Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Normă nr. 9 din 30.iun.1995
Monitorul Oficial, Partea I 168 1.aug.1995
Intrare în vigoare la 1.aug.1995
privind uniformizarea şi informatizarea sistemului de raportare a societăţilor bancare către Banca Naţională a României

   Art. 1. - În conformitate cu art. 15, 30 şi 31 din Legea nr. 33/1991 şi cu art. 26 din Legea nr. 34/1991, societăţile bancare vor furniza informaţii integrate privind activitatea lor, urmând standardele şi modelul operaţional stabilite de Banca Naţională a României.
   Art. 2. - Toate societăţile bancare autorizate să funcţioneze în România vor îndeplini cerinţele de implementare stabilite de Banca Naţională a României prin prezenta normă şi anexele acesteia, începând cu data intrării în vigoare a acestora.
   Art. 3. - Societăţile bancare sunt răspunzătoare pentru furnizarea de informaţii complete, corecte şi la timp. În acest scop, ele vor numi un coordonator informaţional, comunicând aceasta Băncii Naţionale a României, şi vor întreprinde toate măsurile tehnice şi organizatorice, asigurând resursele umane şi materiale necesare, pentru a permite coordonatorului informatic conlucrarea cu toate departamentele implicate, furnizând informaţiile cerute în forma şi conform reperelor orare stabilite de Banca Naţională a României. Aceste informaţii vor trebui validate, respectiv corectate, corespunzător, în fiecare zi lucrătoare, de către coordonatorul informaţional, în limita reperelor orare stabilite de prezenta normă.
   Art. 4. - Participanţii la procesul de transmitere şi prelucrare a raportărilor, atât din partea societăţilor bancare implicate, cât şi din partea Băncii Naţionale a României, sunt obligaţi să respecte prevederile art. 46, 47 şi 48 din Legea nr. 33/1991 privind confidenţialitatea.
   Art. 5. - Nerespectarea prevederilor acestor norme constituie contravenţie şi se va sancţiona conform art. 50 din Legea nr. 33/1991. Constatarea contravenţiilor se va face de către Direcţia de Control din cadrul Băncii Naţionale a României, directorul şi directorii adjuncţi ai acesteia fiind împuterniciţi în acest sens.
   Art. 6. - Anexele nr. 1, 2, 3 şi 4 reglementează modul de lucru şi eşalonarea în timp a proceselor şi fac parte integrantă din prezenta normă.
   Art. 7. - Prezenta normă intră în vigoare la 180 de zile de la data publicării ei în Monitorul Oficial al României. Cu începere de la aceeaşi dată, se abrogă orice prevedere contrară.

   Preşedintele Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a României,
Mugur Isărescu

   Bucureşti, 30 iunie 1995.
   Nr. 9.
   ANEXA  Nr. 1

   Cerinţe privind dotarea tehnică

   Liniile telefonice
   Fiecare bancă comercială va trebui să dispună de două linii telefonice distincte şi directe, amplasate în acelaşi loc cu celelalte resurse de operare şi transmisie, umane şi materiale. Prima linie va fi utilizată numai pentru contactul telefonic dintre Banca Naţională a României şi personalul băncii comerciale. Cea de-a doua va fi utilizată numai pentru transmisiile de date şi primirea mesajelor din partea Băncii Naţionale a României. Aceste linii telefonice vor fi folosite exclusiv pentru sistemul informatic de raportare, nu şi pentru alte scopuri.
   Tehnica de calcul
   Pentru a asigura stocarea şi procesarea datelor este necesar un PC compatibil IBM-AT sau PS/2, echipat cu minimum 4 MBytes de RAM, un hard-disc de minimum 100 MBytes şi sistemul de operare MS-DOS versiunea 4.0 (sau mai mare). Acest PC trebuie să fie exclusiv dedicat sistemului informatic de raportare.
   Modem
   Este necesar un modem dedicat, având următoarele caracteristici tehnice:
   -compatibil Hayes;
   -suport pentru V.32 standard, V.42 şi V.42 bis;
   -rata transmisiei: 9600 bps.
   La cerere, Banca Naţională a României poate recomanda, în baza experienţei acumulate, tipuri de modemuri conforme cerinţelor. Modemul va fi exclusiv dedicat sistemului informatic de raportare.
   Software de comunicaţie
   Pentru a asigura interfaţa cu Banca Naţională a României este necesară achiziţionarea licenţei programului de comunicaţii PC ANYWHERE, versiunea 5.0. Fişierele-program necesare comunicaţiilor vor fi furnizate de către Banca Naţională a României, în faza de implementare şi testare a proiectului.
   Software de procesare date
   Informaţiile, aşa cum sunt detaliate în anexa nr. 2 referitoare la cerinţele privind datele raportate trebuie să fie colectate, verificate şi transpuse în fişiere corespunzător formatate pentru transmisie. Software-ul prin care se realizează aceasta este în întregime la discreţia fiecărei bănci în parte, dar trebuie să ducă la îndeplinirea tuturor cerinţelor privind fişierele de date.
   Întregul echipament, inclusiv accesul la liniile telefonice, trebuie configurat astfel încât să permită atât transmisiile zilnice către Banca Naţională a României, cât şi transmisia săptămânală. Echipamentul va fi de asemenea complet accesibil coordonatorului informaţional şi deservit corespunzător de personalul tehnic de întreţinere, pentru a se asigura o funcţionare sigură, astfel încât schimbul de informaţii să se facă în limitele de timp şi în condiţiile de calitate cerute, chiar şi în eventualitatea unor defecţiuni survenite la una dintre componentele sistemului.

   ANEXA  Nr. 2

   Cerinţele privind datele raportate

   S-au identificat informaţiile bancare generale, atât pentru mediul bancar actual, cât şi pentru unele posibile activităţi viitoare. Aceasta poate fi considerată o listă principală a activităţilor bancare. Informaţiile sunt orientate către activitatea propriu-zisă a societăţii bancare, deci vor varia de la o societate bancară la alta. Fiecare societate bancară va trebui, ca parte a procesului de implementare, să identifice din listă toate elementele care reflectă activităţile sale specifice. Dacă societatea bancară îşi modifică sau îşi completează activitatea, trebuie să includă automat informaţiile nou-apărute în respectivul moment.
   Există trei tipuri de fişiere:
   -zilnice - pentru raportarea interbancară a băncilor româneşti;
   -balanţa săptămânală informativă, incluzând activele, pasivele, fondurile proprii, veniturile şi cheltuielile principale;
   -raportarea lunară incluzând totalul activelor, pasivelor, fondurilor proprii, veniturilor şi cheltuielilor.
   Principalele categorii de active, pasive, fonduri proprii, venituri şi cheltuieli sunt:
   -împrumuturi;
   -elemente specifice împrumuturilor comerciale;
   -depozite;
   -numerar;
   -investiţii;
   -valută.
   Informaţiile vor fi identificate prin coduri "Terri S. Chung" indicând active, împrumut etc. Un fişier conţinând toate codurile admise va fi furnizat de către Banca Naţională a României pentru includerea sa în softul de procesare date, ca parte a procesului de implementare.
   Toate datele solicitate la un moment dat prin prezentul sistem de raportare automat, precum şi codurile corespunzătoare vor fi incluse în Manualul de raportări de date B.N.R. ce va fi pus la dispoziţia societăţilor bancare şi adaptat continuu (prin includerea datelor nou-solicitate şi excluderea datelor ce nu mai prezintă interes).

   ANEXA  Nr. 3

   Procedurile de implementare la nivel de bancă comercială

   Fiecare societate bancară în parte va parcurge un program de implementare, care va permite testarea componentelor de procesare a datelor şi transmisie înaintea trecerii în faza operaţională. Faza operaţională va înlocui actualele raportări, furnizând datele financiare cerute doar prin transmisii.
   Procedurile de implementare vor include:
   -întâlniri cu coordonatorul informaţional al societăţii bancare şi echipa sa, precum şi prezentarea echipamentelor;
   -confirmarea cerinţelor de echipament;
   -furnizarea fişierelor-program de interfaţă cu softul de comunicaţii;
   -testarea telecomunicaţiilor;
   -identificarea tuturor elementelor cerute societăţii bancare pentru raportarea zilnică, săptămânală şi lunară;
   -testarea generării fişierului în formatul cerut;
   -testarea transmisiei şi procesării mesajelor de răspuns;
   -stabilirea unor date-test pentru procesarea în paralel a informaţiilor zilnice, săptămânale şi lunare;
   -procesarea paralelă a datelor, pentru perioada corespunzătoare de timp, pentru a se confirma corectitudinea datelor de către toate departamentele interesate ale Băncii Naţionale a României;
   -testarea finală între Banca Naţională a României şi societatea bancară;
   -începerea fazei operaţionale şi eliminarea raportărilor pe suport hârtie pentru rapoartele definite.
   Din această anexă face parte şi formularul preimplementare. Formularul preimplementare, completat corespunzător de către societatea bancară şi semnat de preşedintele acesteia, trebuie returnat Băncii Naţionale a României prin poştă, până la data de 1 septembrie 1995, pentru includerea în programul de implementare. Adresa pe care se returnează formularul este:

   Banca Naţională a României
   Direcţia de Informatică şi Procesare Statistică
   (Sistemul de Raportare de Date Automat)
   Str. Lipscani nr. 25
   Sectorul 3
   Bucureşti.

   FORMULAR PREIMPLEMENTARE
   
NUMELE SOCIETĂŢII BANCARE: ....................................................
ADRESA: .......................................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMAŢIONAL AL SOCIETĂŢII BANCARE: ...................
...............................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: .......................................................
TELEFON NO.: ..............................
FAX NO.: ..................................
DIRECŢIA: .....................................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMAŢIONAL DE REZERVĂ NO. 1:
...............................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: .......................................................
TELEFON NO.: ..............................
FAX NO.: ..................................
DIRECŢIA: .....................................................................
NUMELE COORDONATORULUI INFORMAŢIONAL DE REZERVĂ NO. 2:
...............................................................................
TITLUL COORDONATORULUI: .......................................................
TELEFON NO.: ..............................
FAX NO.: ..................................
DIRECŢIA: .....................................................................
MARCA ŞI MODELUL PC: ..........................................................
MARCA ŞI MODELUL MODEM: .......................................................
NUMĂRUL DE TELEFON: ...........................................................
AMPLASAMENTUL ECHIPAMENTULUI: .................................................
LICENŢA PC ANYWHERE NO.: ......................................................
SOFTWARE PROCESARE DATE: ......................................................
ANALISTUL DE SISTEM PENTRU SOFT: ..............................................
TELEFONUL ANALISTULUI DE SISTEM: ..............................................

..................................... .............................
PREŞEDINTELE SOCIETĂŢII BANCARE DATA

   ANEXA  Nr. 4

   Reglementări privind eşalonarea în timp a raportării

   Diferite compartimente ale societăţilor bancare furnizează informaţii direcţiilor corespunzătoare din cadrul Băncii Naţionale a României. Sursele din cadrul societăţilor bancare vor rămâne neschimbate în cadrul noului sistem, dar societăţile bancare vor trebui să stabilească un punct central pentru coordonarea tuturor informaţiilor furnizate Băncii Naţionale a României - punct/post denumit "Coordonator informaţional al băncii comerciale". Acesta va trebui să se asigure că datele furnizate zilnic, săptămânal, lunar şi anual, satisfac cerinţele informaţionale stabilite. Aceasta presupune ca informaţiile necesare să fie raportate conform planificării şi în formatul de transmisie stabilit.
   Raportarea datelor zilnice.
   Informaţiile care se raportează zilnic reprezintă poziţia zilnică interbancară.
   Informaţiile se referă la ziua precedentă şi se transmit până la ora 10.00 a.m. din ziua următoare.
   Raportarea datelor săptămânale/lunare
   Raportarea săptămânală este similară celei lunare în privinţa detaliilor şi include cea mai mare parte din informaţiile care sunt cuprinse în această fază a proiectului informaţional, fiind formulate sub forma categoriilor de bază ale activităţii bancare (active, pasive, fonduri proprii, venituri şi cheltuieli). Raportarea săptămânală corespunde următoarelor perioade de activitate din cadrul lunii (în cazul în care data de raportare cade într-o zi nelucrătoare, data la care se referă raportarea este ultima zi lucrătoare):
   -a 7-a zi a lunii sau ultima zi lucrătoare dinainte;
   -a 14-a zi a lunii sau ultima zi lucrătoare dinainte;
   -a 23-a zi a lunii sau ultima zi lucrătoare dinainte;
   -ultima zi a lunii sau ultima zi lucrătoare dinainte.
   Datele aferente acestor perioade de raportare se raportează în dimineaţa celei de-a 4-a zile lucrătoare de după perioada de raportare de mai sus.
   Raportarea anuală
   Raportarea anuală cuprinde câteva elemente adiţionale faţă de cele săptămânale şi lunare. Termenul limită pentru această raportare este acelaşi ca şi cel pentru sfârşitul lunii, chiar dacă este sfârşitul de an. Astfel, societăţile bancare trebuie să identifice datele adiţionale pentru raportarea anuală şi să le includă în raportarea referitoare la luna decembrie.
   Elementele din datele menţionate mai sus au fost identificate, definite, codificate şi formulate în vederea transmiterii electronice, în cadrul unor formate de fişier prestabilite.