Proiectele de reglementări ce urmează a fi adoptate de Banca Naţională a României sunt publicate pe website-ul BNR, înaintea parcurgerii procedurii de aprobare a acestora în cadrul instituţiei, astfel încât persoanele interesate să poată lua cunoştinţă de conţinutul acestora şi să formuleze eventuale propuneri şi observaţii.
Termen limită pentru transmiterea comentariilor |
Reglementări supuse dezbaterii publice |
Contacte |
- |
|
|
|
* |
Proiect de Regulament privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi
Scurtă prezentare
Proiectul de Regulament privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Incidentelor de Plăţi vizează următoarele modificări:
- Includerea în textul regulamentului a enumerării incidentelor de plăți minore;
- Modificarea definiției obligatului la plată prin includerea altor entități; reformularea definițiilor pentru persoanele declarante, persoanele cu risc, utilizatori, Fişierul naţional al persoanelor cu risc;
- Definirea utilizatorului generic pentru consultarea bazei de date CIP; instituirea obligației persoanelor declarante de a implementa toate măsurile de securizare a credențialelor contului utilizatorului generic, prin proceduri de control; includerea în regulament a unor prevederi privind obligația utilizatorului de a nu divulga altor persoane detaliile de autentificare la CIP și de păstrare a confidențialității acestor date; inserarea unui nou articol privind difuzarea informaţiilor din baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți către autorităţile publice;
- Includerea în regulament a posibilității suspendării/reactivării înregistrării incidentelor de plăți minore cu cec, precum și a incidentelor de plăți cu cambie și bilet la ordin, în baza unei hotărâri judecătoreşti executorii;
- Transmiterea Notificării CIP pentru incidentele de plăți minore cu cec și incidentele de plăți cu cambie și bilet la ordin;
- Introducerea mențiunii referitoare la faptul că informaţiile privind incidentele de plăţi sunt menţinute în Fişierul naţional de incidente de plăţi și în Fişierul naţional al persoanelor cu risc pe o perioadă de 7 ani de la data înscrierii;
- Modificarea prevederilor privind comisionul perceput de către CIP în sensul perceperii acestuia numai instituţiilor de credit conectate la aplicația CIP;
- Inserarea unei prevederi privind prelucrarea și stocarea de către BNR, în calitate de operator de date cu caracter personal, a datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice, transmise la CIP de către persoanele declarante;
- Restructurarea capitolului “Răspundere şi sancţiuni”, prin înlocuirea Direcției supraveghere cu direcția din cadrul Băncii Naţionale a României care coordonează activitatea CIP.
Modificarea anexelor astfel:
- Anexa nr. 1 Cerere de acces la CIP: modificarea denumirii și formatului “Fişei de acreditare la CIP a persoanelor autorizate să transmită şi să recepţioneze informaţii privind incidentele de plăţi” în “Cerere de acces la CIP”; modificarea numărului de persoane acreditate de la 5 la 10; includerea utilizatorului generic; eliminarea fax-ului, a semnăturii și ștampilei pentru persoanele acreditate; eliminarea administratorului de parole; crearea posibilității de transmitere la BNR a Cererii de acces la CIP în format electronic, cu condiția ca aceasta să poarte semnătura electronică calificată a conducătorului persoanei declarante;
- Anexa nr. 2 Fluxul informaţional al Centralei Incidentelor de Plăţi: includerea altor entități rezidente și nerezidente; eliminarea altor instituţii ale statului cu atribuţii de supraveghere şi control;
- Anexa nr. 3 Cerere de înscriere a refuzului bancar: includerea altor entități rezidente și nerezidente și a codului de identificare fiscală aferent acestora; eliminarea codului de identificare al beneficiarului; reformularea motivului de refuz poprire sau alte măsuri de indisponibilizare instituite pe cont de către o autoritate a statului astfel: poprire sau alte măsuri de indisponibilizare, conform legii; eliminarea semnăturii și ștampilei persoanei desemnate din cadrul instituţiei de credit; inserarea unui nou paragraf privind suspendarea sau reactivarea înregistrării unui incident de plată în baza unei hotărâri judecătoreşti executorii;
- Anexa nr. 4 Somația: eliminarea precizărilor referitoare la modalităţile de aplicare a legilor şi a reglementărilor BNR în vigoare și a semnăturii și ștampilei persoanei desemnate din cadrul instituţiei de credit;
- Anexa nr. 5 Formular de suspendare/reluare a interdicţiei bancare, suspendare/reactivare a înregistrării privind incidentele de plăți: completarea cu suspendarea/reactivarea înregistrării incidentelor de plăți minore cu cec și a incidentelor de plăți cu cambie și bilet la ordin; eliminarea semnăturii și ștampilei persoanei desemnate din cadrul instituţiei de credit; crearea Cererilor de suspendare/reactivare a înregistrării incidentelor de plăți minore cu cec și a incidentelor de plăți cu cambie sau bilet la ordin;
- Anexa nr. 6 Cerere de anulare a incidentului de plată: includerea codului de identificare fiscală pentru obligatul la plată, eliminarea codului de identificare al beneficiarului și a semnăturii și ștampilei persoanei desemnate din cadrul instituţiei de credit;
- Anexa nr. 7 Notificarea CIP privind interdicţia bancară/incidentele de plăți minore cu cec și incidentele de plăți cu cambie sau bilet la ordin: includerea incidentelor de plăți minore cu cec și a incidentelor de plăți cu cambie și bilet la ordin; includerea altor entități rezidente și nerezidente și a codului de identificare fiscală aferent acestora;
- Anexa nr. 8 Notificarea CIP privind suspendarea/reluarea interdicţiei bancare, suspendarea/reactivarea înregistrării privind incidentele de plăți: completarea cu suspendarea/reactivarea înregistrării incidentelor de plăți minore cu cec și a incidentelor de plăți cu cambie și bilet la ordin; includerea altor entități rezidente și nerezidente și a codului de identificare fiscală aferent acestora;
- Anexa nr. 9 Cerere de consultare: includerea altor entități rezidente și nerezidente și a codului de identificare fiscală aferent acestora; eliminarea consultării în numele instituției de credit; modificarea textului “consultare în numele clientului” astfel: “consultare în numele clientului instituției de credit unde acesta are cont curent deschis”; eliminarea semnăturii și ștampilei persoanei desemnate din cadrul instituţiei de credit;
- Anexa nr. 12 Lista informaţiilor înregistrate în baza de date a CIP ce pot fi rectificate: includerea codului de identificare fiscală pentru obligatul la plată pentru incidentele de plăți minore cu cec și incidentele de plăți cu cambie și bilet la ordin; eliminarea codului de identificare al beneficiarului; completare cu interzicerea modificării seriei şi a numărului cecului/cambiei/biletului la ordin pentru incidentele de plăți a căror înregistrare a fost suspendată/reactivată.
|
|
* |
Proiectul de Regulament privind modificarea și completarea Regulamentului nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit și a Regulamentului nr. 12/2020 privind autorizarea instituțiilor de credit și modificările în situația acestora
Scurtă prezentare
- Obiectivul general şi motivele elaborării actului normativ:
Ca urmare a ivirii unor dificultăți de aplicare în practică a unora dintre prevederile cadrului de reglementare secundară aplicabil instituțiilor a rezultat necesitatea elaborării prezentului proiect de regulament ce are ca scop îmbunătățirea cadrului de reglementare în ceea ce privește evaluarea semnificației instituțiilor de credit, evaluarea adecvării membrilor organului de conducere și al persoanelor care dețin-funcții cheie, statuarea numărului minim de membri independenți în funcție de semnificația instituțiilor de credit, aprobarea persoanelor desemnate ca membri ai organelor de conducere la nivelul băncilor cooperatiste afiliate acestora.
- Principalele aspecte avute în vedere la elaborarea proiectului de ordin:
Prin proiectul de regulament se aduc modificări Regulamentului BNR nr. 5/2013 privind cerințe prudențiale pentru instituțiile de credit constând în:
- exceptarea instituţiilor de credit de tip G-SII şi de tip O-SII de la realizarea evaluării semnificației și a transmiterii acesteia către BNR- Direcția Supraveghere;
- modificarea prevederilor aferente cerinței privind experiența practică și profesională pe care trebuie să o dețină membrii organului de conducere și persoanele care dețin funcții-cheie pentru a fi considerată suficientă;
- statuarea în clar a numărului minim de membri independenți ai organului de conducere în funcția sa de supraveghere pentru instituțiile de credit semnificative de tip G-SII sau O-SII, instituțiile de credit semnificative altele decât cele de tip G-SII sau O-SII, precum și pentru instituțiile de credit care nu sunt semnificative;
- statuarea în clar a faptului că, pentru persoanele care dețin funcții-cheie, Anexa nr.8 să poată fi semnată la nivelul organului de conducere în funcţia sa executivă;
- menționarea, în cadrul Anexei nr. 8 referitoare la documentele și informațiile ce trebuie transmise în cazul evaluării, şi a persoanelor care dețin funcții-cheie, având în vedere că și acestea trebuie să completeze anexa respectivă;
Prin proiectul de regulament se aduc modificări Regulamentului BNR nr. 12/2020 privind autorizarea instituțiilor de credit și modificările în situația acestora constând în:
- statuarea în clar a competenței de aprobare în sarcina casei centrale a persoanelor membre ale organului de conducere al cooperativelor de credit în cazul autorizării cooperativelor de credit care se afiliază la o casă centrală deja autorizată, al modificărilor în situația cooperativelor de credit referitoare la persoanele desemnate ca membri ai organelor de conducere, precum și în cazul fuziunii/divizării cooperativelor de credit.
|
|
|
Notă: Banca Naţională a României îşi rezervă dreptul de a nu răspunde punctual observaţiilor şi comentariilor primite
* Proiecte legislative în curs de definitivare