Proiectele de reglementări ce urmează a fi adoptate de Banca Naţională a României sunt publicate pe website-ul BNR, înaintea parcurgerii procedurii de aprobare a acestora în cadrul instituţiei, astfel încât persoanele interesate să poată lua cunoştinţă de conţinutul acestora şi să formuleze eventuale propuneri şi observaţii.
Termen limită pentru transmiterea comentariilor |
Reglementări supuse dezbaterii publice |
Contacte |
- |
|
|
|
* |
Regulament pentru modificarea şi completarea Regulamentului Băncii Naţionale a României nr.5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit
Scurtă prezentare
Proiectul de Regulament pentru modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit este elaborat de Banca Națională a României potrivit competențelor acordate în temeiul prevederilor din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare.
Proiectul de Regulament prevede modificarea cadrului prudențial național în domeniul administrării riscurilor aferente activităților din afara portofoliului de tranzacționare ale instituțiilor - IRRBB, pentru evitarea neconcordanțelor sau a dublajelor de reglementare în raport cu prevederile cadrului IRRBB revizuit la nivel european. |
|
* |
Proiect de Ordin privind modificarea Ordinului BNR nr. 2/2014 privind anumite cerințe de raportare aferente Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit
Scurtă prezentare
Proiectul de Ordin privind modificarea Ordinului BNR nr. 2/2014 privind anumite cerințe de raportare aferente Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit a fost elaborat de Banca Națională a României potrivit competențelor acordate în temeiul prevederilor din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată prin Legea nr. 227/2007, cu modificările și completările ulterioare.
Proiectul de Ordin vizează eliminarea prevederilor privind formatele, formularele, frecvențele și termenele de raportare referitoare la riscul de rată a dobânzii pentru activitățile din afara portofoliului de tranzacționare - IRRBB, pentru a evita suprapunerea reglementărilor cu cadrul IRRBB revizuit la nivel european. |
|
* |
Proiect de Ordin privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr.9/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea situaţiilor financiare FINREP la nivel individual, conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile instituţiilor de credit în scopuri de supraveghere prudenţială, și Ordinului Băncii Naţionale a României nr.10/2017 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea raportărilor periodice cuprinzând informaţii statistice de natură financiar - contabilă, aplicabile sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din alte state membre
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Proiectul de ordin are drept principal obiectiv actualizarea cadrului de raportare FINREP la nivel individual, aplicabil instituțiilor de credit, în vederea introducerii obligației de raportare a indicatorilor privind cifra de afaceri, preluării în cadrul normelor metodologice a modificărilor aduse de ABE regulilor de validare și a clarificărilor furnizate de BNR, precum și modificarea cadrului de raportare a informațiilor statistice de natură financiar-contabilă raportate de către sucursalele din România ale instituțiilor de credit din alte state membre, corespunzător modificărilor aduse cadrului de raportare FINREP.
Acest proiect de ordin este prevăzut a se aplica începând cu data de referință pentru raportare 31.12.2024, primul termen de raportare la Banca Națională a României fiind data de 20.01.2025.
- Principalele prevederi ale proiectului de ordin:
- introducerea obligației de raportare a indicatorilor privind cifra de afaceri (atât din perspectivă contabilă, cât și din perspectivă prudențială, respectiv pentru calculul amenzilor aplicate instituțiilor de credit) și indicarea modului
- actualizarea unor corelații în cadrul formularelor sau între formularele de raportare, corespunzător modificărilor aduse de EBA regulilor de validare și urmare solicitărilor de clarificare primite de la bănci și direcțiile de specialitate din BNR;
- actualizarea textului Ordinului BNR nr. 9/2017, astfel încât să rezulte cu claritate faptul că acesta este aplicabil și băncilor de dezvoltare;
- preluarea în cadrul normelor metodologice a răspunsurilor publicate de ABE privind anumite întrebări de implementare în domeniul raportării;
- modificarea cerințelor în cazul raportărilor pentru care este prevăzut un prag de raportare, în sensul că prima obligație de raportare intervine doar ulterior depășirii pragului pentru două date de raportare consecutive;
- actualizarea mapării cu planul de conturi a pozițiilor din cadrul formularelor, având în vedere introducerea unor conturi noi în planul de conturi după data ultimei modificări a cadrului FINREP, în conformitate cu modificările aduse Ordinului BNR nr.27/20101 ;
- corelarea cadrului de raportare a informațiilor statistice de natură financiar-contabilă raportate de către sucursalele din România ale instituțiilor de credit din alte state membre, corespunzător modificărilor aduse cadrului de raportare FINREP.
|
|
* |
Proiect de Ordin privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr.4/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind întocmirea situaţiilor financiare periodice la nivel individual, conforme cu Standardele internaţionale de raportare financiară, aplicabile instituţiilor financiare nebancare în scopuri de monitorizare/supraveghere prudenţială
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Proiectul de ordin are drept principal obiectiv actualizarea cadrului de raportare aplicabil instituțiilor financiare nebancare pentru scopuri de monitorizare/supraveghere prudenţială, în vederea introducerii obligației de raportare a cifrei de afaceri, asigurării furnizării unor informații specifice pentru cazul unei instituții financiare nebancare care are și calitatea de instituție de plată sau instituție emitentă de monedă electronică, modificării normelor metodologice urmare solicitărilor de clarificare primite de la instituțiile financiare nebancare, precum și alte modificări.
Acest proiect de ordin este prevăzut a se aplica începând cu data de referință pentru raportare 31.12.2024, primul termen de raportare la Banca Națională a României fiind data de 30.01.2025.
- Principalele prevederi ale proiectului de ordin:
- introducerea obligației de raportare a cifrei de afaceri din perspectivă contabilă (IFRS) și indicarea modului de calcul raportat la pozițiile din formularul privind contul de profit sau pierdere;
- actualizarea unor formulare de raportare, astfel încât să se asigure furnizarea unor informații specifice pentru cazul unei instituții financiare nebancare care desfășoară și activități privind serviciile de plată și/sau emitere de monedă electronică;
- completarea instrucțiunilor de raportare a indicatorilor din formularul F 50.05 – Indicatori de activitate, în vederea clarificării conținutului unor indicatori;
- modificarea formularului F 50.01 – Active grupate pe categorii de operațiuni, în sensul permiterii raportării de valori pentru o serie de poziții și având în vedere necesitatea respectării unor corelații în cadrul formularului;
- modificarea modalității de raportare a depozitelor la vedere la instituții de credit, respectiv prezentarea acestora (alături de numerar și alte valori), distinct de portofoliile de active financiare.
|
|
* |
Proiect de Ordin privind modificarea și completarea Ordinului Băncii Naţionale a României nr. 27/2010 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară şi modificarea și completarea Ordinului Băncii Naționale a României nr. 6/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene
Scurtă prezentare
Proiectul de ordin are drept obiectiv transpunerea în cadrul reglementărilor contabile aplicabile entităților care intră în aria de reglementare contabilă a băncii centrale a prevederilor Directivei delegate (UE) 2023/2775 a Comisiei din 17 octombrie 2023 de modificare a Directivei 2013/34/UE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește ajustarea criteriilor de mărime pentru microîntreprinderi și întreprinderi sau grupuri mici, mijlocii și mari (denumită în continuare Directiva (UE) 2023/2775), care prevede creșterea pragurilor valorice aferente criteriilor de mărime (respectiv valoarea activului bilanțier și valoarea cifrei de afaceri) privind încadrarea întreprinderilor/grupurilor, în următoarele categorii: microîntreprinderi, întreprinderi/ grupuri mici, mijlocii și mari.
Potrivit proiectului de ordin au fost modificate prevederile referitoare la criteriile de mărime privind încadrarea instituțiilor/grupurilor din cadrul Reglementărilor contabile conforme cu Standardele Internaționale de Raportare Financiară, aprobate prin Ordinul Băncii Naţionale a României nr. 27/2010, republicat, și, respectiv, din cadrul Reglementărilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul Băncii Naționale a României nr. 6/2015, cu modificările și completările ulterioare.
Intrarea în vigoare a prevederilor proiectului de ordin se va face începând cu situațiile financiare aferente exercițiului financiar al anului 2024. |
|
* |
Proiect de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2023 privind cerințe prudențiale pentru băncile de dezvoltare.
Scurtă prezentare
Proiectul de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului BNR nr. 4/2023 privind cerințe prudențiale pentru băncile de dezvoltare este elaborat de Banca Națională a României potrivit competențelor acordate în temeiul prevederilor din Legea nr. 207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii şi funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, proiectul de regulament reprezintă o etapă în elaborarea de către BNR a cadrului de reglementare secundar aplicabil băncilor naționale de dezvoltare exceptate de la regimul CRD/CRR.
Prin proiectul de regulament se reglementează cerințe prudențiale în domenii precum: cadrul de administrare a activității, externalizare și remunerare, cerințe de fonduri proprii aferente riscului de credit, de piață, operațional, de decontare și efectului de levier, cerințe de lichiditate, procesul intern de evaluare a adecvării capitalului şi lichidității la riscuri, cerințe privind amortizoarele de capital, cerințe de raportare și publicare a informațiilor.
De asemenea, potrivit proiectului de Regulament, băncile de dezvoltare care își desfășoară activitatea în România în condițiile prevăzute de Legea nr. 207/2022 fac obiectul înregistrării într-un registru publicat pe website-ul BNR. |
|
* |
Proiectul Ordinului BNR privind aprobarea Normelor metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. /2023 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative.
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
În contextul prevederilor Proiectului Ordonanței de Urgență a Guvernului privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative (denumit în continuare, proiect OUG), publicat pe site-ul Ministerului Economiei, Antreprenoriatului și Turismului, care asigură transpunerea Directivei (UE) 2021/2167 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și de modificare a Directivelor 2008/48/CE și 2014/17/UE, Banca Națională a României are obligația elaborării unui proiect de ordin pentru stabilirea formatului de raportare a informațiilor cu privire la creditele neperformante cesionate de către instituțiile de credit.
În acest sens, a fost elaborat proiectul Ordinului Băncii Naționale a României privind aprobarea Normelor metodologice privind raportarea de către instituțiile de credit a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate conform Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. /2023 privind administratorii de credite și cumpărătorii de credite și pentru modificarea unor acte normative (denumit în continuare, proiect de ordin).
Acest proiect de ordin este prevăzut a se aplica începând cu raportarea întocmită pentru data de referință 30.06.2024. Raportarea va avea o frecvență trimestrială1, termenul de raportare la Banca Națională a României fiind de 6 săptămâni de la sfârșitul trimestrului pentru care se raportează.
- Principalele prevederi ale proiectului de ordin:
Proiectul de ordin se aplică instituțiilor de credit, persoane juridice române și include modelele formularelor de raportare a informațiilor referitoare la cumpărătorii de credite2 și la creditele neperformante cesionate de instituțiile de credit către cumpărătorii de credite3, precum și normele metodologice privind completarea acestora.
Formularele de raportare referitoare la informațiile privind cumpărătorii de credite neperformante includ detalii referitoare la cumpărătorii de credite (cod LEI, identitate, adresă, rezidență etc.) și referitoare la reprezentanții cumpărătorilor de credite, acolo unde este cazul.
Formularul de raportare a informațiilor referitoare la creditele neperformante cesionate de instituția de credit către cumpărătorii de credite prevede raportarea, pentru fiecare tranzacție, de informații (valoarea totală și valoarea medie a creditelor cesionate, numărul creditelor cesionate, valoarea discountului aferent cesiunii, tipul și valoarea garanțiilor etc.), atât la nivel de total credite cesionate, cât și la nivel de portofoliu de credite grupate în funcție de calitatea debitorului (persoană fizică/ persoană juridică) și de moneda de acordare a creditului (lei/ EUR/ alte valute).
|
|
|
Notă: Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a nu răspunde punctual observaţiilor şi comentariilor primite
* Proiecte legislative în curs de definitivare