Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 5 din 12.mar.2007
Monitorul Oficial, Partea I 191 20.mar.2007
Intrare în vigoare la 20.iun.2007
privind modificarea şi completarea Normelor metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

   Având în vedere prevederile art. 19 şi 72 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006,
   în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,

   Banca Naţională a României emite prezenta normă.

   Art. I. - Normele metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
   1. Preambulul va avea următorul cuprins:
   "Având în vedere prevederile art. 101 alin. (1) şi ale art. 150 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, ale art. 19 şi 72 ale titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006 privind reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006, şi ale pct. 202 din anexa la Ordinul guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificările ulterioare, în temeiul dispoziţiilor art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,
   Banca Naţională a României emite prezentele norme metodologice."
   2. Litera b) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "b) entitate de risc - orice persoană fizică sau entitate, cu sau fără personalitate juridică, care concentrează risc de credit;".
   3. Litera d) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "d) principal - sumele avansate de împrumutători debitorilor sub forma capitalului împrumutat, inclusiv cele care s-ar putea încadra în această categorie în cazul în care devin exigibile obligaţiile împrumutătorilor din angajamentele de finanţare şi din cele de garantare asumate de acestea, precum şi depozitele plasate de instituţiile de credit la alte instituţii de credit;".
   4. Partea introductivă a literei e) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "e) credite - categoriile de credite ce vor fi clasificate de împrumutători potrivit criteriilor prevăzute de Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, cu modificările şi completările ulterioare, sistematizate din punct de vedere al cerinţei privind constituirea de provizioane specifice de risc de credit, al apartenenţei entităţii de risc la sectorul instituţiilor de credit, precum şi al structurării, după caz, în principal şi dobândă, astfel:".
   5. Lista de conturi de la punctul 1.1.1 al literei e) a articolului 1 se completează cu contul:
   "91319 - Alte cauţiuni şi avaluri"
   6. Lista de conturi de la punctul 2.1.1 al literei e) a articolului 1 se completează cu următoarele conturi:
   "20113 - Forfetare
   378 - Venituri de primit (extras pentru diferenţele de curs favorabile pentru creanţele exprimate în lei, a căror decontare se face în funcţie de cursul unei valute)
   4711 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizări necorporale
   4712 - Creanţe din operaţiuni de leasing financiar cu imobilizări corporale"
   7. Lista de conturi de la punctul 2.1.2 al literei e) a articolului 1 se completează cu contul:
   "4717 - Creanţe ataşate"
   8. Lista de conturi de la punctul 2.2.1 al literei e) a articolului 1 se completează cu următoarele conturi:
   "20113 - Forfetare
   2731 - Credite de pe o zi pe alta acordate instituţiilor de credit (extras)
   2732 - Credite la termen acordate instituţiilor de credit (extras)
   2751 - Valori primite în pensiune de pe o zi pe alta de la instituţii de credit
   2752 - Valori primite în pensiune la termen de la instituţii de credit"
   9. Lista de conturi de la punctul 2.2.2 al literei e) a articolului 1 se completează cu următoarele conturi:
   "2737 - Creanţe ataşate
   2757 - Creanţe ataşate"
   10. Partea introductivă a literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "g) garanţii - următoarele categorii de garanţii primite, care, în conformitate cu prevederile prezentelor norme, pot diminua expunerea împrumutătorului faţă de entitatea de risc;".
   11. Litera c) a punctului 1 al literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "c) garanţie necondiţionată - contractul prin care este furnizată protecţia nu conţine nicio clauză asupra căreia cumpărătorul protecţiei (instituţia de credit/instituţia financiară nebancară) nu deţine controlul, clauză care să poată scuti garantul de obligaţia de a plăti în termen de maximum 15 zile calendaristice, în cazul în care obligatul principal nu achită la termen plata scadentă/plăţile scadente."
   12. Punctul 2 al literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "2. garanţii reale - se referă la bunuri corporale sau necorporale primite în garanţie pentru operaţiunile realizate (de exemplu: ipoteca, gajul cu deposedare, inclusiv depozitul colateral, gajul fără deposedare etc.);".
   13. Punctul 3 al literei g) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "3. garanţii intrinseci - se referă la garanţii incluse în caracteristicile operaţiunii înseşi şi care nu fac obiectul înregistrării în posturile din afara bilanţului (de exemplu: valorile primite în pensiune simplă, titlurile primite în pensiune livrată, bunurile ce fac obiectul contractelor de leasing financiar etc.); împrumutătorii vor înregistra garanţiile intrinseci în contul de evidenţă tehnico-operativă 9981 - Alte valori primite."
   14. Partea introductivă a literei h) a articolului 1 va avea următorul cuprins:
   "h) provizioane specifice de risc de credit - provizioanele care sunt constituite de împrumutători în scopul acoperirii unor pierderi potenţiale din credite şi/sau plasamente, sistematizate din punct de vedere al categoriilor de active pe care le rectifică, precum şi al structurării în principal şi dobândă a categoriei de active rectificate, astfel:".
   15. După articolul 2 se introduce un nou articol, articolul 21, cu următorul cuprins:
   "Art. 21. - Prevederile art. 2 se aplică instituţiilor financiare nebancare în mod corespunzător, ţinând cont de criteriile în baza cărora se face clasificarea creditelor acordate de aceste entităţi."
   16. Primul alineat al articolului 3 va avea următorul cuprins:
   "Art. 3. - Garanţiile care vor putea fi luate în considerare de către împrumutători în vederea deducerii din expunerea faţă de entitatea de risc sunt cele din tabelul prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta normă, precum şi alte garanţii reale, în conformitate cu normele interne ale împrumutătorilor."
   17. Alineatul 3 al articolului 3 va avea următorul cuprins:
   "Orice garanţie reală, cu excepţia gajului general, a garanţiilor constituite asupra bunurilor viitoare1) şi a garanţiilor reale prevăzute în anexa nr. 1, va putea fi luată în considerare pentru deducere din expunerea împrumutătorului faţă de entitatea de risc la o valoare ce nu poate depăşi valoarea sa justă. În sensul prezentelor norme, valoarea justă reprezintă suma la care poate fi tranzacţionat un activ, de bunăvoie, între părţi aflate în cunoştinţă de cauză, în cadrul unei tranzacţii în care preţul este determinat obiectiv. În acest scop, împrumutătorii vor putea lua în considerare numai acele garanţii reale pentru care acestea pot determina valoarea justă pe bază de metodologii proprii2) prevăzute în cadrul normelor interne."
   18. După alineatul 4 al articolului 3 se introduce un nou alineat, alineatul 41, cu următorul cuprins:
   "Poliţele de asigurare care au ca obiect garantarea/preluarea riscului de neplată vor fi asimilate scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit şi, în consecinţă, vor putea fi luate în considerare în calitate de diminuator de risc de credit de către instituţiile financiare nebancare, în situaţia în care sunt îndeplinite concomitent următoarele condiţii:
   - au caracteristici similare celor impuse scrisorilor de garanţie emise de instituţiile de credit (care trebuie să fie exprese, irevocabile şi necondiţionate);
   - riscul de credit a fost transferat în afara grupului instituţiei financiare nebancare3) prin intermediul operaţiunilor de asigurare/reasigurare încheiate cu societăţi de asigurare/reasigurare, iar societăţile de asigurare/reasigurare din afara grupului care au preluat riscul respectă cerinţele prevăzute de standardele comunitare în materie (sau de standarde aplicabile societăţilor de asigurare/reasigurare pe care, în urma analizei efectuate, instituţiile financiare nebancare le consideră în mod justificat echivalente standardelor comunitare). În cazul în care riscul de credit a fost parţial transferat, calitatea de diminuator de risc de credit a poliţei de asigurare va putea fi luată în considerare numai pentru partea transferată;
   - normele interne ale instituţiilor financiare nebancare prevăd un coeficient de maximum 0,8 pentru deducerea din expunerea acestora faţă de entitatea de risc, coeficient stabilit în funcţie de calitatea societăţii de asigurare/reasigurare emitente."
   ___________
   1)Garanţiile pe bunuri viitoare nu produc efecte decât din momentul în care debitorul obţine proprietatea asupra bunurilor şi, în consecinţă, nu vor fi luate în considerare ca diminuatoare de risc de credit în cadrul metodologiei de clasificare şi provizionare. Cu titlu de exemplu, pot fi menţionate: garanţii reprezentate de cesionarea despăgubirilor din poliţe de asigurare care au ca obiect acoperirea riscului de credit, a despăgubirilor din poliţe de asigurare de viaţă; garanţii reprezentate de cesionarea încasărilor din creanţe viitoare.
   2)Întrucât valoarea justă este o categorie definită şi reglementată în cadrul Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară (IFRS), la elaborarea metodologiilor pentru determinarea valorii juste a garanţiilor reale primite împrumutătorii vor avea în vedere standardele contabile menţionate.
   3)Se consideră a face parte din grupul instituţiei financiare nebancare, în înţelesul prezentelor norme metodologice, societatea-mamă, filialele societăţii-mamă şi filialele instituţiei financiare nebancare raportoare.

   19. Articolul 4 va avea următorul cuprins:
   "Art. 4. - Împrumutătorii au obligaţia să dispună de metode adecvate de organizare şi conservare a informaţiei, precum şi de proceduri care să permită verificarea respectării obligaţiilor prevăzute la art. 2 şi 3, respectiv verificarea datelor primare, precum şi a modului de prelucrare a acestora, care au stat la baza clasificării creditelor şi a constituirii şi/sau a regularizării provizioanelor specifice de risc de credit, pentru fiecare închidere contabilă."
   20. Articolul 5 va avea următorul cuprins:
   "Art. 5. - Împrumutătorii vor constitui lunar provizioane specifice de risc de credit prin includerea pe cheltuielile lunii pentru care se realizează calculul a sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.2.1 liniuţa a 4-a, în cazul în care acestea există."
   21. Articolul 6 va avea următorul cuprins:
   "Art. 6. - Împrumutătorii vor regulariza lunar nivelul provizioanelor specifice de risc de credit astfel:
   - prin includerea sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.1.1 prima liniuţă pe cheltuielile lunii pentru care se realizează calculul;
   - prin reluarea sumelor determinate potrivit art. 2 lit. i) pct. 3.2.1.1 liniuţa a 2-a pe veniturile lunii pentru care se realizează calculul."
   22. Articolul 7 va avea următorul cuprins:
   "Art. 7. - Împrumutătorii pot include pe cheltuieli provizioane specifice de risc de credit şi pentru alte categorii de active decât cele prevăzute la art. 1 lit. e) şi f), în condiţiile în care dispun de norme interne care respectă următoarele principii:
   - activele se încadrează, în funcţie de criteriul/criteriile avute în vedere, în categorii de clasificare pentru care se stabilesc coeficienţi de provizionare, al căror număr şi, respectiv, nivel depind de modul în care instituţia de credit/instituţia financiară nebancară consideră să reducă impactul realizării riscului de credit asupra situaţiei economico-financiare a instituţiei de credit/instituţiei financiare nebancare. În cadrul categoriilor de clasificare va fi prevăzută categoria «pierdere», al cărei coeficient de provizionare va fi «1» (sau 100%);
   - necesarul de provizioane specifice de risc de credit pentru un element de activ se stabileşte utilizându-se ca bază de calcul expunerea faţă de entitatea de risc, conform principiilor stabilite la art. 2 lit. i) pct. 3.1;
   - garanţiile comune se distribuie proporţional între elementele de activ garantate;
   - constituirea şi/sau regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se realizează utilizându-se moneda de exprimare a activului pe care îl corectează;
   - utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se realizează numai în cazul în care sumele pe care le rectifică se scot în afara bilanţului. În cazul activelor reprezentând categorii de credite sau plasamente, altele decât cele reglementate prin prezentele norme, se procedează la scoaterea în afara bilanţului a sumelor aferente unui credit sau plasament în condiţiile respectării prevederilor art. 16 şi 17 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 5/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
   Fără a se aduce atingere prevederilor alin. 3, normele interne prevăzute la alineatul precedent vor fi aprobate de organele statutare ale împrumutătorilor.
   În cazul organizaţiilor cooperatiste de credit, normele interne menţionate vor fi elaborate de casele centrale ale cooperativelor de credit şi vor fi aprobate de organele statutare ale acestora. În cazul prevederilor ce pot fi aplicate de către toate organizaţiile cooperatiste de credit din cadrul unei reţele, se va dispune aplicarea lor la nivelul întregii reţele (nu numai la nivelul unora dintre organizaţiile cooperatiste de credit)."
   23. După articolul 81 se introduc două noi articole, articolul 82 şi articolul 83, cu următorul cuprins:
   "Art. 82. - Instituţiile financiare nebancare vor raporta trimestrial Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere situaţia clasificării creditelor şi a necesarului de provizioane specifice de risc de credit, prin intermediul formularului prevăzut în anexa nr. 21 la prezentele norme metodologice.
   Formularul de raportare se va completa avându-se în vedere toate operaţiunile, în toate monedele, evaluate în contravaloare lei.
   Formularul va fi transmis Băncii Naţionale a României - Direcţia supraveghere în termen de 20 de zile de la încheierea trimestrului pentru care se întocmeşte raportarea.
   Art. 83. - Instituţiile financiare nebancare înscrise în Registrul general în intervalul 1 ianuarie 2007 - 31 ianuarie 2007 şi care nu şi-au exercitat opţiunea pentru aplicarea prevederilor Ordinului guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 5/2005 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aplicabile instituţiilor de credit, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cele înscrise în Registrul general ulterior datei de 31 ianuarie 2007, în cursul anului 2007, vor asigura reflectarea în contabilitate a operaţiunilor privind clasificarea creditelor, respectiv constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, corespunzător regulilor statuate prin prezentele norme metodologice, cu menţiunea că se vor avea în vedere conturile corespunzătoare prevăzute de Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1.752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, cu modificările şi completările ulterioare."
   24. Articolul 9 va avea următorul cuprins:
   "Art. 9. - Formularele de raportare prevăzute la art. 8 alin. 1 pct. 1 şi 2 şi la art. 82 se întocmesc pe baza datelor înscrise în evidenţa contabilă, prelucrate potrivit prevederilor prezentelor norme metodologice, şi se semnează de către conducătorul împrumutătorului şi de către şeful compartimentului financiar-contabil sau de către persoanele împuternicite în acest scop."
   25. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
   "Art. 10. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a măsurilor prevăzute în cap. VII «Măsuri de supraveghere şi sancţiuni» din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 şi la art. 52 al titlului I din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 266/2006."
   26. După anexa nr. 2 se introduce o nouă anexă, anexa nr. 21, cu următorul conţinut:

   "ANEXA Nr. 21

   SITUAŢIA
clasificării creditelor, precum şi a necesarului de provizioane
specifice de risc de credit la data de [.../.../...]

   Denumirea instituţiei financiare nebancare: ................................
   
┌────┬─────────────────────┬───────────────────┬─────────────────┬──────────┬─────────────────────┐
│ │ │Expuneri neajustate│Expuneri ajustate│ │Provizioane specifice│
│Nr. │ Categoria │ din │ din │Coeficient│ de risc de credit │
│crt.│ de clasificare │ │ │ │ necesare pentru │
│ │ ├─────────┬─────────┼─────────┬───────┤ ├─────────┬───────────┤
│ │ │principal│ dobândă │principal│dobândă│ │principal│ dobândă │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ A │ B │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6*) │ 7**) │
├────┴─────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴───────┴──────────┴─────────┴───────────┤
│- acordate clientelei │
├────┬─────────────────────┬─────────┬─────────┬─────────┬───────┬──────────┬─────────┬───────────┤
│ 1. │Standard │ │ │ │ │ 0 │ │ │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ 2. │În observaţie │ │ │ │ │ 0,05 │ │ │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ 3. │Substandard │ │ │ │ │ 0,2 │ │ │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ 4. │Îndoielnic │ │ │ │ │ 0,5 │ │ │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ 5. │Pierdere │ │ │ │ │ 1 │ │ │
├────┼─────────────────────┼─────────┼─────────┼─────────┼───────┼──────────┼─────────┼───────────┤
│ 6. │Total (rândurile 1-5)│ │ │ │ │ x │ │ │
└────┴─────────────────────┴─────────┴─────────┴─────────┴───────┴──────────┴─────────┴───────────┘

   *) col. 3 x col. 5
   **) col. 4 x col. 5"

   Art. II. -(1) Prezenta normă intră în vigoare în termen de 3 luni de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
   (2) Normele metodologice nr. 12/2002 pentru aplicarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr. 5/2002 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626 din 23 august 2002, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi cu cele aduse prin prezenta normă, vor fi republicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.

   Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 12 martie 2007.
   Nr. 5.