Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Ordin nr. 7 din 5.aug.2011
Monitorul Oficial, Partea I 585 18.aug.2011
Intrare în vigoare la 18.aug.2011
privind modificarea şi completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 8/2008 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar

Având în vedere prevederile art. 153 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 54 din Legea nr. 93/2009 privind instituţiile financiare nebancare, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 34 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 36 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 37 din Legea nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedă electronică,
    în temeiul prevederilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, ale art. 4 alin. (3) lit. a) din Legea contabilităţii nr. 82/1991, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 420 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 36 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 48 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 40 din Legea nr. 127/2011,

    Banca Naţională a României emite următorul ordin:

   Art. I. - Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 8/2008 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 620 din 25 august 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. Titlul se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "ORDIN
pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României"
   2. La articolul 1, alineatele (1), (2) şi (4) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
    "Art. 1. - (1) Se aprobă Sistemul de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României.
    (2) Sistemul de raportare contabilă semestrială, aprobat prin prezentul ordin, se aplică băncilor, persoane juridice române, sucursalelor din România ale instituţiilor de credit străine, organizaţiilor cooperatiste de credit, băncilor de economisire şi creditare în domeniul locativ, băncilor de credit ipotecar, înscrise în Registrul instituţiilor de credit potrivit prevederilor art. 417 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, denumite în continuare instituţii de credit.
    ...............................................................................................
    (4) În cuprinsul prezentului ordin, referirile la instituţiile de credit se vor citi şi ca referiri la instituţiile financiare nebancare, instituţiile de plată, instituţii emitente de monedă electronică sau la Fond, dacă din context nu rezultă contrariul."
   3. La articolul 1, după alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
    "(31) Sistemul de raportare contabilă semestrială prevăzut la alin. (1) se aplică şi instituţiilor de plată care acordă, potrivit prevederilor art. 22 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 113/2009 privind serviciile de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 197/2010, cu modificările şi completările ulterioare, credite legate de serviciile de plată şi a căror activitate este limitată la prestarea de servicii de plată, denumite în continuare instituţii de plată, precum şi instituţiilor emitente de monedă electronică ce acordă, conform prevederilor art. 22 din Legea nr. 127/2011 privind activitatea de emitere de monedă electronică, credite legate de serviciile de plată, a căror activitate este limitată la emiterea de monedă electronică şi prestarea de servicii de plată, denumite în continuare instituţii emitente de monedă electronică."
   4. Titlul anexei se modifică şi va avea următorul cuprins:
    "SISTEMUL
de raportare contabilă semestrială aplicabil entităţilor ce intră în sfera de reglementare contabilă a Băncii Naţionale a României"
   Art. II. - Sistemul de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare şi a Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, prevăzut în anexa la Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 8/2008, se modifică şi se completează potrivit prevederilor cuprinse în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
   Art. III. - Prezentul ordin se aplică începând cu raportarea contabilă de la 30 iunie 2011, al cărei termen de depunere este până la data de 31 august 2011.
   Art. IV. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

   
Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu
    Bucureşti, 5 august 2011.
    Nr. 7.

   ANEXĂ

   I. Titlul capitolului II se modifică şi va avea următorul cuprins:
   
  "CAPITOLUL II Modelele formularelor de raportare contabilă semestrială a instituţiilor de credit, instituţiilor financiare nebancare,
instituţiilor de plată şi instituţiilor emitente de monedă electronică"

   II. Modelul formularului de raportare semestrială cod 30 - DATE INFORMATIVE, prevăzut la capitolele II şi III, se
modifică şi se înlocuieşte cu următorul model:
    "DATE INFORMATIVE

   
30
- lei -
I. DATE PRIVIND REZULTATUL ÎNREGISTRAT Cod poziţie Număr unităţi Sume
A B 1 2
Unităţi care au înregistrat profit 101
Unităţi care au înregistrat pierdere 102
II. DATE PRIVIND PLĂŢILE RESTANTE Cod poziţie Total col. 2 + 3 din care:
Pentru activitatea curentă Pentru activitatea de investiţii
A B 1 2 3
PLĂŢI RESTANTE -
TOTAL (poz. 202+206+212 la 216+221+222+227), din care:
201
Furnizori restanţi - TOTAL (poz. 203 la 205), din care: 202
- peste 30 de zile 203
- peste 90 de zile 204
- peste 1 an 205
Obligaţii restante faţă de bugetul asigurărilor sociale - TOTAL (poz. 207 la 211), din care: 206
- contribuţii pentru asigurări sociale de stat datorate de angajatori, salariaţi şi alte persoane asimilate 207
- contribuţii pentru fondul asigurărilor sociale de sănătate 208
- contribuţia pentru pensia suplimentară 209
- contribuţii pentru bugetul asigurărilor pentru şomaj 210
- alte datorii sociale 211
Obligaţii restante faţă de bugetele fondurilor speciale şi alte fonduri 212
Obligaţii restante faţă de alţi creditori 213
Impozite şi taxe neplătite la termenul stabilit la bugetul de stat 214
Impozite şi taxe neplătite la termenul stabilit la bugetele locale 215
Împrumuturi primite nerambursate la scadenţă
TOTAL (poz. 217 la 220), din care:
216
- restante până la 30 de zile 217
- restante după 30 de zile 218
- restante după 90 de zile 219
- restante după 1 an 220
Dobânzi neplătite aferente împrumuturilor primite 221
Depozite băneşti primite nerambursate la scadenţă - TOTAL (poz. 223 la 226), din care: 222*)
- restante până la 30 de zile 223*)
- restante după 30 de zile 224*)
- restante după 90 de zile 225*)
- restante după 1 an 226*)
Dobânzi neplătite aferente depozitelor băneşti primite 227*)
   
III. NUMĂR MEDIU DE SALARIAŢI Cod poziţie 30 iunie an precedent 30 iunie an curent
A B 1 2
Număr mediu de salariaţi 301
   
IV. PLĂŢI DE DOBÂNZI, DIVIDENDE ŞI REDEVENŢE Cod poziţie Sume
- lei -
Venituri brute din dobânzi plătite de persoanele juridice române către persoanele fizice nerezidente, din care: 401
- impozitul datorat la bugetul de stat 402
Venituri brute din dobânzi plătite de persoanele juridice române către persoanele fizice nerezidente din statele membre ale Uniunii Europene, din care: 403
- impozitul datorat la bugetul de stat 404
Venituri brute din dobânzi plătite de persoanele juridice române către persoane juridice afiliate**) nerezidente, din care: 405
- impozitul datorat la bugetul de stat 406
Venituri brute din dobânzi plătite de persoanele juridice române către persoane juridice afiliate**) nerezidente din statele membre ale Uniunii Europene, din care: 407
- impozitul datorat la bugetul de stat 408
Venituri brute din dividende plătite de persoanele juridice române către persoane nerezidente, din care: 409
- impozitul datorat la bugetul de stat 410
Venituri brute din dividende plătite de persoanele juridice române către persoane juridice afiliate**) nerezidente, din care: 411
- impozitul datorat la bugetul de stat 412
Venituri din redevenţe plătite de persoanele juridice române către persoane juridice afiliate**) nerezidente din statele membre ale Uniunii Europene, din care: 413
- impozitul datorat la bugetul de stat 414
   
V. TICHETE DE MASĂ Cod poziţie Sume
- lei -
Contravaloarea tichetelor de masă acordate salariaţilor 501
   
VI. CHELTUIELI DE INOVARE ***) Cod poziţie Sume
- lei -
30 iunie an precedent 30 iunie an curent
A B 1 2
Cheltuieli de inovare - total (rd. 602 la 604), din care: 601
- cheltuieli de inovare finalizate în cursul perioadei 602
- cheltuieli de inovare în curs de finalizare în cursul perioadei 603
- cheltuieli de inovare abandonate în cursul perioadei 604
   
VII. CHELTUIELI EFECTUATE PENTRU ACTIVITATEA DE CERCETARE-DEZVOLTARE ****) Cod poziţie Sume
- lei -
30 iunie an precedent 30 iunie an curent
A B 1 2
Cheltuieli de cercetare-dezvoltare, din care: 701
- din fonduri publice 702
- din fonduri private 703
   
VIII. INFORMAŢII PRIVIND CHELTUIELILE CU COLABORATORII Cod poziţie Sume
- lei -
30 iunie an precedent 30 iunie an curent
A B 1 2
Cheltuieli cu colaboratorii 801

    *) Se completează doar de către instituţiile de credit.
    **) Pentru statutul de «persoane juridice afiliate» se vor avea în vedere prevederile art. 7 pct. 21 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.
    ***) Cheltuielile de inovare se determină potrivit Regulamentului (CE) nr. 1.450/2004 al Comisiei din 13 august 2004 de punere în aplicare a Deciziei nr. 1.608/2003/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind producţia şi dezvoltarea statisticilor comunitare privind inovarea, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene seria L267 din 14 august 2004.
    ****) Se va completa cu cheltuielile efectuate pentru activitatea de cercetare-dezvoltare, respectiv cercetarea fundamentală, cercetarea aplicativă, dezvoltarea tehnologică şi inovarea, stabilite potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ştiinţifică şi dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările şi completările ulterioare.

   
Administrator,
...........................
(numele şi prenumele,
semnătura)
Întocmit
............................
(numele şi prenumele,
calitatea, semnătura)
Ştampila unităţii Nr. de înregistrare
în organismul profesional
..........................

    Raportările contabile semestriale sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând şi numele în clar al acestora.
    Calitatea persoanei care a întocmit raportările contabile se completează astfel:
    - directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii;
    - persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România."

   III. Modelul formularului cod 10 - Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii, pentru Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, prevăzut la capitolul III, se modifică şi se înlocuieşte cu următorul model:
   
Judeţul _________________________________________|_|_|
Denumirea instituţiei: _________________________________
Adresă: localitatea: _______________________, sectorul ___
str. _______________________________________ nr. _____
Telefon ____________________ Fax ____________________
Numărul din registrul comerţului _________________________
Forma de proprietate ___________________________|_|_|
Activitatea (se va înscrie activitatea
preponderentă) __________________________________
Cod clasă CAEN _____________________________|_|_|_|
Codul unic de înregistrare ____________|_|_|_|_|_|_|_|_|_|_|
    SITUAŢIA ACTIVELOR, DATORIILOR ŞI CAPITALURILOR PROPRII
la data de 30 iunie ..........
   
10- lei -
ACTIV Cod poziţie Sold la:
începutul anuluisfârşitul perioadei
AB12
Casa010
Creanţe asupra instituţiilor de credit020
- la vedere023
- alte creanţe026
Creanţe asupra societăţilor financiare sau altor instituţii030
Efecte publice, obligaţiuni şi alte titluri cu venit fix040
- emise de organisme publice043
- emise de alţi emitenţi, din care:046
- obligaţiuni proprii048
Imobilizări necorporale, din care:050
- cheltuieli de constituire055
Imobilizări corporale, din care:060
- terenuri şi construcţii utilizate în scopul desfăşurării activităţilor
proprii
065
Alte active070
Cheltuieli înregistrate în avans şi venituri angajate080
Total activ:090
   
- lei -
DATORII ŞI CAPITALURI PROPRIICod poziţieSold la:
începutul anuluisfârşitul perioadei
AB12
Datorii privind instituţiile de credit300
- Împrumuturi primite303
- la vedere304
- la termen305
- Alte datorii306
- la vedere307
- la termen308
Datorii privind societăţile financiare sau alte instituţii310
- Împrumuturi primite313
- la vedere314
- la termen315
- Alte datorii316
- la vedere317
- la termen318
Datorii constituite prin titluri320
- obligaţiuni323
- alte titluri326
Alte datorii330
Venituri înregistrate în avans şi datorii angajate340
Provizioane350
Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar şi de despăgubire a creditorilor prejudiciaţi360
- Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar361
- Fond de garantare a depozitelor constituit din contribuţiile instituţiilor de credit362
- Fond de garantare a depozitelor constituit din încasările din recuperarea creanţelor363
- Fond de garantare a depozitelor constituit din alte resurse -
donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară
364
- Fond de garantare a depozitelor constituit din veniturile din investirea resurselor financiare disponibile365
- Fond de garantare a depozitelor constituit din alte venituri, stabilite conform legii366
- Fondul de despăgubire a creditorilor prejudiciaţi367
Rezerve370
Rezerve din reevaluare380
Rezultatul reportat
- Profit393
- Pierdere396
Rezultatul exerciţiului financiar
- Profit403
- Pierdere406
Repartizarea profitului410
Total datorii şi capitaluri proprii:420
   
- lei -
ELEMENTE ÎN AFARA BILANŢULUICod poziţieSold la:
începutul anuluisfârşitul perioadei
AB12
Datorii contingente600
Angajamente610
   
Administrator,

.................................................
(numele şi prenumele, semnătura)
Ştampila unităţii
Întocmit

............................
(numele şi prenumele, calitatea, semnătura)
Nr. de înregistrare
în organismul profesional
.......................
    Raportările contabile semestriale sunt semnate de persoanele în drept, cuprinzând şi numele în clar al acestora.
    Calitatea persoanei care a întocmit raportările contabile se completează astfel:
   - directorul economic, contabilul-şef sau altă persoană împuternicită să îndeplinească această funcţie, potrivit legii;
   - persoane fizice sau juridice, autorizate potrivit legii, membre ale Corpului Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România.”
   IV. Corelaţia pentru cod poziţie 360 pentru Situaţia activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii — cod 10 A1 prevăzută la capitolul V se modifică şi se introduce o nouă corelaţie pentru cod poziţie 361, cu următorul cuprins:
    "360 = 361 + 367
    361 = 362 + 363 + 364 + 365 + 366".