Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 11 din 29.sep.2005
Monitorul Oficial, Partea I 882 30.sep.2005
Intrare în vigoare la 3.oct.2005
privind piaţa primară a titlurilor de stat administrată de Banca Naţională a României

   În temeiul art. 29 şi 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României, al Ordinului ministrului finanţelor publice nr. 1.408/2005 şi al Convenţiei Ministerului Finanţelor Publice - Băncii Naţionale a României nr. 184.575/13 din 23 septembrie 2005,

   Banca Naţională a României emite prezentul regulament.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte:
   a) termenii şi procedurile privind plasarea prin Banca Naţională a României a titlurilor de stat emise de Ministerul Finanţelor Publice în formă dematerializată, în monedă naţională sau în valută, pe piaţa internă;
   b) condiţiile privind accesul participanţilor pe piaţa primară în calitate de dealeri primari;
   c) drepturile şi obligaţiile ce revin dealerilor primari, precum şi orice alte condiţii, modalităţi, proceduri cu privire la organizarea şi derularea activităţii pe această piaţă.

   CAPITOLUL II
 Piaţa primară a titlurilor de stat

   Art. 2. -(1) Banca Naţională a României organizează şi conduce activitatea de plasare/vânzare a emisiunilor de titluri de stat, în conformitate cu prevederile prezentului regulament şi cu respectarea principiilor referitoare la:
   a) transparenţa pieţei şi a condiţiilor de acces;
   b) metodele şi procedurile folosite în derularea operaţiunilor de vânzare a emisiunilor de titluri de stat;
   c) protecţia investitorilor;
   d) tratamentul nediscriminatoriu al participanţilor.
   (2) Vânzarea prin licitaţie sau subscripţie publică a titlurilor de stat, în condiţiile prezentului regulament, se realizează de către Banca Naţională a României, în calitate de agent al Ministerului Finanţelor Publice.
   (3) Data şi locul desfăşurării licitaţiei sau subscripţiei publice, precum şi elementele de identificare ale emisiunii ce urmează a fi plasată sunt stabilite de Ministerul Finanţelor Publice prin prospectul de emisiune şi sunt făcute publice de Banca Naţională a României.
   (4) Ministerul Finanţelor Publice îşi rezervă dreptul ca suma împrumutată aferentă unei serii să fie majorată, micşorată sau anulată, în funcţie de necesităţile de finanţare şi/sau de nivelul randamentului rezultat în urma licitaţiei.
   Art. 3. -(1) Participanţi pe piaţa primară a titlurilor de stat în calitate de dealeri primari pot fi:
   a) instituţii de credit, aşa cum sunt definite la art. 1 alin. 2 lit. a) din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată, care sunt autorizate de Banca Naţională a României;
   b) societăţi de servicii de investiţii financiare, aşa cum sunt definite la art. 6 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi completările ulterioare, care sunt autorizate de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare;
   c) instituţiile echivalente celor prevăzute la lit. a) şi b), autorizate în statele membre ale Uniunii Europene şi/sau în celelalte state aparţinând Spaţiului Economic European.
   (2) Persoanele fizice şi persoanele juridice, rezidente sau nerezidente, altele decât cele menţionate la alin. (1), pot să desfăşoare operaţiuni pe piaţa primară a titlurilor de stat numai prin intermediul unui dealer primar.
   Art. 4. - Condiţii de acces pe piaţa primară a titlurilor de stat pentru dealerii primari:
   1. existenţa unei autorizaţii în baza căreia poate presta următoarele servicii:
   a) tranzacţionarea titlurilor de stat în cont propriu şi/sau în contul clienţilor;
   b) intermedierea în oferta de titluri de stat prin subscrierea şi plasamentul acestora;
   c) păstrarea în custodie şi administrarea titlurilor de stat;
   2. îndeplinirea criteriilor de acces stabilite prin regulile sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR;
   3. existenţa unei structuri organizatorice distincte, spaţii specifice necesare derulării operaţiunilor cu titluri de stat, dotări tehnice pentru activităţi de tranzacţionare şi custodie;
   4. reglementarea prin norme proprii a procedurilor de lucru cu clienţii, a mijloacelor de evidenţă a deţinerilor clienţilor, precum şi a procedurilor privind controlul intern al activităţii cu titluri de stat;
   5. instituţiile prevăzute la art. 3 trebuie să facă dovada unui nivel de performanţă financiară cotat de una dintre agenţiile de specialitate (Fitch Ratings, Moody's sau Standard & Poor's) cu risc investiţional scăzut.
   Art. 5. -(1) Instituţiile solicitante trebuie să depună la Banca Naţională a României o cerere în vederea dobândirii calităţii de dealer primar, împreună cu documentaţia din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de acces. În termen de 30 de zile Banca Naţională a României va aproba cererea sau o va respinge motivat, cu notificarea instituţiei solicitante.
   (2) Banca Naţională a României aprobă cererile de acces cu consultarea autorităţii de supraveghere competente.
   (3) Dealerul primar poate cere retragerea dreptului de acces pe piaţă, caz în care retragerea dreptului de acces produce efecte începând cu ziua bancară următoare datei la care decizia Băncii Naţionale a României a fost comunicată dealerului primar. Banca Naţională a României va aduce de îndată la cunoştinţă participanţilor, precum şi Ministerului Finanţelor Publice şi autorităţii de supraveghere competente decizia sa, prin orice mijloace.
   Art. 6. - Dealerii primari au următoarele obligaţii:
   1. să depună oferte de cumpărare în nume propriu şi/sau în numele clienţilor într-un cuantum de minimum 10% din valoarea anunţată pentru fiecare serie, conform prospectului de emisiune;
   2. să adjudece în nume propriu minimum 1% din totalul valorii adjudecate aferente emisiunilor de titluri de stat plasate în ultimele 12 luni, în monedă naţională şi/sau în valută. Pentru emisiunile în valută calculele se vor efectua la cursul Băncii Naţionale a României valabil în ziua decontării emisiunii respective;
   3. să menţină în evidenţele proprii conturi de custodie pentru clienţi;
   4. să deţină la final de trimestru un volum de titluri de stat achiziţionate în nume propriu într-un cuantum de maximum 20% din emisiunile adjudecate în trimestrul respectiv şi existente în circulaţie. Pentru emisiunile în valută calculele se efectuează la cursul Băncii Naţionale a României valabil în ultima zi a trimestrului supus analizei.
   Art. 7. - În caz de fuziune în care este implicat cel puţin un dealer primar, Banca Naţională a României va analiza îndeplinirea condiţiilor de acces pe piaţa primară de către noua instituţie.
   Art. 8. - Dealerii primari au obligaţia de a prezenta Băncii Naţionale a României orice informaţii şi/sau documente solicitate, în legătură cu activitatea derulată pe această piaţă.

   CAPITOLUL III
 Plasarea titlurilor de stat pe piaţa primară

   Art. 9. - Organizarea licitaţiilor şi a subscripţiilor publice se face de către o comisie alcătuită din reprezentanţi ai Băncii Naţionale a României şi ai Ministerului Finanţelor Publice, astfel: preşedinte şi secretar numiţi de Banca Naţională a României şi cel puţin 2 membri specialişti, dintre care unul este numit de Ministerul Finanţelor Publice.
   Art. 10. - Preşedintele şi reprezentantul Ministerului Finanţelor Publice verifică modul de adjudecare, semnează procesul-verbal şi comunicatul oficial de închidere a licitaţiei sau subscripţiei publice.
   Art. 11. - Secretarul comisiei împreună cu membrii acesteia derulează toate operaţiunile specifice legate de deschiderea, desfăşurarea şi stabilirea rezultatului licitaţiei sau subscripţiei publice, întocmeşte procesul-verbal şi comunicatul oficial; semnează împreună cu membrii specialişti procesul-verbal şi comunicatul oficial.

   SECŢIUNEA 1
Licitaţia

   Art. 12. - Dealerii primari trebuie să depună oferte de cumpărare în cont propriu şi în contul clienţilor lor în ziua desfăşurării licitaţiei, până la ora 12,00, dacă nu se specifică altfel în documentele de lansare a emisiunii.
   Art. 13. -(1) Oferta de cumpărare prin licitaţie cuprinde obligatoriu următoarele:
   -emisiunea pentru care este prezentată oferta;
   -data completării;
   -data licitaţiei;
   -valoarea totală şi rata dobânzii licitate;
   -defalcarea sumei totale licitate în suma solicitată în cont propriu şi suma solicitată în contul clienţilor;
   -elementele de identificare a dealerului primar, denumirea şi sediul social, semnăturile autorizate şi ştampila oficială etc.;
   -numărul contului curent şi numărul contului de evidenţă a titlurilor de stat.
   (2) Ofertele se transmit în plic sigilat care va purta ştampila şi antetul participanţilor. Secretarul Comisiei de licitaţie eliberează o adeverinţă care atestă primirea plicului.
   (3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalităţi considerate acceptabile de către administratorul de piaţă (telex, cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), în acest caz procedura de licitaţie urmând a fi prezentată în reglementări specifice.
   Art. 14. -(1) Ofertele de cumpărare depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
   (2) Numărul maxim de tranşe de preţ se stabileşte de Ministerul Finanţelor Publice şi se anunţă prin prospectul de emisiune al seriei respective.
   Art. 15. -(1) Şedinţa de licitaţie începe la ora 13,00, dacă nu se specifică altfel în documentele de lansare a emisiunii, prin deschiderea de către secretarul comisiei, în prezenţa celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpărare ale participanţilor la licitaţie.
   (2) Membrii comisiei verifică respectarea condiţiilor prevăzute la art. 13.
   (3) Ofertele de cumpărare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sunt respinse.
   (4) Preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de formă şi validarea ofertei. Acordul dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmării în scris în cursul şedinţei de licitaţie.
   Art. 16. -(1) Secretarul comisiei, împreună cu membrii specialişti, întocmeşte centralizatorul ofertelor de cumpărare şi, în baza grilei de cotare, determină nivelul la care cererea cumulată crescător din punctul de vedere al ratei dobânzii sau cumulată descrescător din punctul de vedere al preţului satisface oferta anunţată de Ministerul Finanţelor Publice.
   (2) Totodată se va stabili valoarea emisiunii oferite ce şi-a găsit contrapartida în cerere şi preţul sau rata dobânzii maxime, minime şi medii la care au fost adjudecate ofertele de cumpărare.
   (3) În situaţia în care întreaga emisiune a fost vândută, iar la nivelul marginal (nivelul preţului minim, respectiv al ratei dobânzii maxime acceptate) sunt mai multe oferte de cumpărare ce nu pot fi satisfăcute integral, şi Ministerul Finanţelor Publice nu majorează valoarea emisiunii până la concurenţa executării integrale a nivelului marginal, se aplică principiul proporţionalităţii, fiecare primind valoarea rezultată. Toate valorile sunt rotunjite până la cea mai apropiată valoare divizibilă cu valoarea nominală a unui titlu de stat.
   Art. 17. -(1) Metodele folosite pentru determinarea preţului sunt metoda preţului multiplu şi metoda preţului uniform.
   (2) Metoda preţului multiplu presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la preţul sau rata dobânzii pe care fiecare dintre ofertanţii câştigători l-a oferit, până la adjudecarea emisiunii. În baza ofertelor de cumpărare adjudecate la preţuri sau rate ale dobânzii diferite se calculează un preţ sau o rată a dobânzii medii de adjudecare.
   (3) Metoda preţului uniform presupune alocarea titlurilor de stat pentru ofertele adjudecate la cel mai scăzut preţ sau rata dobânzii cea mai ridicată, care au fost acceptate pentru adjudecarea emisiunii.
   Art. 18. -(1) Ofertele de cumpărare prin licitaţie pot fi oferte de cumpărare competitive (concurenţiale) şi oferte de cumpărare necompetitive (neconcurenţiale).
   (2) Ofertele de cumpărare, indiferent de tipul acestora, trebuie să indice o valoare care să fie multiplu al valorii nominale a unui titlu.
   Art. 19. - Oferta de cumpărare competitivă este oferta prin care participantul indică, pe lângă valoarea pe care doreşte să o adjudece, şi preţul maxim (exprimat ca rată minimă a dobânzii) pe care este dispus să îl plătească.
   Art. 20. -(1) Oferta de cumpărare necompetitivă este oferta prin care participantul indică numai valoarea pe care doreşte să o adjudece.
   (2) Ofertele de cumpărare necompetitive sunt executate cu prioritate, astfel:
   a) la preţul mediu ponderat sau rata medie ponderată a dobânzii ofertelor de cumpărare competitive acceptate în licitaţiile adjudecate pe baza metodei preţului multiplu;
   b) la preţul final sau rata dobânzii finale a licitaţiilor adjudecate pe baza metodei preţului uniform.
   (3) Ministerul Finanţelor Publice stabileşte prin prospectul de emisiune:
   a) categoriile de investitori care pot depune oferte de cumpărare necompetitive;
   b) limita maximă privind ponderea ofertelor de cumpărare necompetitive în valoarea totală a emisiunii; şi/sau
   c) limite minime şi/sau maxime pentru valoarea unei oferte de cumpărare necompetitive.
   (4) În cazul în care ofertele necompetitive depăşesc valoarea maximă admisă din total emisiune, alocarea va fi efectuată aplicându-se principiul proporţionalităţii.

   SECŢIUNEA a 2-a
Subscripţia publică

   Art. 21. -(1) Dealerii primari trebuie să depună oferte de cumpărare în contul lor şi în cel al clienţilor lor până la subscrierea integrală a emisiunii sau până la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere, dacă nu se specifică altfel în documentele de lansare a emisiunii.
   (2) Data la care se închide oferta de subscriere este considerată a fi data vânzării.
   Art. 22. -(1) Oferta de cumpărare prin subscripţie publică cuprinde obligatoriu următoarele:
   -emisiunea pentru care este prezentată oferta;
   -data completării;
   -valoarea totală subscrisă;
   -defalcarea sumei totale subscrise în suma solicitată în cont propriu şi în contul clienţilor;
   -elemente de identificare a dealerului primar, denumirea şi sediul social, semnăturile autorizate şi ştampila oficială etc.;
   -numărul contului curent şi numărul contului de evidenţă a titlurilor de stat.
   (2) Ofertele de subscriere se transmit în plic sigilat care va purta ştampila şi antetul dealerilor primari. Secretarul Comisiei de subscripţie eliberează o adeverinţă care atestă primirea plicului.
   (3) Ofertele pot fi transmise, de asemenea, prin alte modalităţi considerate acceptabile de către administratorul de piaţă (telex cifrat, SWIFT, sistem electronic etc.), în acest caz procedura de subscripţie urmând a fi prezentată în reglementări specifice.
   Art. 23. -(1) Ofertele de subscriere depuse nu pot fi retrase, acestea constituind angajamente ferme din partea participanţilor.
   (2) Ofertele de cumpărare trebuie să indice o valoare care să fie multiplu al valorii nominale a unui titlu de stat.
   Art. 24. -(1) Şedinţa de subscripţie începe la ora 13,00 în ultima zi a perioadei de subscriere, prin deschiderea de către secretarul comisiei, în prezenţa celorlalţi membri, a plicurilor conţinând ofertele de cumpărare ale participanţilor, dacă nu se specifică altfel în documentele de lansare a emisiunii.
   (2) Membrii comisiei verifică respectarea condiţiilor prevăzute la art. 22.
   (3) Ofertele de cumpărare care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin prezentul regulament sunt respinse.
   (4) Preşedintele comisiei poate decide, de comun acord cu dealerul primar, rectificarea pe loc a erorilor de formă şi validarea ofertei. Acordul dealerului primar poate fi comunicat telefonic, cu condiţia confirmării în scris în cursul şedinţei de subscriere.
   Art. 25. -(1) Secretarul comisiei împreună cu membrii specialişti întocmesc centralizatorul ofertelor de cumpărare.
   (2) În situaţia în care cererile depăşesc valoarea emisiunii, toate cererile vor fi acceptate proporţional sau, cu acordul Ministerului Finanţelor Publice, emisiunea poate fi majorată.
   (3) Titlurile de stat rămase nesubscrise până la ora 12,00 a ultimei zile din perioada de subscriere se anulează şi emisiunea se închide la valoarea subscrisă.

   SECŢIUNEA a 3-a
Decontarea operaţiunilor de piaţă primară

   Art. 26. -(1) Rezultatele licitaţiei sau subscripţiei publice, după caz, sunt transmise sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR.
   (2) Decontarea operaţiunilor cu titluri de stat derulate pe piaţa primară a titlurilor de stat şi plata obligaţiilor financiare ale emitentului se efectuează în conformitate cu Regulile sistemului de depozitare şi decontare a titlurilor de stat SaFIR, ale sistemului cu decontare brută în timp real ReGIS, precum şi cu celelalte reglementări ale Băncii Naţionale a României în domeniu.
   (3) În situaţia nerespectării termenului de decontare a rezultatelor licitaţiei/subscripţiei, pentru fiecare zi de întârziere, dealerul primar şi/sau participanţii cu cont de decontare în ReGIS, care accesează piaţa primară printr-un dealer primar, sunt obligaţi la plata unei dobânzi penalizatoare, calculată zilnic, la nivelul ratei dobânzii de adjudecare/subscriere plus nivelul ratei BUBID-ON aferente fiecărei zile din perioada de întârziere. Sumele încasate în lei se vor vira în contul curent general al Trezoreriei Statului, deschis în ReGIS; sumele încasate în valută se vor vira în contul de valută al Ministerului Finanţelor Publice deschis la Banca Naţională a României.

   CAPITOLUL IV
 Monitorizare

   Art. 27. -(1) Banca Naţională a României monitorizează conduita dealerilor primari, urmărind respectarea prevederilor prezentului regulament.
   (2) În situaţia deschiderii procedurii de insolvenţă şi/sau a nerespectării prevederilor art. 4 şi 6, Banca Naţională a României poate retrage calitatea de dealer primar şi/sau poate suspenda pe o perioadă de maximum 90 de zile calendaristice dreptul de acces în nume propriu pe piaţa primară, în condiţiile respectării prevederilor art. 6.
   Art. 28. -(1) În cazul retragerii calităţii de dealer primar, Banca Naţională a României va lua următoarele măsuri:
   a) va interzice accesul pe piaţa primară a titlurilor de stat de la data notificării privind deschiderea procedurii de insolvenţă sau în orice alt caz de retragere a calităţii de dealer primar, cu excepţia ofertelor de cumpărare la licitaţie/subscripţie depuse anterior momentului primirii notificării respective;
   b) va notifica aceasta celorlalţi participanţi, precum şi autorităţii de reglementare şi supraveghere competente.
   (2) Retragerea dreptului de acces pentru societăţile de servicii de investiţii financiare se va face după consultarea cu Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare.

   CAPITOLUL V
 Sancţiuni

   Art. 29. - În cazul nerespectării de către dealerii primari a prevederilor prezentului regulament, Banca Naţională a României va aplica sancţiuni în conformitate cu prevederile art. 57 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României.

   CAPITOLUL VI
 Dispoziţii tranzitorii şi finale

   Art. 30. - Instituţiile autorizate în baza Regulamentului privind operaţiunile cu titluri de stat emise în formă dematerializată, aprobat prin Ordinul ministrului finanţelor publice, al guvernatorului Băncii Naţionale a României şi al preşedintelui Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 875/2001, îşi menţin calitatea de dealer primar, sub rezerva îndeplinirii nu mai târziu de 3 octombrie 2005 a condiţiilor de acces prevăzute la art. 4 pct. 2.
   Art. 31. -(1) Banca Naţională a României, în calitate de agent al Ministerului Finanţelor Publice, va încuraja înfiinţarea de asociaţii profesionale în scopul ridicării standardelor profesionale, stabilirea şi impunerea unor reguli de conduită şi etică profesională în desfăşurarea operaţiunilor pe piaţa primară a titlurilor de stat.
   (2) Codurile de conduită avizate de Banca Naţională a României sunt obligatorii pentru participanţii pe piaţa primară.
   Art. 32. -(1) Pentru instituţiile prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c), prezentul regulament se aplică de la data aderării României la Uniunea Europeană, urmând a se stabili condiţii de acces pe piaţă.
   (2) Prevederile art. 4 pct. 5 se aplică de la data aderării României la Uniunea Europeană.
   Art. 33. - Banca Naţională a României, în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, va emite norme tehnice în aplicarea acestuia.
   Art. 34. -(1) Prezentul regulament intră în vigoare la data de 3 octombrie 2005.
   (2) Prezentul regulament va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

   p. Guvernatorul Băncii Naţionale a României,
Florin Georgescu

   Bucureşti, 29 septembrie 2005.
   Nr. 11.