Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 2 , Rep. (1) din 22.ian.1999
Monitorul Oficial, Partea I 887 9.dec.2002
Intrare în vigoare la 9.dec.2002
privind autorizarea băncilor

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Termenii şi expresiile utilizate în prezentele norme au semnificaţia prevăzută la art. 3 din Legea bancară nr. 58/1998nr. 24/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 130 din 31 martie 1999 (aprobată şi modificată prin Legea nr. 246/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 304 din 9 mai 2002);
   -Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 56/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000 (aprobată prin Legea nr. 437/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 404 din 20 iulie 2001);
   -Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 137/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 671 din 24 octombrie 2001 (aprobată şi modificată prin Legea nr. 357/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 446 din 25 iunie 2002);
   -Legea nr. 414/2002 publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 27 iunie 2002.

   CAPITOLUL II
 Autorizarea băncilor

   SECŢIUNEA I
Dispoziţii comune

   Art. 2. - Băncile, persoane juridice române, şi sucursalele băncilor străine pot funcţiona pe teritoriul României numai pe baza autorizaţiei emise de Banca Naţională a României.
   Filialele unor persoane juridice române sau străine, care se constituie ca bănci pe teritoriul României, sunt bănci persoane juridice române şi au regimul juridic al acestora.
   Art. 3. - Procesul de autorizare a băncilor de către Banca Naţională a României cuprinde două etape:
   a) aprobarea constituirii băncii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990 privind societăţile comerciale, republicatănr. 58/1998.
   În obiectul de activitate nu vor fi incluse activităţile pe care, potrivit dispoziţiilor prevăzute la alin. 1, băncile nu le pot efectua în mod direct şi nici activităţile care nu sunt definitorii pentru scopul în care o bancă se constituie şi funcţionează.
   Art. 13. - Organizarea şi conducerea băncii trebuie să corespundă cerinţelor legii şi unei practici bancare prudente şi sănătoase. În acest sens banca va fi organizată astfel încât:
   a) să fie create premisele pentru realizarea obiectivelor propuse;
   b) să fie respectate prevederile legale cu privire la constituirea comitetului de risc, comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite;
   c) toţi conducătorii băncii să fie implicaţi în coordonarea activităţilor curente care presupun asumarea de către bancă a riscurilor specifice.
   În sensul celor prevăzute la lit. c), în componenţa fiecăruia dintre comitetele menţionate la lit. b) se va regăsi cel puţin un conducător, altul decât cel desemnat să coordoneze structurile organizatorice implicate în activităţile care fac obiectul analizei şi deciziilor care se iau în aceste comitete.
   Art. 14. - Nu pot deţine calitatea de fondator, acţionar, conducător, administrator ori cenzor, persoanele nominalizate în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 159/2001nr. 466/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 523 din 18 iulie 2002.

   Art. 15. - Interdicţia prevăzută la art. 14 alin. 1 se aplică şi în cazul persoanelor care au fost condamnate pentru infracţiuni de corupţie, spălare de bani, infracţiuni contra patrimoniului, abuz, luare sau dare de mită, fals şi uz de fals, deturnare de fonduri, evaziune fiscală ori alte fapte de natură să conducă la concluzia că nu sunt create premisele necesare pentru asigurarea unei gestiuni sănătoase şi prudente a băncii.
   Art. 16. - Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau acţionar semnificativ trebuie să fie în funcţiune de cel puţin 3 ani.
   În cazul constituirii băncii pe calea subscripţiei publice, fondatorii au obligaţia de a participa la capitalul social al băncii, per total, cu cel puţin 30%.
   Art. 17. - Calitatea fondatorilor şi acţionarilor semnificativi trebuie să corespundă cerinţelor prevăzute de lege şi de prezentele norme.
   La evaluarea acestor persoane se va urmări ca, pe lângă îndeplinirea condiţiilor prevăzute de lege, acestea să dispună de o situaţie financiară care să le permită onorarea obligaţiilor lor patrimoniale şi care să asigure premisele pentru susţinerea financiară a băncii în cazul în care situaţia acesteia se deteriorează.
   Sumele destinate participării la capitalul social al băncii trebuie să provină din surse proprii şi să nu reprezinte sume împrumutate ori puse la dispoziţie, indiferent cu ce titlu, de alte persoane fizice sau juridice.
   Persoanele juridice care au calitatea de fondator sau de acţionar semnificativ trebuie să fi înregistrat în ultimii 3 ani de activitate un activ net pozitiv şi să dispună, potrivit ultimei situaţii financiar-contabile - bilanţ contabil sau, după caz, balanţă de verificare -, de un activ net de cel puţin 5 ori mai mare decât nivelul participaţiei subscrise la capitalul social al băncii şi de un nivel al lichidităţilor - numerar şi disponibilităţi în conturi - cel puţin la nivelul participaţiei.
   Persoanele fizice care au calitatea de fondator sau de acţionar semnificativ trebuie să dispună de venituri personale neafectate îndeplinirii altor obligaţii patrimoniale, care să acopere nivelul participaţiei subscrise la capitalul social al băncii şi care să aibă caracter de continuitate.
   Art. 18. - La evaluarea fondatorilor şi acţionarilor semnificativi vor fi luate în considerare informaţii legate de reputaţia şi de activitatea acestor persoane, inclusiv cele rezultând din calitatea de acţionar, conducător sau administrator al unei bănci, deţinută anterior, precum şi orice alte circumstanţe de natură să conducă la concluzia că nu sunt îndeplinite condiţiile prevăzute de lege, pentru cauze cum ar fi:
   a) nu se poate stabili provenienţa fondurilor ce vor fi utilizate pentru obţinerea participaţiei la capitalul social al băncii sau justificarea prezentată nu este suficientă pentru a determina dacă sunt îndeplinite cerinţele prevăzute de lege şi de prezentele norme;
   b) din informaţiile furnizate de persoanele respective nu rezultă în mod clar natura activităţii desfăşurate de acestea şi - în cazul persoanelor juridice - identitatea persoanelor care deţin controlul direct sau indirect asupra acestora, nepermiţând astfel realizarea unei supravegheri eficiente;
   c) informaţiile disponibile referitoare la activitatea, tranzacţiile desfăşurate ori la influenţa de orice natură - politică, economică, familială, personală -, la care sunt supuse persoanele respective, conduc la concluzia că există posibilitatea ca banca să nu îşi desfăşoare activitatea în conformitate cu prevederile legii şi cu cerinţele unei practici bancare prudente şi sănătoase;
   d) persoanele respective sau persoanele din grupul din care fac parte au făcut în ultimii 10 ani obiectul unor anchete sau proceduri administrative ori judiciare care s-au încheiat cu sancţiuni sau interdicţii ori fac în prezent obiectul unor asemenea anchete sau proceduri.
   Art. 19. - Regiile autonome şi societăţile comerciale cu capital de stat, la care statul deţine o participaţie de cel puţin 10%, pot participa la capitalul social al unei bănci, persoană juridică română, numai în cazul îndeplinirii cumulative a următoarelor condiţii:
   -regia autonomă sau societatea comercială să nu fi beneficiat în ultimii 3 ani de subvenţii de la bugetul de stat şi să nu se fi prevăzut pentru anul în curs ca să beneficieze de acestea. În acest scop, se va prezenta o confirmare din partea Ministerului Finanţelor Publice, din care să rezulte că regia autonomă sau societatea comercială îndeplineşte această condiţie;
   -participaţia la capitalul social al băncii să fie de cel mult 2% din acesta;
   -ponderea totală a participaţiilor regiilor autonome şi ale societăţilor comerciale cu capital de stat, la care statul deţine o participaţie de cel puţin 10%, să nu depăşească 10% din capitalul social al băncii respective.
   Art. 20. - Fondurile de investiţii, fondurile cu capital de risc ori alte organisme de plasament colectiv în valori mobiliare, fără personalitate juridică, asociaţiile, fundaţiile, ligile, sindicatele ori alte forme de asociere sindicală şi orice alte forme de asociere similare nu pot participa ca fondator sau acţionar semnificativ la capitalul social al unei bănci.
   Interdicţia prevăzută la alin. 1 se aplică şi în cazul:
   a) persoanelor juridice ori altor entităţi înregistrate în state cu care România nu întreţine relaţii diplomatice sau în jurisdicţii care nu instituie obligativitatea întocmirii situaţiilor contabile, tinerii registrelor comerciale şi/sau permit păstrarea anonimatului în ceea ce priveşte identitatea acţionarilor şi administratorilor;
   b) persoanelor care justifică sursa fondurilor prin venituri obţinute din activităţi desfăşurate în statele sau jurisdicţiile prevăzute la lit. a).
   Art. 21. - Calitatea conducătorilor băncii trebuie să fie adecvată funcţiei pentru care au fost desemnaţi. Aceste persoane trebuie să aibă o bună reputaţie şi să îndeplinească condiţiile prevăzute de lege şi cerinţele specifice cuprinse în prezentele norme.
   Persoanele care probează îndeplinirea condiţiei de studii cu diplome obţinute în străinătate vor prezenta un document eliberat de autorităţile române competente, care să ateste recunoaşterea şi echivalarea actelor de studii respective.
   Pentru îndeplinirea condiţiei privind experienţa profesională în domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de conducător trebuie să fi lucrat cel puţin 7 ani în una sau mai multe dintre entităţile prevăzute în anexa nr. 9 la prezentele norme, din care cel puţin 5 ani să fi exercitat responsabilităţi decurgând din:
   a) ocuparea unui post de conducere (cel puţin şef serviciu sau echivalent) într-o bancă, în Banca Naţională a României, Ministerul Finanţelor Publice, Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, Curtea de Conturi sau în instituţii similare din străinătate, post care prin natura responsabilităţilor implică atribuţii de coordonare şi conducere a unui compartiment a cărui activitate este relevantă pentru instituţia respectivă;
   b) asigurarea conducerii efective a unei societăţi care îşi desfăşoară activitatea pe piaţa de capital, a unei societăţi de leasing financiar sau a unei societăţi de asigurare-reasigurare;
   c) desfăşurarea unei activităţi, cel puţin la nivel de consilier (expert), într-o instituţie financiar-bancară internaţională,într-un domeniu relevant al activităţii acesteia.
   Persoanele aflate în situaţia menţionată la lit. b) trebuie să fi exercitat cel puţin 3 ani una dintre responsabilităţile prevăzute la lit. a) sau c).
   Perioada în care persoana a exercitat concomitent mai multe dintre responsabilităţile menţionate în acest articol se ia în considerare o singură dată.
   Art. 22. - Deosebit de îndeplinirea condiţiilor de calificare şi experienţă profesională prevăzute de lege, evaluarea unei persoane se va face în fiecare caz, luându-se în considerare circumstanţe şi informaţii legate de activitatea, experienţa şi reputaţia persoanei în cauză, inclusiv cele rezultând din calitatea de acţionar, conducător, administrator, cenzor sau auditor independent al unei bănci, deţinută anterior, precum şi orice ale situaţii relevante, cum ar fi:
   a) persoana respectivă s-a aflat în conflict cu vreo autoritate de supraveghere din domeniul financiar-bancar din România sau din străinătate, a fost sancţionată sau i s-a refuzat ori i s-a retras o autorizaţie de către o asemenea autoritate sau s-a aflat în altă situaţie care prin aspectele relevate ar putea avea efecte negative asupra imaginii băncii la care persoana în cauză este propusă în calitate de conducător;
   b) persoana a exercitat fără aprobarea autorităţii competente o funcţie pentru care, potrivit dispoziţiilor legale aplicabile, era prevăzută obligativitatea obţinerii unei astfel de aprobări;
   c) în calitate de conducător sau administrator al unei bănci, persoană juridică română sau sucursală a unei bănci străine, persoana nu şi-a asumat responsabilităţile decurgând din această calitate, deciziile privind administrarea băncii/sucursalei fiind luate de acţionari, sau a participat la adoptarea şi/sau aplicarea unor decizii privind activitatea acesteia, prin care s-a urmărit satisfacerea unor interese individuale sau de grup, în detrimentul intereselor băncii/sucursalei respective;
   d) o bancă a înregistrat o evoluţie necorespunzătoare a indicatorilor de prudenţă sau a făcut obiectul unor măsuri de supraveghere specială, de administrare specială ori al altor măsuri similare instituite de autoritatea de supraveghere, ca urmare a activităţii desfăşurate în perioada în care persoana a avut calitatea de conducător sau de membru în consiliul de administraţie al băncii în cauză;
   e) entităţile în conducerea sau administrarea cărora persoana respectivă a exercitat responsabilităţi ori la care este sau a fost acţionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat s-au aflat în conflict cu vreo autoritate din România sau din străinătate, însărcinată cu supravegherea sistemului financiar-bancar, au fost supuse vreunei sancţiuni dispuse de o asemenea autoritate ori aceasta le-a refuzat sau le-a retras o autorizaţie în domeniul financiar-bancar;
   f) persoana face obiectul unor proceduri penale sau administrative, aflate în curs de desfăşurare, pentru cauze care au relevanţă asupra calităţilor necesare unui conducător de bancă.
   La evaluarea conducătorilor propuşi se va avea în vedere şi dacă fundamentarea obiectivelor propuse, modalităţile de realizare şi rezultatele preconizate prin studiul de fezabilitate prezentat şi însuşit de aceştia au la bază o abordare competentă şi realistă.
   Art. 23. - Nu vor putea fi numite în calitate de conducător al unei bănci persoanele cărora, printr-o dispoziţie legală, o hotărâre judecătorească ori o decizie administrativă, le este interzis să conducă o instituţie financiar-bancară sau care se află în vreuna dintre situaţiile de incompatibilitate prevăzute de legislaţia în vigoare.
   Art. 24. - Persoanele propuse în calitate de administrator, cenzor şi auditor independent trebuie să îndeplinească cerinţele prevăzute de lege şi să nu se afle în vreo situaţie de incompatibilitate prevăzută de legislaţia în vigoare.
   La evaluarea persoanelor propuse în calitate de administrator se vor avea în vedere criteriile prevăzute la art. 22 alin. 1 şi art. 23 pentru conducătorii unei bănci.
   Pentru îndeplinirea condiţiei de experienţă în domeniul financiar-bancar persoanele propuse în calitate de administrator, altele decât conducătorii băncii, trebuie să fi lucrat cel puţin 3 ani în una sau mai multe dintre entităţile prevăzute în anexa nr. 9 la prezentele norme, într-un compartiment a cărui activitate este relevantă pentru specificul entităţii respective sau să fi asigurat conducerea efectivă a unei astfel de entităţi.
   Art. 25. - Formalităţile prevăzute la art. 5, 9, 17, 35 şi 39 din Legea nr. 31/1990, republicată, vor fi îndeplinite numai după obţinerea de la Banca Naţională a României a aprobării de constituire a băncii.
   Art. 26. - În vederea obţinerii aprobării de constituire, solicitanţii trebuie să prezinte Băncii Naţionale a României următoarea documentaţie:
   a) cererea de autorizare (anexa nr. 1);
   b) procură autentică, semnată de toţi membrii fondatori, prin care aceştia desemnează una sau mai multe persoane pentru a-i reprezenta în relaţia cu Banca Naţională a României pe parcursul instrumentării dosarului de autorizare (nume, adresă, telefon, fax);
   c) proiectul actului constitutiv;
   d) repartiţia acţiunilor şi a drepturilor de vot pentru fondatori;
   e) chestionarul (anexa nr. 2) completat şi semnat de fondatori.
   În plus, pentru fondatorii persoane juridice se vor prezenta:
   -extras din registrul comerţului ori din alt registru public din ţara de origine sau orice alt document oficial echivalent, care să ateste cel puţin denumirea, data înmatriculării, persoanele împuternicite legal să reprezinte persoana juridică şi obiectul de activitate;
   -o prezentare a persoanei juridice, sub semnătura împuternicitului legal, din care să rezulte organizarea acesteia, inclusiv reţeaua de unităţi teritoriale, filialele deţinute în ţara de origine şi în străinătate, activitatea desfăşurată, structura acţionariatului, inclusiv identitatea persoanelor care deţin controlul direct sau indirect asupra acesteia;
   -ultimele trei bilanţuri contabile auditate, care să ateste că persoana juridică a desfăşurat activitate în această perioadă, şi cele mai recente situaţii financiar-contabile ale fondatorului şi, după caz, ale societăţii a cărei filială este fondatorul;
   -la solicitarea Băncii Naţionale a României, curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol, pentru membrii consiliului de administraţie şi/sau pentru persoanele care asigură conducerea activităţii curente a fondatorului.
   Pentru fondatorii persoane fizice se vor mai prezenta:
   -curriculum vitae din care să rezulte activitatea desfăşurată în prezent şi în ultimii 10 ani, inclusiv numele angajatorului, natura activităţii desfăşurate, poziţia deţinută şi alte informaţii relevante legate de activitatea acestuia, şi în care să se indice entităţile în care persoana fizică deţine în prezent sau a deţinut în ultimii 10 ani calitatea de membru al consiliului de administraţie sau o poziţie echivalentă;
   -certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
   -declaraţie de venit întocmită în conformitate cu legislaţia din ţara de origine, vizată de autoritatea fiscală sau, după caz, certificată conform legislaţiei din ţara respectivă; în cazul în care legislaţia din ţara de origine nu prevede o astfel de declaraţie, se va prezenta un document oficial care să ateste acest fapt şi se va completa declaraţia prevăzută în anexa nr. 3;
   -în cazul unei participaţii mai mari decât echivalentul în lei a 10.000 euro, ultimul bilanţ al societăţilor la care persoana fizică este asociat/acţionar şi orice alte documente considerate relevante pentru justificarea corespunzătoare a sursei declarate a fondurilor;
   -declaraţie privind natura şi cuantumul datoriilor existente la data depunerii documentaţiei, faţă de alte persoane fizice şi/sau juridice, inclusiv faţă de autorităţi publice centrale şi/sau locale;
   f) studiul de fezabilitate, însuşit de conducătorii propuşi ai băncii, care să descrie obiectivele, politicile şi strategiile băncii şi care să cuprindă:
   -estimări ale bilanţului şi ale contului de profit şi pierderi pentru următorii 3 ani, întocmite potrivit normelor metodologice în materie emise de Banca Naţională a României;
   -descrierea clientelei, a produselor şi serviciilor oferite şi a segmentului de piaţă pe care banca intenţionează să desfăşoare activitatea;
   -sursele de finanţare, structura activelor, strategia de investiţii, inclusiv dezvoltarea reţelei de unităţi teritoriale;
   -descrierea politicilor în domeniul fondurilor proprii, gestiunii riscului de lichiditate, concentrării riscului, operaţiunilor de creditare etc.;
   -proiectul structurii organizatorice şi de conducere a activităţii, care să cuprindă atribuţiile fiecărui compartiment, cu precizarea numărului şi repartiţiei personalului pe funcţii, componenţa comitetului de risc, a comitetului de administrare a activelor şi pasivelor şi a comitetului de credite, repartizarea responsabilităţilor între conducătorii băncii, aceste comitete şi consiliul de administraţie, organizarea şi gestiunea sistemului informaţional, inclusiv sistemele de securitate;
   -descrierea sistemului de control intern, care va cuprinde metodele şi mijloacele de monitorizare şi control al riscurilor specifice, inclusiv politica privind cunoaşterea clientelei şi măsurile de prevenire a spălării banilor prin intermediul băncii;
   g) comunicare privind identitatea conducătorilor băncii, pentru care urmează să se transmită:
   -chestionarul (anexa nr. 4) completat de aceste persoane, din care să rezulte onorabilitatea, calificarea şi experienţa profesională, care să fie compatibile cu funcţia pentru care au fost desemnate;
   -certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizată.
   Pentru persoanele care nu şi-au stabilit reşedinţa în România se va prezenta câte un certificat de cazier judiciar sau documentele echivalente, eliberate de autorităţile competente din ţara de origine şi din ţara în care şi-au stabilit reşedinţa în prezent, dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
   Pentru persoanele care şi-au stabilit reşedinţa în România de mai puţin de 5 ani, certificatul de cazier judiciar, eliberat de autorităţile române, va fi completat cu documentele echivalente eliberate de autorităţile competente din ţara de origine şi din ţara în care şi-au stabilit reşedinţa anterior, dacă aceasta este alta decât ţara de origine.
   Pentru persoanele care şi-au stabilit reşedinţa în România de mai mult de 5 ani, se va prezenta certificatul de cazier judiciar eliberat de autorităţile române:
   -declaraţia din care să rezulte că, pe perioada îndeplinirii funcţiei pentru care au fost numite, vor exercita exclusiv această funcţie şi vor avea reşedinţa în România (localitatea în care banca îşi are sediul), conform anexei nr. 5;
   -declaraţie din partea entităţilor din domeniul financiar-bancar la care persoana respectivă a exercitat responsabilităţi în conducerea sau administrarea acestora ori la care este sau a fost acţionar semnificativ, asociat ori asociat comanditat şi din partea autorităţilor însărcinate cu supravegherea sistemului financiar-bancar din ţara respectivă, din care să rezulte dacă persoana şi entităţile în cauză s-au aflat în vreuna dintre situaţiile prevăzute la art. 22 lit. a), b) şi e);
   h) comunicare privind identitatea administratorilor, alţii decât conducătorii băncii, pentru care se vor transmite:
   -curriculum vitae care va cuprinde cel puţin informaţii legate de studiile absolvite - instituţia de învăţământ, natura cursurilor şi anul absolvirii - şi o prezentare detaliată a activităţii desfăşurate, cu indicarea denumirii, adresei şi profilului activităţii entităţii în cadrul căreia a activat, natura şi durata activităţilor desfăşurate, responsabilităţile exercitate;
   -chestionarul (anexa nr. 4), fără completarea pct. 4 şi5 din acesta;
   -certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol;
   -declaraţia prevăzută la lit. g) ultima liniuţă;
   i) identitatea cenzorilor.
   Pentru cenzorii persoane fizice se vor prezenta:
   -curriculum vitae (se vor preciza, în mod distinct, adresele la care persoana a avut stabilită reşedinţa în ultimii 5 ani);
   -certificatul de cazier judiciar, în original sau în copie legalizată, cu aplicarea corespunzătoare a prevederilor lit. g) din prezentul articol, referitoare la certificatul de cazier judiciar;
   -dovada calităţii de expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare, în condiţiile legii române (copia legalizată de pe carnetul de expert contabil sau contabil autorizat cu studii superioare, copia de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea în Tabloul corpului experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România);
   -declaraţie (anexa nr. 6A).
   Pentru cenzorii persoane juridice se vor prezenta:
   -copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare în registrul comerţului;
   -dovada calităţii de societate de expertiză contabilă, autorizată să desfăşoare această activitate pe teritoriul României (copia de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea în Tabloul corpului experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România);
   -declaraţie (anexa nr. 6B) a societăţii de expertiză contabilă şi (anexa nr. 6A) a persoanei fizice desemnate de aceasta să o reprezinte în calitate de cenzor;
   j) în cazul constituirii unei filiale a unei bănci străine, declaraţia autorităţii de supraveghere bancară din ţara de origine privind viabilitatea băncii străine respective;
   k) denumirea băncii sau denumirea sucursalei băncii străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, la care se va deschide contul de colectare a capitalului social. Contul de capital va fi blocat până la înmatricularea băncii în registrul comerţului;
   l) orice alte informaţii pe care fondatorii le consideră de natură să susţină viabilitatea proiectului prezentat.
   Art. 27. - În cazul constituirii băncii prin subscripţie publică, documentaţia prevăzută la art. 26 lit. h) şi i) din prezentele norme nu va fi prezentată în această etapă.
   Art. 28. - În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare, în termenul prevăzut la art. 5 alin. 1 vor fi prezentate Băncii Naţionale a României documentele care atestă constituirea legală a băncii.
   Vor fi prezentate următoarele documente:
   a) copie legalizată de pe actul constitutiv încheiat în formă autentică sau un exemplar original al acestuia;
   b) scrisoare din partea depozitarului fondurilor destinate să constituie capitalul social, care să confirme suma vărsată de fiecare acţionar într-un cont special deschis pentru colectarea capitalului social, care a fost blocat până în momentul înmatriculării băncii;
   c) dovada deţinerii cu titlu legal a spaţiului aferent sediului social, care se va materializa într-un act de proprietate încheiat în formă autentică, transcris în registrul de transcripţiuni imobiliare de pe lângă judecătoria unde se află imobilul, sau o copie legalizată de pe acesta, într-un contract de închiriere sau subînchiriere, în original sau în copie legalizată, înregistrat la autoritatea fiscală (în cazul contractului de subînchiriere se va prezenta şi consimţământul scris al proprietarului, concretizat într-o declaraţie încheiată în formă autentică, precum şi contractul de închiriere în original sau în copie legalizată, înregistrat la autoritatea fiscală) etc.;
   d) informare cu privire la repartiţia capitalului social;
   e) identitatea auditorului independent; pentru acesta se vor transmite:
   -dovada calităţii de societate de expertiză contabilă, autorizată să desfăşoare această activitate pe teritoriul României (copie de pe Monitorul Oficial al României care atestă înscrierea acesteia în Tabloul corpului experţilor contabili şi contabililor autorizaţi din România);
   -o scurtă prezentare a activităţii societăţii, din care să rezulte experienţa în domeniul financiar-bancar a acesteia;
   -curriculum vitae şi certificatul de cazier judiciar pentru conducătorul (conducătorii) societăţii;
   -chestionar (anexa nr. 7);
   f) copie certificată de pe cererea de înmatriculare şi copie legalizată de pe certificatul eliberat de Oficiul registrului comerţului, din care rezultă înmatricularea băncii;
   g) comunicare privind existenţa reglementărilor proprii referitoare la desfăşurarea activităţii.
   În cazul în care societatea de expertiză contabilă propusă în calitate de auditor independent al băncii a fost aprobată şi îndeplineşte această calitate la o altă bancă, documentaţia prevăzută la lit. e) va fi înlocuită cu o declaraţie sub semnătura conducătorului societăţii, prin care să se confirme că informaţiile cuprinse în documentaţia existentă în evidenţele Băncii Naţionale a României, nu au suferit modificări sau, după caz, să se comunice modificările intervenite.
   Art. 29. - În cazul în care banca s-a constituit pe calea subscripţiei publice, se vor transmite şi documentele prevăzute la art. 26 lit. e) din prezentele norme pentru acţionarii semnificativi, precum şi cele de la lit. h) şi i) ale aceluiaşi articol.

   SECŢIUNEA III
Sucursalele băncilor străine

   Art. 30. - În conformitate cu Legea nr. 58/1998, băncile străine pot înfiinţa sucursale pe teritoriul României, în baza aprobării Băncii Naţionale a României, cu respectarea formalităţilor prevăzute de legislaţia română în vigoare.
   La înfiinţare, sucursalele trebuie să dispună de un capital de dotare la nivelul prevăzut pentru capitalul social minim al băncilor.
   Art. 31. - Prevederile art. 11, 13, 21, 22 şi 23 sunt aplicabile în mod corespunzător şi în cazul sucursalelor băncilor străine.
   Art. 32. - La stabilirea obiectului de activitate al sucursalei unei bănci străine se vor avea în vedere prevederile art. 12 din prezentele norme, precum şi faptul că activităţile ce urmează a fi desfăşurate nu pot excede obiectului de activitate al băncii străine respective.
   Art. 33. - Persoana sau persoanele care, potrivit art. 60 din Legea nr. 58/1998, urmează să verifice şi să semneze bilanţul contabil al sucursalei trebuie să îndeplinească condiţiile prevăzute pentru cenzorii băncii la art. 24 din prezentele norme.
   Art. 34. - În vederea obţinerii aprobării de înfiinţare, banca străină solicitantă trebuie să prezinte Băncii Naţionale a României următoarea documentaţie:
   a) cererea de autorizare (anexa nr. 8);
   b) copie legalizată de pe actul constitutiv încheiat în formă autentică, din care rezultă denumirea, forma juridică, sediul social şi modul de funcţionare a băncii străine;
   c) extras din registrul comerţului din ţara de origine, care atestă înmatricularea băncii şi identitatea reprezentanţilor acesteia;
   d) descrierea băncii străine, care va include:
   -clasificarea sa în ţara de origine, în funcţie de mărimea activelor;
   -descrierea structurii organizatorice;
   -descrierea acţionarilor semnificativi;
   -descrierea activităţii;
   e) ultimele trei rapoarte anuale ale băncii, certificate de auditori independenţi;
   f) descrierea sistemului de reglementare bancară din ţara de origine, care va include:
   -prezentarea autorităţii de supraveghere bancară din ţara de origine;
   -modul în care societatea bancară străină, inclusiv sucursala pe care o va deschide în România, este supravegheată de autoritatea de supraveghere bancară din ţara de origine;
   g) declaraţia autorităţii de supraveghere din ţara de origine privind:
   -acordul său referitor la deschiderea unei sucursale în România de către banca în cauză;
   -viabilitatea societăţii bancare respective;
   h) hotărârea organului statutar al băncii străine, referitoare la deschiderea unei sucursale pe teritoriul României, din care să rezulte cel puţin:
   -adresa sediului sucursalei;
   -operaţiunile pe care sucursala urmează să le desfăşoare pe teritoriul României;
   -suma ce va fi pusă la dispoziţie sucursalei drept capital de dotare, în conformitate cu art. 40 ultimul alineat din Legea nr. 58/1998;
   -identitatea conducătorilor (cel puţin 2), împuterniciţi să angajeze banca legal în România şi competenţele acestora. Pentru aceste persoane se va prezenta documentaţia prevăzută la art. 26 lit. g) din prezentele norme;
   i) studiul de fezabilitate prevăzut la art. 26 lit. f) din prezentele norme;
   j) comunicare privind identitatea persoanei sau persoanelor care, potrivit art. 60 din Legea nr. 58/1998, urmează să verifice şi să semneze bilanţul contabil al sucursalei, pentru care se va prezenta documentaţia prevăzută la art. 26 lit. i) din prezentele norme;
   k) denumirea băncii sau denumirea sucursalei băncii străine autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, la care se deschide contul unde va fi transferată suma reprezentând capitalul de dotare al sucursalei;
   l) orice alte informaţii pe care banca străină le consideră de natură să susţină viabilitatea proiectului prezentat.
   Art. 35. - În vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare, în termenul prevăzut la art. 5 alin. 1 din prezentele norme vor fi prezentate Băncii Naţionale a României documentele care atestă îndeplinirea tuturor formalităţilor pentru înfiinţarea sucursalei.
   Documentaţia ce trebuie prezentată va cuprinde:
   a) scrisoare din partea depozitarului fondurilor destinate să constituie capitalul de dotare al sucursalei, care să confirme depunerea acestuia de către banca străină într-un cont rămas blocat până la înmatricularea sucursalei băncii în registrul comerţului;
   b) dovada care atestă deţinerea cu titlu legal a spaţiului aferent sediului sucursalei. Se va prezenta documentaţia prevăzută la art. 28 lit. c) din prezentele norme;
   c) copie certificată de pe cererea de înmatriculare şi copie legalizată de pe certificatul eliberat de Oficiul registrului comerţului, din care rezultă înmatricularea sucursalei.

   CAPITOLUL III
 Respingerea cererii

   Art. 36. - În scopul funcţionării normale a sistemului bancar şi al asigurării viabilităţii şi stabilităţii acestuia, prin crearea premiselor necesare desfăşurării activităţii fiecărei bănci în conformitate cu regulile unei practici bancare prudente, Banca Naţională a României va putea respinge o cerere de autorizare potrivit art. 14 din Legea bancară nr. 58/1998, cu modificările ulterioare, în oricare etapă a procesului de autorizare, dacă nu sunt întrunite cerinţele legii şi ale prezentelor norme.
   Art. 37. - Neacordarea autorizaţiei de funcţionare atrage în mod automat revocarea aprobării constituirii.
   De asemenea, aprobarea constituirii va fi revocată în cazul nerespectării termenelor prevăzute la art. 5 alin. 1 din prezentele norme pentru depunerea documentaţiei în vederea obţinerii autorizaţiei de funcţionare.
   O nouă cerere de autorizare poate fi adresată Băncii Naţionale a României numai după trecerea unui termen de 6 luni de la comunicarea respingerii cererii de autorizare şi numai dacă au fost remediate deficienţele care au constituit motivele de respingere a proiectului iniţial.
   Art. 38. - Hotărârea de respingere a acordării autorizaţiei de funcţionare a unei bănci va fi comunicată părţilor interesate, împreună cu motivele care au stat la baza acesteia.

   CAPITOLUL IV
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 39. - Direcţia generală autorizare, reglementare şi supraveghere prudenţială a societăţilor bancare din cadrul Băncii Naţionale a României va confirma în termen de 3 zile primirea cererii de autorizare.
   Art. 40. - Persoanele care intenţionează să solicite sau care au solicitat aprobarea constituirii unei bănci vor păstra confidenţialitatea proiectului atâta timp cât Banca Naţională a României nu s-a pronunţat asupra acesteia.
   Art. 41. - În cazul în care documentaţia prezentată este incompletă sau insuficientă, Banca Naţională a României poate solicita orice informaţie şi documente suplimentare.
   Art. 42. - Orice curriculum vitae prezentat Băncii Naţionale a României potrivit prezentelor norme va fi semnat şi datat de către persoana în cauză.
   Art. 43. - Documentaţia va fi prezentată Băncii Naţionale a României în limba română. Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi traducerea legalizată a acestora.
   Documentele emise sau legalizate de o autoritate străină vor fi supralegalizate în condiţiile prevăzute de lege ori vor purta apostila prevăzută de Convenţia cu privire la suprimarea cerinţei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961. În cazul în care se invocă o situaţie de înlăturare a acestor cerinţe, se va prezenta o confirmare în acest sens din partea autorităţilor române sau străine competente, sarcina probei revenind celui ce invocă o asemenea situaţie.
   Art. 44. - Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentele norme.
   Art. 45. - Prezentele norme intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I.
   Începând cu aceeaşi dată se abrogă Normele Băncii Naţionale a României nr. 6/1995 privind autorizarea societăţilor bancare, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 128 din 27 iunie 1995.

   ANEXA  Nr. 1

   BANCA NAŢIONALĂ A ROMÂNIEI

   Domnule Guvernator,
   
   Subsemnatul/subsemnaţii .....................................................
(numele şi prenumele)
împuternicit/împuterniciţi conform procurii/procurilor anexate,
solicit/solicităm autorizarea băncii1)..........................................
În susţinerea cererii mele/noastre anexez/anexăm următoarea documentaţie:
- procură autentică, semnată de toţi membrii fondatori, prin care
subsemnatul/subsemnaţii este/sunt desemnat/desemnaţi să îi
reprezinte/reprezentăm în relaţia cu Banca Naţională a României pe parcursul
instrumentării dosarului de autorizare;
- proiectul actului constitutiv;
- repartiţia acţiunilor şi a drepturilor de vot pentru fondatori;
- chestionarele (anexa nr. 2) pentru fiecare fondator;
- dovada înregistrării în registrul comerţului, bilanţurile contabile şi cele
mai recente situaţii financiar-contabile pentru fiecare fondator persoană
juridică, precum şi pentru societatea a cărei filială este;
- curriculum vitae certificat de cazier judiciar şi declaraţie de venit
(anexa nr. 3) pentru fiecare fondator persoană fizică;
- studiul de fezabilitate;
- comunicare privind identitatea conducătorilor băncii;
- chestionarul (anexa nr. 4) şi declaraţia (anexa nr. 5), completate de
fiecare conducător;
- curriculum vitae, copie legalizată de pe actul care atestă licenţa în
profesie, certificat de cazier judiciar pentru fiecare conducător;
- comunicare privind identitatea membrilor consiliului de administraţie şi ai
comitetului de direcţie2);
- curriculum vitae şi certificatele de cazier judiciar pentru fiecare membru
al consiliului de administraţie2);
- comunicare privind identitatea cenzorilor2);
- curriculum vitae, certificat de cazier judiciar, dovada calităţii de expert
contabil sau contabil autorizat cu studii superioare şi declaraţie (anexa nr.
6A) pentru pentru fiecare cenzor persoană fizică2);
- copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare în registrul
comerţului, dovada calităţii de societate de expertiză contabilă, autorizată să
desfăşoare această activitate pe teritoriul României, pentru fiecare cenzor
persoană juridică2);
- declaraţie (anexa nr. 6B) completată de fiecare cenzor persoană juridică şi
declaraţie (anexa nr. 6A) completată de către persoana fizică desemnată de
acesta să îl reprezinte în calitate de cenzor2);
- declaraţia autorităţii de supraveghere bancară din ţara de origine3);
- comunicare privind denumirea băncii sau a sucursalei băncii străine,
autorizate să funcţioneze pe teritoriul României, la care se va deschide contul
de colectare a capitalului social.
Adresa noastră de contact este: .............................................
................................................................................
................................................................................
................................................................................

Telefon ............ Fax .........

Data: Semnătura:
.................... ...................

Domnului Guvernator al Băncii Naţionale a României.

   ____________
   1)Denumirea băncii a cărei autorizare se solicită.
   2)În cazul constituirii simultane a băncii.
   3)În cazul în care banca a cărei autorizare se solicită este o filială a unei bănci străine.

   ANEXA  Nr. 2
Confidenţial

   CHESTIONAR
pentru participanţii la capitalul social al bănciinr. 58/1998, sau are relaţii de afaceri ori de altă
natură cu alţi participanţi la capitalul social al băncii? În caz afirmativ se vor prezenta o
descriere a grupului şi, după caz, o situaţie din care să rezulte procentele de participare în
cadrul grupului şi/sau o comunicare privind identitatea celorlalţi participanţi la capital cu
care participantul are relaţii, precum şi natura acestor relaţii.
În plus, pentru participantul persoană juridică menţionat la pct. 2.1. se va transmite şi o
listă cuprinzând acţionarii săi semnificativi, cu procentul participaţiei fiecăruia.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
7. Precizaţi identitatea membrilor consiliului de administraţie şi/sau a persoanelor care
asigură conducerea activităţii curente a participantului persoană juridică menţionat la pct.
2.1. (se vor indica numele, prenumele şi funcţia acestora, adresa şi numărul de telefon). Dacă
participantul este o bancă autorizată de Banca Naţională a României, aceste informaţii nu mai
sunt necesare.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
8. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 6 deţine participaţii
semnificative (orice participaţie care reprezintă cel puţin 5% din capitalul social sau din
drepturile de vot) la entităţi nebancare? În caz afirmativ comunicaţi lista acestor
participaţii.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
9. Participantul sau grupul de persoane menţionat la pct. 6 deţine participaţii
semnificative la capitalul social al altor bănci? În caz afirmativ comunicaţi lista cuprinzând
aceste participaţii.
............................................................................................
............................................................................................
10. Participantul şi societăţile comerciale la care acesta deţine participaţii semnificative
desfăşoară activităţi financiare? În caz afirmativ comunicaţi lista cuprinzând aceste
participaţii şi indicaţi autorităţile de supraveghere în cauză.
............................................................................................
............................................................................................
11. Între banca menţionată la pct. 1 şi participant există legături de afaceri? În caz
afirmativ daţi detalii. Descrieţi cum vor evolua aceste legături după obţinerea participaţiei
la capitalul social.
............................................................................................
............................................................................................
............................................................................................
12. Precizaţi care sunt băncile cu care participantul întreţine relaţii de afaceri (se va
indica denumirea băncilor, sediul acestora şi vechimea relaţiilor).
............................................................................................
............................................................................................
13. Precizaţi care este sursa fondurilor utilizate pentru obţinerea participaţiei la
capitalul social al băncii menţionate la pct. 1.
............................................................................................
............................................................................................
14. Precizaţi care este scopul urmărit prin participarea la capitalul social al băncii. Care
sunt orientările pe care le are în vedere participantul în legătură cu natura şi volumul
activităţii băncii în următorii ani?
............................................................................................
............................................................................................
15. Participantul sau persoanele din grupul menţionat la pct. 6 au făcut în ultimii 10 ani
sau fac în prezent obiectul unor anchete sau proceduri administrative ori judiciare? Aceste
proceduri s-au încheiat cu vreo sancţiune sau interdicţie? Dacă da, daţi detalii, indiferent
dacă între timp a intervenit o reabilitare.
............................................................................................
............................................................................................
16. Comunicaţi orice alte informaţii utile care pot permite o apreciere cât mai completă şi
corectă a situaţiei patrimoniale, activităţii şi reputaţiei participantului la capitalul social
al băncii.
............................................................................................
............................................................................................
Subsemnatul declar pe proprie răspundere, sub sancţiunea legii, că fondurile utilizate
pentru obţinerea participaţiei la capitalul social al băncii nu reprezintă sume împrumutate de
la alte persoane fizice sau juridice ori sume puse la dispoziţia mea de alte persoane şi că
toate informaţiile cuprinse în acest formular şi în anexe sunt complete şi conforme cu
realitatea şi mă angajez să comunic de îndată Băncii Naţionale a României orice schimbare care
va modifica informaţiile furnizate. Totodată mă angajez să transmit în fiecare an băncii
menţionate la pct. 1 informaţiile pe care aceasta, la rândul ei, trebuie să le transmită
autorităţilor potrivit dispoziţiilor legale în vigoare.

Data Numărul anexelor Nume şi prenume
..................... ........................ .......................................
Semnătura şi ştampila (dacă este cazul)
(Pentru persoanele juridice vor semna
reprezentanţii lor legali/statutari)
..............................

   NOTĂ:
   Banca Naţională a României va păstra confidenţialitatea informaţiilor cuprinse în răspunsurile la acest chestionar, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

   ANEXA  Nr. 3
Confidenţial

   DECLARAŢIE1)Se va completa, după caz, cu denumirea băncii sau a sucursalei băncii străine.
   2)Se va completa, după caz, cu localitatea în care banca sau sucursala băncii străine îşi are sediul.

   ANEXA  Nr. 6A
   DECLARAŢIEnr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, ori în altă situaţie de incompatibilitate
profesională prevăzută de legislaţia în vigoare.

Data Semnătura
....................... ..............................
_____________
*) Se va completa de către persoanele fizice.
1) Se va completa cu:
a) în cazul băncilor:
- cenzor;
- cenzor supleant;
- reprezentant al societăţii comerciale ....................................................
(denumirea societăţii de expertiză contabilă)
pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin acestei societăţi rezultate din calitatea de
cenzor/cenzor supleant;
b) în cazul sucursalelor băncilor străine:
- în conformitate cu art. 60 din Legea nr. 58/1998;
- reprezentant al societăţii comerciale ....................................................
(denumirea societăţii de expertiză contabilă)
pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin acestei societăţi, conform art. 60 din Legea
nr. 58/1998.

   ANEXA  Nr. 6B

   DECLARAŢIE1)Se va completa cu:
   a)în cazul băncilor:
   -cenzor;
   -cenzor supleant.
   b)în cazul sucursalelor băncilor străine:
   -în conformitate cu prevederile art. 60 din Legea nr. 58/1998.

   ANEXA  Nr. 7

   CHESTIONARnr. 58/1998,
urmează să verifice şi să semneze bilanţul sucursalei;
- curriculum vitae, certificat de cazier judiciar, dovada calităţii de expert contabil sau
de contabil autorizat cu studii superioare şi declaraţia (anexa nr. 6A), pentru fiecare
persoană fizică numită în conformitate cu art. 60 din Legea nr. 58/19983);
- copie legalizată de pe certificatul de înmatriculare în registrul comerţului, dovada
calităţii de societate de expertiză contabilă, autorizată să desfăşoare această activitate pe
teritoriul României, pentru fiecare persoană juridică numită în conformitate cu art. 60 din
Legea nr. 58/19984);
- declaraţia (anexa nr. 6B) completată de către societatea de expertiză contabilă şi
declaraţia (anexa nr. 6A) completată de persoana fizică desemnată de aceasta să o reprezinte în
exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 60 din Legea nr. 58/19984);
- denumirea băncii sau denumirea sucursalei băncii străine autorizate să funcţioneze pe
teritoriul României, la care se deschide contul unde va fi transferată suma reprezentând
capitalul de dotare al sucursalei;
- procură autentică prin care împuternicesc/împuternicim pe domnul/doamna .................,
(numele şi prenumele)
să reprezinte banca în relaţia cu Banca Naţională a României, pe parcursul instrumentării
dosarului de autorizare5).

Adresa noastră de contact este: ............................................................
...............................................................................................
...............................................................................................

Telefon ............ Fax .........

Data: Semnătura şi ştampila:
.................... ......................

Domnului Guvernator al Băncii Naţionale a României

   _______________
   1)Denumirea şi localitatea în care îşi are sediul banca străină solicitantă.
   2)Localitatea din România în care urmează să îşi aibă sediul sucursala a cărei autorizare se solicită.
   3)În cazul în care au fost numite persoane fizice.
   4)În cazul în care a fost numită o societate de expertiză contabilă.
   5)Se va prezenta numai în cazul în care relaţia cu Banca Naţională a României va fi asigurată prin intermediul altei/altor persoane decât reprezentanţii statutari ai băncii străine.

   ANEXA  Nr. 9

   Lista cuprinzând entităţile din domeniul financiar-bancar

   Domeniul bancar:
   -bănci din ţară sau din străinătate;
   -alte instituţii de credit din ţară (mai puţin cooperativele de credit) sau din străinătate, autorizate să atragă fonduri rambursabile de la public şi să acorde credite;
   -Banca Naţională a României sau autorităţi de supraveghere a sectorului bancar din străinătate;
   -instituţii financiar-bancare internaţionale cum sunt: Fondul Monetar Internaţional, Banca Mondială, Banca Reglementelor Internaţionale, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.
   Domeniul financiar:
   -Ministerul Finanţelor Publice sau instituţii similare din străinătate;
   -Curtea de Conturi;
   -Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare sau autorităţi de supraveghere a pieţelor de capital din străinătate;
   -Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sau autorităţi de supraveghere a activităţii de asigurare/reasigurare din străinătate;
   -societăţi de valori mobiliare din ţară sau societăţi similare din străinătate;
   -societăţi de administrare a investiţiilor din ţară sau societăţi similare din străinătate;
   -societăţi de investiţii din ţară sau societăţi similare din străinătate;
   -societăţi de asigurare-reasigurare;
   -societăţi de leasing financiar.