Act legislativ


 


Banca Naţională a României
Regulament nr. 1 din 3.iul.2003
Monitorul Oficial, Partea I 506 14.iul.2003
Intrare în vigoare la 14.iul.2003
privind decontarea plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului

   Având în vedere dispoziţiile art. 2 alin. (2) şi ale art. 23 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Băncii Naţionale a României, ale art. 160 şi 161 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizaţiile cooperatiste de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002, ale art. 24 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 61/2002 privind colectarea creanţelor bugetare, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 79/2003, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 6 alin. (4) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, aprobată cu modificări prin Legea nr. 201/2003, precum şi ale Convenţiei nr. 3/26 iunie 2003/181.201/16 mai 2003, încheiată între Banca Naţională a României şi Ministerul Finanţelor Publice,
   în temeiul art. 50 alin. (1) din Legea nr. 101/1998 şi al art. 285 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 97/2000, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 200/2002,

   Banca Naţională a României emite prezentul regulament.

   CAPITOLUL I
 Dispoziţii generale

   Art. 1. - Prezentul regulament stabileşte principiile şi modul de desfăşurare a compensării bilaterale a plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului, a plăţilor intertrezorerii, indiferent de valoare, şi a decontării acestora pe bază netă, prin sistemul de transfer de fonduri de mică valoare administrat de Societatea Naţională de Transfer de Fonduri şi Decontări - TransFonD - S.A., în calitatea sa de agent al Băncii Naţionale a României, denumit în continuare TransFonD - S.A.
   Art. 2. - În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
   a) participant1)În această categorie sunt incluse şi băncile aflate în regim special de decontare sau în procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 597/2002.

   b) unitate participantă - orice unitate operaţională a participanţilor care are acces la sistemul de transfer de fonduri de mică valoare;
   c) unitate subparticipantă - orice unitate operaţională teritorială a unei bănci, cooperativă de credit sau trezorerie municipală, orăşenească sau de comună care nu are acces direct la sistemul de transfer de fonduri de mică valoare decât prin intermediul unei unităţi participante.

   CAPITOLUL II
 Compensarea bilaterală a plăţilor de mică valoare în relaţia cu
Trezoreria statului, a plăţilor intertrezorerii, indiferent de valoare,
şi decontarea acestora pe bază netă, prin sistemul de transfer de
fonduri de mică valoare administrat de TransFonD - S.A.

   Art. 3. - Accesul participanţilor la sistemul de transfer de fonduri de mică valoare administrat de TransFonD - S.A. se efectuează prin intermediul unităţilor lor operaţionale, astfel:
   a) băncile (prin intermediul unei singure unităţi desemnate la nivel teritorial), casele centrale ale cooperativelor de credit (prin intermediul sediului său secundar), Banca Naţională a României (prin intermediul sucursalei sale teritoriale) şi Trezoreria statului (prin intermediul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene) în cadrul sucursalelor TransFonD - S.A. din judeţul respectiv;
   b) băncile (prin intermediul unei singure unităţi desemnate la nivelul municipiului Bucureşti), casele centrale ale cooperativelor de credit (prin intermediul sediului lor secundar), Banca Naţională a României (prin intermediul sucursalei municipiului Bucureşti) şi Trezoreria statului (prin intermediul direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului Bucureşti, precum şi din cadrul administraţiilor finanţelor publice ale sectoarelor municipiului Bucureşti) în cadrul sucursalei municipiului Bucureşti a TransFonD - S.A.;
   c) băncile (prin intermediul centralelor lor), casele centrale ale cooperativelor de credit, Banca Naţională a României (prin intermediul sediului său central) şi Trezoreria statului (prin intermediul Ministerului Finanţelor Publice) în cadrul centralei TransFonD - S.A.
   Art. 4. - În cadrul plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi al plăţilor intertrezorerii sunt utilizate: a) ordinele de plată pentru Trezoreria statului pe suport hârtie (OPHT)2)OPHT original (inclusiv generat prin utilizarea aplicaţiei informatice a participantului) sau telex, care va conţine în mod obligatoriu, în original, ştampila şi semnătura participantului, precum şi toate informaţiile cuprinse în OPHT.

   b) dispoziţiile de încasare pe suport hârtie, însoţite de copia certificată a titlului executoriu, prezentate de organele de executare silită participantului unde se află deschis contul debitorului, indiferent de valoare;
   c) notele contabile, întocmite de participant pe propria răspundere, în baza dispoziţiei de încasare iniţiale, în cazul decontărilor parţiale privind executarea silită prin poprire, indiferent de valoare;
   d) dispoziţiile de plată tip CAS pe suport hârtie;
   e) bilete la ordin, indiferent de valoare, emise de instituţiile publice pentru garantarea plăţii anumitor sume la date fixe.
   Art. 5. - Pentru procesarea biletelor la ordin emise de instituţiile publice pentru garantarea plăţii anumitor sume la date fixe, unităţile subparticipante destinatare/unităţile participante beneficiare au următoarele obligaţii:
   a) să remită biletele la ordin unităţilor subparticipante iniţiatoare/unităţilor participante plătitoare, prin poştă, însoţite de borderouri de încasare, în vederea verificării şi, respectiv, acceptării sau refuzului acestora;
   b) în cazul acceptării biletelor la ordin, unitatea subparticipantă iniţiatoare/unitatea participantă plătitoare va întocmi în nume propriu, pentru fiecare bilet la ordin acceptat total sau parţial, câte un OPHT care va conţine la rubrica «Reprezentând:» toate elementele de identificare ale biletului la ordin acceptat şi va fi inclus în pachetul cu OPHT-uri destinate unităţii participante beneficiare;
   c) unitatea subparticipantă iniţiatoare/unitatea participantă plătitoare are obligaţia să remită biletele la ordin refuzate total sau parţial, însoţite în mod obligatoriu de o justificare de refuz, în original, prin poştă, unităţii participante beneficiare/unităţii subparticipante destinatare;
   d) operaţiunile cu bilete la ordin se vor efectua de către participanţi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin, cu modificările ulterioare, şi a prevederilor Normelor-cadru nr. 6/1994 ale Băncii Naţionale a României privind comerţul făcut de societăţile bancare şi celelalte societăţi de credit, cu cambii şi bilete la ordin, pe baza Legii nr. 58/1934 asupra cambiei şi biletului la ordin, modificată prin Ordonanţa Guvernului nr. 11/1993, aprobată şi modificată prin Legea nr. 83/1994.
   Art. 6. - Pentru procesarea plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi a plăţilor intertrezorerii, indiferent de valoare, unităţile participante plătitoare au următoarele obligaţii:
   a) să ia toate măsurile necesare pentru încadrarea plăţilor în relaţia cu Trezoreria statului, precum şi a plăţilor intertrezorerii pe circuitele maximale stabilite în anexele nr. 1a) şi 1b), calculate în zile bancare;
   b) să remită aceste plăţi, pe propria răspundere, la sediul TransFonD-S.A. din raza sa teritorială, grupate în pachete, pe unităţi participante beneficiare;
   c) pachetele vor fi însoţite de o bandă de control totalizatoare a plăţilor componente şi de un OPHT centralizator întocmit de unitatea participantă plătitoare;
   d) totalul benzii de control trebuie să fie identic cu valoarea OPHT-ului centralizator al unităţii participante plătitoare.
   Art. 7. - TransFonD-S.A. va accepta în vederea decontărilor cu Trezoreria statului OPHT-uri centralizatoare la care sunt anexate şi dispoziţii de încasare întocmite de organele de executare silită, note contabile întocmite de participanţi în baza dispoziţiei de încasare iniţiale, în cazul decontărilor parţiale privind executarea silită prin poprire sau dispoziţiile de plată tip CAS pe suport hârtie.
   Art. 8. - Pentru procesarea refuzurilor la încasare ale plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi ale plăţilor intertrezorerii, unităţile participante beneficiare au următoarele obligaţii:
   a) să ia toate măsurile necesare pentru încadrarea refuzurilor la încasare pe circuitele maximale stabilite în anexele nr. 2a) şi 2b), calculate în zile bancare;
   b) pentru fiecare refuz să iniţieze, pe propria răspundere, un OPHT însoţit de o comunicare de refuz la executare, care să respecte prevederile art. 7 din Regulamentul Băncii Naţionale a României nr. 8/1994 privind ordinul de plată, cu modificările şi completările ulterioare;
   c) să remită refuzurile, pe propria răspundere, la sediul TransFonD - S.A. din raza sa teritorială, grupate în pachete, pe unităţi participante beneficiare ale respectivelor refuzuri;
   d) pachetele vor fi însoţite de o bandă de control totalizatoare a refuzurilor componente şi de un OPHT centralizator;
   e) totalul benzii de control trebuie să fie identic cu valoarea OPHT-ului centralizator.
   Art. 9. - TransFonD - S.A. are obligaţia să refuze procesarea plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi a celor intertrezorerii recepţionate de la unităţile participante plătitoare, în situaţia în care instrumentele de plată/documentele precizate la art. 4 aferente nu respectă condiţiile de formă şi de conţinut stabilite conform reglementărilor în domeniu.
   Art. 10. - Intervalele de recepţie şi de procesare a plăţilor de mică valoare şi a plăţilor intertrezorerii în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mică valoare operat de TransFonD - S.A., precum şi de punere la dispoziţia participanţilor a extraselor de cont sub sigla Băncii Naţionale a României sunt prezentate în anexa nr. 3.
   Art. 11. - TransFonD - S.A., în calitate de agent al Băncii Naţionale a României, utilizează conturile analitice/subconturile participanţilor deschise la Banca Naţională a României (anexa nr. 4), pentru:
   a) efectuarea compensării bilaterale şi decontarea pe bază netă a plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi a plăţilor intertrezorerii;
   b) iniţierea către Banca Naţională a României a decontării finale şi irevocabile a plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului, precum şi a plăţilor intertrezorerii.

   CAPITOLUL III
 Dispoziţii finale

   Art. 12. - Pentru serviciile oferite în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mică valoare, Banca Naţională a României, prin intermediul TransFonD - S.A., percepe automat comisioane participanţilor, alţii decât Banca Naţională a României şi Trezoreria statului, în conformitate cu reglementările Băncii Naţionale a României în domeniu.
   Art. 13. - Participanţii au obligaţia să sesizeze în scris Banca Naţională a României - Direcţia contabilitate pentru eventualele erori apărute în cadrul sistemului de transfer de fonduri de mică valoare, într-un interval de maximum 10 zile bancare de la data înregistrării erorii în extrasul de cont al acestora. După expirarea acestui termen nu poate fi angajată răspunderea Băncii Naţionale a României.
   Art. 14. - În data de 29 august 2003 unităţile participante plătitoare vor remite plăţile de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului, precum şi plăţile intertrezorerii, care urmează să fie decontate final şi irevocabil de Banca Naţională a României în data de 1 septembrie 2003, la sediile TransFonD - S.A. din raza lor teritorială.
   Art. 15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentul regulament.
   Art. 16. - La data intrării în vigoare a prezentului regulament orice alte dispoziţii contrare îşi încetează aplicabilitatea.
   Art. 17. - Prezentul regulament intră în vigoare la data de 1 septembrie 2003.

   Preşedintele Consiliului de administraţie al
Băncii Naţionale a României,
Mugur Constantin Isărescu

   Bucureşti, 3 iulie 2003.
   Nr. 1.

   ANEXA  Nr. 1a)
la regulament
   
                          Z-1 ┌─────────────────────┐   Z
┌────>│Sediul TransFonD S.A.├──────┐
│ └─────────────────────┘ \│/
(1) Z-1 ┌───────────┴───────────┐ ┌───────────────────────┐ (2) Z
┌─────>│ Unitate participantă │ │ Unitate participantă ├───────┐
│ │ plătitoare │ │ beneficiară │ \│/
┌────┴───┐ └───────────────────────┘ └────────────┬──────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ /│\ │ Z │Beneficiar│
└────────┘ │ Z-2 \│/ └──────────┘
(1) Z-2 ┌───────────┴───────────┐ ┌───────────────────────┐ (2) Z
┌─────>│Unitate subparticipantă│ │Unitate subparticipantă├───────┐
│ │ iniţiatoare │ │ destinatară │ \│/
┌────┴───┐ └───────────────────────┘ └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ │Beneficiar│
└────────┘ └──────────┘
Unde:
(1) - data debitării contului clientului plătitor
(2) - data creditării contului clientului beneficiar
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul local maximal al plăţilor de mică valoare │
│ în relaţia cu Trezoreria statului şi al plăţilor intertrezorerii │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 1b)
la regulament
   
                               ┌──────────────┐  |   ┌──────────────┐
Z-1 │ Sediul │ Z-1 │ Sediul │ Z
Jud. 1 ┌──── >│TransFonD S.A.├──|──>│TransFonD S.A.├──────┐ Jud. 2
│ │ iniţiator │ | │ destinatar │ │
│ └──────────────┘ | └──────────────┘ │
│ | \│/
(1) Z-1 ┌───────────┴───────────┐ | ┌───────────────────────┐ (2) Z
┌─────>│ Unitate participantă │ | │ Unitate participantă ├───────┐
│ │ plătitoare │ | │ beneficiară │ \│/
┌────┴───┐ └───────────────────────┘ | └────────────┬──────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ /│\ | │ Z │Beneficiar│
└────────┘ │ Z-2 | \│/ └──────────┘
(1) Z-2 ┌───────────┴───────────┐ | ┌───────────────────────┐ (2) Z
┌─────>│Unitate subparticipantă│ | │Unitate subparticipantă├───────┐
│ │ iniţiatoare │ | │ beneficiară │ \│/
┌────┴───┐ └───────────────────────┘ | └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ | │Beneficiar│
└────────┘ | └──────────┘
Unde:
(1) - data debitării contului clientului plătitor
(2) - data creditării contului clientului beneficiar
┌───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul interjudeţean maximal al plăţilor de mică valoare │
│ în relaţia cu Trezoreria statului şi al plăţilor intertrezorerii │
└───────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 2a)
la regulament
   
                          Z+2 ┌─────────────────────┐  Z+1
┌─────│Sediul TransFonD S.A.│<─────┐
\│/ └─────────────────────┘ │
Z+2 ┌───────────────────────┐ ┌────────────┴──────────┐
┌──────┤ Unitate participantă │ │ Unitate participantă │
\│/ │ plătitoare │ │ beneficiară │
┌────────┐ └───────────┬───────────┘ └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ │ /│\ Z+1 │Beneficiar│
└────────┘ \│/ Z+2 │ └──────────┘
Z+2 ┌───────────────────────┐ ┌────────────┴──────────┐
┌──────┤Unitate subparticipantă│ │Unitate subparticipantă│
\│/ │ iniţiatoare │ │ destinatară │
┌────────┐ └───────────────────────┘ └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ │Beneficiar│
└────────┘ └──────────┘
┌─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul local maximal al refuzurilor la încasare ale plăţilor │
│de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi ale plăţilor intertrezorerii│
└─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 2b)
la regulament
   
                               ┌──────────────┐  |   ┌──────────────┐
Z+2 │ Sediul │ Z+1 │ Sediul │ Z+1
Jud. 1 ┌──────┤TransFonD S.A.├<─|───┤TransFonD S.A.│<─────┐ Jud. 2
│ │ iniţiator │ | │ destinatar │ │
│ └──────────────┘ | └──────────────┘ │
\│/ | │
Z+2 ┌───────────────────────┐ | ┌────────────┴──────────┐
┌──────┤ Unitate participantă │ | │ Unitate participantă │
\│/ │ plătitoare │ | │ beneficiară │
┌────────┐ └───────────┬───────────┘ | └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ │ | /│\ Z+1 │Beneficiar│
└────────┘ \│/ Z+2 | │ └──────────┘
Z+2 ┌───────────────────────┐ | ┌────────────┴──────────┐
┌──────┤Unitate subparticipantă│ | │Unitate subparticipantă│
\│/ │ iniţiatoare │ | │ beneficiară │
┌────────┐ └───────────────────────┘ | └───────────────────────┘ ┌──────────┐
│Plătitor│ | │Beneficiar│
└────────┘ | └──────────┘
┌──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Circuitul interjudeţean maximal al refuzurilor la încasare ale plăţilor │
│ de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului şi ale plăţilor intertrezorerii │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘

   ANEXA  Nr. 3
la regulament

   INTERVALUL DE PRELUCRARE
a plăţilor de mică valoare în relaţia cu Trezoreria statului
şi a plăţilor intertrezorerii
   
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Denumirea activităţii Ziua bancară în care se Orar
crt. efectuează activitatea
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Recepţia plăţilor de mică valoare Z-1 11,00 a.m.-3,30 p.m.
în relaţia cu Trezoreria statului
şi a plăţilor intertrezorerii
2. Calculul poziţiilor net-nete Z 9,30 a.m.-10,00 a.m.
bilaterale ale participanţilor
3. Decontarea finală şi irevocabilă a Z 11,00 a.m.
poziţiilor net-nete bilaterale
4. Eliberarea extraselor de cont Z începând cu ora 12,00 a.m.
────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

   ANEXA  Nr. 4
la regulament

   CONTURILE ANALITICE
utilizate pentru compensarea bilaterală a plăţilor de mică valoare
în relaţia cu Trezoreria statului şi a celor intertrezorerii
cu decontare pe bază netă
   
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr. Tipul plăţii Denumirea Simbolul
crt. contului analitic contului analitic
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Plată de mică valoare în relaţia Plăţi de mică valoare în 300
cu Trezoreria statului relaţia cu Trezoreria
statului
2. Plată intertrezorerii, indiferent de Plăţi intertrezorerii 303
valoare
3. Plată de mică valoare în relaţia cu Plăţi de mică valoare în
Trezoreria statului, aferentă relaţia cu Trezoreria 530
participanţilor în regim special de statului - regim special
decontare
4. Plată de mică valoare în relaţia cu Plăţi de mică valoare în
Trezoreria statului, aferentă relaţia cu Trezoreria 539
participanţilor în faliment1) statului - faliment
5. Penalizare aferentă băncilor în regim Penalizări - regim special 593
special de decontare
6. Penalizare Penalizări 903
─────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

   1) În această categorie sunt incluse instituţiile de credit aflate în procedură de faliment declarată înainte de intrarea în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului băncilor, aprobată şi modificată prin Legea nr. 597/2002.