Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 5 din 22.iul.2002
Monitorul Oficial, Partea I 626 23.aug.2002
Intrare în vigoare la 1.ian.2003
privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit

   Având în vedere dispoziţiile art. 26 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 38 alin. 1 şi ale art. 45 lit. f) din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale Planului de conturi pentru societăţile bancare şi ale normelor metodologice de utilizare a acestuia, aprobate prin Ordinul ministrului de stat, ministrul finanţelor, şi al guvernatorului Băncii Naţionale a României nr. 1.418/344/1997, cu modificările şi completările ulterioare,
   în temeiul art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, cu modificările şi completările ulterioare,

   Banca Naţională a României emite prezentul regulament.

   I. DISPOZIŢII GENERALE
   Art. 1. - Prezentul regulament se aplică băncilor persoane juridice române şi reglementează:
   -clasificarea creditelor acordate clientelei din sectorul nebancar;
   -clasificarea creditelor acordate altor bănci şi a plasamentelor constituite la acestea;
   -constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit.
   Art. 2. - Noţiunile credit şi plasament au semnificaţiile prevăzute la art. 1 lit. e), respectiv lit. f), din Normele metodologice ale Băncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament.
   De asemenea, expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
   a) serviciul datoriei - capacitatea debitorului de a-şi onora datoria la scadenţă, exprimată ca număr de zile de întârziere la plată de la data scadenţei;
   b) performanţă financiară - reflectarea potenţialului economic şi a solidităţii financiare ale unei entităţi economice, obţinută în urma analizării unui ansamblu de factori cantitativi (indicatori economico-financiari calculaţi pe baza datelor din situaţiile financiare anuale şi periodice, denumite în continuare situaţii financiare) şi calitativi;
   c) iniţiere de proceduri judiciare - cel puţin una dintre următoarele măsuri luate în scopul recuperării creanţelor:
   1. darea de către instanţă a hotărârii de deschidere a procedurii falimentului;
   2. declanşarea procedurii de executare silită faţă de persoanele fizice sau juridice.
   Se va aplica acelaşi regim şi pentru învestirea cu formulă executorie a contractelor de credit, contractelor de garanţie şi a hotărârilor judecătoreşti definitive ce dispun asupra contractelor de credit, precum şi asupra contractelor de garanţie, dacă este cazul, sau asupra contractelor de plasament.

   II. CLASIFICAREA CREDITELOR ŞI PLASAMENTELOR
   Art. 3. - Creditele şi plasamentele se clasifică în următoarele categorii:
   -standard;
   -în observaţie (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
   -substandard (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
   -îndoielnic (numai pentru creditele acordate clientelei din sectorul nebancar);
   -pierdere.
   Art. 4. - Clasificarea creditelor şi a plasamentelor se face prin aplicarea simultană a următoarelor criterii:
   -serviciul datoriei;
   -performanţa financiară;
   -iniţierea de proceduri judiciare.
   Corespondenţa dintre categoriile de clasificare şi criterii este prevăzută în tabelele nr. 1 şi 2 din anexa care face parte integrantă din prezentul regulament.
   Art. 5. - Categoriile de performanţă financiară vor fi notate de la A la E, în ordinea descrescătoare a calităţii acesteia.
   În cazul clientelei din sectorul bancar, precum şi în cazul persoanelor fizice performanţa financiară va fi considerată în categoria A.
   Evaluarea performanţei financiare a unei entităţi economice din sectorul nebancar va conduce la încadrarea acesteia în una dintre cele cinci categorii de performanţă financiară. Această evaluare se va realiza potrivit normelor interne ale băncilor, aprobate la nivelul consiliului de administraţie al acestora, pe bază de punctaj atribuit unor factori cantitativi şi calitativi. Punctajul se va stabili luând în considerare factorii cantitativi care se vor referi în principal la indicatorii de lichiditate, solvabilitate, risc şi profitabilitate, factorii calitativi urmând a se referi în principal la aspecte legate de modul de administrare a entităţii economice analizate, de calitatea acţionariatului, de garanţiile primite (altele decât cele care sunt acceptate la diminuarea expunerii faţă de debitor) şi de condiţiile de piaţă în care aceasta îşi desfăşoară activitatea.
   Indicatorii prevăzuţi la alin. 3 se calculează pe baza datelor cuprinse în situaţiile financiare ale entităţii economice, întocmite conform reglementărilor emise de Ministerul Finanţelor Publice sau de autorităţi cu competenţe similare din alte ţări, iar categoria de performanţă financiară se determină şi contribuie la stabilirea categoriei de clasificare în luna următoare celei în care banca are acces la raportările respective.
   În cazul în care băncile se găsesc în imposibilitate de a evalua performanţa financiară a unui client din sectorul nebancar, aceasta va fi încadrată direct în categoria E.
   Art. 6. - Frecvenţa cu care se determină categoria de performanţă financiară a unei entităţi economice va coincide cu frecvenţa cu care se întocmesc situaţiile financiare.
   În vederea clasificării creditelor, pe perioada cuprinsă între două întocmiri ale situaţiilor financiare, se menţine ultima categorie de performanţă financiară determinată.
   Prima clasificare a creditelor pentru entităţile economice din sectorul nebancar, efectuată potrivit prezentului regulament, va lua în considerare categoria de performanţă financiară determinată în funcţie de ultimele situaţii financiare.
   Art. 7. - Normele interne ale băncilor, prevăzute la art. 5 alin. 3, trebuie aprobate de Banca Naţională a României - Direcţia supraveghere.
   Art. 8. - Creditele acordate unui debitor şi/sau plasamentele constituite la acesta se încadrează într-o singură categorie de clasificare, pe baza principiului declasării prin contaminare, respectiv prin luarea în considerare a celei mai slabe dintre categoriile individuale de clasificare.

   III. DETERMINAREA NECESARULUI DE PROVIZIOANE SPECIFICE DE RISC DE CREDIT
   Art. 9. - Pentru determinarea necesarului de provizioane specifice de risc de credit, aferent unui credit sau plasament, se vor parcurge următoarele etape:
   1. determinarea bazei de calcul pentru provizioanele specifice de risc de credit, astfel:
   1.1. prin deducerea din expunerea băncii faţă de debitor a garanţiilor acceptate a fi luate în considerare conform Normelor metodologice ale Băncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament, în cazul unui credit clasificat în categoria "standard", "în observaţie", "substandard", "îndoielnic" şi "pierdere", în situaţia în care nu s-au iniţiat proceduri judiciare şi în situaţia în care toate sumele respectivului credit înregistrează un serviciu al datoriei de cel mult 90 de zile;
   1.2. prin luarea în considerare a întregii expuneri, indiferent de garanţii, în cazul unui credit clasificat în categoria "pierdere", în situaţia în care s-au iniţiat proceduri judiciare sau în situaţia în care cel puţin una dintre sumele respectivului credit înregistrează un serviciu al datoriei mai mare de 90 de zile, precum şi în cazul unui plasament, indiferent de categoria de clasificare aferentă acestuia;
   2. aplicarea coeficientului de provizionare asupra bazei de calcul obţinute; corespondenţa dintre categoriile de clasificare şi coeficienţii de provizionare este prevăzută în tabelul nr. 3 din anexă.
   Art. 10. - Tipurile de garanţii ce urmează să fie luate în considerare la determinarea bazei de calcul pentru provizioanele specifice de risc de credit, precum şi modul de ajustare a acestor garanţii sunt prevăzute de Normele metodologice ale Băncii Naţionale a României nr. 12/2002 pentru aplicarea prezentului regulament.

   IV. CONSTITUIREA, REGULARIZAREA ŞI UTILIZAREA PROVIZIOANELOR SPECIFICE DE RISC DE CREDIT
   Art. 11. - Constituirea de provizioane specifice de risc de credit se referă la crearea acestora şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli a sumei reprezentând nivelul necesarului de provizioane specifice de risc de credit.
   Art. 12. - Regularizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referă la modificarea nivelului existent al acestora în vederea restabilirii egalităţii între nivelul existent şi cel al necesarului şi se va realiza prin includerea pe cheltuieli sau prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând diferenţa dintre nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit şi nivelul necesarului.
   Art. 13. - Utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit se referă la anularea provizioanelor specifice de risc de credit, în cazul realizării riscului de credit, şi se va realiza prin reluarea pe venituri a sumei reprezentând nivelul existent în sold al provizioanelor specifice de risc de credit aferente creditelor şi/sau plasamentelor care se scot în afara bilanţului.
   Art. 14. - Băncile vor constitui şi/sau vor regulariza lunar provizioanele specifice de risc de credit aferente creditelor şi plasamentelor evidenţiate în sold la finele lunii respective, prin includerea pe cheltuielile şi/sau prin reluarea pe veniturile lunii pentru care se face raportarea, indiferent de rezultatul financiar al perioadei înregistrat de bancă.
   Art. 15. - Băncile vor constitui, vor regulariza şi vor utiliza provizioanele specifice de risc de credit, utilizând moneda de exprimare a creditelor şi/sau a plasamentelor pe care le corectează.
   Art. 16. - Băncile vor proceda la scoaterea în afara bilanţului a tuturor sumelor aferente unui credit sau unui plasament, în următoarele cazuri:
   1. cel puţin una dintre sumele respective înregistrează un serviciu al datoriei mai mare de 360 de zile;
   2. s-a învestit cu formulă executorie:
   -contractul de credit, precum şi contractele de garanţie, dacă este cazul;
   -hotărârea judecătorească definitivă ce dispune asupra contractului de credit, precum şi asupra contractelor de garanţie, dacă este cazul, sau asupra contractului de plasament;
   3. s-a declanşat procedura de executare silită în cazul persoanelor fizice sau juridice;
   4. instanţa a dat hotărârea de deschidere a procedurii de faliment.
   Art. 17. - Operaţiunile de scoatere în afara bilanţului, efectuate în cursul lunii ca urmare a îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 16, vor fi precedate în fiecare caz de încadrarea sumelor respective în categoria "pierdere" şi de constituirea sau regularizarea, după caz, a provizioanelor specifice de risc de credit.

   V. DISPOZIŢII TRANZITORII ŞI FINALE
   Art. 18. - Nerespectarea prevederilor prezentului regulament atrage aplicarea sancţiunilor şi/sau a măsurilor prevăzute la art. 69 şi, respectiv, la art. 70 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările şi completările ulterioare.
   Art. 19. - Prezentul regulament va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2003.
   Art. 20. - Sumele aferente unui credit sau unui plasament, scoase în afara bilanţului până la data intrării în vigoare a prezentului regulament, ca urmare a hotărârii date de instanţă pentru deschiderea procedurii de reorganizare judiciară împotriva debitorului, rămân evidenţiate în afara bilanţului.
   Art. 21. - Pe data intrării în vigoare a prezentului regulament se abrogă Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 2/2000 privind clasificarea creditelor şi plasamentelor, precum şi constituirea, regularizarea şi utilizarea provizioanelor specifice de risc de credit, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 316 din 7 iulie 2000.

   Preşedintele Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 22 iulie 2002.
   Nr. 5.

   ANEXĂ