarea modului de decontare a operaţiunilor;
   e) elaborarea de rapoarte săptămânale de monitorizare.
   Art. 33. - În situaţia în care rezultatele obţinute în perioada de monitorizare îndeplinesc condiţiile prevăzute în prezentul regulament, Banca Naţională a României va emite solicitantului autorizaţia definitivă pentru tipul de instrument de plată electronică precizat în cererea de autorizare.
   Emiterea instrumentului de plată electronică se va face numai la cererea scrisă a persoanei care doreşte să dobândească calitatea de deţinător.
   Calitatea de deţinător se acordă de către emitent, potrivit prevederilor prezentului regulament, emitentul asumându-şi obligaţia să verifice cel puţin următoarele date furnizate de solicitant:
   a) identitatea solicitantului;
   b) autenticitatea documentelor prezentate;
   c) veridicitatea şi actualitatea informaţiei;
   d) orice date şi elemente pe care emitentul le-ar putea considera necesare pentru evaluarea activităţii şi faptelor clientului care ar putea genera riscuri la plata cu instrumentul de plată electronică.
   La emiterea unui card sub licenţa unui proprietar de marcă emitentul execută mandatul acestuia în termenele şi în condiţiile contractului încheiat cu acesta.
   Pe baza cererii aprobate de emitent acesta va încheia şi va semna un contract cu deţinătorul, contract ce va cuprinde prevederi exprese privind drepturile şi obligaţiile părţilor.
   După încheierea contractului reprezentantul autorizat al emitentului va elibera deţinătorului un card personalizat împreună cu plicul special care conţine codul PIN sau codul care permite identificarea deţinătorului/utilizatorului şi accesul la contul deţinătorului de card.
   Art. 34. - Decontarea operaţiunilor efectuate cu carduri pe teritoriul României, indiferent de moneda în care sunt emise/denominate acestea, se va efectua numai în moneda naţională, în conformitate cu prevederile reglementărilor valutare în vigoare.
   Plăţile efectuate prin intermediul instrumentelor de plată electronică sunt, în principiu, ireversibile; o instrucţiune de plată corect iniţiată de către deţinător/utilizator prin intermediul unui card sau al unui alt instrument de plată electronică şi autorizată de emitent sau de persoana indicată de acesta este irevocabilă şi nu poate fi contramandată decât în anumite situaţii, strict determinate.
   O plată efectuată prin intermediul unui card sau al unui alt instrument de plată electronică poate fi stornată de către comerciantul beneficiar al plăţii la solicitarea iniţiatorului plăţii (deţinătorul, utilizatorul cardului sau comerciantul acceptant, în situaţia în care acesta a efectuat o operaţiune eronată).

   SECŢIUNEA a II-a
Fraude şi activităţi cu potenţial de risc

   Art. 35. - Prin organizarea activităţii lor de informare emitentul şi banca acceptantă răspund de identificarea, evaluarea şi limitarea producerii efectelor fraudelor şi activităţilor cu potenţial de risc.
   Banca acceptantă va identifica activităţile suspecte cu carduri la comerciantul acceptant, prin compararea tranzacţiilor decontate cu datele care reflectă autorizările cerute şi transmise comerciantului acceptant şi cu nivelurile de risc adoptate prin normele proprii, notificând comerciantului acceptant şi altor persoane îndreptăţit interesate informaţii şi orice documente care le-ar putea fundamenta deciziile de prevenire a riscurilor de neplată, de limitare sau de împărţire a efectelor acestora, după caz.
   Băncile acceptante vor clasifica comercianţii acceptanţi în funcţie de parametrii pe care îi consideră definitorii pentru activitatea suspectă, astfel încât, după caz, să poată fi în măsură:
   a) să impună limitări la cererile de autorizare ale acestora;
   b) să instaleze un terminal sub controlul lor la punctul de vânzare al comerciantului acceptant, cu introducerea obligativităţii tastării codului PIN de către deţinător.
   Art. 36. - În cadrul procesului de monitorizare a tranzacţiilor cu carduri efectuate la comercianţii acceptanţi băncile acceptante au obligaţia de a identifica activitatea frauduloasă.
   Ele vor identifica cel puţin următoarele tipuri de fraudă:
   a) acceptarea repetată la plată, cu bună-credinţă sau nu, de carduri contrafăcute - tip 8;
   b) furnizarea către persoane neautorizate de informaţii cu privire la carduri valide acceptate la plată (prin copierea benzii magnetice sau a informaţiilor embosate ori gravate pe suprafaţa cardului şi transmiterea acestor date către aceştia);
   c) dublarea de către comerciantul acceptant a chitanţelor aferente unor tranzacţii şi remiterea acestora spre încasare băncii acceptante - tip 9.
   Băncile acceptante au obligaţia de a rezilia contractele cu comercianţii acceptanţi care desfăşoară activităţile prevăzute la alin. 2 lit. b), precum şi de a stabili condiţii concrete de reziliere a contractelor cu comercianţii acceptanţi, în situaţia în care aceştia desfăşoară activităţile prevăzute la alin. 2 lit. a) şi c), fără a ţine seama de dimensiunea lor economică.
   Băncile acceptante au obligaţia de a constitui baze de date privind comercianţii acceptanţi ale căror contracte de acceptare la plată a cardurilor au fost reziliate din cauza numărului excesiv de fraude înregistrate.
   Băncile acceptante au obligaţia de a constitui baze de date privind comercianţii acceptanţi asupra cărora există suspiciunea că desfăşoară o activitate frauduloasă, fără să fi fost luată nici o decizie de reziliere a contractelor de acceptare la plată a cardurilor.
   Pentru realizarea acestor baze de date băncile acceptante vor fi obligate să insereze în contractele de acceptare la plată a cardurilor sau a instrumentelor de plată de tip monedă electronică, încheiate cu comercianţii acceptanţi, clauze privind informarea comercianţilor acceptanţi asupra dreptului băncii acceptante de a folosi anumite date de identificare ale acestora (codul fiscal, numărul de înregistrare la oficiul registrului comerţului, numărul unic de înregistrare la Camera de comerţ şi industrie, denumirea societăţii), în situaţia în care comercianţii acceptanţi desfăşoară o activitate frauduloasă.
   Art. 37. - Emitentul are obligaţia să identifice activitatea frauduloasă, să se informeze în legătură cu aceasta din orice sursă, pentru evitarea riscurilor de neplată, şi să ia toate măsurile ce se impun pentru limitarea fraudelor şi descurajarea tentativelor de fraudă.
   În evaluările emitentului activitatea frauduloasă va include fără a se limita la acestea, următoarele:
   a) pierderea cardului - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a reclamării anterioare a pierderii cardului - tip 0;
   b) furtul cardului - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a reclamării anterioare a furtului cardului - tip 1;
   c) emiterea şi nerecepţionarea cardului de către deţinător - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a faptului că acesta reclamă nerecepţionarea cardului emis pe numele său şi emitentul confirmă că a transmis cardul deţinătorului - tip 2;
   d) cerere de eliberare a cardului eronată sau completată fraudulos - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a faptului că acesta susţine că nu a solicitat niciodată emiterea unui card pe numele său sau emitentul confirmă că informaţiile privind deţinătorul cardului au fost introduse în mod eronat pe formularul de cerere de emitere a cardului - tip 3;
   e) utilizarea în cadrul tranzacţiilor a unui card contrafăcut - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a faptului că acesta reclamă neautorizarea tranzacţiei de către deţinător, iar emitentul confirmă că banda magnetică şi/sau cardul au fost copiate şi informaţiile au fost folosite pentru efectuarea tranzacţiei - tip 4;
   f) folosirea frauduloasă a cardului de către o persoană neautorizată - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a faptului că acesta reclamă neautorizarea tranzacţiei de către deţinător, iar emitentul confirmă că o altă persoană s-a prezentat, în mod fraudulos, ca utilizator autorizat sau deţinător al cardului - tip 5;
   g) folosirea frauduloasă a numărului de cont al cardului în cadrul unei tranzacţii - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său, ca urmare a reclamării de către acesta a faptului că tranzacţia nu a fost autorizată de către deţinător, iar numărul său de cont a fost folosit în mod ilegal într-o tranzacţie ce nu necesită prezenţa fizică a cardului (tranzacţii efectuate prin Internet sau telefon) - tip 6;
   h) fraudă identificată de banca acceptantă şi efectuată la comerciantul acceptant - deţinătorul cardului contestă, în mod legitim, o tranzacţie efectuată pe contul său şi banca acceptantă confirmă emitentului că tranzacţia respectivă a avut loc ca urmare a unei fraude la comerciantul acceptant, prin duplicarea chitanţei aferente unei tranzacţii, autorizată sau neautorizată, şi transmise acestuia pentru plată - tip 7.
   Art. 38. - Emitentul şi banca acceptantă vor identifica activitatea neobişnuită a deţinătorului şi, respectiv, a comerciantului acceptant, care, prin desfăşurarea şi consecinţele ei, depăşeşte limitele prestabilite, fie din punct de vedere al acumulării, fie din punct de vedere al apariţiei unui exces de tranzacţii pe credit ale comerciantului acceptant, fie din punct de vedere al apariţiei unui ritm accelerat de creştere a depozitelor bancare ale deţinătorilor de carduri, fie din orice alte motive pe care consideră oportun să le urmărească pentru evitarea riscurilor de neplată, comunicând comerciantului acceptant, deţinătorului, precum şi altor persoane şi autorităţi relevante informaţia şi orice document pe care aceştia l-ar putea folosi în fundamentarea deciziilor adoptate pentru prevenirea şi limitarea riscurilor de neplată.
   Art. 39. - Emitentul are obligaţia ca la autorizarea de către Banca Naţională a României a cardului ce urmează să se emită, inclusiv în cazul în care cardul este emis sub marca altui proprietar, să facă dovada că dispune de capacitate suficientă să poată colecta, prelucra, gestiona, stoca şi arhiva informaţii relevante, de care ia cunoştinţă în cursul unei plăţi propuse prin card, informaţii care să îi permită identificarea, evaluarea, limitarea şi împărţirea la timp a riscurilor care ar putea împiedica finalitatea decontării.
   Emitentul şi banca acceptantă vor face dovada că la autorizarea plăţii cu card deţin proceduri de stabilire şi de administrare a riscurilor de neplată, prin etalonarea nivelurilor acestora şi încadrarea corespunzătoare a deţinătorilor şi comercianţilor acceptanţi în nivelurile de risc stabilite, în vederea fundamentării unui comportament adecvat în cadrul structurilor lor interne având competenţe de refuz la plată, de impunere de restricţii şi interdicţii, astfel încât acestea să evite discriminări nejustificate în cadrul clientelei şi producerea riscurilor de neplată.
   Încadrarea de către emitent şi banca acceptantă a deţinătorilor şi, respectiv, a comercianţilor acceptanţi într-un nivel de risc poate dura maximum 90 de zile din momentul în care emitentul sau banca acceptantă a constatat că la punctele unde s-au solicitat autorizări de plăţi cu card s-au modificat condiţiile şi/sau cauzele care au încadrat comerciantul acceptant sau, după caz, deţinătorii în nivelul de risc respectiv.
   Emitentul şi banca acceptantă vor dispune de structuri adecvate pentru analizarea şi autorizarea tranzacţiilor cu carduri. Aceste structuri vor putea fundamenta şi emite refuzuri la plată, ca urmare a desfăşurării unei activităţi suspecte sau frauduloase. Refuzul la plată va fi primit de banca acceptantă şi va fi adus la cunoştinţă comerciantului acceptant în timp util, conform prevederilor contractuale.
   Emitentul şi banca acceptantă îşi vor organiza procesul de autorizare astfel încât activităţile frauduloase care apar la un comerciant acceptant, desemnat ca având un nivel de risc ridicat, în decursul unei perioade de monitorizare de 90 de zile, să poată fi refuzate la plată din iniţiativa unui terţ, care să angajeze răspunderea emitentului faţă de comerciantul acceptant.
   Emitentul va face dovada Băncii Naţionale a României că obţine, prelucrează, stochează şi arhivează informaţiile şi datele obţinute pe parcursul desfăşurării tranzacţiilor cu carduri, în interesul legalităţii, calităţii, operativităţii şi acurateţei, în vederea realizării finalităţii decontării. Emitentul va face dovada că aceste informaţii nu sunt utilizate, schimbate, transmise sau vândute decât în conformitate cu contractul încheiat între emitent şi deţinător sau comerciantul acceptant, pentru raportările către Banca Naţională a României şi către Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor sau în alte scopuri, conform legislaţiei în vigoare.
   Emitentul şi banca acceptantă îşi vor organiza activitatea de evidenţă a informaţiilor şi datelor obţinute privind tranzacţiile efectuate prin intermediul cardurilor, astfel încât să permită oricând realizarea unor situaţii şi raportări solicitate de autorităţile competente în domeniu.
   Emitenţii sunt obligaţi să efectueze trimestrial raportări referitoare la tranzacţiile cu instrumente de plată electronică către Banca Naţională a României, în conformitate cu dispoziţiile cuprinse în anexele la prezentul regulament, precum şi la cererea Băncii Naţionale a României, conform solicitărilor acesteia.
   Banca acceptantă îşi va organiza activitatea astfel încât să poată urmări activităţile comerciantului acceptant şi ale procesorului în organizarea circuitului documentelor, evidenţelor şi notificărilor, pentru a stopa cererile excesive de chitanţe/recipise care într-o perioadă dată sunt mai mari decât o medie stabilită anterior pe baza informaţiilor primite de la comerciantul acceptant şi de la deţinător, eventual preluate din cererile de reconstituire a chitanţelor/recipiselor pe care aceştia le declară pierdute, furate sau distruse.

   CAPITOLUL IV
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 40. - Pentru nerespectarea prevederilor prezentului regulament Banca Naţională a României poate aplica sancţiunile prevăzute la art. 60 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, şi la art. 69 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
   Art. 41. - În scopul aplicării prevederilor prezentului regulament Banca Naţională a României - Direcţia reglementare şi autorizare monitorizează conformitatea prevederilor din contractele încheiate între emitenţi şi deţinători şi, respectiv, între băncile acceptante şi comercianţi cu dispoziţiile prezentului regulament şi ale reglementărilor aplicabile în materie.
   Art. 42. - Prevederile art. 26 intră în vigoare în termen de un an de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
   Art. 43. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament băncile care au pus în circulaţie instrumente de plată electronică neautorizate de Banca Naţională a României vor înainta Băncii Naţionale a României documentaţia necesară în vederea autorizării.
   Art. 44. - În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament emitenţii şi băncile acceptante vor elabora norme interne, în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament, aferente activităţii cu instrumente de plată electronică.
   Art. 45. - Anexele nr. 1, 2, 3a) şi 3b)nr. 6/1995 privind principiile şi organizarea plăţilor cu card de către societăţile bancare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 5 decembrie 1995, completat prin Circulara Băncii Naţionale a României nr. 19/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 13 august 1996, precum şi orice alte dispoziţii contrare.
   ___________
   *)Anexele sunt reproduse în facsimil.

   PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
AL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISĂRESCU

   Bucureşti, 13 iunie 2002.
   Nr. 4.

   ANEXA  Nr. 1
la regulament

   Informaţii specifice operaţiunilor cu carduri,
aferente trimestrului _____ anul ______
   
───┬──────────┬───────────────────────────────────────────────────────┬───────────────────────┐
^ │ │ Active │ │
│ │ Număr ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ carduri │ Pierdute/Furate │ │
│ │ emise ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Alte situaţii │ │
│ │ ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ TOTAL│ │
│ ├──────────┼───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│S1│ │ Conturi salariaţi │ │
│ │ Număr ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │conturi de│ Conturi persoane fizice │ │
│ │ carduri ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Conturi persoane juridice │ │
│ │ ├───────────────────────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
v │ │ TOTAL│ │
───┼──────────┼─────────────────┬────────────────┬────────────────────┼───────────────────────┤
^ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Retrageri numerar│ ATM │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Transferuri │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ POS ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Plăţi facturi │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Taxe │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │Manual/Imprinter├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Obligaţii fiscale│ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│S2│ Valoare │ │ │ Total│ │
│ │tranzacţii│ ├────────────────┴────────────────────┼───────────────────────┤
│ │(MIL. LEI)│ │ TOTAL│ │
│ │ ├─────────────────┼────────────────┬────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │Internet/Telefon│ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ POS ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ Cumpărături ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │Manual/Imprinter├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┴────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ TOTAL│ │
│ │ ├─────────────────┴─────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
v │ │ Valoare totală tranzacţii │ │
───┼──────────┼─────────────────┬────────────────┬────────────────────┼───────────────────────┤
^ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Retrageri numerar│ ATM │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Transferuri │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ POS ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Plăţi facturi │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ Taxe │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │Manual/Imprinter├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │Obligaţii fiscale│ │Us-on-internaţionale│ │
│S3│ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ Număr │ │ │ Total│ │
│ │tranzacţii│ ├────────────────┴────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ TOTAL│ │
│ │ ├─────────────────┼────────────────┬────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │Internet/Telefon│ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │ POS ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ Cumpărături ├────────────────┼────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-us │ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Us-on-naţionale │ │
│ │ │ │Manual/Imprinter├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │Us-on-internaţionale│ │
│ │ │ │ ├────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ │ Total│ │
│ │ │ ├────────────────┴────────────────────┼───────────────────────┤
│ │ │ │ TOTAL│ │
│ │ ├─────────────────┴─────────────────────────────────────┼───────────────────────┤
v │ │ Număr total tranzacţii │ │
───┴──────────┴───────────────────────────────────────────────────────┴───────────────────────┘

   *)Tranzacţii us-on-us: tranzacţii efectuate cu cardurile proprii la ATM-urile, POS-urile şi Imprinterele proprii
   *)Tranzacţii us-on-naţionale: tranzacţii efectuate pe teritoriul României cu cardurile proprii la ATM-urile, POS-urile şi Imprinterele aparţinând altor bănci
   *)Tranzacţii us-on-internaţionale: tranzacţii efectuate cu cardurile proprii la ATM-urile, POS-urile şi Imprinterele din străinătate
   *)Informaţiile aferente secţiunilor S2 şi S3 vor fi raportate distinct pentru cardurile denominate în valută
   *)raportările se efectuează trimestrial cumulat de la începutul anului

   ANEXA  Nr. 2
la regulament
   
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Informaţii specifice operaţiunilor cu carduri aferente trimestrului _____ anul _____ │
├─────────────────────────────────────────────┬───────────────────────────────────────────────┤
│ │ TIP CARD/DENUMIRE CARD │
│ COMISIOANE ├───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬───────┤
│ │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │
├───────────┬──────────┬───────────────┬──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │Carduri proprii│ ATM │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ ├──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │Terminale │ │Ghişeu│ │ │ │ │ │ │
│ │ proprii ├───────────────┼──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Retrageri │ │ Carduri emise │ ATM │ │ │ │ │ │ │
│ numerar │ │ de alte bănci ├──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ (%) │ │ │Ghişeu│ │ │ │ │ │ │
│ ├──────────┴───────────────┼──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ Terminale aparţinând │ ATM │ │ │ │ │ │ │
│ │ altor bănci ├──────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │Ghişeu│ │ │ │ │ │ │
├───────────┼──────────┬───────────────┴──────┼───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┤
│ │ │ electronic │ │
│ │Comerciant│ (POS) │ │
│ │acceptant ├──────────────────────┼───────────────────────────────────────────────┤
│ │ │ manual │ │
│ Cumpărări │ │ (imprinter) │ │
│ (%) ├──────────┼──────────────────────┼───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬───────┤
│ │ │ electronic │ │ │ │ │ │ │
│ │Deţinător │ (POS) │ │ │ │ │ │ │
│ │ ├──────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ │ │ manual │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ (imprinter) │ │ │ │ │ │ │
├───────────┴──────────┴──────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Interogare sold │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Tranzacţii neautorizate sau refuzate │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Alimentare cont card │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Lichidare cont card │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┤
│ TAXE │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┬───────┬───────┬───────┬───────┬───────┤
│ Eliberare card │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Reînoire card │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ înlocuire card (pierdute, furate, distruse) │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Administrare cont card │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Transmitere prin poştă a extrasului de cont │ │ │ │ │ │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┼───────┤
│ Utilizare anuală a cardului │ │ │ │ │ │ │
└─────────────────────────────────────────────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┴───────┘
┌─────────────────────────────────────────────┬───────┐
│ NUMĂR ATM-URI │ │
├─────────────────────────────────────────────┼───────┤
│ NUMĂR POS-URI │ │
└─────────────────────────────────────────────┴───────┘

   ANEXA  Nr. 3a)
la regulament
   
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Informaţii specifice operaţiunilor cu carduri │
│ aferente trimestrului ___ anul ____ │
├──────────────────────────────────────────────┬─────────────┬─────────────────┤
│ Tipul fraudei înregistrate în derularea │ Număr │ Valoare │
│ operaţiunilor cu carduri │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 0 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 1 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 2 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 3 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 4 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 5 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 6 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 7 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 8 │ │ │
├──────────────────────────────────────────────┼─────────────┼─────────────────┤
│TIP 9 │ │ │
└──────────────────────────────────────────────┴─────────────┴─────────────────┘

   ANEXA  Nr. 3b)
la regulament
   
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Informaţii specifice operaţiunilor efectuate prin intermediul │
│ instrumentelor de plată cu acces la distanţă de tipul Internet-banking, │
│ home-banking etc, aferente trimestrului ____ anul _____ │
├─────────────────────────────────┬───────────┬──────────────┬─────────────────┤
│ Denumirea instrumentului de │ Număr │ Numărul │Valoarea plăţilor│
│ plată cu acces la distanţă │deţinători/│ ordinelor de │ ordonate │
│ │utilizatori│plată iniţiate│ │
├─────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┼─────────────────┤
│ │ │ │ │
├─────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┼─────────────────┤
│ │ │ │ │
├─────────────────────────────────┼───────────┼──────────────┼─────────────────┤
│ │ │ │ │
└─────────────────────────────────┴───────────┴──────────────┴─────────────────┘