Act legislativ


 


Parlamentul României
Lege nr. 101 din 26.mai.1998
Monitorul Oficial, Partea I 203 1.iun.1998
Intrare în vigoare la 1.iul.1998
privind Statutul Băncii Naţionale a României

   Parlamentul României adoptă prezenta lege.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   ARTICOLUL 1
Statutul legal

   (1) Banca Naţională a României este banca centrală a statului român, având personalitate juridică.
   (2) Banca Naţională a României are sediul central în Bucureşti şi poate avea sucursale şi agenţii în capitală şi în alte localităţi din ţară.

   ARTICOLUL 2
Obiectivul fundamental

   (1) Obiectivul fundamental al Băncii Naţionale a României este asigurarea stabilităţii monedei naţionale, pentru a contribui la stabilitatea preţurilor.
   (2) Pentru atingerea obiectivului său fundamental, Banca Naţională a României elaborează, aplică şi răspunde de politica monetară, valutară, de credit, de plăţi, precum şi de autorizarea şi supravegherea prudenţială bancară, în cadrul politicii generale a statului, urmărind funcţionarea normală a sistemului bancar şi participarea la promovarea unui sistem financiar specific economiei de piaţă.

   ARTICOLUL 3
Colaborarea cu autorităţile statului

   (1) Banca Naţională a României colaborează cu autorităţile publice centrale şi locale pentru îndeplinirea obiectivelor sale.
   (2) În vederea îndeplinirii obiectivului său fundamental, Băncii Naţionale a României i se va solicita punctul de vedere asupra actelor normative ale autorităţilor publice, care privesc direct politica monetară, activitatea bancară, regimul valutar şi datoria publică.
   (3) La elaborarea proiectelor bugetelor administraţiei publice centrale, Banca Naţională a României este consultată în ceea ce priveşte stabilirea condiţiilor împrumuturilor sectorului public.
   (4) Pentru necesităţile proprii şi ale autorităţilor publice, Banca Naţională a României elaborează studii şi analize privind moneda, regimul valutar, creditul şi operaţiunile sistemului bancar şi de plăţi.

   ARTICOLUL 4
Cooperarea internaţională

   (1) Din împuternicirea Parlamentului, Banca Naţională a României poate participa la organizaţii internaţionale cu caracter financiar, bancar, monetar sau de plăţi şi poate să devină membru al acestora.
   (2) Banca Naţională a României poate participa, în numele statului, la tratative şi negocieri externe în probleme financiare, monetare, valutare, de credit şi de plăţi, precum şi în domeniul autorizării şi supravegherii bancare.
   (3) Banca Naţională a României exercită drepturi şi îndeplineşte obligaţii care revin României în calitate de membru al Fondului Monetar Internaţional, inclusiv utilizarea facilităţilor acestei instituţii de finanţare pe termen mediu şi lung pentru nevoile balanţei de plăţi şi consolidarea rezervelor internaţionale ale ţării.
   (4) Banca Naţională a României poate negocia şi încheia acorduri, convenţii sau alte înţelegeri privind împrumuturi pe termen scurt şi alte operaţiuni financiar-bancare cu instituţii financiare internaţionale, bănci centrale, societăţi bancare şi nebancare, cu condiţia rambursării acestora în termen de un an.
   (5) Banca Naţională a României poate încheia în nume propriu sau în numele statului, în contul şi din dispoziţia acestuia, acorduri de decontare şi de plăţi sau orice alte contracte având acelaşi scop cu instituţii publice sau private care îşi au sediul în străinătate.

   CAPITOLUL II
 Politica monetară şi valutară

   ARTICOLUL 5
Politica monetară

   În cadrul politicii monetare pe care o promovează, Banca Naţională a României utilizează proceduri şi instrumente specifice pentru operaţiuni de piaţă monetară, de creditare a băncilor şi de control al lichidităţii prin rezerve minime obligatorii.

   ARTICOLUL 6
Operaţiuni de piaţă monetară

   Banca Naţională a României poate sconta, dobândi, lua în gaj sau vinde creanţe, titluri sau alte valori asupra statului, băncilor sau altor persoane juridice şi poate atrage depozite de la bănci, în condiţiile pe care le consideră necesare pentru a realiza obiectivele politicii monetare.

   ARTICOLUL 7
Operaţiuni de creditare

   (1) Banca Naţională a României poate acorda credite în condiţii de rambursare, garantare şi dobândă, care se stabilesc prin reglementări proprii, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
   (2) Creditarea de către Banca Naţională a României pe descoperit de cont este interzisă.

   ARTICOLUL 8
Rezerve minime obligatorii

   (1) Banca Naţională a României stabileşte regimul rezervelor minime obligatorii pe care băncile trebuie să le menţină în conturi deschise la aceasta.
   (2) Pentru depozitele în valută, rezervele minime obligatorii se constituie numai în valută.
   (3) La rezervele minime obligatorii, Banca Naţională a României va bonifica dobânzi cel puţin la nivelul ratei dobânzii medii la depunerile la vedere practicate de băncile comerciale.

   ARTICOLUL 9
Politica valutară

   (1) Banca Naţională a României elaborează şi aplică politica privind cursul de schimb, stabileşte şi urmăreşte aplicarea regimului valutar pe teritoriul României.
   (2) Banca Naţională a României este agent al statului în ceea ce priveşte aplicarea reglementărilor legale vizând controlul valutar la persoanele juridice cărora le-a acordat autorizaţie şi de la care este în drept să solicite şi să primească toate informaţiile şi orice documente necesare îndeplinirii atribuţiilor ce-i revin, fiind împuternicită a lua măsuri pentru impunerea respectării reglementărilor sale.

   ARTICOLUL 10
Stabilirea regimului valutar

   În administrarea regimului valutar, Banca Naţională a României răspunde de:
   a) emiterea reglementărilor cu privire la operaţiunile cu active externe şi aur, în vederea protejării monedei naţionale;
   b) elaborarea balanţei de plăţi şi a altor lucrări privind poziţia investiţională internaţională a ţării;
   c) stabilirea cursurilor de schimb pentru operaţiuni proprii pe piaţa valutară, calcularea şi publicarea cursurilor medii pentru evidenţa statistică;
   d) autorizarea şi retragerea autorizaţiei, precum şi supravegherea persoanelor juridice care au obţinut autorizaţia de a efectua tranzacţii valutare;
   e) stabilirea de plafoane şi alte limite pentru deţinerea de active externe şi operaţiuni cu aur şi active externe pentru persoane juridice şi fizice;
   f) stabilirea plafonului şi a condiţiilor îndatorării externe a persoanelor juridice şi fizice care intră sub incidenţa regimului valutar;
   g) păstrarea şi administrarea rezervelor internaţionale ale statului.

   ARTICOLUL 11
Reglementări valutare

   Banca Naţională a României elaborează reglementări privind monitorizarea, controlul tranzacţiilor valutare pe teritoriul ţării şi emite autorizaţii pentru transferuri în străinătate, tranzacţii pe pieţele valutare şi pentru alte operaţiuni specifice.

   ARTICOLUL 12
Monitorizare şi raportare

   Pentru monitorizarea tranzacţiilor valutare, persoanele juridice autorizate să desfăşoare operaţiuni valutare raportează Băncii Naţionale a României asupra tranzacţiilor efectuate, prin documente ale căror formă şi conţinut se stabilesc de aceasta.

   CAPITOLUL III
 Emisiunea monetară

   ARTICOLUL 13
Dreptul exclusiv de emisiune

   Banca Naţională a României este unica instituţie autorizată să emită însemne monetare, sub formă de bancnote şi monede metalice, ca mijloace legale de plată pe teritoriul României.

   ARTICOLUL 14
Unitatea monetară

   Moneda naţională este leul, iar subdiviziunea acestuia, banul.

   ARTICOLUL 15
Însemnele monetare

   (1) Banca Naţională a României este singura în drept să stabilească valoarea nominală, dimensiunile, greutatea, desenul şi alte caracteristici tehnice ale bancnotelor şi monedelor metalice.
   (2) Bancnotele poartă semnătura guvernatorului Băncii Naţionale a României şi a casierului central.
   (3) Falsificarea sau contrafacerea bancnotelor şi monedelor metalice constituie infracţiune şi se pedepseşte conform legii.
   (4) Dispoziţiile legale privitoare la titlurile la purtător pierdute sau furate nu sunt aplicabile bancnotelor şi monedelor metalice emise de Banca Naţională a României.
   (5) Grafica bancnotelor şi a monedelor metalice este protejată prin înregistrarea la Oficiul de Stat pentru Invenţii şi Mărci din România. Orice reproducere color a acestora, la scara 1/1, parţială sau integrală, în scop publicitar, de informare sau în alte scopuri comerciale se poate face numai cu acordul prealabil, în scris, al Băncii Naţionale a României.

   ARTICOLUL 16
Programul de emisiune monetară

   (1) Banca Naţională a României elaborează programul de emisiune a bancnotelor şi a monedelor metalice, astfel încât să se asigure necesarul de numerar în strictă concordanţă cu nevoile reale ale circulaţiei băneşti.
   (2) Suma totală a bancnotelor şi monedelor metalice în circulaţie, care exclude rezerva de numerar, se evidenţiază ca pasiv în contabilitatea Băncii Naţionale a României.
   (3) Tranşa de numerar în circulaţie, emisă de Banca Naţională a României peste nivelul rezervelor internaţionale stabilite şi menţinute conform prevederilor art. 31, trebuie acoperită integral de următoarele active:
   a) titluri de stat deţinute în portofoliul de investiţii;
   b) active rezultate din credite acordate băncilor şi altor persoane juridice, în condiţiile legii;
   c) cecuri, cambii şi alte titluri de credit scontate sau deţinute în portofoliu.

   ARTICOLUL 17
Mijloace legale de plată

   Bancnotele şi monedele metalice emise şi neretrase din circulaţie de către Banca Naţională a României reprezintă însemne monetare care trebuie acceptate la valoarea nominală pentru plata tuturor obligaţiilor publice şi private.

   ARTICOLUL 18
Emisiunea şi punerea în circulaţie a însemnelor monetare

   (1) Banca Naţională a României asigură tipărirea bancnotelor şi baterea monedelor metalice şi ia măsuri pentru păstrarea în siguranţă a celor care nu sunt puse în circulaţie, precum şi pentru custodia şi distrugerea, când aceasta este necesară, a matriţelor, cernelurilor şi a bancnotelor şi monedelor metalice retrase din circulaţie.
   (2) Banca Naţională a României distribuie emisiunea monetară realizată şi administrează rezerva de numerar sub formă de bancnote şi monede metalice.
   (3) Bancnotele şi monedele metalice uzate sau necorespunzătoare vor fi retrase din circulaţie şi distruse de către Banca Naţională a României, înlocuindu-se cu bancnote şi/sau cu monede metalice noi.
   (4) Banca Naţională a României înlocuieşte, fără taxe şi comisioane, bancnotele şi monedele metalice emise şi neretrase din circulaţie.
   (5) Banca Naţională a României poate refuza înlocuirea bancnotelor şi a monedelor metalice care prezintă deformări, sunt ilizibile sau dacă lipseşte mai mult de 40% din suprafaţa lor. Aceste însemne monetare vor fi retrase din circulaţie şi distruse fără acordarea de compensaţii deţinătorilor, exceptând cazurile speciale menţionate în regulamentele proprii.
   (6) Banca Naţională a României nu poate fi obligată să acorde compensaţii pentru bancnotele sau monedele metalice care au fost pierdute, furate, distruse, contrafăcute sau falsificate.

   ARTICOLUL 19
Schimbarea însemnelor monetare

   (1) Banca Naţională a României poate hotărî anularea sau retragerea din circulaţie a oricăror bancnote sau monede metalice care au fost emise şi, în locul acestora, punerea în circulaţie a altor tipuri de însemne monetare.
   (2) Modalitatea şi perioada de preschimbare se publică în Monitorul Oficial al României şi în cel puţin două ziare de circulaţie naţională.
   (3) La expirarea perioadei de preschimbare, bancnotele şi monedele metalice retrase din circulaţie, fără a intra în contradicţie cu prevederile art. 17, nu mai pot fi utilizate pentru plata obligaţiilor publice şi private.
   (4) Suma totală a bancnotelor şi monedelor metalice retrase din circulaţie, dar nepreschimbate în termenul stabilit, se scade din totalul numerarului în circulaţie înregistrat în evidenţele contabile şi se înregistrează ca venit al Băncii Naţionale a României.

   CAPITOLUL IV
 Operaţiuni cu băncile

   ARTICOLUL 20
Creditarea băncilor

   În cadrul politicii sale monetare, valutare, de credit şi plăţi, Banca Naţională a României poate acorda băncilor credite pe termene ce nu pot depăşi 90 de zile, garantate cu:
   a) titluri de stat provenite din emisiuni publice cu scadenţe de plată în termen de maximum un an de la data constituirii garanţiei prin remiterea lor în portofoliul Băncii Naţionale a României;
   b) cambii şi bilete la ordin trase sau subscrise pentru plata unor prestaţii comerciale, industriale sau agricole de către persoane juridice eligibile, potrivit normelor emise de Banca Naţională a României;
   c) warante sau recipise de depozit emise cu privire la bunuri fungibile sau alte bunuri valabil asigurate contra riscurilor de pierdere, distrugere sau deteriorare;
   d) depozite constituite la Banca Naţională a României sau la alte persoane juridice agreate de Banca Naţională a României, constând din orice active pe care aceasta le poate vinde, cumpăra ori tranzacţiona.

   ARTICOLUL 21
Condiţii şi costuri de creditare

   (1) Banca Naţională a României stabileşte şi face publice condiţiile de creditare, nivelul minim al ratei dobânzii la creditele care se acordă băncilor şi criteriile ce trebuie îndeplinite de bănci pentru a putea solicita credite pe baze competitive.
   (2) Banca Naţională a României poate stabili plafoane de creditare, niveluri ale ratei dobânzii, termene de rambursare şi alte condiţii în care se pot acorda credite discreţionare sau pe baze competitive.
   (3) Pentru toate operaţiunile efectuate, Banca Naţională a României stabileşte şi încasează dobânzi, comisioane şi alte forme de acoperire a costurilor de funcţionare şi a riscurilor asumate, cu excepţia operaţiunilor efectuate prin contul curent general al Trezoreriei statului.

   ARTICOLUL 22
Conturi bancare

   (1) Banca Naţională a României deschide câte un cont curent pentru Trezoreria statului, pentru fiecare bancă şi pentru fiecare sucursală a unei bănci, persoană juridică străină, autorizată să funcţioneze în România.
   (2) Banca Naţională a României poate deschide conturi curente de decontare şi alte conturi pentru case de compensaţii interbancare rezidente, precum şi pentru bănci centrale şi instituţii internaţionale nerezidente.
   (3) Prin conturile curente se efectuează decontarea finală şi irevocabilă a operaţiunilor de încasări şi plăţi între titularii de conturi.

   ARTICOLUL 23
Sisteme de plăţi

   Banca Naţională a României emite reglementări generale privind instrumentele de plată, coordonează şi supraveghează sistemele de plăţi de interes naţional şi stabileşte măsurile necesare pentru prevenirea şi eliminarea oricărei situaţii care periclitează buna funcţionare a sistemelor de plăţi.

   ARTICOLUL 24
Servicii de compensare, depozitare şi plată

   (1) Banca Naţională a României poate asigura servicii de compensare, depozitare şi plată prin intermediul conturilor deschise în evidenţele sale.
   (2) Banca Naţională a României poate, pe cont propriu ori în numele şi pe contul statului, să participe la aranjamente de compensare, depozitare şi plată sau la alte contracte având acest scop, încheiate cu instituţii centrale sau cu organizaţii colective de specialitate, publice şi private, având sediul în străinătate.

   ARTICOLUL 25
Prevenirea şi limitarea riscurilor

   Pentru prevenirea şi limitarea riscurilor de plată şi credit, Banca Naţională a României prestează servicii de colectare şi difuzare, la cerere, contra cost, de date şi informaţii privind incidentele de plăţi şi riscurile de creditare în sistemul bancar, în condiţii de asigurare a secretului operaţiunilor bancare.

   CAPITOLUL V
 Supravegherea bancară

   ARTICOLUL 26
Autorizarea şi supravegherea prudenţială bancară

   (1) Banca Naţională a României are competenţa exclusivă de autorizare a funcţionării băncilor şi răspunde de supravegherea prudenţială a băncilor pe care le-a autorizat să opereze în România, în conformitate cu prevederile Legii bancare.
   (2) Pentru asigurarea viabilităţii şi funcţionării sistemului bancar, Banca Naţională a României este împuternicită:
   a) să emită reglementări, să ia măsuri pentru impunerea respectării acestora şi să aplice sancţiunile legale în cazurile de nerespectare;
   b) să controleze şi să verifice pe baza raportărilor primite şi prin inspecţii la faţa locului registrele, conturile şi orice alte documente ale băncilor autorizate, pe care le consideră necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor sale de supraveghere.

   ARTICOLUL 27
Protejarea contra riscului de sistem bancar

   În scopul limitării riscului de sistem bancar şi de plăţi, în mod excepţional şi numai de la caz la caz, Banca Naţională a României poate acorda băncilor şi alte credite negarantate sau garantate cu alte active decât cele prevăzute la art. 20.

   CAPITOLUL VI
 Operaţiuni pe contul statului

   ARTICOLUL 28
Contul Trezoreriei statului

   (1) Banca Naţională a României ţine în evidenţele sale contul curent general al Trezoreriei statului, deschis pe numele Ministerului Finanţelor.
   (2) Funcţionarea contului curent general al Trezoreriei statului şi înregistrarea operaţiunilor în acest cont se stabilesc prin convenţii încheiate între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor.

   ARTICOLUL 29
Operaţiuni cu Trezoreria statului

   (1) Banca Naţională a României primeşte încasările pentru contul curent general al Trezoreriei statului şi efectuează plăţile în limita disponibilităţilor existente în acest cont.
   (2) Banca Naţională a României nu percepe comisioane la decontarea operaţiunilor prin contul curent general al Trezoreriei statului, deschis în evidenţele sale, şi plăteşte dobânzi la disponibilităţile din acest cont.
   (3) În cursul exerciţiului financiar anual, pentru acoperirea decalajului temporar dintre încasările şi plăţile din contul curent general al Trezoreriei statului, Banca Naţională a României poate acorda împrumuturi cu termene de rambursare de cel mult 180 de zile şi în condiţii de dobândă la nivelul pieţei, pe bază de convenţii încheiate cu Ministerul Finanţelor.
   (4) Suma totală a împrumuturilor acordate nu poate depăşi în nici un exerciţiu financiar anual echivalentul a 7% din veniturile bugetului de stat realizate în anul precedent, iar soldul permanent al împrumuturilor acordate şi nerambursate nu poate depăşi în nici un moment suma totală rezultată din dublarea capitalului şi a fondului de rezervă al Băncii Naţionale a României.
   (5) Banca Naţională a României poate acţiona ca agent al statului în stabilirea băncilor eligibile a primi depozite ale Trezoreriei statului, în condiţii care vor fi stabilite împreună cu Ministerul Finanţelor.

   ARTICOLUL 30
Operaţiuni cu titluri de stat

   (1) În baza convenţiilor încheiate în prealabil cu Ministerul Finanţelor şi în conformitate cu reglementările proprii, Banca Naţională a României poate acţiona ca agent pe contul statului, în ceea ce priveşte:
   a) plasarea emisiunilor de titluri de stat şi alte efecte negociabile de îndatorare a statului român;
   b) exercitarea funcţiilor de agent de înregistrare, depozitare şi transfer al titlurilor de stat;
   c) plata capitalului, dobânzilor, comisioanelor şi a spezelor aferente;
   d) executarea decontărilor în contul curent general al Trezoreriei statului;
   e) alte operaţiuni în conformitate cu obiectivele şi responsabilităţile principale ale băncii centrale;
   f) efectuarea de plăţi aferente celor de mai sus prin conturi deschise în evidenţele sale, inclusiv a celor aferente serviciului datoriei emitenţilor şi altor costuri de tranzacţionare şi operare.
   (2) Împrumuturile pe bază de titluri de stat se efectuează conform convenţiilor încheiate între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor, prin care se stabilesc cel puţin următoarele elemente: valoarea împrumutului, data scadenţei, rata dobânzii şi modul de calcul al dobânzii pe toată durata creditului, costurile serviciului datoriei, precum şi date privind titlurile de stat negociabile, emise pentru fiecare împrumut.

   CAPITOLUL VII
 Operaţiuni cu aur şi active externe

   ARTICOLUL 31
Rezervele internaţionale

   (1) Banca Naţională a României, respectând regulile generale privind lichiditatea şi riscul specific activelor externe, stabileşte şi menţine rezerve internaţionale, în astfel de condiţii încă să poată determina periodic mărimea lor exactă, rezerve alcătuite cumulativ ori selectiv din următoarele elemente:
   a) aur deţinut în tezaur în ţară sau depozitat în străinătate;
   b) active externe, sub formă de bancnote şi monede metalice sau disponibil în conturi la bănci sau la alte instituţii financiare în străinătate, exprimate în acele monede şi deţinute în acele ţări pe care le stabileşte Banca Naţională a României;
   c) orice alte active de rezervă recunoscute pe plan internaţional, inclusiv dreptul de a efectua cumpărări de la Fondul Monetar Internaţional în cadrul tranşei de rezervă, precum şi deţinerile de drepturi speciale de tragere;
   d) cambii, cecuri, bilete la ordin, precum şi obligaţiuni şi alte valori mobiliare, negociabile sau nu, emise sau garantate de persoane juridice nerezidente, clasificate în primele categorii de către agenţiile de apreciere a riscurilor, recunoscute pe plan internaţional, exprimate şi plătibile în valută în locuri acceptabile pentru Banca Naţională a României;
   e) bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri de stat, emise sau garantate de guverne străine sau de instituţii financiare interguvernamentale, negociabile sau nu, exprimate şi plătibile în valută în locuri acceptabile pentru Banca Naţională a României.
   (2) Banca Naţională a României, urmăreşte, împreună cu Ministerul Finanţelor, menţinerea rezervelor internaţionale la un nivel pe care îl apreciază ca fiind adecvat tranzacţiilor externe ale statului.
   (3) Dacă există pericolul diminuării rezervelor internaţionale până la un nivel care ar periclita tranzacţiile internaţionale ale statului, precum şi în cazul în care diminuarea s-a produs, Banca Naţională a României va prezenta Guvernului şi Parlamentului un raport privind situaţia rezervelor internaţionale şi cauzele care au condus sau care pot conduce la o astfel de reducere. Raportul va conţine recomandări şi propuneri de măsuri ale Băncii Naţionale a României, necesare pentru preîntâmpinarea sau remedierea situaţiei.

   ARTICOLUL 32
Administrarea rezervelor internaţionale

   Banca Naţională a României este autorizată, în condiţiile pe care le stabileşte şi le poate modifica periodic, să efectueze următoarele operaţiuni:
   a) să cumpere, să vândă şi să facă alte tranzacţii cu lingouri şi monede din aur şi cu alte metale preţioase;
   b) să cumpere, să vândă şi să facă alte tranzacţii cu valute;
   c) să cumpere, să vândă şi să facă alte tranzacţii cu bonuri de tezaur, obligaţiuni şi alte titluri emise sau garantate de guverne străine sau de organizaţii financiare interguvernamentale;
   d) să cumpere, să vândă şi să facă alte tranzacţii cu valori mobiliare emise sau garantate de bănci centrale, de instituţii financiare internaţionale, de societăţi bancare şi nebancare;
   e) să deschidă şi să menţină conturi la bănci centrale şi autorităţi monetare, societăţi bancare şi la instituţii financiare internaţionale;
   f) să deschidă şi să ţină conturi şi să efectueze operaţiuni de corespondent pentru instituţii financiare internaţionale, bănci centrale şi autorităţi monetare, societăţi financiare şi bancare, organizaţii financiare interguvernamentale din străinătate, precum şi pentru guverne străine şi agenţiile lor.

   CAPITOLUL VIII
 Conducerea şi administrarea

   ARTICOLUL 33
Conducerea Băncii Naţionale a României

   (1) Banca Naţională a României este condusă de un consiliu de administraţie.
   (2) Conducerea executivă a Băncii Naţionale a României se exercită de către guvernator, prim-viceguvernator şi de doi viceguvernatori, în condiţiile stabilite prin regulamentul intern aprobat de consiliul de administraţie.
   (3) Activitatea consiliului de administraţie este reglementată de prevederile prezentei legi şi de regulamentele Băncii Naţionale a României.

   ARTICOLUL 34
Consiliul de administraţie

   (1) Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României hotărăşte, în condiţiile legii:
   a) politicile în domeniile monetar, valutar, de credit şi plăţi, urmărind aducerea la îndeplinire a acestora;
   b) măsurile în domeniul autorizării şi supravegherii prudenţiale a băncilor pe care le-a autorizat;
   c) direcţiile principale în conducerea operaţiunilor şi răspunderile ce revin personalului Băncii Naţionale a României;
   d) organizarea internă, indemnizaţiile, salariile şi alte drepturi băneşti ale personalului;
   e) delegarea temporară a competenţelor sale către conducerea executivă, atunci când situaţii speciale pot impune această soluţie.
   (2) Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României este compus din 9 membri, astfel:
   a) un preşedinte, care este şi guvernator al Băncii Naţionale a României;
   b) un vicepreşedinte, care este şi prim-viceguvernator;
   c) şapte membri, dintre care doi sunt şi viceguvernatori, iar ceilalţi cinci membri nu sunt salariaţi ai Băncii Naţionale a României.
   (3) Membrii Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României, cu nominalizarea conducerii executive, sunt numiţi de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale celor două Camere ale Parlamentului.
   (4) Numirile se fac pe o perioadă de 6 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
   (5) În cazul descompletării Consiliului de administraţie, completarea locurilor vacante se face pe funcţia respectivă şi numai pentru perioada rămasă până la expirarea mandatului celor înlocuiţi, cu respectarea prevederilor alin. (3).
   (6) Revocarea din funcţie a oricărui membru al consiliului de administraţie se face de Parlament, la propunerea comisiilor permanente de specialitate ale celor două Camere ale Parlamentului, pentru fiecare caz în parte, dacă:
   a) nu mai este eligibil în conformitate cu prevederile art. 35;
   b) împotriva acestuia a fost pronunţată o condamnare penală cu pedeapsă privativă de libertate şi dacă hotărârea este definitivă;
   c) în timpul mandatului s-a angajat în acţiuni vădit inadecvate, care prejudiciază în mod substanţial interesele Băncii Naţionale a României.
   (7) Nici un membru al Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României nu va fi schimbat din funcţie din alte motive sau prin altă procedură decât cea prevăzută la alin. (6).
   (8) Numirile, retragerile şi revocările din funcţie ale membrilor Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României se publică în Monitorul Oficial al României.
   (9) La şedinţele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României pot participa ministrul finanţelor şi directorul Trezoreriei statului, fără drept de vot.

   ARTICOLUL 35
Incompatibilităţi şi conflicte de interese

   (1) Membrii Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României nu pot fi parlamentari sau membri ai unui partid politic şi nu pot face parte din autoritatea judecătorească sau din administraţia publică.
   (2) Membrilor consiliului de administraţie şi angajaţilor cu funcţii de conducere ai Băncii Naţionale a României li se interzice să reprezinte, direct sau indirect, vreun interes financiar, comercial sau de altă natură care i-ar pune într-o poziţie în care interesul lor personal ar intra în conflict cu obligaţiile şi îndatoririle lor faţă de Banca Naţională a României.
   (3) Fără aprobarea expresă a Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României:
   a) pe timpul mandatului lor, guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii nu îşi vor consacra capacităţile profesionale altor interese decât celor ale Băncii Naţionale a României şi nu vor putea ocupa nici o altă funcţie, remunerată sau onorifică, în societăţi comerciale financiare, bancare sau nebancare, cu excepţia activităţii didactice;
   b) pe durata cât este angajat cu contract individual de muncă la Banca Naţională a României, nici un salariat al acesteia nu va putea deţine concomitent o altă funcţie, remunerată sau onorifică, la o societate comercială sau la alt agent economic care, prin activitatea sa statutară, urmăreşte obţinerea de profit.

   ARTICOLUL 36
Atribuţiile guvernatorului Băncii Naţionale a României

   (1) Guvernatorul Băncii Naţionale a României dispune măsuri pentru executarea dispoziţiilor legale, a hotărârilor consiliului de administraţie, precum şi a altor reglementări privind Banca Naţională a României. Guvernatorul poate delega prim-viceguvernatorului şi viceguvernatorilor unele dintre atribuţiile sale, în condiţiile stabilite de consiliul de administraţie.
   (2) Guvernatorul numeşte în funcţie personalul din aparatul central al Băncii Naţionale a României şi pe directorii sucursalelor şi ai agenţiilor.
   (3) Guvernatorul reprezintă Banca Naţională a României în relaţiile cu terţii, semnând, direct sau prin persoane împuternicite de el, toate tratatele sau convenţiile încheiate.
   (4) În numele consiliului de administraţie, guvernatorul prezintă Parlamentului, până la data de 30 iunie a anului următor, raportul anual al Băncii Naţionale a României, care cuprinde:
   a) principalele evoluţii economice, financiare, monetare şi valutare;
   b) politica monetară în anul precedent şi orientările pentru anul următor;
   c) reglementarea şi supravegherea prudenţială bancară;
   d) activităţile Băncii Naţionale a României, bilanţul anual şi contul de profit şi pierderi.
   (5) În cazul absenţei sau imposibilităţii guvernatorului de a acţiona, acesta va fi suplinit de prim-viceguvernator.

   ARTICOLUL 37
Comisia de cenzori

   (1) Comisia de cenzori, formată din 5 membri, dintre care unul este preşedinte, se numeşte în condiţiile art. 34 alin. (3) şi (4).
   (2) Comisia de cenzori verifică respectarea normelor legale privind evaluarea patrimoniului Băncii Naţionale a României, întocmirea bilanţului contabil şi a contului de profit şi pierderi, în concordanţă cu registrele, existenţa valorilor în casă, precum şi a titlurilor în proprietate sau primite în gaj, cauţiune sau custodie, precum şi execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli.
   (3) Anual, comisia de cenzori întocmeşte un raport asupra bilanţului contabil şi contului de profit şi pierderi, precum şi asupra execuţiei bugetului de venituri şi cheltuieli.

   ARTICOLUL 38
Expertiza externă

   Conturile şi evidenţele Băncii Naţionale a României vor putea fi supuse analizei unor firme de audit financiar, care vor fi selectate de către consiliul de administraţie pe bază de licitaţie.

   CAPITOLUL IX
 Situaţii financiare

   ARTICOLUL 39
Capitalul Băncii Naţionale a României

   (1) Capitalul Băncii Naţionale a României este de 100 miliarde lei şi aparţine în întregime statului. Majorarea capitalului va fi efectuată prin utilizarea parţială a profitului net anual, până la un nivel echivalent cu 5% din pasivele monetare agregate din bilanţul de la sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar anual.
   (2) Capitalul de 100 miliarde lei se constituie prin preluarea capitalului înregistrat la data de 31 decembrie 1997, de 5 miliarde lei, şi prin alocarea sumei de 95 miliarde lei de la fondul de rezervă al Băncii Naţionale a României.
   (3) Pasivele monetare agregate ale Băncii Naţionale a României se stabilesc ca sumă totală a bancnotelor şi monedelor metalice în circulaţie şi a valorilor mobiliare emise, precum şi a soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise, pe titulari, în evidenţele sale.

   ARTICOLUL 40
Fondul de rezervă

   Fondul de rezervă al Băncii Naţionale a României se constituie în limita unei cote de 20% din profitul brut până când acesta ajunge să fie egal cu capitalul propriu, după care cota respectivă se reduce la 10% până când fondul de rezervă ajunge să fie egal cu dublul capitalului propriu şi, ulterior, cota se stabileşte la 5%.

   ARTICOLUL 41
Planul de conturi

   (1) Operaţiunile Băncii Naţionale a României sunt contabilizate potrivit planului propriu de conturi, avizat de Ministerul Finanţelor, pe exerciţii financiare anuale, începând cu data de 1 ianuarie şi terminând cu data de 31 decembrie.
   (2) Banca Naţională a României va menţine conturi şi evidenţe şi va întocmi rapoarte anuale care să reflecte operaţiunile şi rezultatele financiare, inclusiv provizioanele constituite pentru credite neperformante, în conformitate cu legislaţia în domeniu şi cu principiile contabile acceptate pe plan internaţional pentru băncile centrale.

   ARTICOLUL 42
Bugetul de venituri şi cheltuieli

   Bugetul anual de venituri şi cheltuieli se aprobă de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României şi se verifică în execuţie de comisia de cenzori.

   ARTICOLUL 43
Contul de profit şi pierderi

   (1) Pentru fiecare exerciţiu financiar anual, profitul sau pierderea Băncii Naţionale a României se calculează, în concordanţă cu standardele contabile internaţionale, ca diferenţă între veniturile şi cheltuielile din activitatea operaţională.
   (2) În cazul în care în bilanţul Băncii Naţionale a României valoarea activelor scade sub suma angajamentelor, fondului de rezervă şi a capitalului propriu, Ministerul Finanţelor va transfera Băncii Naţionale a României, la cererea acesteia, titluri de stat negociabile la preţul pieţei, în suma necesară acoperirii acestui deficit. În termen de 5 ani aceste titluri de stat vor fi răscumpărate prin utilizarea profiturilor nete realizate de Banca Naţională a României sau vor fi renegociate.

   ARTICOLUL 44
Reevaluarea activelor şi pasivelor

   Banca Naţională a României efectuează anual reevaluarea activelor şi pasivelor exprimate în aur, argint, alte metale şi pietre preţioase, drepturi speciale de tragere şi monede străine, ca urmare a modificării valorii sau a cursului în lei al acestora, iar diferenţele rezultate se evidenţiază într-un cont special de reevaluări.

   ARTICOLUL 45
Determinarea şi utilizarea profitului net

   (1) Profitul brut al Băncii Naţionale a României se constituie numai din veniturile nete din activitatea operaţională.
   (2) Diferenţele favorabile nete din reevaluări, după deducerea pierderilor nete din operaţiuni, se alocă contului special de reevaluări.
   (3) Profitul net al Băncii Naţionale a României se alocă şi se utilizează în următoarea ordine de prioritate:
   a) pentru creşterea capitalului propriu până la un nivel echivalent cu 5% din pasivele monetare agregate, înregistrate în bilanţ la sfârşitul fiecărui exerciţiu financiar anual;
   b) pentru răscumpărarea titlurilor de stat transferate Băncii Naţionale a României de către Ministerul Finanţelor, în condiţiile prevăzute la art. 43 alin. (2);
   c) pentru constituirea fondului de dezvoltare;
   d) pentru fondul de participare a salariaţilor la profit, în limita a 10%;
   e) pentru alte destinaţii care se stabilesc de către Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României;
   f) profitul rămas se virează în totalitate la bugetul de stat, până cel mai târziu la data de 1 iunie a următorului exerciţiu financiar anual.

   ARTICOLUL 46
Repartizarea pierderilor nete

   Dacă într-un exerciţiu financiar anual Banca Naţională a României înregistrează o pierdere netă, aceasta se repartizează astfel:
   a) dacă pierderea netă este compusă din pierderi nete din operaţiuni şi diferenţe nefavorabile nete din reevaluări, suma pierderilor nete din operaţiuni se suportă, în ordine, din fondul de rezervă şi din capitalul propriu, iar suma diferenţelor nefavorabile nete din reevaluări se alocă contului special de reevaluări;
   b) dacă pierderea netă este compusă din venituri nete din operaţiuni şi diferenţe nefavorabile nete din reevaluări, veniturile nete din operaţiuni se constituie în profit brut, iar diferenţele nefavorabile nete din reevaluări vor fi alocate contului special de reevaluări;
   c) dacă pierderea netă este compusă din pierderi nete din operaţiuni şi diferenţe favorabile nete din reevaluări, pierderea netă se acoperă, în ordine, din fondul de rezervă şi din capitalul propriu;
   d) dacă pierderea netă nu se acoperă din fondul de rezervă, capitalul propriu şi disponibilul din contul special de reevaluări, pentru suma rămasă Ministerul Finanţelor va transfera Băncii Naţionale a României titluri de stat, în condiţiile prevăzute la art. 43 alin. (2).

   ARTICOLUL 47
Răspunderea de înregistrare

   Pentru eventualele erori la plăţi sau la înregistrări în conturile titularilor, Banca Naţională a României răspunde numai până la limita sumei eronat plătite sau înregistrate în cont, inclusiv de penalităţile aferente care se varsă la bugetul de stat, suportate de titularii de cont în cazurile prevăzute de lege, dacă este sesizată cu reclamaţie scrisă până la expirarea termenului stabilit şi comunicat titularilor de cont.

   ARTICOLUL 48
Publicarea bilanţului

   Bilanţul anual şi contul de profit şi pierderi al Băncii Naţionale a României, certificate de comisia de cenzori, după adoptarea lor de către consiliul de administraţie, se publică în Monitorul Oficial al României.

   CAPITOLUL X
 Dispoziţii finale

   ARTICOLUL 49
Legislaţia aplicabilă

   (1) Operaţiunile Băncii Naţionale a României sunt supuse legislaţiei generale, în măsura în care Legea bancară şi prezenta lege nu dispun altfel.
   (2) Operaţiunile comerciale efectuate de Banca Naţională a României, care se reflectă în bugetul de venituri şi cheltuieli, în bilanţul anual şi în contul de profit şi pierderi, sunt supuse controlului ulterior al Curţii de Conturi.

   ARTICOLUL 50
Reglementările Băncii Naţionale a României

   (1) Banca Naţională a României este împuternicită să emită reglementările necesare pentru a pune în aplicare şi a impune respectarea prevederilor legale.
   (2) Reglementările Băncii Naţionale a României pot fi sub formă de regulamente, ordine, norme şi circulare, având caracter obligatoriu pentru persoanele juridice publice şi private, precum şi pentru persoanele fizice.

   ARTICOLUL 51
Informaţii statistice

   (1) Banca Naţională a României va contribui la armonizarea regulilor şi practicilor privind colectarea, prelucrarea şi distribuirea informaţiilor statistice în domeniile sale de competenţă.
   (2) Banca Naţională a României colectează informaţii statistice primare, care sunt necesare pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor sale legale, de la autorităţile publice, bănci, instituţii financiare şi alte persoane juridice şi fizice.
   (3) Băncile şi celelalte persoane juridice publice sau private, care au fost autorizate sau care au conturi la Banca Naţională a României, sunt obligate să furnizeze acesteia orice date sau informaţii solicitate pentru aducerea la îndeplinire a atribuţiilor stabilite prin lege.
   (4) Banca Naţională a României poate publica astfel de date şi informaţii, în întregime sau în parte, dar numai în formă agregată.

   ARTICOLUL 52
Garanţii speciale

   (1) Convenţiile, contractele sau orice alte aranjamente de creditare încheiate de Banca Naţională a României constituie titluri executorii, în caz de neplată pentru întregul sold al creanţei de plătit, inclusiv dobânzile sau alte costuri aferente.
   (2) Organele de stat financiare sau judecătoreşti execută creanţa Băncii Naţionale a României pe baza simplei notificări din partea acesteia.
   (3) În cazul în care debitorul nu îşi îndeplineşte angajamentele asumate, Banca Naţională a României este în drept să procedeze la recuperarea creanţelor prin executarea garanţiilor, astfel:
   a) vânzarea totală sau parţială, pe contul debitorului, a titlurilor şi efectelor care i-au fost date în garanţie, în termen de maximum 3 zile, după o simplă somaţie printr-un act extrajudiciar;
   b) din venitul rezultat din vânzare se recuperează creanţele, avansurile, dobânzile şi orice alte cheltuieli efectuate de Banca Naţională a României, iar eventualul surplus rămas se remite debitorului.

   ARTICOLUL 53
Operaţiuni în favoarea terţilor

   (1) Banca Naţională a României poate efectua unele operaţiuni în favoarea terţilor, numai în condiţiile prezentării documentelor pe care le consideră necesare. Banca Naţională a României poate, ori de câte ori consideră necesar, să ceară constituirea de garanţii reale sau personale.
   (2) Cu excepţia cazurilor în care prezenta lege autorizează în mod expres aceasta, Banca Naţională a României nu va acorda asistenţă financiară sub formă de credite, angajamente de resurse, preluare integrală sau parţială a obligaţiilor aferente unui împrumut ori altui instrument de îndatorare, asumare a unei datorii sau a unui pasiv adiacent ori în vreo altă formă.
   (3) Cu respectarea prevederilor de la alin. (2), Banca Naţională a României poate:
   a) să investească resursele sale financiare în valori mobiliare cu grad mare de lichiditate, emise de debitori cu bonitate;
   b) să achiziţioneze, în cursul executării creanţelor pe care le are, orice fel de drepturi care pot fi valorificate;
   c) să acorde salariaţilor săi câte un credit pentru locuinţe şi credite pentru bunuri de folosinţă îndelungată, cu dobândă la nivelul dobânzii medii lunare de la băncile comerciale.

   ARTICOLUL 54
Facilităţi fiscale

   Capitalul Băncii Naţionale a României, fondul de rezervă şi provizioanele de risc, lingourile, monedele şi alte obiecte din aur, argint şi din alte metale şi pietre preţioase sunt scutite de taxe şi impozite.

   ARTICOLUL 55
Secretul profesional bancar

   (1) Membrii Consiliului de administraţie şi salariaţii Băncii Naţionale a României sunt obligaţi să păstreze secretul asupra oricărei informaţii nedestinate publicării, de care au luat cunoştinţă în cursul exercitării funcţiilor lor, şi nu vor folosi aceste informaţii pentru obţinerea de avantaje personale, orice abatere fiind pedepsită conform legii.
   (2) Dezvăluirea secretului profesional bancar se poate face în cadrul unei proceduri judiciare, numai în condiţiile aprobate de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României.

   ARTICOLUL 56
Indemnizaţii

   Membrii Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României şi cenzorii primesc indemnizaţii.

   ARTICOLUL 57
Participaţii de capital

   Banca Naţională a României nu poate participa cu capital, direct sau indirect, la nici o societate comercială sau regie autonomă, cu excepţia propriilor sale întreprinderi de imprimare a biletelor de bancă şi de batere a monedei metalice şi a altor societăţi care pot contribui la realizarea atribuţiilor sale.

   ARTICOLUL 58
Proprietăţi imobiliare

   Banca Naţională a României poate face investiţii imobiliare numai pentru necesităţile sale de funcţionare şi pentru nevoile colective ale personalului, stabilite de consiliul său de administraţie.

   ARTICOLUL 59
Comunicarea cu publicul

   (1) Toate reglementările emise de Banca Naţională a României se publică în Monitorul Oficial al României.
   (2) Banca Naţională a României va deschide şi va menţine un registru public al reglementărilor sale publicate în Monitorul Oficial al României.
   (3) Banca Naţională a României publică periodic raportul anual, rapoarte privind balanţa de plăţi şi poziţia investiţională internaţională a ţării, buletine privind evoluţia monedei şi a creditului, studii şi alte materiale cuprinzând informaţii destinate publicităţii.

   ARTICOLUL 60
Sancţiuni

   (1) Pentru nerespectarea reglementărilor emise de către Banca Naţională a României, în cazurile care nu cad sub incidenţa Legii bancare, conducerea executivă a Băncii Naţionale a României poate aplica următoarele sancţiuni:
   a) avertisment scris;
   b) amendă de la 1 milion lei la 10 milioane lei; amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat;
   c) suspendarea, pe un termen de până la 90 de zile, parţială sau totală, a autorizaţiei acordate de Banca Naţională a României;
   d) retragerea autorizaţiei acordate de Banca Naţională a României.
   (2) Contestaţiile pot fi formulate în termen de 15 zile de la data comunicării sancţiunii şi se soluţionează de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României în maximum 30 de zile de la primirea acestora.
   (3) În termen de 15 zile de la comunicare, deciziile Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României pot fi contestate la Curtea Supremă de Justiţie.

   ARTICOLUL 61
Intrarea în vigoare

   Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

   ARTICOLUL 62
Abrogări

   Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea nr. 34/1991 privind Statutul Băncii Naţionale a României, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 70 din 3 aprilie 1991, precum şi orice alte dispoziţii contrare.

   Această lege a fost adoptată de Camera Deputaţilor şi de Senat în şedinţa din 5 mai 1998, cu respectarea prevederilor art. 74 alin. (2) şi ale art. 76 alin. (2) din Constituţia României.
   
  p. PREŞEDINTELE CAMEREI DEPUTAŢILOR          p. PREŞEDINTELE SENATULUI
PAULA MARIA IVĂNESCU MIRCEA IONESCU-QUINTUS

   Bucureşti, 26 mai 1998.
   Nr. 101.