Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 1 din 5.ian.2009
Monitorul Oficial, Partea I 5.ian.2009
Intrare în vigoare la 14.ian.2009
privind completarea Normei Băncii Naţionale a României nr. 6/2008 pentru modificarea şi completarea Normei Băncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de instituţiile de credit cu cecuri

Având în vedere prevederile art. 22 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României şi ale art. 405 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007,
    în temeiul art. II alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 38/2008 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 59/1934 asupra cecului şi al art. 48 din Legea nr. 312/2004,

    Banca Naţională a României emite prezenta normă.

   Art. I. - Norma Băncii Naţionale a României nr. 6/2008 pentru modificarea şi completarea Normei Băncii Naţionale a României nr. 7/1994 privind comerţul făcut de instituţiile de credit cu cecuri, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 509 din 7 iulie 2008, cu modificările ulterioare, se completează după cum urmează:
   1. La articolul I, punctul 30, la punctul 1662 se introduc trei noi alineate cu următorul cuprins:
    "Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia ca la recepţionarea cecurilor să stabilească starea instrumentelor, în raport cu cerinţele specifice aplicării procedurii de trunchiere.
    În situaţia în care la recepţionarea cecurilor se constată că acestea prezintă motive pentru a fi refuzate tehnic în procedura de prelucrare electronică, respectiv alterări, îndoituri, pete sau alte asemenea elemente care pot afecta vizibilitatea menţiunilor aflate pe aceste instrumente, instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor trebuie să consemneze starea instrumentelor pe baza unui document semnat de către acestea şi clienţii beneficiari ai sumelor înscrise pe respectivele cecuri şi să informeze clienţii cu privire la modalităţile alternative de procesare şi costurile aferente acestora, precum şi cu privire la eventuala pierdere a dreptului de protest şi de regres, în cazul în care aceştia aleg o modalitate alternativă de procesare.
    În situaţia în care data recepţionării cecului este foarte apropiată de data-limită de prezentare la plată şi, astfel, prin parcurgerea circuitului de compensare/decontare s-ar depăşi termenul în care beneficiarul ar putea să dreseze protestul şi regresul ca urmare a unui eventual refuz la plată din partea plătitorului, la momentul recepţionării instrumentului instituţia de credit a beneficiarului trebuie să obţină acceptul clientului beneficiar privind transmiterea spre plată a respectivului instrument."
   2. La articolul I, punctul 30, la punctul 1669 se introduce un nou alineat cu următorul cuprins:
    "În cazul cecurilor recepţionate care îndeplinesc condiţiile specifice aplicării procedurii de trunchiere, instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia să aplice trunchierea instrumentelor respective, instituţiile de credit plătitoare fiind singurele în măsură să refuze plata cambiilor exclusiv din motivele tehnice prevăzute la pct. 1662 alin. 3, refuzul trebuind să fie confirmat de operatorul sistemului electronic de plăţi."
   3. La articolul III, după punctul 2 se introduc patru noi puncte, punctele 21-24, cu următorul cuprins:
    "21. Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor au obligaţia să transmită spre plată cecurile recepţionate de la clienţii lor până cel târziu în ziua bancară următoare datei recepţionării respectivelor cecuri.
    22. Instituţiile de credit ale beneficiarilor/posesorilor sumelor înscrise pe cecuri au obligaţia să crediteze conturile clienţilor lor cu sumele încasate în aceeaşi zi bancară în care le-au fost creditate conturile sau, în cazul în care cecurile au fost refuzate la plată, să comunice în acelaşi termen clienţilor lor acest fapt, inclusiv motivele de refuz.
    23. Până la închiderea casei de compensare pe suport hârtie, situată în municipiul Bucureşti, operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al casei de compensare automată are obligaţia să raporteze săptămânal Băncii Naţionale a României - Direcţia reglementare şi autorizare, în termen de două zile lucrătoare de la încheierea săptămânii pentru care se raportează, situaţia privind numărul cecurilor procesate în săptămâna respectivă prin casa de compensaţie pe suport hârtie, cu indicarea numărului de cecuri emise în baza Normei tehnice nr. 4/2008 privind cecul, individual pentru fiecare instituţie de credit beneficiară.
    În situaţia în care din raportările transmise de operatorul tehnic al casei de compensare pe suport hârtie şi al casei de compensare automată se constată cazuri de recurgere repetată la procesarea unor instrumente în formatul prevăzut de Norma tehnică nr. 4/2008 privind cecul prin intermediul casei de compensare pe suport hârtie, Banca Naţională a României poate solicita instituţiilor de credit în cauză justificarea cauzelor care au condus la optarea pentru această modalitate de procesare.
    24. Pentru nerespectarea de către instituţiile de credit a prevederilor prezentei norme, Banca Naţională a României poate să aplice sancţiunile prevăzute la art. 408 titlul VI cap. II din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007."
   Art. II. - La data intrării în vigoare a prezentei norme se abrogă orice alte dispoziţii contrare.

    Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii
Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

    Bucureşti, 5 ianuarie 2009.
    Nr. 1.