Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 1 din 21.mai.1999
Monitorul Oficial, Partea I 614 16.dec.1999
Intrare în vigoare la 16.dec.1999
privind organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscurilor Bancare

   În temeiul prevederilor art. 2 alin. (2), ale art. 25, art. 26 alin. (2), art. 50 şi ale art. 51 alin. (3) şi (4) din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, precum şi ale art. 2, 38, 55, 56 şi ale art. 58 din Legea bancară nr. 58/1998,

   Banca Naţională a României emite prezentul regulament.

   ARTICOLUL 1
Obiect

   Obiectul prezentului regulament îl constituie organizarea şi funcţionarea la Banca Naţională a României a Centralei Riscurilor Bancare.
   Centrala Riscurilor Bancare (C.R.B.) este un centru de intermediere care gestionează în numele Băncii Naţionale a României informaţia de risc bancar pentru scopurile utilizatorilor, în condiţiile păstrării secretului bancar.

   ARTICOLUL 2
Definiţii

   Pentru scopurile prezentului regulament:
   1. Informaţia de risc bancar este informaţia care se raportează de către bănci, se prelucrează şi se difuzează de Centrala Riscurilor Bancare; informaţia de risc bancar cuprinde datele de identificare a unui debitor - persoană fizică sau persoană juridică nonbancară rezidentă - şi operaţiunile în lei şi în valută prin care băncile se expun la risc faţă de acel debitor.
   Aceste operaţiuni sunt:
   a) acordarea de credite;
   b) asumarea de angajamente de către bancă, în numele debitorului, faţă de o persoană fizică sau o persoană juridică nonbancară;
   c) asumarea de angajamente de către bancă, în numele debitorului, faţă de altă bancă.
   2. Riscul individual este suma valorilor operaţiunilor prevăzute la pct. 1, raportată la Centrala Riscurilor Bancare de o persoană declarantă pentru un debitor - persoană fizică sau persoană juridică nonbancară rezidentă -, cu condiţia să fie egală sau mai mare decât limita de raportare. Riscul individual reprezintă expunerea unei bănci faţă de un debitor şi se determină de către persoana declarantă. Pentru calculul riscului individual se iau în considerare atât operaţiunile desfăşurate de debitor în nume propriu, cât şi cele în care debitorul este parte componentă a unui grup.
   3. Persoana recenzată este debitorul - persoană fizică sau persoană juridică nonbancară rezidentă - înscris în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare ca urmare a raportării acestuia de către persoana declarantă.
   4. Riscul global este suma riscurilor individuale raportate de toate persoanele declarante pentru aceeaşi persoană recenzată, mai puţin valoarea angajamentelor asumate de bănci, în numele persoanei recenzate, faţă de alte bănci [pct. 1 lit. c)]. Riscul global reprezintă expunerea întregului sistem bancar din România faţă de o singură persoană recenzată şi se determină de Centrala Riscurilor Bancare.
   5. Persoanele declarante la Centrala Riscurilor Bancare sunt:
   -centralele băncilor - persoane juridice române - pentru toate informaţiile de risc bancar colectate din propriile evidenţe şi din cele ale unităţilor lor teritoriale din România;
   -sucursalele din România ale băncilor - persoane juridice străine
   -pentru toate informaţiile de risc bancar colectate din propriile evidenţe.
   Persoanele declarante au obligaţia să completeze formularul "Fişă de acreditare la Centrala Riscurilor Bancare a persoanelor autorizate să transmită şi să recepţioneze informaţii de risc bancar" (F1), prin care sunt desemnate maximum 3 persoane acreditate la Centrala Riscurilor Bancare, conform anexei nr. 1. Această fişă va fi întocmită în două exemplare având acelaşi conţinut, cu următoarele destinaţii:
   -exemplarul 1 va fi transmis în regim confidenţial la Centrala Riscurilor Bancare;
   -exemplarul 2 va fi păstrat pentru evidenţele proprii.
   6. Persoana acreditată este angajatul autorizat de conducerea persoanei declarante să transmită la şi să recepţioneze de la Centrala Riscurilor Bancare informaţii de risc bancar.
   Persoana declarantă nu este abilitată să efectueze schimbul de informaţii de risc bancar cu Centrala Riscurilor Bancare decât prin intermediul persoanelor acreditate.
   7. Perioada de raportare este intervalul cuprins între datele de 1 şi 15 ale lunii în care se raportează informaţia de risc bancar aferentă lunii anterioare. În cazul în care data de 15 nu este o zi bancară, perioada de raportare se încheie în următoarea zi bancară.
   8. Utilizatorii sunt băncile şi Banca Naţională a României.

   ARTICOLUL 3
Obligativitatea raportării

   Fiecare persoană declarantă este obligată să raporteze la Centrala Riscurilor Bancare, la termenele şi în condiţiile prevăzute în prezentul regulament, informaţia de risc bancar pentru fiecare debitor care îndeplineşte condiţia de a fi raportat, respectiv ca banca să fi înregistrat faţă de acesta un risc individual.
   ARTICOLUL 4
Structura informaţională a Centralei Riscurilor Bancare

   Centrala Riscurilor Bancare organizează şi gestionează o bază de date care cuprinde:
   a) Registrul central al creditelor (RCC), care conţine informaţiile de risc bancar raportate de persoanele declarante, prelucrate şi difuzate de Centrala Riscurilor Bancare în vederea valorificării de către utilizatori, în condiţiile păstrării secretului bancar;
   b) Registrul creditelor restante (RCR), care este alimentat lunar de Registrul central al creditelor cu informaţii de risc bancar referitoare la persoanele recenzate şi la creditele restante ale acestora faţă de întregul sistem bancar din România.

   ARTICOLUL 5
Transmiterea şi înscrierea informaţiei de risc bancar
în Registrul central al creditelor

   1. Fluxul transmiterii şi înscrierii informaţiei de risc bancar în Registrul central al creditelor este prezentat în diagramă.
   2. În scopul îndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 3, persoana declarantă trebuie să transmită la Centrala Riscurilor Bancare, lunar, în perioada de raportare, informaţia de risc bancar, folosind în mod obligatoriu următoarele proceduri:
   2.1. Procedura de raportare a debitorilor trebuie folosită în cazul raportării pentru prima dată la Centrala Riscurilor Bancare a unui debitor de către respectiva persoană declarantă sau în cazul în care datele de identificare a unor debitori raportaţi anterior de către aceeaşi persoană declarantă au suferit modificări. Transmiterea informaţiei de risc bancar prin această procedură se realizează prin utilizarea "Formularului de raportare a debitorilor" (F2). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 2.
   2.2. Procedura de raportare a riscurilor individuale trebuie folosită în cazul în care debitorul îndeplineşte condiţia de a fi raportat. Transmiterea informaţiei de risc bancar prin această procedură se face utilizându-se "Formularul de raportare a riscurilor individuale" (F3).
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 3.
   2.3. Procedura de ştergere a riscurilor trebuie folosită în cazul în care un risc raportat anterior nu mai este înregistrat în evidenţele contabile ale băncii şi debitorul respectiv îndeplineşte condiţia de a fi raportat la Centrala Riscurilor Bancare. Raportarea informaţiei de risc bancar prin această procedură se face utilizându-se formularul F3.
   2.4. Procedura de ştergere a unui debitor trebuie folosită în cazul în care un debitor nu mai îndeplineşte condiţia de a fi raportat de către persoana declarantă. Transmiterea informaţiei de risc bancar prin această procedură se face utilizându-se formularul F2.
   3. Informaţia de risc bancar raportată la Centrala Riscurilor Bancare este cea înscrisă în evidenţele băncii în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
   4. Transmiterea informaţiei de risc bancar va fi adaptată la caracteristicile oricărui canal tehnic de transmisie, pentru evitarea riscului ca informaţia respectivă să nu parvină întocmai şi la timp. Canalele tehnice de transmisie vor fi stabilite de Centrala Riscurilor Bancare.
   5. Înscrierea în Registrul central al creditelor poate fi efectuată dacă informaţia de risc bancar transmisă de către o persoană declarantă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii de validare:
   a) respectă standardele de conţinut şi modul de completare a formularelor prevăzute în prezentul regulament;
   b) este în concordanţă, conform criteriilor stabilite de Centrala Riscurilor Bancare în acest sens, cu informaţia de risc bancar cuprinsă în raportările anterioare.
   6. Centrala Riscurilor Bancare nu poate modifica din proprie iniţiativă informaţia de risc bancar transmisă de către persoanele declarante.

   ARTICOLUL 6
Prelucrarea informaţiei de risc bancar.
Organizarea şi gestionarea Registrului central al creditelor
şi a Registrului creditelor restante

   Centrala Riscurilor Bancare asigură înregistrarea în Registrul central al creditelor a informaţiilor de risc bancar raportate de persoanele declarante şi prelucrarea acestor informaţii în scopul obţinerii de date agregate necesare utilizatorilor.
   Registrul central al creditelor va fi creat, gestionat şi actualizat conform necesităţilor proprii ale Centralei Riscurilor Bancare, astfel încât să poată evidenţia operativ informaţiile privind:
   -identificarea persoanelor recenzate şi evidenţierea, după caz, a situaţiilor speciale, conform Legii nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, modificată prin Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice;
   -riscurile individuale şi caracteristicile acestora;
   -riscurile globale şi caracteristicile acestora.
   Informaţiile de risc bancar înscrise în Registrul central al creditelor vor fi actualizate lunar.
   Registrul creditelor restante va fi creat, gestionat şi actualizat conform necesităţilor proprii ale Centralei Riscurilor Bancare, astfel încât să poată evidenţia operativ informaţiile privind abaterile de la graficele de rambursare a creditelor, înregistrate de persoanele recenzate faţă de întregul sistem bancar din România.
   Informaţiile de risc bancar vor fi menţinute în Registrul central al creditelor şi în Registrul creditelor restante pe o perioadă de 2 ani de la data înscrierii, după care vor fi arhivate.

   ARTICOLUL 7
Difuzarea informaţiei de risc bancar

   1. Fluxul difuzării informaţiei de risc bancar deţinute de Centrala Riscurilor Bancare către utilizatori este prezentat în diagramă.
   2. Centrala Riscurilor Bancare transmite lunar fiecărei persoane declarante, din proprie iniţiativă, informaţia referitoare la riscul global pentru fiecare debitor raportat de aceasta în luna respectivă, utilizând formularul "Situaţia riscului global privind persoanele recenzate" (F4 A). Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
   3. Centrala Riscurilor Bancare transmite, la cerere, oricărei persoane declarante informaţii referitoare la creditele restante pe ultimii 2 ani, evidenţiate în Registrul creditelor restante, pentru oricare debitor raportat de către aceasta în luna respectivă, utilizând formularul "Situaţia creditelor restante" (F4 B).
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 4.
   4. Orice unitate bancară poate solicita Centralei Riscurilor Bancare, prin intermediul propriei persoane declarante, informaţia de risc bancar referitoare la orice persoană fizică sau juridică nonbancară rezidentă, cu condiţia să aibă acordul scris al persoanei respective în conformitate cu prevederile art. 37 din Legea nr. 58/1998. Nerespectarea acestei condiţii de către bancă constituie abatere de la prevederile prezentului regulament.
   În cazul în care informaţia de risc bancar solicitată de bancă se referă la un debitor raportat de aceasta în ultima perioadă de raportare încheiată, nu este necesar acordul acestuia.
   Datele ce pot fi solicitate de bancă sunt:
   -datele referitoare la riscul global înregistrat în Registrul central al creditelor în ultima lună pe numele persoanei recenzate; şi/sau
   -datele referitoare la creditele restante înregistrate faţă de întregul sistem bancar în cel mult ultimii 2 ani de aceeaşi persoană recenzată.
   Formularele folosite pentru solicitarea de informaţii de risc bancar sunt următoarele:
   a) "Acord de consultare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare" (F5). Fiecare formular este valabil numai pentru o singură consultare a bazei de date pentru persoana respectivă.
   Formularul F5 se va întocmi în trei exemplare, având acelaşi conţinut, cu următoarele destinaţii:
   -exemplarul 1 rămâne în posesia persoanei care a dat acordul;
   -exemplarul 2 se depune la unitatea bancară care a primit acordul;
   -exemplarul 3 se transmite persoanei declarante în ziua emiterii acordului şi se arhivează de către aceasta. Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 5;
   b) "Cerere de consultare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare" (F6)
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 6.
   Difuzarea de către Centrala Riscurilor Bancare a informaţiei de risc bancar în acest caz se face în termen de cel mult o zi bancară de la data primirii cererii de consultare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare.
   5. Persoana declarantă este obligată să remită, la cerere, oricărei persoane pe care a raportat-o la sau despre care a primit informaţii de la Centrala Riscurilor Bancare ultimele informaţii de risc bancar referitoare la persoana respectivă.
   6. Directorul coordonator al activităţii Centralei Riscurilor Bancare poate dispune sistarea difuzării informaţiei de risc bancar deţinute de Centrala Riscurilor Bancare, în cazul în care accesul la aceasta s-a făcut de către persoane neautorizate.
   7. În condiţiile respectării prevederilor legale, difuzarea informaţiilor de risc bancar deţinute de Centrala Riscurilor Bancare se poate face de aceasta şi către alte direcţii din Banca Naţională a României, după cum decide, de la caz la caz, directorul coordonator al activităţii Centralei Riscurilor Bancare.

   ARTICOLUL 8
Corectarea erorilor şi a omisiunilor

   1. Înlocuirea informaţiei de risc bancar transmise, care nu a îndeplinit cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la pct. 5 al art. 5, şi completarea informaţiei de risc bancar transmise se pot face în perioada de raportare (prin retransmisie), prin utilizarea formularelor F2 şi/sau F3:
   a) ca urmare a sesizării de către Centrala Riscurilor Bancare a erorilor; aceasta va transmite persoanei declarante, în cel mult o zi bancară de la data primirii oricărei raportări, formularul "Lista cuprinzând erorile privind informaţia de risc bancar" (F7).
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 7;
   b) ca urmare a sesizării de către persoana declarantă a omisiunilor proprii.
   În cazul în care persoana declarantă sesizează erori în informaţia de risc bancar transmisă în cadrul perioadei de raportare, aceasta este obligată să transmită la Centrala Riscurilor Bancare, în această perioadă, informaţia de risc bancar corectată, prin utilizarea formularului "Sesizare de corecţie" (F8).
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 8.
   2. În cazul în care persoana declarantă nu efectuează corecţiile în perioada de raportare, Centrala Riscurilor Bancare va înscrie în Registrul central al creditelor numai informaţia de risc bancar care îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. 5 al art. 5 şi va completa, pe baza datelor anterioare, informaţia de risc bancar omisă.
   3. Corectarea erorilor din formularele F2 şi/sau F3 care constituie o raportare anterioară se poate face de către persoana declarantă, prin utilizarea formularului "Sesizare de corecţie", astfel:
   a) din iniţiativa unei persoane recenzate, atunci când aceasta constată existenţa unor date eronate care au fost înregistrate pe numele său ca urmare a raportării lor de către banca pe care persoana recenzată a identificat-o ca fiind sursa erorii;
   b) din iniţiativa băncii, atunci când aceasta constată existenţa unor date eronate înregistrate în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare, ca urmare a raportării de către bancă.
   Datele de identificare a unui debitor şi fiecare tip de risc pot fi corectate o singură dată printr-o "Sesizare de corecţie". A doua corectură este permisă numai dacă:
   -aceasta se face ca urmare a unei solicitări de conciliere; şi
   -prima corectură nu s-a făcut ca urmare a unei solicitări de conciliere.
   4. În cazul în care informaţia de risc bancar conţinută în "Sesizarea de corecţie" îndeplineşte condiţiile prevăzute la pct. 5 al art. 5, Centrala Riscurilor Bancare efectuează înscrierea acesteia în cel mult o zi bancară de la data primirii sesizării.
   În cazul în care informaţia de risc bancar conţinută în "Sesizarea de corecţie" nu îndeplineşte cel puţin una dintre condiţiile prevăzute la pct. 5 al art. 5, Centrala Riscurilor Bancare nu efectuează înscrierea acesteia.
   5. Informaţia de risc bancar corectă, transmisă la Centrala Riscurilor Bancare printr-o "Sesizare de corecţie", este cea înscrisă în evidenţele băncii în ultima zi a lunii la care se referă.

   ARTICOLUL 9
Procedura de conciliere

   Orice persoană recenzată care contestă corectitudinea unor date înregistrate în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare pe numele său, fără a cunoaşte banca - sursă a erorii, poate solicita băncii care i-a remis informaţia de risc bancar declanşarea procedurii de conciliere în cel mult o zi bancară de la consultarea bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare.
   Etapele procedurii de conciliere sunt următoarele:
   -etapa 1: emiterea formularului "Cerere de conciliere" (F9) de către persoana recenzată şi acceptarea cererii de către bancă.
   Conţinutul acestui formular şi modul de completare sunt prezentate în anexa nr. 9.
   Formularul F9 se va întocmi în trei exemplare, având acelaşi conţinut, cu următoarele destinaţii:
   -exemplarul 1 rămâne în posesia persoanei care a emis cererea;
   -exemplarul 2 se depune la unitatea bancară care iniţiază procedura de conciliere;
   -exemplarul 3 se transmite persoanei declarante şi se arhivează de către aceasta;
   -etapa a 2-a: transmiterea la Centrala Riscurilor Bancare de către unitatea bancară, prin persoana declarantă, a formularului "Cerere de conciliere" în cel mult o zi bancară de la data acceptării acesteia;
   -etapa a 3-a: transmiterea de către Centrala Riscurilor Bancare a informaţiei de risc bancar conţinute în "Cererea de conciliere" către persoana declarantă care a raportat-o;
   -etapa a 4-a: verificarea de către persoana declarantă a informaţiei de risc bancar supuse concilierii;
   -etapa a 5-a: transmiterea rezultatului verificării de către persoana declarantă, în termen de maximum două zile bancare de la primirea de la Centrala Riscurilor Bancare a informaţiei de risc bancar supuse concilierii.
   În cazul în care verificarea a evidenţiat existenţa unei informaţii de risc bancar eronate, raportată anterior, persoana declarantă transmite rezultatul verificării şi corectează erorile prin emiterea unei "Sesizări de corecţie", în condiţiile respectării prevederilor art. 8 pct. 3 paragraful 2.
   Persoana declarantă este obligată să transmită la Centrala Riscurilor Bancare, în maximum 5 zile bancare de la primirea de la aceasta a datelor supuse concilierii, dovada care să certifice rezultatul verificării;
   -etapa a 6-a: transmiterea de către Centrala Riscurilor Bancare persoanei declarante a băncii care a iniţiat concilierea a rezultatului verificării informaţiei de risc bancar. Banca este obligată să pună la dispoziţie persoanei recenzate rezultatul în maximum o zi bancară de la data primirii acestuia de la Centrala Riscurilor Bancare.

   ARTICOLUL 10
Sancţiuni

   Nerespectarea prevederilor prezentului regulament se sancţionează cu amendă aplicabilă băncilor, astfel:
   a) neraportarea lunară de către bănci la Centrala Riscurilor Bancare se sancţionează cu amendă în sumă de 10.000.000 lei;
   b) raportarea de către bănci la Centrala Riscurilor Bancare a informaţiei de risc bancar care nu îndeplineşte condiţiile de validare prevăzute la pct. 5 al art. 5 se sancţionează cu amendă în sumă de 100.000 lei pentru fiecare informaţie de risc bancar inclusă în lista cuprinzând erorile, care nu mai poate fi corectată în perioada de raportare;
   c) netransmiterea rezultatului verificării informaţiei de risc bancar conţinute în "Cererea de conciliere" în cadrul termenului prevăzut la art. 9 etapa a 5-a primul alineat se sancţionează cu amendă în sumă de 100.000 lei/zi de întârziere;
   d) netransmiterea dovezii care să certifice rezultatul verificării informaţiei de risc bancar conţinute în "Cererea de conciliere" în termenul prevăzut la art. 9 etapa a 5-a ultimul alineat se sancţionează cu amendă în sumă de 1.000.000 lei/zi de întârziere;
   e) netransmiterea de către bănci la Centrala Riscurilor Bancare a informaţiei de risc bancar referitoare la un debitor care îndeplineşte condiţia de a fi raportat se sancţionează cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000 lei pentru fiecare debitor neraportat;
   f) transmiterea de către bănci a informaţiei de risc bancar eronate, existentă în baza de date a Centralei Riscurilor Bancare, se sancţionează cu amendă de la 500.000 lei la 1.000.000 lei pentru fiecare debitor raportat eronat;
   g) solicitarea de către bănci a informaţiilor de risc bancar fără acordul persoanei la care se referă informaţiile respective se sancţionează cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei.
   Sumele prevăzute la lit. a)-d) se percep de Centrala Riscurilor Bancare din conturile curente ale băncilor, deschise la Banca Naţională a României, în ultima zi bancară a lunii în care se înregistrează nerespectarea prevederilor prezentului regulament, şi se virează la bugetul de stat.
   Încălcările disciplinei bancare prevăzute la lit. e)-g) se constată de către persoanele din cadrul Direcţiei supraveghere, anume împuternicite de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României. Sancţiunile se aplică de conducerea executivă a Băncii Naţionale a României, iar sumele aferente se virează la bugetul de stat.
   Cuantumul amenzilor suportate de bănci pentru nerespectarea prevederilor prezentului regulament se va actualiza prin ordin al guvernatorului Băncii Naţionale a României.

   ARTICOLUL 11
Comisioane

   Pentru serviciile de informare prestate de Centrala Riscurilor Bancare sunt percepute comisioane.
   Cuantumul comisioanelor se stabileşte prin ordin al guvernatorului Băncii Naţionale a României.
   Sumele provenite din comisioane sunt folosite de Banca Naţională a României pentru acoperirea cheltuielilor de implementare şi funcţionare a Centralei Riscurilor Bancare.

   ARTICOLUL 12
Arhivarea

   Orice document conţinând informaţia de risc bancar raportată la şi primită de la Centrala Riscurilor Bancare se arhivează pe o perioadă de 5 ani în cadrul Centralei Riscurilor Bancare şi la bănci.

   ARTICOLUL 13
Limita de raportare

   Suma reprezentând limita de raportare se stabileşte prin ordin al guvernatorului Băncii Naţionale a României.

   ARTICOLUL 14
Alte precizări

   Anexele nr. 1-9 fac parte integrantă din prezentul regulament.
   Din proprie iniţiativă, precum şi la solicitarea băncilor, Centrala Riscurilor Bancare poate să presteze şi alte servicii referitoare la difuzarea de informaţii de risc bancar.
   În scopul protejării activităţii bancare, Banca Naţională a României, prin Centrala Riscurilor Bancare, poate elabora modele de testare a riscului de creditare, pe care le propune sau le impune băncilor, după caz.

   ARTICOLUL 15
Dispoziţii generale

   Informaţiile de risc bancar transmise la şi primite de la Centrala Riscurilor Bancare au caracter confidenţial.
   Centrala Riscurilor Bancare nu îşi asumă nici o responsabilitate în cazul valorificării, cu încălcarea prevederilor legale, a informaţiei de risc bancar de către utilizatori.
   Persoanele declarante au obligaţia să furnizeze Centralei Riscurilor Bancare orice informaţie de risc bancar solicitată de aceasta în scopul desfăşurării propriei activităţi.

   ARTICOLUL 16
Intrarea în vigoare

   Prezentul regulament va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi va intra în vigoare la data de 1 februarie 2000.

   GUVERNATORUL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR ISĂRESCU

   Bucureşti, 21 mai 1999.
   Nr. 1.

   DIAGRAMĂ

   
                                              FLUXUL INFORMAŢIONAL
al Centralei Riscurilor Bancare

┌──────────────────────┐ ┌──────────────────────────────────────┐ ┌────────────┐ ┌───────────┐
│SUCURSALELE BĂNCILOR -│ │ │ │ UNITĂŢILE │ │PERSOANELE │
│ PERSOANE JURIDICE │<─────>│┌────────────────────────────────────┐│ │TERITORIALE │<─────>│ RECENZATE │
│ STRĂINE │ ││ CENTRALA RISCURILOR BANCARE ││ │ALE BĂNCILOR│ │ │
└──────────────────────┘ │└────────────────────────────────────┘│ └────────────┘ └───────────┘
│ │ / \ / \ / \
│ │ │ │ │
┌──────────────────────┐ │ │ \ / \ / │
│CENTRALELE BĂNCILOR - │ │ │ ┌─────────────────────────┐ │
│ PERSOANE JURIDICE │<─────>│ │ │ CENTRALELE BĂNCILOR - │ │
│ ROMÂNE │ │ │<─────>│ PERSOANE JURIDICE │ │
└──────────────────────┘ │ │ │ ROMÂNE │ │
/ \ │ REGISTRUL CENTRAL AL CREDITELOR │ └─────────────────────────┘ \ /
│ │ REGISTRUL CREDITELOR RESTANTE │ ┌────────────────────────────────┐
│ │ │ │ SUCURSALELE BĂNCILOR - │
│ │ │<─────>│ PERSOANE JURIDICE STRĂINE │
\ / │ │ │ │
┌──────────────────────┐ │ │ └────────────────────────────────┘
│UNITĂŢILE TERITORIALE │ │ │ ┌────────────────────────────────┐
│ ALE BĂNCILOR │ │ │<─────>│ CENTRALA B.N.R. │
└──────────────────────┘ └──────────────────────────────────────┘ └────────────────────────────────┘

TRANSMITEREA ÎNSCRIEREA, PRELUCRAREA ŞI DIFUZAREA
INFORMAŢIEI STOCAREA INFORMAŢIEI INFORMAŢIEI



   ANEXA  Nr. 1
   
┌────┐
│ F1 │
└────┘

FIŞĂ
de acreditare la Centrala Riscurilor Bancare a persoanelor autorizate
să transmită şi să recepţioneze informaţii de risc bancar

Nr. ........................... |__|__|__|__|__|__|__|__|
(data emiterii)

┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│1. Persoana declarantă ...................................................... Cod ............................│
│Adresa ................................................................ Telefon ..............................│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ 2. Persoane acreditate │
│┌────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐│
││2.1. Numele ............................................ ┌──────────────────┐┌────────────────────────────┐││
││Prenumele .............................................. │ ││ │││
││cod numeric personal (din buletinul de │ ││ │││
││ ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ │ ││ │││
││identitate) └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │ ││ │││
││posesor al buletinului/cărţii de identitate seria ....... │ ││ │││
││nr. ..................., emis/emisă de .................. │ ││ │││
││la data de ............................/al paşaportului*) │ ││ │││
││seria ........................, ţara emitentă .........., │ ││ │││
││data/locul naşterii ...................................., └──────────────────┘└────────────────────────────┘││
││domiciliul ............................................., Specimen semnătură Specimen ştampilă însoţitoare││
││funcţia ................................................. ││
│├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│
││2.2. Numele ............................................ ┌──────────────────┐┌────────────────────────────┐││
││Prenumele .............................................. │ ││ │││
││cod numeric personal (din buletinul de │ ││ │││
││ ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ │ ││ │││
││identitate) └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │ ││ │││
││posesor al buletinului/cărţii de identitate seria ....... │ ││ │││
││nr. ..................., emis/emisă de .................. │ ││ │││
││la data de ............................/al paşaportului*) │ ││ │││
││seria ........................, ţara emitentă .........., │ ││ │││
││data/locul naşterii ...................................., └──────────────────┘└────────────────────────────┘││
││domiciliul ............................................., Specimen semnătură Specimen ştampilă însoţitoare││
││funcţia ................................................. ││
│├────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┤│
││2.3. Numele ............................................ ┌──────────────────┐┌────────────────────────────┐││
││Prenumele .............................................. │ ││ │││
││cod numeric personal (din buletinul de │ ││ │││
││ ┌─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┬─┐ │ ││ │││
││identitate) └─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┴─┘ │ ││ │││
││posesor al buletinului/cărţii de identitate seria ....... │ ││ │││
││nr. ..................., emis/emisă de .................. │ ││ │││
││la data de ............................/al paşaportului*) │ ││ │││
││seria ........................, ţara emitentă .........., │ ││ │││
││data/locul naşterii ...................................., └──────────────────┘└────────────────────────────┘││
││domiciliul ............................................., Specimen semnătură Specimen ştampilă însoţitoare││
││funcţia ................................................. ││
│└────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘│
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

........................................
Conducerea persoanei declarante
S.S./L.S.

*) Se completează numai în cazul persoanelor străine.


   Modul de completare

   Rubrica "Nr."
   Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit fişei de către persoana declarantă.
   Rubrica "(data emiterii)"
   Se completează cu data la care se emite fişa de acreditare de către persoana declarantă.

   Zona 1

   Rubrica "Persoana declarantă"
   Se completează cu denumirea completă a persoanei declarante care acordă acreditarea.
   Rubrica "Cod"
   Se completează cu codul bancar atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care acordă acreditarea.
   Rubrica "Adresa"
   Se completează cu adresa persoanei declarante.
   Rubrica "Telefon"
   Se completează cu numărul de telefon al persoanei declarante.

   Zona 2

   Rubricile "Numele" şi "Prenumele"
   Se completează cu numele şi prenumele persoanei acreditate.
   Restul rubricilor se completează cu datele de identificare din buletinul/cartea de identitate (în cazul persoanelor cu cetăţenie română) sau din paşaport (în cazul persoanelor cu cetăţenie străină) ale persoanei acreditate.
   Rubrica "Funcţia"
   Se completează cu funcţia deţinută de persoana acreditată în cadrul băncii.
   Prin "Specimen semnătură" se înţelege semnătura uzuală a persoanei acreditate.
   Prin "Specimen ştampilă însoţitoare" se înţelege amprenta ştampilei ce însoţeşte semnătura persoanei acreditate.

   ANEXA  Nr. 2
Nr. .......... Data ..............
   
┌────┐
│ F2 │
└────┘

FORMULAR
de raportare a debitorilor
pentru luna .................. anul .........

Persoana declarantă ......................................
Cod ......................................................

┌────┬──────────────────────┬────┬────────┬───────────┬───────────┬────┬───────┬──────────┐
│ │ Debitor │ │ │ │ │ │ │ │
│Nr. ├────────────┬─────────┤Grup│Situaţie│Activitatea│ Forma de │Ţara│Judeţul│ Tipul │
│crt.│ Codul de │ Numele/ │ │specială│ │proprietate│ │ │raportării│
│ │identificare│Denumirea│ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────┼────┼────────┼───────────┼───────────┼────┼───────┼──────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │
├────┼────────────┼─────────┼────┼────────┼───────────┼───────────┼────┼───────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────┼────┼────────┼───────────┼───────────┼────┼───────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────────┼─────────┼────┼────────┼───────────┼───────────┼────┼───────┼──────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
└────┴────────────┴─────────┴────┴────────┴───────────┴───────────┴────┴───────┴──────────┘

Persoana acreditată



   Modul de completare

   Rubrica "Nr."
   Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit formularului completat de bancă.
   Rubrica "Data"
   Se completează cu data la care se emite formularul.
   Rubricile "pentru luna" şi "anul"
   Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite informaţia de risc bancar.
   Rubrica "Persoana declarantă"
   Se completează cu denumirea persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare.
   Rubrica "Cod"
   Se completează cu codul bancar atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare.
   Rubrica 0 "Nr. crt."
   Se completează cu numărul de ordine al liniei din formular.
   Rubrica 1 "Debitor - Codul de identificare"
   Se completează astfel:
   a) în cazul persoanelor juridice, cu codul fiscal;
   b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
   c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, precum şi cu seria acestuia.
   Rubrica 2 "Debitor - Numele/Denumirea"
   Se completează cu numele sau cu denumirea completă a debitorului.
   Rubrica 3 "Grup"
   Se completează astfel:
   -cu litera G, în cazul în care debitorul face parte dintr-un grup;
   -cu litera I, în cazul în care debitorul nu face parte dintr-un grup.
   Rubrica 4 "Situaţie specială"
   Se completează în cazul în care debitorul se găseşte în una dintre situaţiile prevăzute în Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, cu modificările ulterioare, astfel:
   -cu litera R, în cazul în care debitorul se află în situaţia de reorganizare;
   -cu litera L, în cazul în care debitorul se află în situaţia de lichidare;
   -cu litera N, în cazul în care debitorul nu se află în nici una dintre situaţiile de mai sus.
   Rubrica 5 "Activitatea"
   Se completează astfel:
   -în cazul persoanelor juridice, cu codul CAEN corespunzător activităţii principale;
   -în cazul persoanelor fizice, cu codul 00.
   Rubrica 6 "Forma de proprietate"
   Se completează astfel:
   -în cazul persoanelor juridice, cu codul corespunzător din nomenclatorul "Forme de proprietate", elaborat de Ministerul Finanţelor;
   -în cazul persoanelor fizice, cu codul 01.
   Rubrica 7 "Ţara"
   Se completează astfel:
   -în cazul persoanelor juridice şi persoanelor fizice române, cu codul României;
   -în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul.
   Rubrica 8 "Judeţul"
   Se completează cu codul numeric al judeţului în care debitorul - persoană juridică este înregistrat la registrul comerţului sau în care domiciliază debitorul - persoană fizică.
   Rubrica 9 "Tipul raportării"
   Se completează astfel:
   -cu litera S, în cazul în care debitorul raportat anterior nu mai îndeplineşte condiţia de raportare;
   -cu litera N, în cazul în care debitorul îndeplineşte condiţia de raportare.

   ANEXA  Nr. 3
Nr. .......... Data ..............
   
┌────┐
│ F3 │
└────┘

FORMULAR
de raportare a riscurilor individuale
pentru luna ...................... anul .......

Persoana declarantă ......................................
Cod ......................................................
- mii lei -
┌────┬────────┬────────────┬────────┬──────┬─────────┬─────────┬────────┬─────────┬──────────┬────────┬─────────┬──────────┬─────────────┐
│ │ │ Codul de │ │ │ │ │ │ Numărul │ │ │ │ │ │
│Nr. │ Codul │identificare│ Sumele │Valuta│ Data │ Data │ Codul │atribuit │ Sumele │ Sumele │Serviciul│ Tipul │Identificator│
│crt.│unităţii│ a │acordate│ │acordării│scadenţei│riscului│de C.R.B.│ datorate │restante│datoriei │raportării│ │
│ │ │debitorului │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼────────┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ 0 │ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │
│ │ │ │ │ │ │ ├──┬──┬──┤ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │1 │2 │3 │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ RISC │ TOTAL │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │INDIVIDUAL│ SUME │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │RESTANTE│ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├────┼────────┼────────────┼────────┼──────┼─────────┼─────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────────┼────────┼─────────┼──────────┼─────────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ ... │ ... │ │ │ │
└────┴────────┴────────────┴────────┴──────┴─────────┴─────────┴──┴──┴──┴─────────┴──────────┴────────┴─────────┴──────────┴─────────────┘

Persoana acreditată


   Modul de completare

   Rubrica "Nr."
   Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit formularului completat de bancă.
   Rubrica "Data"
   Se completează cu data la care se completează formularul.
   Rubricile "pentru luna" şi "anul"
   Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite informaţia de risc bancar.
   Rubrica "Persoana declarantă"
   Se completează cu denumirea persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare
   Rubrica "Cod"
   Se completează cu codul bancar atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante care transmite formularul la Centrala Riscurilor Bancare.
   Rubrica 0 "Nr. crt."
   Se completează cu numărul de ordine al liniei din formular.
   Rubrica 1 "Codul unităţii"
   Se completează cu codul bancar atribuit de Banca Naţională a României unităţii bancare care a acordat creditul sau şi-a asumat angajamentul.
   Rubrica 2 "Codul de identificare a debitorului"
   Se completează astfel:
   a) în cazul persoanelor juridice, cu codul fiscal;
   b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
   c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, precum şi cu seria acestuia.
   Rubrica 3 "Sumele acordate"
   Se completează cu suma reprezentând creditul acordat sau angajamentul asumat conform contractului.
   Rubrica 4 "Valuta"
   Se completează cu codul valutei în care a fost acordat creditul.
   Rubrica 5 "Data acordării"
   Se completează cu data la care începe derularea contractului de credit sau cu data la care banca îşi asumă angajamentul.
   Rubrica 6 "Data scadenţei"
   Se completează cu data până la care creditul trebuie rambursat integral sau cu data încetării angajamentului băncii.
   Rubrica 7 "Codul riscului"
   Se completează cu un cod format din 3 poziţii care corespund garanţiilor, tipului şi termenului de acordare, aferente creditelor acordate şi/sau angajamentelor asumate, astfel:
   -poziţia 1 - garanţii:
   A - garanţii primite de la instituţiile administraţiei publice şi asimilate;
   B - garanţii primite de la societăţi de asigurare şi capitalizare;
   C - garanţii primite de la clientela financiară;
   D - ipoteci imobiliare;
   E - gajuri cu deposedare;
   F - gajuri fără deposedare;
   G - alte garanţii primite de la clientela financiară;
   H - fără garanţii.
   În cazul în care pentru un credit s-au constituit mai multe tipuri de garanţii, se vor completa toate codurile acestora în ordinea descrescătoare a ponderii fiecăreia;
   -poziţia 2 - tipul riscului:
   A - credite comerciale;
   B - credite de trezorerie;
   C - credite de export;
   D - credite pentru echipament;
   E - credite pentru bunuri imobiliare;
   F - alte credite;
   G - obligaţiuni;
   H - angajamente asumate în numele debitorului faţă de o persoană fizică sau o persoană juridică nonbancară;
   I - angajamente asumate în numele debitorului faţă de o altă bancă;
   -poziţia 3 - termenul de acordare:
   A - credite şi angajamente pe termen scurt (până la 12 luni);
   B - credite şi angajamente pe termen mediu (1-5 ani);
   C - credite şi angajamente pe termen lung (peste 5 ani).
   Rubrica 8 "Numărul atribuit de Centrala Riscurilor Bancare"
   Se completează cu un număr de identificare unic, atribuit de Centrala Riscurilor Bancare la prima raportare a riscului respectiv, şi se utilizează pentru toate raportările ulterioare ale persoanei declarante.
   Rubrica 9 "Sumele datorate"
   Se completează astfel:
   -pentru obligaţiuni, cu valoarea de achiziţie;
   -pentru toate celelalte tipuri de riscuri, cu suma înscrisă în evidenţele contabile aferente ultimei zile a lunii pentru care se face raportarea.
   În aceste sume sunt incluse şi sumele restante.
   Rubrica 10 "Sumele restante"
   Se completează cu sumele scadente nerambursate, aferente creditului respectiv, înscrise în evidenţele contabile în ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
   Pentru angajamentele asumate de către bancă această rubrică se completează cu cifra 0 (zero).
   Rubrica 11 - "Serviciul datoriei"
   Se completează astfel:
   -cu litera A, în situaţia în care ratele sunt plătite la scadenţă sau cu o întârziere de maximum 7 zile inclusiv;
   -cu litera B, în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere între 8 şi 30 de zile inclusiv;
   -cu litera C, în situaţia în care ratele sunt plătite cu o întârziere de peste 30 de zile;
   -cu litera X, în cazul contractelor de credit învestite cu formulă executorie.
   Rubrica 12 "Tipul raportării"
   Se completează astfel:
   -cu litera S, pentru riscuri care se şterg;
   -cu litera N, pentru riscuri care nu se şterg şi pentru creditele care au fost suplimentate şi care se raportează ca fiind credite noi;
   -cu litera R, pentru creditele care au fost reeşalonate şi care se raportează ca fiind credite noi;
   -cu litera A, pentru creditele transferate la Agenţia de Valorificare a Activelor Bancare şi care se consideră riscuri ce se şterg.
   Rubrica 13 "Identificator"
   Se completează, opţional, cu un cod atribuit de bancă.
   Rubrica "Risc individual"
   Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul sumelor din coloana 9.
   Rubrica "Total sume restante"
   Se completează, pentru fiecare debitor, cu totalul sumelor din coloana 10.
   În cazul creditelor acordate şi al angajamentelor asumate în valută, se raportează echivalentul în lei al acestora, folosindu-se cursul de referinţă al pieţei valutare, publicat de Banca Naţională a României pentru ultima zi a lunii pentru care se face raportarea.
   În cazul creditelor şi al angajamentelor unui debitor raportat pentru prima dată la Centrala Riscurilor Bancare şi în cazul creditelor şi al angajamentelor acordate unei persoane recenzate în luna pentru care se face raportarea, trebuie completate toate rubricile formularului, mai puţin rubrica 13 "Identificator", care se completează opţional, şi rubrica 8 "Numărul atribuit de C.R.B.", care se completează de Centrala Riscurilor Bancare şi care se retransmite, prin intermediul formularului F3, persoanelor declarante care le-au raportat.
   În cazul creditelor şi al angajamentelor care au fost raportate anterior şi care nu au făcut obiectul unei proceduri de ştergere, se completează numai rubricile 8-13.

   ANEXA  Nr. 4
Nr. .......... Data ..............
   
┌────┐
│F4 A│
└────┘

SITUAŢIA
riscului global privind persoanele recenzate
pentru luna ............ anul ........

Către
Persoana declarantă ..................................................
Cod ..................................................................
Referinţă ............................................................

Numele/Denumirea persoanei recenzate .................................
Codul de identificare ................................................
Grup .................................................................
Forma de proprietate .................................................
Activitatea ..........................................................
Situaţie specială ....................................................
Riscul global ........................................................


- mii lei -
┌───────┬─────────┬─────────────┬────────┬─────────┬──────┬───────────┬────────┬────────┬────────┬───────────┬─────────┬─────────┐
│ │ Numărul │ │ Codul │Serviciul│ │ Creditele │ Sumele │ Sumele │ Sumele │Angajamente│ Data │ Data │
│Acronim│atribuit │Identificator│riscului│datoriei │Valuta│reeşalonate│acordate│datorate│restante│ faţă de │acordării│scadenţei│
│ │de C.R.B.│ │ │ │ │ │ │ │ │alte bănci │ │ │
├───────┼─────────┼─────────────┼────────┼─────────┼──────┼───────────┼────────┼────────┼────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│ 1 │ 2 │ 3 │ 4 │ 5 │ 6 │ 7 │ 8 │ 9 │ 10 │ 11 │ 12 │ 13 │
│ │ │ ├──┬──┬──┤ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │1 │2 │3 │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼─────────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────┼───────────┼────────┼────────┼────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │
├───────┼─────────┼─────────────┼──┼──┼──┼─────────┼──────┼───────────┼────────┼────────┼────────┼───────────┼─────────┼─────────┤
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ RISC │ TOTAL │ TOTAL │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ GLOBAL │ SUME │ANGAJAMENTE│ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │RESTANTE│ FAŢĂ DE │ │ │
│ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ │ALTE BĂNCI │ │ │
└───────┴─────────┴─────────────┴──┴──┴──┴─────────┴──────┴───────────┴────────┴────────┴────────┴───────────┴─────────┴─────────┘



   Modul de completare

   Rubrica "Nr."
   Se completează prin înscrierea unui număr unic, atribuit formularului completat de Centrala
   Riscurilor Bancare.
   Rubrica "Data"
   Se completează cu data la care se completează formularul.
   Rubricile "pentru luna" şi "anul"
   Se completează cu luna şi anul pentru care se transmite situaţia.
   Rubrica "Persoana declarantă"
   Se completează cu denumirea persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
   Rubrica "Cod"
   Se completează cu codul bancar atribuit de Banca Naţională a României persoanei declarante căreia i se transmite situaţia.
   Rubrica "Referinţă"
   Se completează, în cazul în care formularul este emis ca urmare a solicitării persoanei recenzate, cu numărul şi data cererii de consultare a bazei de date a Centralei Riscurilor Bancare.
   Rubrica "Numele/Denumirea persoanei recenzate"
   Se completează cu numele sau cu denumirea completă a persoanei recenzate.
   Rubrica "Codul de identificare"
   Se completează astfel:
   a) în cazul persoanelor juridice, cu codul fiscal;
   b) în cazul persoanelor fizice române, cu codul numeric personal;
   c) în cazul persoanelor fizice străine, cu codul ţării care a emis paşaportul, precum şi cu seria acestuia.
   Rubrica "Grup"
   Se completează astfel:
   -cu litera G, în cazul în care debitorul face parte dintr-un grup;
   -cu litera I, în cazul în care debitorul nu face parte dintr-un grup.
   Rubrica "Forma de proprietate"
   Se completează astfel:
   -în cazul persoanelor juridice, cu codul corespunzător din nomenclatorul "Forme de proprietate", elaborat de Ministerul Finanţelor;
   -în cazul persoanelor fizice, cu codul 01.
   Rubrica "Activitatea"
   Se completează astfel:
   -în cazul persoanelor juridice, cu codul CAEN corespunzător activităţii principale;
   -în cazul persoanelor fizice, cu codul 00.
   Rubrica "Situaţie specială"
   Se completează în cazul în care debitorul se găseşte în una dintre situaţiile prevăzute în Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizării judiciare şi a falimentului, cu modificările ulterioare, astfel:
   -cu litera R, în cazul în care debitorul se află în situaţia de reorganizare;
   -cu litera L, în cazul în care debitorul se află în situaţia de lichidare;
   -cu litera N, în cazul în care debitorul nu se află în nici una dintre situaţiile de mai sus.
   Rubrica "Riscul global"
   Se completează cu totalul sumelor din coloana 9.
   Rubrica 1 "Acronim"
   Se completează cu acronimul persoanei declarante, dacă riscul a fost raportat la Centrala Riscurilor Bancare de aceasta, sau cu