Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Instrucţiuni din 23.dec.1997
Monitorul Oficial, Partea I 395 31.dec.1997
Intrare în vigoare la 31.dec.1997
pentru completarea formularelor "DISPOZIŢIE DE PLATĂ VALUTARĂ EXTERNĂ" (DPVE) şi "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA)

   A. DISPOZIŢIE DE PLATĂ VALUTARĂ EXTERNĂ (DPVE)

   1. Întocmirea Dispoziţiei de plată valutară externă
   Formularul DPVE trebuie întocmit de ordonator, în 4 exemplare, în limba română.
   Autenticitatea DPVE este conferită de ordonator, prin semnătură,în caseta 24, precum şi de unitatea bancară, prin semnătură şi ştampilă, în casetele 20 şi/sau 21, în funcţie de tipul plăţii (a se vedea circuitul DPVE precizat în Normele privind circuitul formularelor DPVE şi CDA - N.R.V.8).

   2. Completarea Dispoziţiei de plată valutară externă
   Formularul "DISPOZIŢIE DE PLATĂ VALUTARĂ EXTERNĂ" (DPVE) este împărţit în 24 de casete numerotate în colţul din stânga sus al fiecărei casete.
   Ordonatorul plăţii are obligaţia de a completa casetele de la 2 la 13 şi de la 21 la 24.
   Banca are obligaţia de a completa casetele 1, de la 14 la 20, precum şi:
   -"Codul statistic" al tranzacţiei din caseta 13;
   -zona "Documente prezentate pentru justificare/plată" din caseta 21.
   Dacă prin formular se ordonă o plată în avans, unitatea bancară va fi cea care va completa în întregime casetele 21 şi 22, pe exemplarele nr. 1 şi nr. 2, în momentul când ordonatorul îi prezintă documentele justificative.
   Completarea formularului, cu excepţia plăţilor în tranşe, se poate face cumulativ (pentru mai multe facturi, contracte etc.).
   Caseta 1:
   Se completează denumirea în clar a băncii şi, respectiv, a unităţii bancare către care se ordonă plata, precum şi codul unităţii bancare.
   Codul unităţii bancare, atribuit de Banca Naţională a României - Direcţia generală de informatică, procesare statistică şi contabilitate este de tip numeric şi trebuie completat astfel:
   3 caractere - codul băncii;
   2 caractere - codul judeţului;
   3 caractere - codul unităţii bancare, în ordine ierarhică;
   1 caracter - cifra de control.
   Caseta 2:
   Se completează cu elementele de identificare a ordonatorului plăţii: denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal.
   Observaţii: În cazul în care ordonatorul plăţii îşi modifică oricare dintre datele aferente acestor câmpuri (denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal), va ataşa, în mod obligatoriu, la exemplarele nr. 1 şi nr. 3 ale formularului DPVE, o foaie de hârtie pe care va nota:
   -vechile elemente de identificare;
   -noile elemente de identificare;
   -data când s-a produs modificarea.
   Foaia va fi ataşată numai la primul formular pe care datele din caseta 2 diferă faţă de formularele completate anterior de acelaşi ordonator.
   Caseta 3:
   Se înscriu (în format zi, lună, an) data completării dispoziţiei de plată, precum şi data mesajului electronic, dacă plata a fost dispusă prin sistem computerizat (electronic banking) sau prin alte modalităţi de teletransmisie (fax, SWIFT etc.).
   Caseta 4:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător modalităţii de plată solicitate de către ordonator, în conformitate cu documentele de plată.
   În situaţia când plata ce urmează a fi efectuată este în avans, se marchează cu x căsuţa respectivă.
   Se marchează cu x una dintre căsuţele următoare, conform tipului de plată dispusă de către ordonator:
   ▪ fie "Plată integrală";
   ▪ fie "Plată parţială".
   În cazul plăţii parţiale, se vor completa în mod corespunzător şi celelalte câmpuri din casetă, şi anume:
   ▪ se specifică a câta tranşă (numărul = 1, 2, 3,...) reprezintă această plată din valoarea totală a facturii, indiferent de banca prin care se efectuează plata externă;
   ▪ se specifică ce procent reprezintă această tranşă din valoarea totală a facturii;
   ▪ se specifică seria şi numărul formularului DPVE, prin care s-a ordonat prima plată parţială.
   Desigur, dacă prin acest formular se ordonă prima plată parţială, nu se mai completează câmpurile serie şi număr.
   Caseta 5:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător modalităţii de transmitere indicate de client.
   Caseta 6:
   Se completează, în cifre şi litere, suma ce se ordonă a fi plătită.
   Observaţii: Dacă, prin acest formular, se ordonă o plată parţială, se trece valoarea acesteia şi nu valoarea totală a facturii.
   Completarea câmpului numeric se va face respectând riguros poziţia virgulei zecimale şi implicit se va trece fiecare cifră în spaţiul corespunzător ordinului său de mărime.
   Se completează atât acronimul, cât şi codul, pentru valuta în care se ordonă să se facă plata.
   Plata se poate face şi în moneda naţională (leu), în relaţiile cu nerezidenţi, în conformitate cu prevederile regulamentului.
   Observaţii: Acronimul şi codul se specifică conform codificării din lista minimală - anexa nr. 2 la prezentele norme (Standardul EN 24217-93).
   Caseta 7:
   Se completează cu datele specifice beneficiarului plăţii.
   Observaţii: Codul ţării se specifică conform standardului ISO 3166-93; listă minimală - anexa nr. 2.
   Caseta 8:
   Se completează cu datele specifice băncii beneficiarului plăţii.
   Observaţii: Codul ţării se specifică conform Standardului ISO 3166-93; listă minimală - anexa nr. 2.
   Caseta 9:
   Se completează conform documentelor prezentate băncii de către ordonator, în cazul plăţilor în avans.
   Caseta 10:
   Se completează termenul de livrare marfă, conform contractului şi/sau documentelor prezentate la plată.
   În cazul plăţii în avans pentru importuri, termenul de livrare va fi stabilit corespunzător prevederilor pct. 1.2 din Normele privind efectuarea plăţilor externe pentru importurile de mărfuri, executarea de lucrări şi prestările de servicii - N.R.V.4.
   Casetele 11 şi 12:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător, conform înţelegerilor contractuale.
   Caseta 13:
   Se completează în mod obligatoriu codul operaţiei, conform normelor metodologice privind înregistrarea şi raportarea la balanţa de plăţi.
   Codul operaţiei trebuie să concorde cu informaţia specificată în câmpul "Descrierea operaţiei".
   Exemple:
   ▪ În cazul plăţii mărfii sosite se completează codul statistic al tranzacţiei cu BM16, iar la descrierea operaţiunii se trece "Import de marfă cu plata după livrare".
   ▪ În cazul plăţii biletelor la ordin se completează codul PP26 şi doar în cazul plăţii biletelor la ordin scontate pe piaţa internaţională în scop de finanţare externă se va marca şi căsuţa "Bilet la ordin - finanţare externă"; la descrierea operaţiei se menţionează că este vorba de un bilet la ordin urmare unei finanţări externe.
   Dacă plata se face dintr-un credit acordat, atunci se va marca cu x căsuţa corespunzătoare.
   Dacă operaţia necesită autorizarea Băncii Naţionale a României se va marca cu x câmpul corespunzător, completându-se apoi şi câmpurile prevăzute pentru numărul autorizaţiei şi data emiterii ei, respectiv numărul şi data din Registrul datoriei private externe.
   Dacă este cazul, se vor completa şi numărul şi data documentului prin care s-a făcut virarea impozitului către bugetul statului, conform legislaţiei în vigoare.
   Casetele de la 14 la 20, precum şi "Codul statistic" prevăzut în caseta 13 sunt completate de unitatea bancară după verificarea modului de completare şi a corectitudinii tuturor casetelor şi în cazul acceptării efectuării plăţii dispuse.
   Observaţii: Completarea câmpurilor numerice se va face respectând riguros poziţia virgulei zecimale şi, implicit, se va trece fiecare cifră în spaţiul corespunzător ordinului său de mărime.
   ▪ Caseta 14: Se completează numărul şi data înregistrării DPVE la bancă.
   ▪ Caseta 15: Se completează de către unitatea bancară conform uzanţelor proprii.
   ▪ Caseta 16: Se completează în cifre şi litere suma ce se transferă efectiv şi cu care se debitează contul ordonatorului, precum şi acronimul şi codul valutei.
   ▪ Caseta 17: Se trece în cifre suma totală transferată până în momentul plăţii, inclusiv suma transferată şi evidenţiată în caseta 16, în cazul plăţilor parţiale.
   Restul de plată se completează cu diferenţa dintre suma totală prevăzută a fi transferată pentru operaţiunea în cauză şi suma care este înscrisă în caseta 17.
   ▪ Caseta 18: Câmpul "Data valutei" va conţine data la care se face decontarea.
   ▪ Caseta 19: Se completează cu elemente suplimentare, dacă este cazul.
   Caseta 21:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător documentelor prezentate spre justificare/plată şi se fac completările de rigoare (număr document, dată).
   Dacă marfa s-a importat pe baza unei Declaraţii vamale de import (DVI), câmpurile referitoare la aceasta se vor completa astfel:
   ▪ 3 caractere pentru codul vămii din DVI;
   ▪ 2 caractere pentru codul punctului vamal, dacă există (în lipsa acestuia se lasă 2 spaţii libere);
   ▪ 6 caractere pentru numărul Declaraţiei vamale de import, aliniat la stânga;
   ▪ 1 caracter pentru procedura vamală.
   Codurile folosite pentru procedura vamală sunt:
   *4 - import definitiv;
   *5 - import temporar;
   *7 - antrepozitare.
   Se selectează cu x căsuţa pentru "Alte date", dacă formularul DPVE este întocmit pentru plata unor mărfuri cumpărate pentru revânzare fără tranzitarea teritoriului României, în situaţia când operaţiunea începe prin încasare, completându-se valoarea încasării de la extern, cu indicarea numărului şi a datei documentului bancar care atestă încasarea mărfii revândute.
   Dacă o plată efectuată în avans se restituie, atunci justificarea se face pe exemplarele nr. 1, 2 şi 4, prin marcarea cu x a câmpului "Avans restituit", completându-se şi data restituirii.
   Dacă orice altă plată (cu excepţia celei în avans) se returnează, atunci, pentru retransmitere, se completează un nou formular DPVE (exemplarele nr. 1, 2, 3, 4), iar în caseta 21 se marchează cu x câmpul "Plată returnată" şi se completează data returnării, precum şi seria şi numărul DPVE prin care s-a ordonat plata iniţială
   Data restituirii/returnării reprezintă data creditării contului ordonatorului.
   Observaţii: Dacă ordonatorul prezintă mai multe documente de acelaşi tip cu ocazia unei justificări (ex.: mai multe facturi), atunci, în caseta 21, se vor trece numai datele de identificare ale primului document, pentru celelalte întocmindu-se o listă în dublu exemplar: primul exemplar se anexează la exemplarul nr. 1 al formularului DPVE, copia se anexează la exemplarul nr. 2 al formularului DPVE.
   Dacă documentele prezentate justifică doar o parte a plăţii în avans efectuate, atunci pentru această justificare se transmite exemplarul nr. 2 al DPVE către sucursala judeţeană a Băncii Naţionale a României (conform circuitului precizat în prezentele norme).
   Pentru următoarea justificare, care se va face pe baza documentelor prezentate ulterior de ordonator, se va face o fotocopie de pe prima pagină a exemplarului nr. 1 al DPVE prin care s-a ordonat plata, iar pe verso se va face fotocopia versoului unui formular DPVE necompletat şi se vor completa numai casetele 21 şi 22 cu datele corespunzătoare documentelor justificative prezentate. (Evident, această procedură se repetă pentru fiecare justificare parţială făcută de către ordonator la date diferite, pe bază de documente, până la justificarea integrală a plăţii.)
   Unitatea bancară trece suma şi valuta, pe care le justifică documentele menţionate în caseta 21, precum şi data la care ordonatorul plăţii prezintă băncii aceste documente.
   Caseta 22:
   Pe baza documentelor justificative se completează denumirea generică a mărfii, iar în câmpul de cod marfă se vor trece primele 4 caractere ale poziţiei tarifare din Tariful vamal de import al României.
   Caseta 23:
   Se completează cu precizările suplimentare necesare, dacă este cazul.
   Caseta 24:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător operaţiei pe care ordonatorul o solicită băncii, precum şi cele referitoare la declaraţiile ordonatorului.
   Se completează şi restul câmpurilor cu datele specifice ordonatorului, respectiv semnătura persoanei autorizate, numele şi prenumele acesteia, aplicându-se şi ştampila ordonatorului.

   B. CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV (CDA)

   1. Întocmirea formularului "Cerere de deschidere acreditiv"
   Formularul CDA trebuie întocmit de ordonator în 4 exemplare, în limba română.
   Autenticitatea CDA este conferită de ordonator, prin semnătură, în caseta 23, precum şi de unitatea bancară, prin semnătură şi ştampilă, în casetele 30 şi 31, în funcţie de tipul plăţii (a se vedea circuitul CDA precizat în Normele privind circuitul formularelor DPVE şi CDA - N.R.V.8).
   2. Completarea formularului "Cerere de deschidere acreditiv"
   Formularul CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV (CDA) este împărţit în 32 de casete numerotate în colţul din stânga sus al fiecărei casete.
   Ordonatorul plăţii are obligaţia de a completa casetele de la 2 la 23, precum şi caseta 32.
   Unitatea bancară are obligaţia de a completa casetele 1, de la 24 la 31, precum şi câmpul "Cod statistic al tranzacţiei" din caseta 21.
   Caseta 1:
   Se completează cu denumirea în clar a băncii şi respectiv, a sucursalei/filialei/agenţiei căreia i se adresează cererea de deschidere/majorare acreditiv. Se completează de asemenea, codul unităţii bancare.
   Codul unităţii bancare, atribuit de Banca Naţională a României - Direcţia generală de informatică, procesare, statistică şi contabilitate este de tip numeric şi trebuie completat astfel:
   3 caractere - codul băncii;
   2 caractere - codul judeţului;
   3 caractere - codul unităţii bancare, în ordine ierarhică;
   1 caracter - cifra de control.
   Caseta 2:
   Se completează cu elementele de identificare a ordonatorului plăţii: denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal.
   Observaţii: În cazul în care ordonatorul plăţii îşi modifică oricare dintre datele aferente acestor câmpuri (denumirea/numele, sediul/domiciliul, codul fiscal), va ataşa, în mod obligatoriu, la exemplarele nr. 1 şi nr. 3 ale formularului CDA, o foaie de hârtie pe care va nota:
   -vechile elemente de identificare;
   -noile elemente de identificare;
   -data când s-a produs modificarea.
   Foaia va fi ataşată numai la primul formular pe care datele din caseta 2 diferă faţă de formularele completate anterior de acelaşi ordonator.
   Caseta 3:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător cererii ordonatorului:
   ▪ fie "Acreditiv";
   ▪ fie "Majorare acreditiv".
   Se completează şi termenul (zi, lună, an) până la care este valabil acreditivul, respectiv majorarea de acreditiv.
   În plus, în cazul cererii de majorare acreditiv, în caseta 3 se vor specifica seria şi numărul CDA iniţial, prin care s-a cerut deschiderea acreditivului pentru care se dispune actuala majorare.
   Caseta 4:
   Se marchează cu x una dintre căsuţele următoare, conform precizărilor făcute de utilizator privind modul de utilizare a acreditivului:
   ▪ fie "Plată integrală", dacă utilizarea acreditivului se face într-o singură tranşă;
   ▪ fie "Plată parţială/în tranşe".
   Caseta 5:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător modalităţii de transmitere indicate de client.
   Caseta 6:
   Se completează în cifre şi litere, suma totală ce urmează a se plăti în baza acreditivului.
   Observaţii: Completarea câmpului numeric se va face respectând riguros poziţia virgulei zecimale şi, implicit, se va trece fiecare cifră în spaţiul corespunzător ordinului său de mărime.
   Caseta 7:
   Se completează atât acronimul, cât şi codul pentru valuta în care se ordonă să se facă plata.
   Plata se poate face şi în moneda naţională (leu), în relaţiile cu nerezidenţi, în conformitate cu prevederile regulamentului.
   Observaţii: Acronimul şi codul se specifică conform codificării din anexa nr. 2 la prezentele norme (Standardul EN 24217-93).
   Casetele de la 8 la 12 şi casetele de la 15 la 20:
   Se completează conform prevederilor contractuale din documentele prezentate unităţii bancare de către ordonator şi documentelor stipulate concret la respectivul acreditiv.
   Observaţii: În caseta 12 se va bifa numai în cazul acreditivului deschis fără constituire de depozit la banca ordonatorului.
   În caseta 16 se completează condiţia de livrare conform INCOTERMS (atunci când este convenită contractual) şi se vor preciza localitatea şi ţara de destinaţie/expediţie a mărfii, după caz.
   În caseta 18 se completează cu data de scadenţă, determinată conform menţiunilor din acreditiv, respectiv data scadenţei tratei.
   Caseta 13:
   Se completează cu datele specifice beneficiarului plăţii.
   Observaţii: Codul ţării se specifică conform Standardului ISO 3166-93; listă minimală - anexa nr. 2
   Caseta 14:
   Se completează cu datele cunoscute, referitor la banca beneficiarului plăţii.
   Observaţii: Codul ţării se specifică conform Standardului ISO 3166-93; listă minimală - anexa nr. 2
   Caseta 21:
   Se completează în mod obligatoriu codul operaţiei, conform normelor metodologice privind înregistrarea şi raportarea la balanţa de plăţi.
   Codul operaţiunii trebuie să concorde cu informaţia specificată în câmpul "Descrierea operaţiei".
   Dacă plata se face dintr-un credit acordat, atunci se va marca cu x căsuţa corespunzătoare.
   Dacă operaţiunea necesită autorizarea Băncii Naţionale a României se va marca cu x câmpul corespunzător, completându-se apoi şi câmpurile prevăzute pentru numărul autorizaţiei şi data emiterii ei, respectiv numărul şi data din Registrul datoriei private externe.
   Dacă este cazul, se vor completa şi datele referitoare la documentul prin care s-a făcut virarea impozitului către bugetul de stat, conform legislaţiei în vigoare.
   Caseta 22:
   Se completează cu precizările suplimentare necesare, dacă este cazul.
   Caseta 23:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător operaţiei pe care ordonatorul o solicită băncii, precum şi cele referitoare la declaraţiile ordonatorului.
   Se completează şi restul câmpurilor cu datele specifice ordonatorului, respectiv semnătura persoanei autorizate, numele şi prenumele acesteia, aplicându-se şi ştampila ordonatorului.
   Caseta 24:
   Se completează numărul şi data înregistrării CDA la unitatea bancară.
   Caseta 25:
   Se completează de către bancă conform uzanţelor proprii.
   Caseta 26:
   Se completează, în cifre şi litere, suma ce se transferă prin respectiva CDA, precum şi acronimul şi codul valutei.
   Caseta 27:
   Se trece în cifre suma totală transferată, inclusiv suma transferată şi evidenţiată în caseta 26.
   Restul de plată se completează cu diferenţa dintre suma totală, prevăzută a fi transferată pentru operaţiunea în cauză, şi suma care este înscrisă în caseta 27.
   Caseta 28:
   Câmpul "Data valutei" va conţine data la care se efectuează decontarea.
   Caseta 29:
   Se completează cu elemente suplimentare, dacă este cazul.
   Caseta 31:
   Se marchează cu x câmpul corespunzător documentelor de plată şi se fac completările de rigoare (număr document, dată).
   Se selectează cu x căsuţa pentru "Alte date", dacă formularul CDA este întocmit pentru plata unor mărfuri cumpărate pentru revânzare fără tranzitarea teritoriului României, completându-se valoarea încasării de la extern, cu indicarea numărului şi a datei referinţei bancare, în cazul în care operaţiunea a început cu o încasare.
   Dacă plata corespunzătoare unei operaţiuni cu străinătatea se efectuează în mai multe tranşe, atunci, pentru prima tranşă, justificarea se face completând caseta 31 (şi caseta 32, dacă este cazul) şi se transmite exemplarul CDA către sucursala judeţeană a Băncii Naţionale a României (conform circuitului precizat în prezentele norme).
   Pentru tranşele următoare, începând cu a doua, se va transmite sucursalei Băncii Naţionale a României câte o fotocopie a primei pagini a exemplarului CDA prin care s-a făcut prima plată. Pe versoul acestei copii se va face fotocopia versoului unui formular CDA necompletat şi se vor completa numai casetele de la 24 la 31 cu datele corespunzătoare tranşei care se plăteşte.
   Lucrătorul bancar semnează şi aplică ştampila în casetele 30 şi 31.
   Caseta 32:
   Pe baza documentelor pentru efectuarea plăţii se completează denumirea generică a mărfii, iar în câmpul de cod marfă se vor trece primele 4 caractere ale poziţiei tarifare din Tariful vamal de import al României.